Naimisiin meno ja maistraatti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunnut miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunnut miettijä

Vieras
Jos kumpikaan ei kuulu kirkkoon niin voiko sitten vihkiä maistraatissa? Kun toisen pitää ainakin sivujen mukaa kuulua kirkkoo! Miksi? Onko täällä ketää kuka on naimisissa mutta kumpikaa ei kirkkoo kuulu!?

Ja tarviiko siellä maistraatissa olla sitä uskonnollista osuutta ollenkaa kun kerran kumpikaa ei sitä tahdo?

Kun olen se käsittännyt että kun kirkkoon kuuluvat menee naimisiin niin ne leimataa jotenki uskoon!

Mihin sitte perustuu kun on naimisissa mutta ei kirkkoo kuulu?

Maistraatissa ei ole uskonnollista osuutta. :) Maistraattivihkiminen on ihan yhtä pätevä kuin kirkollinen, seremonia vain on erilainen.
Me ei olla naimisissa (vielä ). Mies kuuluu kirkkoon ja mä olen eronnut kirkosta, maistraattivihkiminen on tulossa sitten joskus.

Ei maimisiin meno mikään uskonnollinen riitti ole, se on puhtaasti yhteiskunnallinen.
Maistraatti vihkii ilman uskonnollisia muotoja.
Avioliitto on yhteiskunnassa perheen perusmuoto, kaksi ihmiatä sitoutuu toisiinsa ja perheeseensä. Useat suomalaiset lait (lapsia/perheitä koskevat) lähtevät siitä että pariskunta on avioliitossa

Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistunnut miettijä:
Jos kumpikaan ei kuulu kirkkoon niin voiko sitten vihkiä maistraatissa? Kun toisen pitää ainakin sivujen mukaa kuulua kirkkoo! Miksi? Onko täällä ketää kuka on naimisissa mutta kumpikaa ei kirkkoo kuulu!?

Ja tarviiko siellä maistraatissa olla sitä uskonnollista osuutta ollenkaa kun kerran kumpikaa ei sitä tahdo?

Kun olen se käsittännyt että kun kirkkoon kuuluvat menee naimisiin niin ne leimataa jotenki uskoon!

Maistraatissa mennään naimisiin jos toinen tai molemmat eivät kuulu kirkkoon ja jos haluaa kirkossa siunaamisen niin se onnistuu jos toinen parista kuuluu kirkkoon.

Se maistraatin osuus ei ole uskonnollinen ja ei kestä montaa minuuttia.

Maistraatin päällikkö ja henkikirjoittaja toimittavat siviilivihkimisiä. Vihkiseremonia voi olla lyhyt ja koruton, mutta seremoniassa on myös mahdollista esittää elävää musiikkia ja lausua runoja. Vihkimisessä on oltava läsnä vähintään kaksi todistajaa. Avioliiton kirkollinen siunaus voidaan toimittaa seurakunnan kanssa tehtävän sopimuksen mukaan.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet tutkitaan. Tutkinnan voi suorittaa maistraatti tai se evankelis-luterilainen tai ortodoksinen seurakunta, johon toinen vihittävistä kuuluu. Tutkintatodistus on jätettävä maistraatille ennen vihkimistä. Lisäksi vihkiparin on ilmoitettava, mitkä sukunimet puolisot ottavat käyttöönsä.

Virka-aikana ja virkapaikalla suoritettava vihkiminen on maksutonta

Onnistunut vihkitoimitus vaatii suunnittelua. Ota yhteyttä hyvissä ajoin.

http://www.maistraatti.fi/vihkiminen.html

Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistunnut miettijä:

Ei ole kaikilla yleissivistystä... maistraatissa uskonnollista osuutta, kirkkoon kuuluvat leimataan uskoon... Voi jeesus...

Maistraatissa voi vihkiä, kuului kirkkoon tai ei. Kirkkohäät saa jos parista toinen tai molemmat ovat luterilaisen kirkon jäseniä.

Yhteistyössä