Naapuri on niin kateellinen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Karoliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Karoliina";23769383]On kunnianhimoa, mut se näkyy eri asioissa kuin ammatissa. Ja ajat oli ennen toiset, harvat tavallisen perheen lapset saavutti mitään. Turha tosta on jauhaa, en oo katkera mistään. Oon todella tyytyväinen tähän tilanteeseen ja oon iloinen että oon tajunnut monia asioita ihan itsekseni kouluja käymäti.[/QUOTE]

Olen lähtöisin maanviljelijäperheestä, ns. tavallinen perhe. Olen myös ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut.

Eikö sinulla ollut rahkeita kouluttaa itseäsi? Ja nyt selittelet sitä taustallasi?

[QUOTE="Karoliina";23769383]On kunnianhimoa, mut se näkyy eri asioissa kuin ammatissa. Ja ajat oli ennen toiset, harvat tavallisen perheen lapset saavutti mitään. Turha tosta on jauhaa, en oo katkera mistään. Oon todella tyytyväinen tähän tilanteeseen ja oon iloinen että oon tajunnut monia asioita ihan itsekseni kouluja käymäti.[/QUOTE]

Mille vuosituhannelle olet jäänyt? Mieheni vm. 65 on lähtöisin pienviljelijäperheestä ja luki itsensä DI:ksi opintolainan turvin. Suomessa on mahdollisuus opiskeluun kenellä vain, kunhan älyä ja itsetuntoa riittää.

[QUOTE="Karoliina";23769355]Tottakai on se hyödyllistä, mut en sitten tiiä tarttisko sitä varten istuu yliopistossa ikuisuuksia. Mun yks kaveri opetti lukios vuosii sijaisena ja oli pelkkä ylioppilas ja oli tosi hyvä ope.

Mut toi on nyt eri asia.[/QUOTE]

Sä et kyllä ole mikään penaalin terävin kynä ap! Vai ihan laulaja susta ois voinnu tulla :) Meillä muuten on ihan kivasti rahaa ja silti ei osteta parempaa autoa, katsos kun sellainen ei ole meille tärkeää. Ostan paljon tavaraa kirppiksiltä, koska kierrätys taas on meille tärkeää.

Olen myös henkisesti aika rikas, toisin kuin sinä jonka henkinen maailma on vain käsite. Opettajan työ on kyllä todella tärkeää, ihan oikeasti, vaikka sinä sitä tuskin koskaan tulet käsittämään. Ja kyllä ne yliopsito opinnot on ihan aiheellisia jos lukiossa opettaa...mutta sähän heität kemian tunnin vasurilla, koska olet tollanen ruudinkeksijä :)

[QUOTE="höh";23769405]No, miksi naapurin lapsi ei sitten saa haavailla siitä tähtitieteestä?? Olet aika naurettava![/QUOTE]

TOttakai saa haaveilla. Luulen vaan että on ehkä "pikkasen" vanhemmat ohjannut että lapsi keksii tommosta erikoista. Muutenkin aina kaiken pitää olla erikoista siin perheessä.

Ja mitä tulee tohon keskiarvohommaan ala-asteella. Tietty ei merkkaa kaikkee mutta mitä oon esim. elämänkertoja lukenu menestyneistä ihmisistä, niin kyllä niistä vaan tosi moni oli jo ala-asteella hyvä. Toki joku jääkiekkoilija ei ehkä ollu, mut se olikin sitten siinä hyvä.

Kyllä varmaan on niin, että lääkärit esimerkiksi olleet aika hyviä ala-asteella jo.

[QUOTE="vieras";23769419]Mille vuosituhannelle olet jäänyt? Mieheni vm. 65 on lähtöisin pienviljelijäperheestä ja luki itsensä DI:ksi opintolainan turvin. Suomessa on mahdollisuus opiskeluun kenellä vain, kunhan älyä ja itsetuntoa riittää.[/QUOTE]

Minä olen syntynyt myös 1960-luvulla. Opintolainalla ja kesätöillä rahoitin opintoni. Suomessa kuka tahansa voi mennä yliopistoon, jos vain älyä riittää. Siitähän se on kiinni.

