Naapurin vauvaperheen äiti asetti sitten ehdot muiden asukkaiden vapun vietolle:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja absurd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ----:
Anteeksi kun hyökkään samaan ketjuun kyselemään, mutta mitä te tekisitte?

Meillä rivitalo, ja monena vuonna naapurin perhe lapsineen räjäyttelevät uutena vuotena raketteja tuossa takapihalla, käytännössä meidän ikkunan alla. Monena vuonna se on itseäni häirinnyt kun olen mennyt seuraavana päivänä töihin, mutta en ole sanonut mitään kun olen ajatellut olevani nipo, juhlikoon ne ketkä pystyvät, valvon vaikka sitten. Itselle ei kyllä tulis pieneen mieleen räjäytellä asutusalueella mitään, enkä ole räjäytellytkään. Kohtuullisena pitäisin jos tämä perhe kysyisi muilta naapureilta haittaako, mutta eipä ole kysytty... Ja siis raketteja laitellaan pitkin yötä, lain sallimissa rajoissa, mutta myös klo 22 jälkeen.

Tulevana uutena vuotena tilanne se, että meillä on pieni vauva. Onko kohtuullista pyytää tätä perhettä menemään räjäyttämään rakettinsa esim lähistöllä sijaitsevalle pellolle tms, ettei siinä ikkunan alla tarvisi, kun ääni kuitenkin ihan eri. Toki uutena vuotena paukkuu, mutta kyllä ne kauempaa tulevat raketit kuulostaa vähän erilaiselle kun se että sun ikkunat helisee.......

Kohtuullista on, koska ei asuinalueilla saa räjäytellä mitään ilotuksia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Anteeksi kun hyökkään samaan ketjuun kyselemään, mutta mitä te tekisitte?

Meillä rivitalo, ja monena vuonna naapurin perhe lapsineen räjäyttelevät uutena vuotena raketteja tuossa takapihalla, käytännössä meidän ikkunan alla. Monena vuonna se on itseäni häirinnyt kun olen mennyt seuraavana päivänä töihin, mutta en ole sanonut mitään kun olen ajatellut olevani nipo, juhlikoon ne ketkä pystyvät, valvon vaikka sitten. Itselle ei kyllä tulis pieneen mieleen räjäytellä asutusalueella mitään, enkä ole räjäytellytkään. Kohtuullisena pitäisin jos tämä perhe kysyisi muilta naapureilta haittaako, mutta eipä ole kysytty... Ja siis raketteja laitellaan pitkin yötä, lain sallimissa rajoissa, mutta myös klo 22 jälkeen.

Tulevana uutena vuotena tilanne se, että meillä on pieni vauva. Onko kohtuullista pyytää tätä perhettä menemään räjäyttämään rakettinsa esim lähistöllä sijaitsevalle pellolle tms, ettei siinä ikkunan alla tarvisi, kun ääni kuitenkin ihan eri. Toki uutena vuotena paukkuu, mutta kyllä ne kauempaa tulevat raketit kuulostaa vähän erilaiselle kun se että sun ikkunat helisee.......
Kysäisepä asiaa isännöitsijältä. Meillä ei ainakaan ole edes luvallista ampua raketteja omilta pihoilta.

Hyvä idea! Ei ole tullut mieleenikään että järjestyssäännöt voisi kieltää... Meillä onneksi vielä tilanne se, että naapurit on vuokralaisia, meillä omistusosake... Täytyypä kysäistä yhtiökokouksessa, aiemmin olen ajatellut olevani vain hyvä naapuri ja siedän aika paljonkin tältä perheeltä periaatteella "en asu omakotitalossa" :D

Mitäs jos printtaat hänelle tämän tekstin ja laitat mukaan, että kannattaisi ostaa ko. kirja:

"En ymmärrä, mistä se johtuu, mutta viime aikoina häntä on ollut vaikea saada nukahtamaan. Ja juuri kun saimme vihdoin hänelle oman sängyn ja oman, rauhallisen huoneen".

