Naimisiin kirkossa vai maistraatissa? Vai kenties ulkomailla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Olemme mieheni kanssa pikkuhiljaa miettineet meidän häitä, ja tietysti oleellinen asia on se, missä menemme naimisiin. Kiire meillä ei naimisiin ole vielä, mutta esille on nousseet keskustelu hääpaikasta ja hääjuhlista yleisesti. Emme ole uskonnollisia ihmisiä, kuulumme kyllä kirkkoon molemmat. Mieheni on aikaisemmin sanonut että haluaisi kirkossa naimisiin, mutta myöhemmin muuttanut mielensä. Äitini on jo vuosia haaveillut meille isoja kirkkoprinsessahäitä, sillä vanhempani menivät itse maistraatissa naimisiin. Koen kuitenkin, etten itse ihmisenä ole sellainen joka pitäisi kirkkohäistä, en halua paljon väkeä paikalle, en halua perinteistä hääpukua tai omasta mielestäni tylsiä hääleikkejä.

Haaveilen salaa siitä, että menisimme mieheni kanssa kahden naimsiin joko maistraatissa tai sitten ulkomailla rannalla. Mieheni on sanonut että hänelle käy myös maistraatti ja ulkomaat, mutta haluaisi pitää läheisille myös hääjuhlat ja on hankala saada kaikkia samaan aikaan tiettyyn maahan lomalle. Haluaisi, että lähimmät ihmiset olisivat mukana todistamassa naimisiinmenoamme.

Äitini on elämäni tärkein ihminen, ja mietinkin kuinka paljon hän pettyisi, kun ei näkisikään ainoan tyttärensä prinsessahäitä. Tiedän, että äiti tukee minua kyllä ja olisi onnellinen puolestani, mutta samalla tunnen äitini niin hyvin, että olisihan hän pettynytkin.

Minkälainen kompromissi tässä nyt pitäisi sitten tehdä?

Onko joku palstalla mennyt salaa naimisiin ilmoittamatta läheisille? Missä vaiheessa olette kertoneet naimisiinmenostanne? Miten läheiset ovat ottaneet tiedon vastaan? Entäs, oletteko pitäneet myöhemmin sitten jonkinnäköisiä hääjuhlia? Löytyykö täältä ulkomailla naimisiin menneitä? Onko läheiset olleet mukana?

Niin ja ikää minulla on 26, miehellä 28 ja yhteisiä vuosia takana 5.

Kokemuksia? :)

Me menimme maistraatissa naimisiin, todistajina kummankin hyvät ystävät. Maistraatin jälkeen kävimme nelisteen syömässä sekä ottamassa 'hääkuvia'. Kaiken kaikkiaan päivä oli todella kiva, paljon juhlavampi kuin olin ennakkoon olettanut.

Hääjuhlan pidimme ystävillemme ja muutamalle sukulaiselle seuraavana päivänä, tosin vieraat luulivat tulevansa uutta kotiamme juhlistamaan. :) Emme siis kertoneet aikeistamme juuri kenellekään. Ainakaan minulle ei kukaan ole sanonut olevansa pahoillaan ratkaisumme takia.

maistraatissa salaa naimisiin, jonka jälkeen soitin vanhemmille, että otatteko koiran hoitoon, kun ollaan lähdössä häämatkaale... sitten lähetin muutaman tekstarin ihan muista asioista, jotka allekirjotin rouva xxx mutta meijän suvussa harrastetaan enemmänkin salaa naimisiin menemistä....

ja me oltiin tuolloin 21 ja 23, mutta olin kyllä raskaana,joten ei varmaan monellekaan yllätys...

Me mietittiin samojen vaihtoehtojen välillä. Mua ei isommatkaan häät haitanneet, mutta pienemmät tai ei hääjuhlaa ollenkaan houkuttelivat.

Päädyttiin järjestämään tavalliset perinteiset keskikokoiset häät. Jälkikäteen olen tyytyväinen. Vasta hääjuhlassa ja sen jälkeen tajusin kuinka paljon ne merkitsivät vanhemmillemme ja monelle muulle läheiselle varsinkin vähän vanhemmalle ihmiselle. Yleensä sanotaan, että pitää järjestää häät itselleen ja oman näköisensä, mutta itseäni ei yhtään kaduta, että onnistuin järjestämään liikuttavan ja tärkeän päivän monelle muullekin ihmiselle kuin itsellemme.

