Naimisiin menosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nannamanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nannamanna

Vieras
Meillä siis sellainen tilanne että kumpikin haluamme naimisiin, minä haluaisin isot häät ja mies menisi mieluiten esim. maistraatissa, tai ei siis halua olla keskipisteenä eikä jäykistellä juhlissa.

Olen tässä pohtinut ja miettinyt, nyt keksin että jos menisimme maistraatissa naimisiin ja pitäisimme ensi kesänä juhlat läheisille, kuulostaako ihan tyhmältä?

Miten maistraatti ja kirkossa vihkiminen eroaa toisistaan? Ja miten kerromme esim vanhemmille, menemme nyt naimisiin mutta juhlitaan vasta ensi kesänä? :D

Mun mielestä maistraatti on kylmä ja karu paikka mennä naimisiin, mutta kukin tyylillään. Suomi on täynnä kauniita kirkkoja, tai voihan tahdon sanoa vaikka kotona tai juhlapaikalla.

Mutta tuollaiset erikseen juhlat on ihan turhat, ja onhan siinä pippalot vaikka mies ei niitä halua.

Maistraatissa luettava vihkikaava on varsin lyhyt ja tilaisuus muutenkin koruton.

Ei tuo suunnitelma mitenkään tyhmältä kuulosta. Me juhlimme häitä muutaman päivän päästä kirkollisine siunauksineen, mutta jokainen taaplaa tavallaan.

Voihan juhliin määrätä pukupakoksi joko lenkki- tai tuulipuvun, jos mies ei kerran tykkää jäykistelystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nannamanna:
Meillä siis sellainen tilanne että kumpikin haluamme naimisiin, minä haluaisin isot häät ja mies menisi mieluiten esim. maistraatissa, tai ei siis halua olla keskipisteenä eikä jäykistellä juhlissa.

Olen tässä pohtinut ja miettinyt, nyt keksin että jos menisimme maistraatissa naimisiin ja pitäisimme ensi kesänä juhlat läheisille, kuulostaako ihan tyhmältä?

Miten maistraatti ja kirkossa vihkiminen eroaa toisistaan? Ja miten kerromme esim vanhemmille, menemme nyt naimisiin mutta juhlitaan vasta ensi kesänä? :D

itse henkilökohtaisesti en ymmärrä tuota tapaa et juhlat on vuoden päästä. Mä ajattelen sen niin et ne juhlat on siks et juhlitaan sitä juuri alkanutta avioliittoa ja tuoretta hääparia mut juhlat vuoden päästä.. tehän ootte ollu jo vuoden naimisis, niin en nää syytä juhlia sitä enää mitenkään "isosti"

voihan niitä häitä juhlia pienemmällä skaalalla jos ei mies tykkää olla keskipisteenä.

Siis itse haluaisin kirkkohäät kaikkine perinteineen, mutta mies haluaisi mennä kahdenkesken naimisiin niin ettei kukaan tuijota häntä selän takana, juhlat kuulemma ok. En haluaisi pakottaa häntä omaan tahtooni koska yhteinen asia tämä on. Äh. Vaikeaa miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
itse henkilökohtaisesti en ymmärrä tuota tapaa et juhlat on vuoden päästä. Mä ajattelen sen niin et ne juhlat on siks et juhlitaan sitä juuri alkanutta avioliittoa ja tuoretta hääparia mut juhlat vuoden päästä.. tehän ootte ollu jo vuoden naimisis, niin en nää syytä juhlia sitä enää mitenkään "isosti"

voihan niitä häitä juhlia pienemmällä skaalalla jos ei mies tykkää olla keskipisteenä.

Meinasin kirjoittaa samaa... Ne juhlat lähes vuoden päästä kuulostaa minusta melko... no, hassulle ajatukselle.

Menimme naimisiin maistraatissa ja se eroaa muunmoassa siinä että seremonia kestää noin minuutin ja vihkihuoneeseen mennään samasta tilasta jossa on veneenrekisteröintitiskejä sun muita. Ympäristönä ei ole yhtä kaunis vihkipaikka kuin kirkko, se on kuitenkin vain virasto. menimme naimisiin perjantaina ja vieraita oli noin viisitoista ja juhlat oli lauantaina noin 70 vieraalle. En joutunut pahemmin olemaan keskipisteenä mutta kyllä sen yhden päivän kesti että sai niitä muistoja. Vaikka alussa hirvitti niin ei jäänyt ikäviä muistoja liittyen huomion keskipisteenä olemiseen. Juhlista voi tehdä sen näköiset kuin hääpari on, ei tarvi jäykistellä jos ei halua.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Voihan kirkossakin mennä pienesti naimisiin. Ei se kirkkovihkiminen mitään maksa.