Tilanne on vanhemmille yllättävä. He ovat pettyneitä, eivätkä ymmärrä, mikä on pielessä. Entisessä asunnossa ei ollut lainkaan erillistä lastenhuonetta. Lapsi nukkui päiväunensa kantokassissa keittiön lattialla, eikä siellä kaikesta hyssyttelystä huolimatta todellakaan ollut hiljaista.

Mutta nyt, kun lapsi voisi vihdoin nukkua rauhassa omassa huoneessaan, nukahtamisesta ei tahdo tulla mitään. Aikuiselle erillinen rauhallinen huone on varmasti oikea nukkumisympäristö, mutta pienellä lapsella on toisenlaiset tarpeet. Hänelle hiljaisuus ei ole missään nimessä nukahtamisen edellytys.

Hän saattaa ottaa tyytyväisenä nokoset isänsä sylissä keittiön pöydän ääressä, vaikka koko perhe käy äänekästä keskustelua. Tilanteet puhuvat puolestaan.

Lapsi ei välttämättä kaipaa hiljaisuutta ja rauhaa, vaan tärkeää on, että hän aistii lähellään turvallisuuden tunnetta välittävän ihmisen. Silloin hän nukahtaa helpommin ja voi muutenkin paremmin.

"En voi poistua huoneesta minuutiksikaan ilman, että hän tulee levottomaksi tai alkaa itkeä. Anni on hemmoteltu piloille."

Ajatus itsekkäästä lapsesta, jolle pitää mahdollisimman varhain opettaa, ettei aikuisia saa "pompottaa", on ollut ja on yhä monien kasvatussuuntausten ohjenuora.

Mutta on syytä muistaa, että imeväisikäiselle esineet ja tietysti ihmiset ovat olemassa vain silloin, kun hän pystyy havaitsemaan ne omilla aisteillaan. Lasta hoitavien ihmisten läheisyys tarjoaa hänelle turvaa, varmuutta ja rauhaa ja niiden vaikutus tuntuu vauvaiän jälkeenkin.

Jatkuvan läheisyyden ja kosketuksen kaipuu on vauvaikäisen perustarve. Vasta noin 9 kk iässä esineet ja ihmiset ovat lapselle olemassa myös silloin, kun niitä ei voi nähdä, kuulla tai koskettaa. Vasta tässä vaiheessa lapsella on edellytys ymmärtää vanhempien huolenpidon jatkuvan myös heidän ollessaan poissa lapsen luota.

Ensimmäisten ihmisiksi luokiteltavien esi-isiemme elämäntapaa luonnehti jatkuva liike. Kun matkaa taas jatkettiin, lasta kannettiin mukana.

Lajimme historiassa yksinjääminen tarkoitti lapselle sitä, että äiti oli lähtenyt pois, hänet oli hylätty - kyseessä oli siis hengenvaarallinen tilanne, josta lapsen oli pyrittävä pois kaikin mahdollisin keinoin.

Vastasyntyneen tarpeet voidaan nähdä tärkeinä sopeutumina, jotka ovat taanneet ihmislajin säilymisen.

Niinpä nykyäänkin pikkulapsi kokee tilanteen pelottavana, jos hän ei havaitse mitään merkkejä vanhempien läsnäolosta. Kun lapsi parkaisee jäätyään yksin huoneeseen, hän pelkää tulleensa hylätyksi. Itkun tarkoitus on kutsua paikalle luotettava ihminen.

Kirja sisältää mm. seuraavat teemat:

- Lapsen läheisyydentarve - pelko pilalle hemmottelusta
- Nykytilan ymmärtämiseksi: Hieman lajihistoriaa
- Kannettavan poikasen käyttäytymistaipumukset
- Ihmislapsen erityinen historia
- Lapsen fysiologia ja anatomia
- Pesäviipyisestä kannettavaksi
- Ihokosketus - ravintoa sielulle
- Usein unohdettu liikeaisti
- Kantaminen - vanhempien kokeminen lähes kaikin aistein
- Läheisen suhteen kaksisuuntainen vaikutus

Lapsi kaipaa kantamista
Evelin Kirkilionis

Tekisin näin. Ihan jees :).