Sä et kyllä ole mikään penaalin terävin kynä ap! Vai ihan laulaja susta ois voinnu tulla :) Meillä muuten on ihan kivasti rahaa ja silti ei osteta parempaa autoa, katsos kun sellainen ei ole meille tärkeää. Ostan paljon tavaraa kirppiksiltä, koska kierrätys taas on meille tärkeää.

Olen myös henkisesti aika rikas, toisin kuin sinä jonka henkinen maailma on vain käsite. Opettajan työ on kyllä todella tärkeää, ihan oikeasti, vaikka sinä sitä tuskin koskaan tulet käsittämään. Ja kyllä ne yliopsito opinnot on ihan aiheellisia jos lukiossa opettaa...mutta sähän heität kemian tunnin vasurilla, koska olet tollanen ruudinkeksijä :)

No en ehkä kemian tuntii heittäs vasurilla, mut kyl ihan hyvin voisin esim. opettaa jotain terveystietoa, uskontoo, kotitaloutta yms. Sitäpaitti opettajat voi kattoo kirjasta sen mitä ei muista.

Usein oon töissä opettanut uusia työntekijöitä ja hyvin on mennyt.

Nyt menee vähän toiseen aiheeseen. Ja muutenkin kun ihan tässä vaan hyväntahtosesti oli tarkotus naureskella naapureille. Jokku on vaan niin kauheen tosikkoja.

[QUOTE="Karoliina";23769432]TOttakai saa haaveilla. Luulen vaan että on ehkä "pikkasen" vanhemmat ohjannut että lapsi keksii tommosta erikoista. Muutenkin aina kaiken pitää olla erikoista siin perheessä.

Ja mitä tulee tohon keskiarvohommaan ala-asteella. Tietty ei merkkaa kaikkee mutta mitä oon esim. elämänkertoja lukenu menestyneistä ihmisistä, niin kyllä niistä vaan tosi moni oli jo ala-asteella hyvä. Toki joku jääkiekkoilija ei ehkä ollu, mut se olikin sitten siinä hyvä.

Kyllä varmaan on niin, että lääkärit esimerkiksi olleet aika hyviä ala-asteella jo.[/QUOTE]

No minäpä lähden kohta synttärikutsuille kaveriperheeseen jossa vanhemmat lääkäreitä ja ainakin perheen isä oli ihan surkea ala-asteella. Siis semmoinen vilpertti ettei koulu kiinnostanut yhtään. Teini-iässä alkoi sit vähän rauhoittua ja loppu onkin sit jo tiedossa; luki itsensä lääkäriksi.
Ja mitä erikoista tähtitieteessä on? Aika monikin poika haaveilee tähtitieteilijän, astronautin tai paleontologin työstä.

[QUOTE="Karoliina";23769451]No en ehkä kemian tuntii heittäs vasurilla, mut kyl ihan hyvin voisin esim. opettaa jotain terveystietoa, uskontoo, kotitaloutta yms. Sitäpaitti opettajat voi kattoo kirjasta sen mitä ei muista.

Nyt menee vähän toiseen aiheeseen. Ja muutenkin kun ihan tässä vaan hyväntahtosesti oli tarkotus naureskella naapureille. Jokku on vaan niin kauheen tosikkoja.[/QUOTE]

Mä en ole tosikko, itseasiassa hyvinkin huumorintajuinen ja iloinen ihminen. Mutta toi sun naapureille naureskelu ei ollut yhtään hauskaa, mä nauran silloin kun on jotain OIKEASTI hauskaa! Miltä susta tuntuis jos susta ois aloitus täällä "Meidän naapuri on kyllä niin ärsyttävän omahyväinen ja materialistinen wannabe-rikas valmistalopaketissaan ja bemarissaan" Olisko se susta hauskaa?

[QUOTE="Karoliina";23769451]No en ehkä kemian tuntii heittäs vasurilla, mut kyl ihan hyvin voisin esim. opettaa jotain terveystietoa, uskontoo, kotitaloutta yms. Sitäpaitti opettajat voi kattoo kirjasta sen mitä ei muista.

Nyt menee vähän toiseen aiheeseen. Ja muutenkin kun ihan tässä vaan hyväntahtosesti oli tarkotus naureskella naapureille. Jokku on vaan niin kauheen tosikkoja.[/QUOTE]

Sulla on vähän puurot ja vellit sekaisin. Veikkaan, että sä et heittäisi edes oikealla kädellä yhtään tuntia, ja tämä ei millään pahalla. On ihan eriasia perehdyttää uusia työntekijöitä kun opettaa jotain. Sä et voi kamalan monimutkaista työtä tehdä tosta sun habituksesta johtuen.