Sitten toki jos tavalliset häät tuntuvat itsestä kovin vierailta ja epämukavilta, ei niitä kannata järjestää. Mua taas isommat kirkkohäät eivät mitenkään haitanneetkaan, vaikka mulle niillä ei ollut suurempaa merkitystä.

Teillä on sitä paitsi vielä yksi vaihtoehto: Pienet kirkkohäät. Ei vihkipaikalla määrää mitenkään vierasmäärää tai juhlan laatua. Eikä kirkko määrää mitenkään pukuakaan, kunhan nyt ei kovin säädyttömästi ole pukeutunut, eivät kirkko ja tavallinen hääpuku mitenkään liity oikeasti toisiinsa. Voitte järjestää häät kirkossa, kutsua vain lähimmät, järjestää sen jälkeen pienet juhlat. Esim. hyvässä ruokaravintolassa, mökillä tai jossain paikassa mikä teistä olisi mukava.

Olemme myös tuota miettineet, että hääjuhla olisi yllätys, eli pitäisimme esimerkiksi grillijuhlat perheille ja ystäville, joissa ilmoittaisimme sitten naimisiinmenostamme. Minun suvussa on ollut paljon näitä "salaa" naimisiin menneitä, eikä kaikki ole olleet niistä niin innoissaan, ymmärrettävästi. Äitini ei kertonut omille vanhemmilleen naimisiinmenostaan, kuin vasta viikko häiden ja juhlien pidon jälkeen ja vanhempansa olivat pitäneet mykkäkoulua muutaman pävän :D

Me mentiin naimisiin Espanjassa, suomalainen pappi vihki. Paikka oli mielettömän kaunis, enkä ole katunut hetkeäkään. Pidettiin sitten juhlat vielä täällä, mukana oli muutama ystävä.

[QUOTE="vieras";26939772]Me mietittiin samojen vaihtoehtojen välillä. Mua ei isommatkaan häät haitanneet, mutta pienemmät tai ei hääjuhlaa ollenkaan houkuttelivat.

Päädyttiin järjestämään tavalliset perinteiset keskikokoiset häät. Jälkikäteen olen tyytyväinen. Vasta hääjuhlassa ja sen jälkeen tajusin kuinka paljon ne merkitsivät vanhemmillemme ja monelle muulle läheiselle varsinkin vähän vanhemmalle ihmiselle. Yleensä sanotaan, että pitää järjestää häät itselleen ja oman näköisensä, mutta itseäni ei yhtään kaduta, että onnistuin järjestämään liikuttavan ja tärkeän päivän monelle muullekin ihmiselle kuin itsellemme.

Sitten toki jos tavalliset häät tuntuvat itsestä kovin vierailta ja epämukavilta, ei niitä kannata järjestää. Mua taas isommat kirkkohäät eivät mitenkään haitanneetkaan, vaikka mulle niillä ei ollut suurempaa merkitystä.

Teillä on sitä paitsi vielä yksi vaihtoehto: Pienet kirkkohäät. Ei vihkipaikalla määrää mitenkään vierasmäärää tai juhlan laatua. Eikä kirkko määrää mitenkään pukuakaan, kunhan nyt ei kovin säädyttömästi ole pukeutunut, eivät kirkko ja tavallinen hääpuku mitenkään liity oikeasti toisiinsa. Voitte järjestää häät kirkossa, kutsua vain lähimmät, järjestää sen jälkeen pienet juhlat. Esim. hyvässä ruokaravintolassa, mökillä tai jossain paikassa mikä teistä olisi mukava.[/QUOTE]

Hyvä idea tuo pienet kirkkohäät. En tiedä miksi, mutta minulle tuollaiset kirkkohäät ovat olleet nounou tähän asti, koska yhdistän ne helposti juuri kaikkiin perinteisiin, mitä suomalaisiin häihin kuuluu. Kuinkahan paljon maistraattiin mahtuu väkeä, kun en oikein näe itseäni menevän kirkossa naimisiinkaan, tai ainakin sitä täytyy miettiä tarkasti. Oivalsit oikein hyvin mitä haen takaa, eli juuri se miten otamme huomioon itsemme ja toiveemme, mutta myös läheisemme tässä asiassa. Kiitos vastauksestasi :)

Kirkossa vietytyt prinsessahäät voivat olla myös pienet ilman suuria ponnisteluja. Omat hääni olivat kirkossa, vieraita 30, morsiuspuku vuokrattu, tarjoilut ja hääpaikka ravintolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;26939811:
Me mentiin naimisiin Espanjassa, suomalainen pappi vihki. Paikka oli mielettömän kaunis, enkä ole katunut hetkeäkään. Pidettiin sitten juhlat vielä täällä, mukana oli muutama ystävä.