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Missä on solidaarisuus muita väsyneitä äitejä kohtaan?

ei missään.. kun ei kukaan anna sitä vastavuoroisesti.
Omaa kokemusta on että ite olisi pitänyt olla solidaarinen mutta sitten nämä mammat eivät vastavuoroisesti voineet olla kun mies oli työmatkalla ja yksin hoisin koliikkivauvaa

Aika karmeita selkäänpuukottajia tällä palstalla. Kun joku äiti oikeasti pyytää apua muilta, niin sitä ei voida kiusallakaan antaa, vaikkei sen toteuttaminen ole edes mitenkään vaikeaa, saati kohtuutonta.

Ai ei ole kohtuutonta pyytää kerroksen kaikkia asukkaita olla kutsumatta ihmisiä kylään vappuna (jolloin melkein kaikk ijuhlivat ja pidetään hauskaa ystävien kanssa) ja lähtemnään klo 20 illalla pois asunnostaan muualle? Metelöinti on asia erikseen.

Minusta on kohtuuton pyyntö, että en saisi viettää vappua asunnollani alkuiltaa ystävien kanssa. Vauvan nukuttamisharjoituksia taas kukaan ei pakota aloittamaan juuri vappuna.

Jos kerran sinulla ei ole erityisiä suunnitelmia, niin mikset sitten voi vaikka mennä jonkun kaverisi luokse vappua juhlimaan. Mikä pakko se on juuri nyt väen vängällä pyytää kavereitasi sinun luoksesi? Ihan kuin nyt sinun olisi vain periaatteesta harattava vastaan tälle väsyneelle perheelle. Kyllä minä ainakin ymmärtäisin tätä väsynyttä äitiä.

No mä nyt ajattelin, että sitä vappua tulee kuitenkin vietettyä ja minä satun meidän kaveriporukasta asumaan lähinnä kaikkea vappujuttuja, joten minun asunnolla varmaan ollaan johonkin asti, kuten ollaan aina oltu jos on ollut jotain yhteistä juhlaa. Tästä on helppo lähteä joka paikkaan.

Ja vaikka mä nyt en vielä ole suunnitellut sen kummemmin, siihenhän on aikaa vielä kaksi viikkoa, niin kai mä periaatteessa saan pyytää ystäväni luokseni halutessani, kun me ei edes metelöidä, vaan normaalia jutustelua ja musiikkiakin harvemmin kuunnellaa, ainakaan kovalla... menee vähän hankalaksi jos pitäisi alkaa keksimään jotain muuta järkevää aloittelupaikkaa..

Ap, se on sun koti ja niin kauan kun te ette riko järjestyssääntöjä ettekä muutenkaan käyttäydy häiritsevästi niin viettäisin vappua ihan niinkuin on suunniteltu. Ei naapuri voi alkaa sanella että koska ja milloin saa kutsua vieraita kylään. Tosiaan jotenkin tuntuu, että jos nyt tässä annatte naapuruston kanssa periksi, olette vaikeuksissa vielä, ei ne pyynnöt siihen lopu. Kyllä normaali lapsi tottuu kerrostalon hälinään ajan kanssa. Toki se voi näitä vanhempia korventaa kun varmasti ovat väsyneitä, mutta ei se ole naapuruston vika.

Minä asuin kerrostalossa elämäni ensimmäiset 22 vuotta, ja minä en ymmärrä niitä jotka vetoavat siihen että klo 7-22 saan tehdä mitä MINÄ haluan. Minusta kerrostaloasuminen edellyttää ennen kaikkea sitä, että osaa ottaa muut huomioon. Nuo minäminä-ihmiset ovat varmaankin joko asuneet omakotitalossa siihen asti kun ovat muuttaneet opiskelemaan tai sitten niin kamalassa kerrostaloslummissa että siellä on metelöity päivin öin. Ensimmäinen ryhmä ei ymmärrä millaista lapsiperheellä on kerrostalossa, toinen ryhmä kostaa sen ettei ikinä ole saanut asua rauhassa ja hiljaisuudessa. Nuo ensimmäiset ovat samoja, jotka kaupunkiin muutettuaan polkevat yksisuuntaista vastakarvaan tai pokkana jalkakäytävillä - mitä minä en kaupunkilaisena ikinä tekisi, koska ymmärrän että minun tekemiseni vaikuttavat moneen muuhunkin.

