naapurin rakki puri toisen naapurin 5v poikaa!

  • Viestiketjun aloittaja Sangria
  • Ensimmäinen viesti
LEP
Jos iso koira haluaa tosiaan purra, niin ei siinä pelkkä nenänpää kärsi. :/ Itselle on ainakin haavoja tullut eläinten kanssa rymytessä, etenkin nuorien. Nuoret koirat usein saattavan leikillään jo hampaillaan osua johonkin ja saada aikaan haavan, ilman mitään aggressioita tms. Tarinoilla kun on yleensä kaksi puolta. Jotkut ylihysterisoi asioita, kun toiset osaa katsoa tilanteita järjen kanssa. Mutta aggressiivisen eläimen kyllä tunnistaa muista.

Ikävä juttu mikä päässyt käymään, mutta meillä kanssa on alusta asti selvää kasvatuksessa että vieraita koiria tai muitakaan eläimiä ei mennä koskemaan ilman lupaa ja valvontaa. Ja etenkin lapsille opetetaan, että kättä ei ojenneta koiran pään päälle vaan aina alakautta. Annetaan ensin haistella käsi. Lapset kun ei (eikä kaikki aikuisetkaan) tunnu huomaavan sitä milloin joku eläin ei niiden kosketusta kaipaa.

Pojalle paranemisia.
 
Sangria
tuo koira on muuten joskus karkaillut tuolta pihalta, tänne meidänkin puolelle, ja omistaja on käynyt sen ottamassa kiinni niin rajusti, että koira ulvoi kivusta monta kertaa :( taitaa olla aika rajusti kasvatettu. mietin vaan että ehkä raju ja kovakourainen kohtelu on vaikuttanut siihen koiraan. pihaltakin kuuluu välillä kauheeta karjuntaa, kun koira tekee jotain...
 
LEP
Alkuperäinen kirjoittaja Sangria:
tuo koira on muuten joskus karkaillut tuolta pihalta, tänne meidänkin puolelle, ja omistaja on käynyt sen ottamassa kiinni niin rajusti, että koira ulvoi kivusta monta kertaa :( taitaa olla aika rajusti kasvatettu. mietin vaan että ehkä raju ja kovakourainen kohtelu on vaikuttanut siihen koiraan. pihaltakin kuuluu välillä kauheeta karjuntaa, kun koira tekee jotain...
No sellaisista saattaa herkästi tulla säikkyjä ja voivat säikähtäessään napsauttaa hampailla ilman sen kummempaa vihaisuutta. Ennemminkin siis säikähtää lähestyvää kättä ja pelästyessään vaistomaisesti napsasee. Tosissaan saisi pahaa jälkeä varmana. Eli sieltä se taas hihnan toisesta päästä lähtee koiran käytös. :|
 
Sangria
juu, eihän tuo tosissaan oo purru, näykkäisy pikemminkin. varmasti olisi jälki erilainen jos tosissaan olisi purrut, vaikka pahalta näyttikin. koira ei näykkäissyt kuitenkaan heti, vaan sitten kun poika oli vähän aikaa silitellyt selkää, ilmeisesti sai tarpeeksi silittelystä :/ ja kyseessä siis naapurin poika, ei mun, ettei kukaan sekoita :ashamed:
 
Leonavirgin
Alkuperäinen kirjoittaja Sangria:
se ei ollut ainakaan mikään ihan kevyt näppäisy, verta tuli aivan mielettömästi, oli tosi pahan näköinen haava nenässä ja suupielessä. :( no koiran KOIRAN vikahan tää ei sitten ole, vaan sen pojan näköjään. ja minä en ole koiran vihaaja. tämä vaan pisti vihaksi. mun vanhemmillakin on ollut koira, josta mun lapset tykkäsi hyvin paljon, ja minäkin :heart:

Kyllä mä tässä rinnastan lapsen ja koiran samaan muottiin eli turhaa keuhkoat täällä hullusta rakista, kun kannattaisi ottaa yhteyttä tähän hulluun naapuriin ja selvittää asia kertaheitolla. Lapsesta ja koirasta vastuussa ovat aikuiset.

Oli myös tyhmästi, todella tyhmästi päästää lapset pihalle leikkimään, jossa koira yksikseen. Omistajan olisi pitänyt olla myös paikalla, ehdottomasti! Koirahan ei siis ollut kiinni vaan vapaana???
 