Mun mielestä siinä ei ole mitään hyväntahtoasta että panettelee toisia. Heillä on erilaiset elämänarvot, siinä ei kyse kateudesta, ehkä he säälivät teitä juppeja.

[QUOTE="Karoliina";23769432]TOttakai saa haaveilla. Luulen vaan että on ehkä "pikkasen" vanhemmat ohjannut että lapsi keksii tommosta erikoista. Muutenkin aina kaiken pitää olla erikoista siin perheessä.

Kyllä varmaan on niin, että lääkärit esimerkiksi olleet aika hyviä ala-asteella jo.[/QUOTE]

Usko nyt ala-aste ei merkitse mitään. Useimmat leikkii sen läpi. Se on ylä-aste ( yläkoulu ) tai oikeastaan vasta lukio mikä merkkaa.

No on kyl karannu keskustelu käsistä. Mutta tämä tyttö lähtee nyt perheineen sukuloimaan.
Mut mitään juppeja tai rikkaita me ei olla eikä ees haluttais olla. Ollaan tavallinen perhe, jossa lapset saa hyvän kasvatuksen ja mahdollisuudet hyvään elämään.

Sitä vaan mietin, että jos tuo naapurin poika joskus pääsis sinne yliopistoon lukee tähtitiedettä, niin oliskohjan se katkera kun olis opiskellu 10 vuotta ja sitten firmat vaan naurais sille, että mitä jollain tähtiteiteell'ä tekee ???

Ni sillon voi olla jopa vähän katkera vanhemmille kun ei kertonut miten tää maailma menee...

Meidän luokalla ainakin useimmat pojat oli vielä ylä-asteellakin sellaisia pellejä ja hulivilejä, että ei niistä uskonut tulevan yhtään mitään. Kas kummaa useampi lääkäri, DI ja opettaja heistäkin tuli eikä yhdestäkään mitään ns. "duunaria " Jos tässä nyt pitää alkaa ammatteja laittamaan johonkin lokeroon niin kuin ap tekee. Ja ihan 80-luvulla olen syntynyt eli 30vee ja kyllä silloin on ollut oikein hyvät mahdollisuudet oli vanhemmat sitten mitä tahansa kun jo 50-luvullakin oli kun isäni ja äitini syntyivät.

[QUOTE="Karoliina";23769508]No on kyl karannu keskustelu käsistä. Mutta tämä tyttö lähtee nyt perheineen sukuloimaan.
Mut mitään juppeja tai rikkaita me ei olla eikä ees haluttais olla. Ollaan tavallinen perhe, jossa lapset saa hyvän kasvatuksen ja mahdollisuudet hyvään elämään.

Sitä vaan mietin, että jos tuo naapurin poika joskus pääsis sinne yliopistoon lukee tähtitiedettä, niin oliskohjan se katkera kun olis opiskellu 10 vuotta ja sitten firmat vaan naurais sille, että mitä jollain tähtiteiteell'ä tekee ???

Ni sillon voi olla jopa vähän katkera vanhemmille kun ei kertonut miten tää maailma menee...

[/QUOTE]
Vaikkei sua nyt enää osaakaan ottaa tosissaan, niin aihe sinällään on ihan mielenkiintoinen. Mutta ihan tiedoksesi, että osa elämää on oppia ajattelemaan omilla aivoillaan ja tekemään omia johtopäätöksiä asioista ja tehdä omia valintoja. Jos 30-vuotiaana syyttää vanhempiaan siitä, ettei saavuttanut haluamaansa tai teki vääriä valintoja, niin silloin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä, missä vika.

[QUOTE="Karoliina";23769508]

Ni sillon voi olla jopa vähän katkera vanhemmille kun ei kertonut miten tää maailma menee...[/QUOTE]

Et taida yhtään käsittää, mitä tähtitiede on IRL? "firmat naurais"?? Jos on pätevä fyysikko/tähtitieteilijä, ei niille naureta sen enempää kuin pöljälle duunariperheelle, joka tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella laukoo mitä sylki suuhun tuo.