En siis pidä naapurin pyyntöä(!) ollenkaan kohtuuttomana, vaan ap:ta moukkana kun ei aio ottaa pyyntöä ollenkaan huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:D
Tosi järkevää opettaa lapsi siihen, että vain hiljaisuudessa voi nukkua

Luulen että kyse on paljon suuremmasta ongelmasta. Naapurihan vaikuttaa aivan täyskahjolta ja todennäköisesti on saanut vauvastaan oivan tekosyyn määräillä muiden tekemisiä.
Eiköhän homma vielä kärjisty pahemman kerran johonkin liian pitkälle menevään tempaukseen. ...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minä asuin kerrostalossa elämäni ensimmäiset 22 vuotta, ja minä en ymmärrä niitä jotka vetoavat siihen että klo 7-22 saan tehdä mitä MINÄ haluan. Minusta kerrostaloasuminen edellyttää ennen kaikkea sitä, että osaa ottaa muut huomioon. Nuo minäminä-ihmiset ovat varmaankin joko asuneet omakotitalossa siihen asti kun ovat muuttaneet opiskelemaan tai sitten niin kamalassa kerrostaloslummissa että siellä on metelöity päivin öin. Ensimmäinen ryhmä ei ymmärrä millaista lapsiperheellä on kerrostalossa, toinen ryhmä kostaa sen ettei ikinä ole saanut asua rauhassa ja hiljaisuudessa. Nuo ensimmäiset ovat samoja, jotka kaupunkiin muutettuaan polkevat yksisuuntaista vastakarvaan tai pokkana jalkakäytävillä - mitä minä en kaupunkilaisena ikinä tekisi, koska ymmärrän että minun tekemiseni vaikuttavat moneen muuhunkin.

En siis pidä naapurin pyyntöä(!) ollenkaan kohtuuttomana, vaan ap:ta moukkana kun ei aio ottaa pyyntöä ollenkaan huomioon.

Naapurin pyyntöhän on juuri minäminäihmisen pyyntö. kaikki muut rapusta joutuvat tekemään niin kuin HÄN sanoo. Mikseivät itse häviä jonnekkin korpeen vappuna.

Ai on moukka jos pyytää kotiinsa vieraita vappuna?:o Siis ap:han sanoi että eivät edes metelöi ja sain käsityksen, että poistuvat hyvissä ajoin ennen hiljaisuutta! Normaalia elämää SAA ihan tasan varmaan viettää ja vappuna tuo on kohtuuton vaatimus pyytää lähtemään pois tai olemaan hiljaa nurkassa jo klo 20 jälkeen...

Metelöinti on asia erikseen, mutta jos tulee muutama ystävä kylään ja heidän keskustelun äänet häiritsevät, niin voi hyvänen aika, se on ihan tasan normaalia elämää ja ääntä jota nyt lähtee esim. perhe-elämästä, kun perheenjäsenet kesustelevat ja lapset leikkivät, ihan täysin verrattavissa.

Sulla taitaa vähän heittää...

Mene ap henk.koht kertomaan tälle äidille että sinulle on tulossa vieraita, mutta yritätte olla rauhallisesti ja hiljaisuuden alkaessa sitten varsinkin. Ja kerro että sinulle tulee tupakoivia vieraita jotka polttavat partsilla illalla, näin äiti tietää ettei nukuta lasta omalla parvekkeellaan siihen aikaan. Ole ystävällinen ja painota että yritätte olla rauhallisemmin, ja toivottele hyvät vaput.

Alkuperäinen kirjoittaja no just joo:
Ai on moukka jos pyytää kotiinsa vieraita vappuna?:o Siis ap:han sanoi että eivät edes metelöi ja sain käsityksen, että poistuvat hyvissä ajoin ennen hiljaisuutta! Normaalia elämää SAA ihan tasan varmaan viettää ja vappuna tuo on kohtuuton vaatimus pyytää lähtemään pois tai olemaan hiljaa nurkassa jo klo 20 jälkeen...