Olitteko ihan kaksin Espanjassa ja menitte kaksin naimisiin ilman läheisiä? Miten teidän vanhempanne ottivat asian?

Koen ristiriitaa siinä, mitä pidän itselleni tärkeänä ja mitä pidän läheisilleni tärkeänä.. Tai siis en oikein osaa tätä sanoilla selittää.. Mielestäni se hetki kun naimisiin menemme on hyvin intiimi ja vain minun ja mieheni hetki. Mutta kuitenkin jollain tasolla haluaisin myös vanhempani ja läheiseni mukaan todistamaan sitä hetkeä. Ristiriitaista :/

Olitteko ihan kaksin Espanjassa ja menitte kaksin naimisiin ilman läheisiä? Miten teidän vanhempanne ottivat asian?

Koen ristiriitaa siinä, mitä pidän itselleni tärkeänä ja mitä pidän läheisilleni tärkeänä.. Tai siis en oikein osaa tätä sanoilla selittää.. Mielestäni se hetki kun naimisiin menemme on hyvin intiimi ja vain minun ja mieheni hetki. Mutta kuitenkin jollain tasolla haluaisin myös vanhempani ja läheiseni mukaan todistamaan sitä hetkeä. Ristiriitaista :/

Meiilä oli ystäviä mukana, vanhemmista kukaan ei päässyt, olisivat toki olleet tervetulleita. Heille riitti se, että pidetään juhlat myös täällä sitten. Espanjaan saa halpoja lentoja ja pakettimatkojakin, joten saatiin ihan kivasti vieraita osallistumaan häihin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;26939886:
Meiilä oli ystäviä mukana, vanhemmista kukaan ei päässyt, olisivat toki olleet tervetulleita. Heille riitti se, että pidetään juhlat myös täällä sitten. Espanjaan saa halpoja lentoja ja pakettimatkojakin, joten saatiin ihan kivasti vieraita osallistumaan häihin :)

Hei, ymmärsinkö oikein eli asutteko siis Espanjassa? Vai miten päädyitte Espanjassa menevänne naimisiin? Onko miehesi kenties Espanjasta? :)

mekin painitaan naimisiin menon kanssa ei olla kyllä salaa menossa kaikki tietää että ollaan menossa mutta just tuo että kirkko/maistraatti , mietin että olisko liian töykeetä järjestää sellaset kirkko häät että vannotaan ne valat yms porukka istuu siellä ja se on sit siinä ei mitään jatko julhlapaikkaa tai muuta :D mutta eainakin kaikki halukkaat pääsisivät paikalle kun taas maistraattiin ei välttämättä hirveä suma ihmsiä mahdu

Hei, ymmärsinkö oikein eli asutteko siis Espanjassa? Vai miten päädyitte Espanjassa menevänne naimisiin? Onko miehesi kenties Espanjasta? :)

Ei, asutaan Suomessa ja molemmat ollaan suomalaisia. Kirkkohäät eivät tuntuneet luontevalta vaihtoehdolta kummallekaan ja maistraatti on aika tylsän näköinen paikka, ei mitään tunnelmaa. Aloimme selvittämään missä kaikkialla voi mennä naimisiin, niin, että se on Suomessa voimassa, ilman mitään hirveää paperisotaa ja päädyimme Espanjassa pidettäviin häihin. Vihkiminen maksoi sata euroa ja sillä hinnalla pappi tulee valitsemaanne paikkaan, kuten rannalle tai vuoristoon. Pappi myös hoiti paperiasiat, mukaan otettiin muistaakseni vain esteettömyystodistukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;26940066:
Ei, asutaan Suomessa ja molemmat ollaan suomalaisia. Kirkkohäät eivät tuntuneet luontevalta vaihtoehdolta kummallekaan ja maistraatti on aika tylsän näköinen paikka, ei mitään tunnelmaa. Aloimme selvittämään missä kaikkialla voi mennä naimisiin, niin, että se on Suomessa voimassa, ilman mitään hirveää paperisotaa ja päädyimme Espanjassa pidettäviin häihin. Vihkiminen maksoi sata euroa ja sillä hinnalla pappi tulee valitsemaanne paikkaan, kuten rannalle tai vuoristoon. Pappi myös hoiti paperiasiat, mukaan otettiin muistaakseni vain esteettömyystodistukset.