Juuri näin,ja papin kanssa saatiin keskustella ennen vihkimistä , piti oikein nätin pienen puheen . Todistajat vain paikalla, jäi kiva muisto. Ps.meille kirkkovihkiminen oli ainoa oikea tapa.

Meillä oli pienet kotihäät, paikalla vain perhe ja muutama hyvä ystävä. Virkamies oli kutsuttu juhlapaikalle ja saman voi tehdä kai papinkin kanssa. Mieheni ei halunnut isoja juhlia ja minä kuitenkin halusin juhlat, niin päädyttiin tollaseen intiimimpään tilaisuuteen. Oikein kaunis muisto jäi :heart: Kannattaa varmaan yhdessä puhua molempien toiveista ja syistä miksi isoja juhlia ei haluta, näin löytyy sitten se kompromissikin. Minäkään en ymmärrä miksi juhlia enää vuoden päästä ja jos mies ei halua juhlia, niin eihän tuo varsinaisesti sitä ongelmaa ratkaise kun juhlat on joka tapauksessa, vain myöhemmin.

Me mentiin naimisiin maistraatissa ja sieltä sitten porhallettiin juhlapaikalle. Eli meidän häämme eivät eronneet kirkkohäistä mitenkään muuten, kuin että me menimme naimisiin maistraatissa, emmekä siis kirkossa.

Meidän maistraatti on hyvin kaunis ja saatiin sinne häämusiikit taustalle soimaan. Mies ja vieraat näkivät minut vasta siellä maistraatissa kun musiikin tahdissa sitten marssin sinne eteen missä vihkiminen tapahtui. Vieraita taisi olla paikalla noin 30.

Meillä oli ihan vimpanpäälle hääpuvut ja mukana oli tietenkin myös morsiusneidot, kaasot ja bestmanit.

Kun meidät oltiin puolisoiksi todettu niin lähdettiin hääautolla kuvattavaksi ja sieltä sitten juhlapaikalle jossa viraat jo odottelivat. Siellä sitten juhlittiin, syötiin ja "pelailtiin" ihan kuten kirkkohäidenkin jälkeen.

Itse ajattelen, että kirkkohäät ovat nimenomaan kirkolliset juhlat / kirkollinen seremonia. Monelle kai enemmän tapa kuin uskonnollinen kutsumus. Itsepä ei ole halua naimisiin muutenkaan, mutta kirkkohäät tuntuisivat itselle teennäiseltä, kun en kirkossa käy, enkä vietä uskonnollista elämääkään.

Ollaan keskustelu varmaan satoja kertoja tästä asiasta :) 8 vuotta seurusteltu ja siitä varmasti puolet suunniteltu naimisiin menoa, ongelma vaan on nämä erilaiset hää toiveet. Mietin tässä juuri että miten onnistuisi mennä kirkossa naimsiin, esim vanhemmat vain läsnä ja sitten sieltä juhlapaikalle minne olisi kutsuttu muut vieraat. Vähän niinkuin Sefillä.. hmm..

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Itse ajattelen, että kirkkohäät ovat nimenomaan kirkolliset juhlat / kirkollinen seremonia. Monelle kai enemmän tapa kuin uskonnollinen kutsumus. Itsepä ei ole halua naimisiin muutenkaan, mutta kirkkohäät tuntuisivat itselle teennäiseltä, kun en kirkossa käy, enkä vietä uskonnollista elämääkään.
Just tän takia mentiin naimisiin siä maistraatissa vaikka kirkko ois ollu nätimpi

Alkuperäinen kirjoittaja Nannamanna:
Siis itse haluaisin kirkkohäät kaikkine perinteineen, mutta mies haluaisi mennä kahdenkesken naimisiin niin ettei kukaan tuijota häntä selän takana, juhlat kuulemma ok. En haluaisi pakottaa häntä omaan tahtooni koska yhteinen asia tämä on. Äh. Vaikeaa miettiä.

pidätte vihkimisen kahdestaan kahden todistajan kera jossain luonnossa ja sen jälkeen samana päivänä juhlat vieraille. eli tilaisuudessa ei ole kuin te kaksi ja todistajat.

Tärkein ero on se, että kirkossa vihkipari haluaa ja saa avioliitolleen kirkollisen siunauksen ja maistraatissa ei saa. Seremoniat ja ulkoiset puitteet ovat epäolennaista tämän valinnan rinnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielipide:
Mun mielestä maistraatti on kylmä ja karu paikka mennä naimisiin, mutta kukin tyylillään. Suomi on täynnä kauniita kirkkoja, tai voihan tahdon sanoa vaikka kotona tai juhlapaikalla.

Mutta tuollaiset erikseen juhlat on ihan turhat, ja onhan siinä pippalot vaikka mies ei niitä halua.

Täysin samaa mieltä. Me ratkaistiin asia niin, että mies ei halua kutsua omaa sukuaan ei kutsu ja häistä tulee suht pienet.

Yhteistyössä