Metelöinti on asia erikseen, mutta jos tulee muutama ystävä kylään ja heidän keskustelun äänet häiritsevät, niin voi hyvänen aika, se on ihan tasan normaalia elämää ja ääntä jota nyt lähtee esim. perhe-elämästä, kun perheenjäsenet kesustelevat ja lapset leikkivät, ihan täysin verrattavissa.

Ei, minulla ei heitä. Minä ymmärrän millaista on olla todella väsynyt vauvan äiti. Ja ymmärrän että hyvien naapuruussuhteiden säilyttämiseen kuuluu toisen huomioonottaminen. Jos äiti on ollut niin rohkea että on tullut pyytämään muilta pientä kädenojennusta, minusta on röyhkeää olla sitä antamatta. Mutta moni on näitä "minulla on oikeus, minähän en siitä luovu" -ihmisiä, valitettavasti. Kuinka paljon parempi paikka maailma olisikaan jos ihmiset opettelisivat hiukan empatiakykyä.

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Mene ap henk.koht kertomaan tälle äidille että sinulle on tulossa vieraita, mutta yritätte olla rauhallisesti ja hiljaisuuden alkaessa sitten varsinkin. Ja kerro että sinulle tulee tupakoivia vieraita jotka polttavat partsilla illalla, näin äiti tietää ettei nukuta lasta omalla parvekkeellaan siihen aikaan. Ole ystävällinen ja painota että yritätte olla rauhallisemmin, ja toivottele hyvät vaput.

Minustakin tämä kuulostaa parhaalta tavalta.

Alkuperäinen kirjoittaja emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja :
:D Meille tuli viikko sitten naapuri valittamaan, ettei lapsen tarvitsisi kuunnella niin lujalla musiikkia heti aamu seitsemältä kun hän ei saa nukutuksi :D Pitäisi muka lapsiperheiden ottaa huomioon naapurissa yksinasuvat viikonloppuisin :D

No kyllä täytyykin ottaa toiset huomioon, sitä radiota ei tarvitse huudattaa heti aamusta.
Mutta kohtuus siinäkin.. jos olisi kieltänyt lasta kokonaan kuuntelemasta muusiikkiaan ymmärtäisin miksi valitat

ja meillä kun asuu yötyöläinen, ja pieni vauva, kyllä menisi hermo jos olisi mölyapinoita naapurissa, onneksi ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Mä oisin ihan just niin veemäinen et kutsuisin niitä kamuja entistä enemmän kylään ja pitäisin järkyttävää älämölöä siihen 22 asti millloin meillä ainakin alkaa ns. hiljaisuus!! Ei kukaan voi tulla noin toiselle sanomaan! Muuttakoot sitten metsän keskelle jos se vauva pitää opettaa siihen et elämässä ei pidä olla ääniä.. hitto mitä idiootti vanhempia taas!!

Mutta ei sekään tarkoita sitä, vaikka hiljaisuus alkaisi 22.00 että siihen asti saa pitää järkyttävää älämölöä! Tottakai hieman äänekkäämpää elämää voi pitää, mutta joku raja siinäkin, ei kuitenkaan pidä alkaa häiriköimään..

Viikko sitten yläkerran äijäporukka piti aivan käsittämätöntä meteliä ja mölinää koko h...vetin illan ja se loppui vasta puolen yön aikoihin. Olisin kuitenkin halunnut viettää iltaani ihan rauhassa ilman että tarvitsee kuunnella "aikuisten ihmisten" käsittämättömän turhanpäiväistä mölinää. Sellainen raivostuttaa todella!