Meillä on kuin ap: n tilanne, paitsi että me ollaan ne vanhassa talossa asuvat. Eikä nyt niin akateemisiakaan: mulla on tutkinto, mies ei ole valmistunut kuin autokoulusta. Ei olla köyhiä, ja vanha talo nimenomaan haluttiin - ja mies tienaa kanssa moninkertaisesti keskiasteen opettajaan verrattuna. No, se mikä aiheuttaa kateutta, on naapurien (mies on kauppias toisessa polvessa, varakkuutta toki on eri lailla meihin verrattuna) taito ja into rempata ja laittaa pihaa ihan itse! En voisi enempää toivoa että minutkin olisi veistetty samasta puusta... Mun mies ei yrittäjänä edes ehtisi tehdä noita juttuja itse, mutta ei sillä ole siihen minkäänlaista poltettakaan. Pihakin joudutaan teettämään jollakin urakoitsijalla, kunhan ulkovuori on valmis, vaikka ihanne ois nimenomaan tehdä itse.

Joo, kyllä näin laiskoilta ja taidottomilta pitäisi ok-asuminen kieltää lailla...

[QUOTE="Karoliina";23763558]80-luvulla moni asia olikin paremmin. Turha sitä on kiistää. Ja ei ihmiset oo muuttunut. Kyllä nuoret ja lapset vieläkin haluu moottoripyörää, hevosta tms. Ja ne ostaa joilla on varaa. Ja ne joilla ei oo kattoo kateellisena vierestä. Näin se vaan on turha siitä on venkoilla.

[/QUOTE]

Oho. Et todellakaan ole kuullut downshiftaamisesta ja muista elämänarvoista kuin raha ja kulutus?
Mulla on varaa, mutta en todellakaan osta.
Asun muuten vaatimattomassa talossa Espoossa, mutta omistan monta sijoitusasuntoa. Ostan tavarani kirpparilta.

[QUOTE="yrittäjä";23769613]Oho. Et todellakaan ole kuullut downshiftaamisesta ja muista elämänarvoista kuin raha ja kulutus?
Mulla on varaa, mutta en todellakaan osta.
Asun muuten vaatimattomassa talossa Espoossa, mutta omistan monta sijoitusasuntoa. Ostan tavarani kirpparilta.[/QUOTE]
Mun tuttavapiirissäni alkaa olla yhä enemmän ihmisiä, jotka ovat aloittaneet downshiftaamisen ja oman kuluttamisen sijasta investoivat rahansa sellaisilla tavoilla - mm sijoitusasuntoihin - ettei kovin pitkään 50-vuotissynttäreiden jälkeen tarvitse tehdä töitä enää lainkaan tai ei ainakaan kokopäiväisesti. Jotkut ovat onnistuneet luopumaan työnteon ikeestä jo ennen kuin ovat täyttäneet 50 v ja eivät siis elä yhteiskunnan tukienkaan varassa vaan pääomatuloillaan ja muulla varallisuudellaan.

Pari vuotta sitten pihalla näin naapurini, jonka kanssa jäin juttelemaan. Parkkipaikalla heidän autonsa luona kun oltiin, niin mainitsinpa heidän vaihtaneen autoa. Rouva iloisena kertoi, että juu, heidän auto on samanlainen kuin seinänaapureillaan, mutta parempi, sillä autossa on kattoikkuna. Ja naapurit on kuulemma kateellisia siitä. Kaikista parasta tässä on, että rouva luuli ihan tosissaan noin.

[QUOTE="Karoliina";23769508]No on kyl karannu keskustelu käsistä. Mutta tämä tyttö lähtee nyt perheineen sukuloimaan.

Ni sillon voi olla jopa vähän katkera vanhemmille kun ei kertonut miten tää maailma menee...[/QUOTE]

Just joo, suunnitelmathan ei koskaan voi muuttua ala-asteiän jälkeen? Veikkaanpa että tämä maa olisi aika täynnä eläinlääkäreitä, poliiseja, sairaanhoitajia, palomiehiä, ratsastuksenopettajia ja sairaanhoitajia jos kaikki toteuttaisivat vaan lapsuuden toiveammattejaan. Kyllä minustakin piti tulla poliisi mutta toisinpa kävi :)
Mua jotenkin, sori vaan, ahdistaa sun kaltaiset ankeat ihmiset jotka retostelevat jopa pikkupoikien toiveammateilla. Tosi surullista...