LEP
Yksi asia myös miksi koira voi yht'äkkiä purra on jos sillä on kipuja jossakin. Jos sitä omistajat kovin kovasti kohtelee ja repii, niin ei mikään ihme jos selässä olisi vaikka kipuja. Ja kun poika silittänyt, niin käsi osunut vaikka kipeään kohtaan niin näykkässyt. Sitä kun nämä eläimet ei osaa kertoa mikä on, niin näyttävät teoin sen suojellakseen itseään. :(
 
Sangria
Alkuperäinen kirjoittaja Leonavirgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Sangria:
se ei ollut ainakaan mikään ihan kevyt näppäisy, verta tuli aivan mielettömästi, oli tosi pahan näköinen haava nenässä ja suupielessä. :( no koiran KOIRAN vikahan tää ei sitten ole, vaan sen pojan näköjään. ja minä en ole koiran vihaaja. tämä vaan pisti vihaksi. mun vanhemmillakin on ollut koira, josta mun lapset tykkäsi hyvin paljon, ja minäkin :heart:

Kyllä mä tässä rinnastan lapsen ja koiran samaan muottiin eli turhaa keuhkoat täällä hullusta rakista, kun kannattaisi ottaa yhteyttä tähän hulluun naapuriin ja selvittää asia kertaheitolla. Lapsesta ja koirasta vastuussa ovat aikuiset.

Oli myös tyhmästi, todella tyhmästi päästää lapset pihalle leikkimään, jossa koira yksikseen. Omistajan olisi pitänyt olla myös paikalla, ehdottomasti! Koirahan ei siis ollut kiinni vaan vapaana???
:headwall: lueppa ketju kokonaan uudestaan
 
Leonavirgin
Omistaja oli siis mukana tilanteessa ja koira puri silti. Onko koira käyttäytynyt aiemmin uhkaavasti? Jokuhan eläimen ajoi tuohon tilanteeseen mielenvikaisuus, koki lapsen uhkaksi yms. Onko lapsi käytetty lääkärissä? Miten omistaja on suhtatunut asiaan? Jos nyt näitä uskaltaa edes enää sulta kysyä = ).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LEP:
Yksi asia myös miksi koira voi yht'äkkiä purra on jos sillä on kipuja jossakin. Jos sitä omistajat kovin kovasti kohtelee ja repii, niin ei mikään ihme jos selässä olisi vaikka kipuja. Ja kun poika silittänyt, niin käsi osunut vaikka kipeään kohtaan niin näykkässyt. Sitä kun nämä eläimet ei osaa kertoa mikä on, niin näyttävät teoin sen suojellakseen itseään. :(
tämä mullekin tuli mieleen =( Ei normaali,terve koira tolleen yhtäkkiä pure, varsinkin kun poika oli jo jonkin aikaa silitellyt.

Ja mistä se omistaja ois voinu aavistaa, että koira puree, jollei ole aikasemmin tommosta tehnyt?
 
Muistakaa vanhemmat
Kyllä ap:n tapauksessa vika oli ihan selvästi omistajassa. Omistajan on kontrolloitava koiraansa tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikka ei olisi koskaan ketään purrut niin kerta se on ensimmäinenkin.

Mut asiasta kukkaruukkuun. Muistakaa kaikki vanhemmat sanoa lapsille, jotka liikkuvat ulkona itsekseen, että lenkillä olevan koiran omistajaa ON TOTELTAVA! Itelle on käyny porukoiden mäykyn kans parikin kertaa niin, että lapset ovat lenkkipolulla väkisin yrittäneet päästä silittämään koiraa, vaikka olen kieltänyt ja sanonut suoraan että se voi purra jos sitä lähestytään äkkiarvaamatta ja tuntemattomalta taholta. Koira on siis ollut kiinni ja olen saanut sen vedettyä pois tilanteesta. Mutta yhdenkin kerran pikkupojat lähtivät meidän perään juoksemaan jotta olisivat voineet silittää!!! Arvatkaa vaan olisiko purrut tuollai käyttäytyviä lapsia???? Toki vastuu on silti omistajalla, mutta lapsia on voitava kieltää silittämästä ja koskemasta koiraa.
 