Voi että, noinko "helposti" se käy? Tästäpä tulikin hyvin varteenotettava vaihtoehto, hmm.. Pitää jutella miehen kanssa :)

Voi että, noinko "helposti" se käy? Tästäpä tulikin hyvin varteenotettava vaihtoehto, hmm.. Pitää jutella miehen kanssa :)

Kyllä, kirkon sivuilta löysin yhteystiedot, pappi tuli hotellille meitä tapaamaan ja sitten soitimme hänelle, kun paikka oli valittu. Siellä on niin paljon sanoinkuvaamattoman kauniita paikkoja, että tuli hieman kiire, kun oltiin sovittu vihkiminen 2 päivää saapumisesta :) Mutta onnea teille, toivottavasti saatte häät järjestettyä niin, että kaikki ovat tyytyväisiä :)

Hyvä idea tuo pienet kirkkohäät. En tiedä miksi, mutta minulle tuollaiset kirkkohäät ovat olleet nounou tähän asti, koska yhdistän ne helposti juuri kaikkiin perinteisiin, mitä suomalaisiin häihin kuuluu. Kuinkahan paljon maistraattiin mahtuu väkeä, kun en oikein näe itseäni menevän kirkossa naimisiinkaan, tai ainakin sitä täytyy miettiä tarkasti. Oivalsit oikein hyvin mitä haen takaa, eli juuri se miten otamme huomioon itsemme ja toiveemme, mutta myös läheisemme tässä asiassa. Kiitos vastauksestasi :)

Jos ongelma on suuri kirkkotila, miten olisi joku pieni kirkko? Tai seurakunnan joku pienempi kappeli tms?

En tiedä mistä päin olet, mutta tuli mieleen jotain Pinsiön kirkon tyylistä.

http://360.nokianseurakunta.fi/#

Varmasti on paljon muitakin vastaavia kirkkoja ympäri Suomen.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;26940191:
Kyllä, kirkon sivuilta löysin yhteystiedot, pappi tuli hotellille meitä tapaamaan ja sitten soitimme hänelle, kun paikka oli valittu. Siellä on niin paljon sanoinkuvaamattoman kauniita paikkoja, että tuli hieman kiire, kun oltiin sovittu vihkiminen 2 päivää saapumisesta :) Mutta onnea teille, toivottavasti saatte häät järjestettyä niin, että kaikki ovat tyytyväisiä :)

Kuulostaa kyllä tosi ihanalta ja juuri meiltä! Täytyy ottaa asiasta enemmän selvää. Omat vanhempani pystyisivät lähtemään ilman muuta matkalle, mutta miehen vanhemmat ovat eronneet ja molemmilla uudet perheet, joten siinä saattaa olla ongelmaa. Mutta eiköhän me johonkin ratkaisuun päästä joka sopii kaikille, toivottavasti. Kiitos sinulle :)

Olemme menneet naimisiin Lontoon merimieskirkossa, sukulaisille ilmoitimme illallla. Muistelen, että Espanjassakin on muutama pappi, joka saa tehdä suomalaisen vihkimisen.

Älä tee kompromissia, tee niin kuin itse tahdot.

Täälläkin on pari, joka on päättänyt mennä naimisiin juurikin Espanjassa, vuoden 2016 puolella.

Olisikohan Señoralla tai muilla Espanjassa naimisiin menneillä antaa vinkkejä vihkipaikoista, cateringistä tms? Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan :)

Mentiin Gibraltarilla maistraatissa naimisiin. Ei vieraita, todistajat napattiin kadulta. Mies tais illalla kertoa facessa ja mä laitoin äidille tekstiviestin. Kukaan ei pahastunut, naurettava ajatus. Kaikki tutut ei varmaan vieläkään tiedä, että ollaan naimisissa.

Yhteistyössä