Kyllä tähän pinoon ovat tervetulleita kaikki, jotka ovat eläneet tuota ivf/icsi pinon elämää tämän alkuvuoden 2008., vaikka taustaillenkin. Pahoillamme tietysti olemme jokaisesta, joka tänne joutuu tulemaan...Oikeasti lohduttavia lohdutuksen sanoja ei kai ole olemassakaan mutta ainakin itselleni teidän olemassaolonne - se että tietää, että joku ymmärtää - on ollut aidosti lohduttavaa.
(.) Kerroin äsken äidille km:sta. Ainoa ihminen, jolle olen sanonut siitä. Tuntui helpottavalta - kun en ole kenellekään edes suoraan kertonut, että meillä on yritys päällä...Tiedetään, kuulostaa omituiselta. Mutta näin se nyt vaan on. Mieskään ei halua, enkä minäkään. Jotenkin kai hävettää - varsinkin kun kaikki läheisimmät meidän ympärillä ovat joko jo lisääntynyt useasti tai lisääntyvät "poksista", tuosta noin vain koko ajan... Äiti tottakai oli arvannut yrityksen ja oli pahoillaan km:sta, mutta järkevällä tavalla. Hoidoista en vielä pystynyt sanomaan, varsinkaan kun mies ei sitä halua. Luulen kuitenkin, että äitini kyllä tietää jo.
Käsittämätöntä, miten kauan tätä on jatkunut: aluksi oli vain kuukausia, sitten puolia vuosia ja nyt vuosia. Kun tänään mietin, miten tärkeitä teistä ja tästä kirjoittamisesta ja lukemisesta on tullut, tajusin miten outoa tämä elämä onkaan. Joskus kauan sitten oli vielä aika, kun en tullut ajatelleeksikaan, että joutuisin siirtymään "vauvakuume" -puolelta "lapsettomuus"-puolelle. Ja nyt se on tosiasia, joka tuntuu jo omalla makaaberilla tavallaan ihan luonnolliselta. Ja samaan aikaan: kuinka luonnotonta onkaan, että sitä elää mukamas ihan samaa arkielämää, mutta se on vain "pikkuisen" muuttunut siten, että hormoneista, munarakkuloista, munasoluista, spermasta ja alkioista puhuminen ja niiden analysoiminen on tullut meidän keskemme ihan arkipäiväiseksi. Ja vähitellen sitä on itse tosiaan muuttunut muutaman asteen ilottomammaksi, pikkuhiljaa vähemmän sosiaaliseksi ja enemmän itkuiseksi ja vuoristorata-nopeudella ihan tavallisina päivinä masentuneeksi. Ihan samoja tuntoja kuin kuin Saana ja Annuli kirjoittivat. Joo, mullekin tuli yhtäkkiä "yllätyksenä", että aamut ovat tosiaan jo valoisampia...Tämä alkuvuosi on kyllä ollut totaalista hukka-aikaa itselleni töiden kannalta - olen saanut kaiken pakollisen hoidettua juuri ja juuri, mutta 100% kiinnostuksen puutteella, koska mielessä pyörii ihan koko ajan tämä lapsensaamisen vaikeus. Äsken tuli juuri sähköpostilla kaverilta kutsu bileisiin, tai siis itse asiassa, ehdotuksia bileiden päivämääräksi. Noh, omalta osaltani kysymys herätti saman tarpeen katsoa kalenteriin, että jaahas, mihinkäs kohtaan kiertoa nämä juhlat osuvat ja että hmm, voikos sitä nyt sitten juoda jotain ja jos nyt kuitenkin juo, niin kuinkas paljon muut kiinnittävät huomiota siihen, miten vähän sitä nykyään juo...
Joka tapauksessa, nyt lähden kotiin ja menen illalla leppoisasti elokuviin ystävän kanssa. Ystävän, jolla ei siis ole aavistustakaan (tai on sillä ehkä aavistus, mutta ei se kuitenkaan koko tarinaa tiedä) mun nykyelämän suurimmasta mielessäpyörivästä asiasta. Kun tästä nyt kohta tuonne liikenteeseen lähden, pistän Grooven soimaan ja mielessäni toistelen matildan viimeistä lausetta: "viimeistään vapuksi ilouutisia".
Voimia.
S