Sangria
koira on siis karkaillut ja omistaja on mielestäni liian kovakourainen koiraa kohtaan, koira on ulissut kivusta. voi siis olla että, koiralla on ollut kipeä kohta selässä, näitä en tullut ajatelleeksi aiemmin kun kiroilin tuolla :ashamed: noi karkaamisetkin muistin nyt vasta. kuulin kun vanhemmat tulivat hakemaan poikaa, että menevät sairaalaan. omistaja rähisi koiralle tapahtuneen jälkeen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Muistakaa vanhemmat:
Kyllä ap:n tapauksessa vika oli ihan selvästi omistajassa. Omistajan on kontrolloitava koiraansa tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikka ei olisi koskaan ketään purrut niin kerta se on ensimmäinenkin.
Eli siis näin ajateltuna älä koskaan silitä vierasta koiraa,äläkä anna lastenkaan silittää, vaikka luvan saisitkin.
 
Leonavirgin
Siinä saa koira taas "selkäänsä", kun koiran"kasvattaja" kouluttaa ettei saa purra...
Eipä tarvi sitten ihmetellä näitä "mielenvikaisia", pelkääviä, kipeitä luontokappaleita, kun päälle käyvät. Että pistää vihaksi!

 
näin sen näin
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Sangria:
poika silitti sivulta päin koiran selkää IHAN NÄTISTI kun rakki päätti hyökätä naamalle! omistaja vieressä! te jotkut tyhmät saatana puolustatte sitä rakkia |O
SITÄ rakkia. Kuka sitä puolustaa? Koiria ehkä yleisesti.

Opetelkaa eka lukemaan ja keskustelemaan. Mutta tyyli on se, et heti vedetään herne nenään ja mennään ääripäästä ääripäähän.

Tyhmiä ihmisiä kaikki tyynni :headwall:
Tämäpä näyttää olevan tämä foorumin lähes leimallisin piirre. Jotkut heittävät tänne jonkun aiheen ja toivovat ilmeisesti saavansa aikaa väenkokouksen jossa sitten joukkovoimalla suoritetaan lynkkaus.

Antaako sitten realistisen kuvan naisista noin yleensä. No, jos antaa niin niin sanotust hyvässä ja pahassa. Näkyy onneksi niitäkin jotka osaavat katsoa objektiivisesti asioita. Ja ymmärtää toistakin osapuolta. Tässä ketjussa koiraa. Koira (kuten ei usein moni muukaan toinen osapuoli) ei aina ehdottomasti ole se syypää tapahtuneeseen.

 
Sinikka
Alkuperäinen kirjoittaja 2xkoira 1xlapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinikka:
Kyllä ne tututkin koirat voivat purra! Näin kävi meillä, kun viisivuotias lapseni oli leikkimässä tuttavilla. Koira ja lapset olivat pihalla hetken ilman valvontaa ja tytölle hurja määrä tikkejä kasvoihin ja melkein lähti näkö toisesta silmästä. Elinikäiset arvet toisessa silmäluomessa, otsassa ja päänahassa.
Mutta eihän lapsia ja eläintä pidä jättää keskenään ! ei edes hetkeksi.
Ikinä et tiedä mitä lapsi tai esim. koira saa päähänsä !
Aina on aikuisen otettava vastuu niin lapsestaan kuin koirastakin !!!
Niinpä, lapseni oli tuttavani hoidossa kyseisenä päivänä, koska itse olin matkalla.
 
näin sen näen
[quote="LEP
No sellaisista saattaa herkästi tulla säikkyjä ja voivat säikähtäessään napsauttaa hampailla ilman sen kummempaa vihaisuutta. Ennemminkin siis säikähtää lähestyvää kättä ja pelästyessään vaistomaisesti napsasee. [/quote]

Nimimerkille LEP paljon kiitoksia vaivannäostäsi kirjoittaa sellkeäsanaisesti tällaisiin koiraketjuihin. Lukekaa uudelleen oikein ajatuksella hyvät ihmiset vaikka nämä LEP:n kommentit. Ne ovat viisaita ja asiantuntevia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leonavirgin:
Siinä saa koira taas "selkäänsä", kun koiran"kasvattaja" kouluttaa ettei saa purra...
Eipä tarvi sitten ihmetellä näitä "mielenvikaisia", pelkääviä, kipeitä luontokappaleita, kun päälle käyvät. Että pistää vihaksi!
Aivan.. Huonolla kasvatuksella pilataan monta koiraa, ei ymmärretä koirien elekieltä, eikä ymmärretä, että koira jolla on laumajärjestys kohdallaan, ei ole aggressiivinen.
Mutta, lauman alhaisimmillakin yksilöillä on oikeus puolustaa itseään, ruokaansa ja omia lelujaan.

