Naimisiin meno ja Kelan ja sossun tuet?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piitu

Vieras
Miten naimisiin meno vaikuttaa Kelan ja sossun tukiin? Olemme mieheni kanssa suunnitelleet n. puolisen vuotta siviilivihkimistä (kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon) mutta nyt vasta tuli mieleeni että miten se vaikuttaisi esim toimeentulotukeen ja kelan tukiin?
Entä voiko sossu kieltää naimisiin menon kun mulla on vielä sosiaalitoimen jälkihuoltoa jäljellä (olen 20)?

Mä en oikein usko, että sossu voisi estää ketään menemästä naimisiin. Eihän se sille kuulu. Riippuu siitä tuesta, jota saat, että vaikuttaako naimisiinmeno.

Jos asutte jo yhdessä, ei vaikuta mihinkään mitenkään.
Jos olette vasta muuttamassa yhteen, kela ja sosiaalitoimi laskevat kaikki tulonne yhteisiksi ja tuet ja maksut lasketaan sen mukaan, merkitystä ei ole sillä oletteko sitten saman katon alla avo- tai avioliitossa. (Siitäkin huolimatta näin myös avoliitossa, vaikka lain mukaan varsinainen keskinäinen elatusvelvollisuus seuraa vasta avioliitosta.)

kiitoksia, tässä on tullut jo paljon hyviä vastauksia :)
Mutta yksi kysymys vielä olisi, koska mulla on tota jälkihuoltoa vielä, pitäisikö mun ilmoittaa tästä sossulle etukäteen vai käykö vain ilmoitus vihkimisen jälkeen? Vai täytyykö ilmoittaa ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja piitu:
kiitoksia, tässä on tullut jo paljon hyviä vastauksia :)
Mutta yksi kysymys vielä olisi, koska mulla on tota jälkihuoltoa vielä, pitäisikö mun ilmoittaa tästä sossulle etukäteen vai käykö vain ilmoitus vihkimisen jälkeen? Vai täytyykö ilmoittaa ollenkaan?

Kannattaa varmistaa etukäteen ettei tule ylläreitä. Virallisesti ei kai voi kieltää kun olet yli 18 v mutta kaipa se esteiden tutkinnan yhteydessä selviäisi jos jotain estettä on :D Siitähän se nimikin tulee :)

Ja onnea! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja s:
joo sun ei tarvi kellekkään ilmoittaa mitään naimisiin menosta,paitsi sulhaselle ja maistraattii tietty:D
mutta muille se ei kuulu,tarkoittaen sossun sanavaltaa yms.d

hih =) kiitos, tämä oli hyvä kuulla, juu siis tietysti sulhanen on tietoinen asiasta *nauraa* ja maistraattiin oltaisiin menty jo viikkoja sitten ellei nämä asiat olisi painanut mun mieltä =)

Yhteistyössä