Ei, minulla ei heitä. Minä ymmärrän millaista on olla todella väsynyt vauvan äiti. Ja ymmärrän että hyvien naapuruussuhteiden säilyttämiseen kuuluu toisen huomioonottaminen. Jos äiti on ollut niin rohkea että on tullut pyytämään muilta pientä kädenojennusta, minusta on röyhkeää olla sitä antamatta. Mutta moni on näitä "minulla on oikeus, minähän en siitä luovu" -ihmisiä, valitettavasti. Kuinka paljon parempi paikka maailma olisikaan jos ihmiset opettelisivat hiukan empatiakykyä.

Ei, kyse ei nyt ole tuosta. Tottakai on kohteliasta ja suotavaa ottaa naapurit huoioon, mutta onkonko vauvaa pakko alkaa opettaa juuri vappuna? Että olisi kaikille varmasti hankalin aika. Ihmiset viettävät vappua, niin se menee. Silloin myös ydinkeskustassa on älämölöä yötä myöten joka paikassa, että hyvän ajan on valinnut. Ei järjen hieventä.

Minusta on kohtuutonta vaatia hissuttelua muilta asukkailta juuri vappuna, ei tule onnistumaan varmastikaan, vaikka ap ei ystäviään kylään kutsuisikaan. Tuhoon tuomittu ajatuskin.

Vapun illanistujaisiahan nyt ei luonnollisestikaan ole syytä tuon pyynnön takia perua, se ei enää ole kompromissi ja menee jo kohtuuttomaksi. Voi kyllä yrittää olla rauhallisesti ja poistua ajoissa, niin kuin normaalisitkin ihmiset yleensä tekevät, mutta että vappuaattona klo 20 täydellinen hiljaisuus..hah. Ap ei nyt vaikuttanut muutenkaan metelöitsijältä.

ihan vittuillakseni kutsuisin kavereita istumaan iltaa, en välittäis naapurin lapsesta. Eipä nuo ole meidänkään naapurit lapsiani ajatelleet kun illalla kymmenen jälkeen alkaa pora täristä

Ei, kyse ei nyt ole tuosta. Tottakai on kohteliasta ja suotavaa ottaa naapurit huoioon, mutta onkonko vauvaa pakko alkaa opettaa juuri vappuna? Että olisi kaikille varmasti hankalin aika. Ihmiset viettävät vappua, niin se menee. Silloin myös ydinkeskustassa on älämölöä yötä myöten joka paikassa, että hyvän ajan on valinnut. Ei järjen hieventä.

Minusta on kohtuutonta vaatia hissuttelua muilta asukkailta juuri vappuna, ei tule onnistumaan varmastikaan, vaikka ap ei ystäviään kylään kutsuisikaan. Tuhoon tuomittu ajatuskin.

Vapun illanistujaisiahan nyt ei luonnollisestikaan ole syytä tuon pyynnön takia perua, se ei enää ole kompromissi ja menee jo kohtuuttomaksi. Voi kyllä yrittää olla rauhallisesti ja poistua ajoissa, niin kuin normaalisitkin ihmiset yleensä tekevät, mutta että vappuaattona klo 20 täydellinen hiljaisuus..hah. Ap ei nyt vaikuttanut muutenkaan metelöitsijältä.

Eihän tässä kukaan mitään ole vaatinutkaan...

Tuohan on asiallisesti pyydetty ja laitettu vielä tiedoksi missä vappua voisi viettää. Pakkohan ei ole ottaa huomioon naapurin varmaankin kovin väsynyttä vauvaperhettä, mutta olisiko se aivan kamalaa huomioida heidän toiveensa? Jotta hekin ehkä voisivat sitten rauhoittua vappuna eikä tarvitsisi väsyneenä koko yötä vauvaa hoitaa? Joka tapauksessahan teidänkin kerrostalossa hiljaisuus alkaa joko 22 tai 23. En ymmärrä tätä nykymenoa, kun ei voida ottaa toisia huomioon. Kun oikeasti joku perhe voi olla täysin väsynyt vauvan kanssa, jos ei saa esim. apua mistään. Ihan vauvankin parasta ajatelleen minä varmasti yrittäisin tuota pyyntöä noudattaa. Osa lapsiperheistä on kamalan tiukoilla nykyään, kun välttämättä apua ei saa mistään.

Yhteistyössä