Itse asiaan en puutu, en tunne koiraa enkä lasta.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Muistakaa vanhemmat:
Kyllä ap:n tapauksessa vika oli ihan selvästi omistajassa. Omistajan on kontrolloitava koiraansa tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikka ei olisi koskaan ketään purrut niin kerta se on ensimmäinenkin.
Eli siis näin ajateltuna älä koskaan silitä vierasta koiraa,äläkä anna lastenkaan silittää, vaikka luvan saisitkin.
Lueppas se koko viesti. Mut siis joo, älä silitä vierasta koiraa. Onko se niin paljo vaadittu?!? Ja jos luvan saa niin kyllä sitten tietysti saa silittää. Mutta omistajan on koiransa tunnettava ja opastettava lapsille oikea lähestymistapa. Toki jotku koirat ovat helposti lähestyttäviä, mutta silloin omistaja sen tietää jne. Jos koiran luonteessa on vikaa niin sitten tietysti on lopetettava. Mutta yleensä purevien koirien taustalla on väärä kasvatus.
 
en jaksa lukea koko ketjua et en tiiä joskos joku jo kommentoi täällä tästä..mutta siis sehän on kanssa yksi asia miten koiraa lähestyy. lapset tuppaa silittään pään päältä ja monelle koiralle se on alistamisen merkki. et jos siis tullaan kohtisuoraan käsi koiran pään päälle eikä käsi koiran alapuolella kämmen puoli ylöspäin.
elikkäs mun päätelmä tilannetta näkemättä on se että kyllä oli jokaisessa vikaa, niin lapsessa (koiran lähestyminen), koirassa (agressiivinen?) sekä omistajassa. vaikka itse teidän ettei meidän koira KOSKAAN tekisi ihmiselle mitään, niin silti jos vieras lapsi tai aikuiennkin haluaas ilitittää pidän koiran lähelläni ja olen valmiina ettei koira esim innostu ja hyppää tai vaikka ole agressiivinen.
koira on eläin, ei ihminen... mutta suurin syy varmasti omistajassa. jooh..menipäs taas.. :whistle: ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ei toisten koiriin mennä koskemaan...Ja mitä ton ikänen tekee edes yksin pihalla?
olen miettinyt usein tätä että toisten koiriin ei saa koskea jos koskee niin oma vastuu jos koira puree....entäs jos koira tulee ihmisen luokse ja ihminen ei tykkää,saako silloin tehdä koiralle jotain?
Minun mielestäni tällaista tilannetta ei koskaan pidä tulla, sillä koiran on oltava aina omistajansa hallinnassa ja omistajan huolehdittava siitä ettei eläin mene ihmisten luo ilman lupaa. Eli jos koira tulee vapaana luoksesi vastoin tahtoasi, on vika koiran omistajassa.

En tietenkään kehoita koiralle mitään tekemään, koirahan on siinä syytön, mutta jos siis ihminen reagoi tilanteeseen jollain tavalla niin ymmärrän kyllä ja omistaja saa syyttää tasan itseään. Parastahan olisi pysyä rauhallisena paikalla kunnes omistaja saapuu ja sitten pitää tälle kunnon läksytys asiasta. Eri asia sitten kuinka hyvin ihminen, varsinkaan lapsi, tähän kykenee jos pelkää kyseistä koiraa.

Itse pidän koirista, mutta pelkään silti joitain. Näyttelyssä katseltiin juuri fila brasileiroja ja amstaffeja ja kyllä sydän hyppäisi hetkeksi kurkkuun jos tällainen tai vaikka pittbull juoksisi lenkkipolulla vastaan vapaana eikä omistajaa näkyisi missään. Luulisin että kuitenkin reagoisin jähmettymällä paikalleni.