Just joo, suunnitelmathan ei koskaan voi muuttua ala-asteiän jälkeen? Veikkaanpa että tämä maa olisi aika täynnä eläinlääkäreitä, poliiseja, sairaanhoitajia, palomiehiä, ratsastuksenopettajia ja sairaanhoitajia jos kaikki toteuttaisivat vaan lapsuuden toiveammattejaan. Kyllä minustakin piti tulla poliisi mutta toisinpa kävi :)
Mua jotenkin, sori vaan, ahdistaa sun kaltaiset ankeat ihmiset jotka retostelevat jopa pikkupoikien toiveammateilla. Tosi surullista...

Mä en kanssa käsitä. Ap ensin itse sanoo, että "olisi voinut tulla laulaja jos vanhemmat olisivat tukeneet" lLaulajahan on paljon kannattavampi ammatti kuin tähtitieteilijä...

Miten kukaan voi edes arvostella jonkun pienen lapsen ammatinvalintaa joka on vain haave, mutta ton aapeen on kyllä pakko olla provo. ei tuollaista voi olla oikeasti olemassa

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23769677:
Mun tuttavapiirissäni alkaa olla yhä enemmän ihmisiä, jotka ovat aloittaneet downshiftaamisen ja oman kuluttamisen sijasta investoivat rahansa sellaisilla tavoilla - mm sijoitusasuntoihin - ettei kovin pitkään 50-vuotissynttäreiden jälkeen tarvitse tehdä töitä enää lainkaan tai ei ainakaan kokopäiväisesti. Jotkut ovat onnistuneet luopumaan työnteon ikeestä jo ennen kuin ovat täyttäneet 50 v ja eivät siis elä yhteiskunnan tukienkaan varassa vaan pääomatuloillaan ja muulla varallisuudellaan.

No juuri näin. Lisäksi ostetaan enemmän palveluista tavaran sijaan.
On ikävää, että monet luulee sitten olevan kateellisia, kun itsellä on kirppistavaraa. Vauvanikin taitaa olla niin resuisen näköinen (serkulta saadut 3 lapsella olleet vauvanvaatteet), että ihmiset taitaa ihmetellä, eikö tuolla raukalla ole varaa.

Minusta kuulostaa, että aloittaja itse on päättänyt naapurinsa olevan kateellinen. Hänelle itselleen kuulostaa materia ja muu ulkoinen mitattavissa oleva menestys olevan tärkeää ja nähtävästi haluaa uskoa muiden ihmisten jakavan saman arvomaailman. Näinä päivinä alkaa vaan olla paljon valistuneita ihmisiä, joilla aivan aikuisten oikeasti on muut arvot tärkeämpiä, kuten ekologiset, eettiset ja perhearvot. Tällaisilla ihmisillä ei ole tarvetta vertailla omaa ja muiden omaisuutta, lasten kouluarvosanoja tai puolison asemaa eivätkä he oikeasti tunne kateutta sellaisista asioista.

Koeta nyt vaan kestää se, että todennäköisesti ette ole näille naapureillenne muuta kuin kivoja naapureita, joista ei oikein ole muuta sanottavaa.

Olen ihan sanasta sanaan samaa mieltä. Minusta ap:n naapuri ei kyllä mitenkään kateelliselta vaikuta.

[QUOTE="yrittäjä";23769878]No juuri näin. Lisäksi ostetaan enemmän palveluista tavaran sijaan.
On ikävää, että monet luulee sitten olevan kateellisia, kun itsellä on kirppistavaraa. Vauvanikin taitaa olla niin resuisen näköinen (serkulta saadut 3 lapsella olleet vauvanvaatteet), että ihmiset taitaa ihmetellä, eikö tuolla raukalla ole varaa.[/QUOTE]
Nimenomaan palveluita tavaran sijasta. Toisenlaisella arvomaailmalla varustettu ihminen ei varmaan pysty edes käsittämään, miten paljon nautinnollisempaa on ostamatta jättäminen kuin ostaminen. Toki vain silloin, kun ostamatta jättäminen ei ole taloudellinen pakko.

Yhteistyössä