Ehdin jo kirjoitella kysymystäni omaksi ketjukseen, mutta nyt löysinkin tämän myöhään plussanneiden ketjun!
Kysymykseni oli se, että vissiin on mahdollista plussata myöhään, vaikka raskaustuntemukset olisivat alkuraskaudessa suhteellisen vahvatkin? Ainakin sillä lailla on ilmeisesti joillekuille käynyt? Äkkiseltään tuntuisi asia menevän niin, että jos hormonipitoisuudet ovat alussa alhaiset -> oireetkaan eivät olisi voimakkaat. Ts. sellaiset voisivat plussata myöhemmin, joilla ei olisi kovin vahvoja tuntemuksia raskaudesta alussa. Mutta ehkä asia voi olla niinkin, kuten tässä ketjussa spekuloitiin, että kenties hormonia on veressä yllin kyllin, eikä se vain jostain syystä erity virtsaan?
Asia siis askarruttaa minua siksi, että mulla on kuukautiset vasta päivän myöhässä, mutta raskaustuntemukset ovat olleet todella vahvat. Testissä tuli kuitenkin selkeä nega. Muissa ketjuissa moni tuntuu plussailleen hirmu aikaisin, jo paljon ennen kuukautisia, ja nyt meinasi usko aivan loppua, että onko peli nyt selvä. Tiedän toki, että pitäisi vain kärsivällisesti odottaa vaikkapa viikko, mutta kun sille viikolle osuu kaikenlaista ohjelmaa mitä olisi hyvä vähän pohdiskella ja suunnitella tämän mahdollisen raskaudenkin kannalta. Ja muutenkin on niin hankalaa odottaa. Arveluttaa vain, että jos tuntemukset ovat vahvat, niin eikö jo kuukautisten alkamispäivänä olisi pitänyt tulla edes jotain näkyviin testiin...
En olisi arvannut, että tämän asian odottaminen olisi ollut NÄIN vaikeaa. Ehkä hankalinta on se, ettei enää tiedä, voiko yhtään luottaa omiin aisteihinsa vaiko ei. Moni on todennut, että raskausoireita on helppo kuvitellakin, ja tietysti näin onkin. Mulla on kuitenkin usein myös päinvastaista ongelmaa, eli en millään osaa uskoa omia tuntemuksiani, jos joku (tai tässä tapauksessa testipuikko) muuta väittää. Kerran olin esimerkiksi tulossa aika pahasti sairaaksi ja tunsin sen olossani kyllä, mutta sitten sattui kohdalle törppö lääkäri, joka ei lähettänyt jatkotutkimuksiin, sanoi vain ettei tuo voi noin pahalta tuntua. Ja kas vain, oireeni "hävisivät" heti paikalla: en uskaltanut enää luottaa omiin tuntemuksiini, kun kerran lääkäri muuta sanoi. Tauti kyllä sitten paheni, oireet tulivat takaisin ja sain oikean diagnoosin, joten en kuvitellut oireitani. Oli jännää, kuinka ne kuitenkin menivät joksikin aikaa tykkänään pois, kun mieli sai käskyn blokata ne tietoisuudesta.
Nyt on samantyyppinen olo: mulla oli vaikka mitä ihan selviä oireita, mutta negatiivisen testin jälkeen aloin epäillä heti omia aistejani ja nyt en tiedä mitä uskoa. Toisaalta tuntuu siltä, että enhän minä voinut kaikkea keksiä. Toisaalta kun näin negatiivisen testituloksen, niin raskausoireet ovat tiessään. Ei kyllä ole kuitenkaan alkuunkaan sellainen olo, kuin kuukautiset olisivat lähelläkään.
Anteeksi, että vuodatan näin pitkään ja siunailen kun kuukautiset ovat vasta päivän myöhässä. Täällä on kuitenkin sellaisiakin, joilla kuukautiset ovat olleet myöhässä monta viikkoa...! Tämä on aika itsekästä valitusta. Kuten sanottua, en kuitenkaan arvannut, että epävarmuus olisi näin hankalaa tässä asiassa. Pitäisi vain odottaa ainakin viikko ja testata sitten, mutta eksyn vain lukemaan niitä ketjuja, joissa on plussattu 9dpo ja rupean miettimään, että minulla ei ole MITÄÄN toivoa enää...