Joka tapauksessa jos vapaana liikkuva koira tekee ihmiselle jotain vika on aina koirassa (=omistajassa).
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mutta missä mukulan vanhemmat?lastensuojeluun ilmotus jos noin nuori yksin ulkona.Eivät paljoa varmaan välitä kun ei opetetakaan mitään ja yksin ulkona annetaan mennä.
Mun mielestä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus niistä vanhemmista, jotka EIVÄT anna 5-vuotiaiden lastensa vähitellen opetella ulkoilemaan itsekseen, etenkin rivitalon pihassa (ja rivarin pihassahan tuo tapahtui) :xmas:
Meille sanottiin 4 v neuvolassa että "onhan lapsi jo saanut opetella ulkoilemaan yksinäänkin?".
Ei kyllä liity itse aiheeseen mitenkään, mutta veikkaan että ne sossussa vaan nauraa jos soitat sinne ja sanot että 5 v on ulkona ilman vanhempiaan, yhyy :'(
 
Itse ap:n tilanteesta, näkisin että siinä syy on ainoastaan koiranomistajassa. Hän oli ottanut lapset pihalleen leikkimään, eli samalla vastuun näistä. Tietäen koiran arvaamattomuuden, hänen olisi joko pitänyt laittaa koira sisälle tai kieltää lapsia tulemasta.

Vaikkei koira olisi ollutkaan aikaisemmin toiminut noin, olisi omistajan silti pitänyt olla kokoajan varuillaan. Ei missään tapauksessa voida syyttää 5v:tä kun koiran omistaja ei kerta kieltänyt koskemasta eläimeen, mielestäni lapselle annettiin noin lupa silittää koiraa vaikkei hän sitä olisikaan suoranaisesti kysynyt.

Minulla on aiemmin ollut koira joka ei välittänyt lapsista. Ei suoraan aggressiivinen, mutta sellainen rotunsa mukaisesti vieraisiin varautuneesti suhtautuva ja koska ei ollut lapsiin tottunut niin toki näiden käytös tuntui koirasta arveluttavalta. Tuppasi väistämään kun lapsi tuli ylhäältäpäin käsi ojossa kohti. Jos minulla oli aikaa, neuvoin lapsia miten lähestyä koiraa oikein ja tehtiin rauhassa tuttavuutta mikä sujui yleensä hyvin. Mikäli lapsi ei osannut käyttäytyä tarpeeksi rauhallisesti luovuin yrityksestä, samoin jos muuten oli kiire. Tietty joku lapsi (ja vanhempi) siinä loukkaantui kun ei päästy silittämään pehmolelun näköistä koiraa, mutta mielestä parempi noin kuin että tilanteesta olisi tullut ikäviä kokemuksia kummallekaan osapuolelle.
 
Mun poika potkaisi kerran yhtä koiraa päin pläsiä.
Poika istui rattaissa, ventovieras haukku hyppäsi vasten rattaita ja alkoi nuuskimaan...omistaja oli mukana, koira kytkettynä mutta flexi monen metrin mittaisena. Ei paljon järki päätä pakottanut sillä(kään) koiranomistajalla, joka antoi koiransa hyppiä vieraiden lasten rattaisiin eikä pitänyt hihnaa lyhyenä kaupan parkkiksella |O . Oli varmaan sukua sille koiranomistajalle, jonka sakemanni hyppäsi mun selkääni päin yhtäkkiä kun olin kävelyllä eräänä syysiltana. Takissa järkyttävät kuraiset jäljet, ja kun karjaisin sille piskille että mene pois, niin omistaja piipitti jostain 50-70 metrin päästä että "se on ihan kiltti". Juu, en epäillytkään sitä tuhmaksi, mutta olkoon kiltti jossain muualla kuin mun selässäni :kieh:

Koirat on kivoja, suurin osa koiranomistajistakin on kivoja, mutta joukkoon mahtuu aina näitä pässejä jotka olettaa että heidän rakas Bellansa tai Mustinsa on koko maailman napa, ja kaikki suorastaan ilahtuu siitä kun heidän koiransa tulee yhtäkkiä nuuskimaan tai hyppimään päälle....ja sitten vedetään herne syvälle nenään kun käsketään viedä piskitys pois.

Jos koira tulee mun tai lasteni luo kutsumatta, ja puraisee, niin se koira lopetetaan 100% varmasti. Ikävää koiran kannalta ja omistajankin kaiketi, mutta siltä on hyvin helppo välttyä: pidä koirasi kiinni, ja hihna sen verran lyhyenä että todella hallitset sen.
 

Yhteistyössä