Muutto maalle vai ei? Auttakaa..

Eli tarttisin nyt apuja ja uusia näkökulmia mietiskelyyn.. Meillä olisi mahdollisuus muuttaa pois kaupungin pölyistä maalle, järvenrantaan ja ihan omaan rauhaan.
Nyt onkin käynnissä armoton mietiskely, vertaillaan molempien paikkojen hyviä ja huonoja puolia.

Tällä hetkellä siis asutaan kaupungin reunalla rauhallisella pientaloalueella. Uusi koti olisi 40kilometrin päässä, ajomatka kaupunkiin kesällä n20min ja talvikelillä 30min.

Ollaan tehty plussat ja miinukset listoja ja yritetty ajatella asiaa joka kantilta.
Mitä teillä tulee mieleen tällaisesta muutoksesta?

Työkuviot on tietysti isoin juttu, miehellä on nyt hyvä työpaikka, mutta matkaa kertyisi sitten 100km suuntaansa, eikä aio sellaista matkaa päivittäin ajaa. Hänelle siis täytyisi uusi työ löytyä, itse voisin vielä olla 4- ja 5-vuotiaan kanssa kotona.

Kirjoitus voi olla aika sekavaa, aikamoinen myllerrys on päässäkin meneillään :D
 
"abc"
Se uuden työn saaminen voi olla hankalaa. Itsekin siihen luotin, mutta niinpä ajelen autolla 3h päivässä työmatkaa, eikä mitään hajua kuinka kauan. Ei silti kaduta muutto, koska me muutimme tukiverkoston perässä.
 
ulkonainen
En muuttaisi ikina maalle eli mielipideasioitahan nama ovat. Asutaan nyt pientaloalueella ja kaipaan kovasti ison metropolin keskustaan, tuntuu etta siella lapsetkin ovat onnellisempia :).
 
[QUOTE="abc";25655611]Se uuden työn saaminen voi olla hankalaa. Itsekin siihen luotin, mutta niinpä ajelen autolla 3h päivässä työmatkaa, eikä mitään hajua kuinka kauan. Ei silti kaduta muutto, koska me muutimme tukiverkoston perässä.[/QUOTE]

Se on totta, voi olla haasteellista pienemmällä paikkakunnalla. Mies on metsäalalla ja niitä hommia nimenomaan siellä päin olisi enemmän kuin täällä. Lähialueella toimii useampia isoja toimijoita joista yhdelle oli jo menossa töihin aiemmin, mutta työnantaja oli sitten lopulta sitä mieltä että asuu liian kaukana.. Voisi hyvinkin sieltä saada paikan kun muuttaisi 40kilometriä lähemmäs.

Enemmän ehkä mietityttää että mitä itse sitten tekisi kun töihin menon aika tulisi.. Mulle se töiden löytyminen voikin olla hankalampaa.
 
ulkonainen
Se on totta, voi olla haasteellista pienemmällä paikkakunnalla. Mies on metsäalalla ja niitä hommia nimenomaan siellä päin olisi enemmän kuin täällä. Lähialueella toimii useampia isoja toimijoita joista yhdelle oli jo menossa töihin aiemmin, mutta työnantaja oli sitten lopulta sitä mieltä että asuu liian kaukana.. Voisi hyvinkin sieltä saada paikan kun muuttaisi 40kilometriä lähemmäs.

Enemmän ehkä mietityttää että mitä itse sitten tekisi kun töihin menon aika tulisi.. Mulle se töiden löytyminen voikin olla hankalampaa.
Mika siella uudella paikkakunnalla on niin paljon parempaa etta mielestasi kannattaisi muuttaa?

Tyopaikat ovat kuitenkin iso osa elamaa joten kuullostaa turhan riskilta lahtea kauas tyomahdollisuuksista.
 
Ap on aikamoinen rallikuski jos aikoo ajaa kotipihasta kaupunkiin 120 km/h keskinopeudella.
No saatoin vähän pyöristää :D
Meidän nykyisestä pihasta on uuteen pihaan matkaa 38 kilometriä, voi se olla että talvella menee pikkusen pitempään kun tasan 30min. Mutta se nyt on ihan sama kestääkö se matka 25 vai 35 minuuttia, musta se ei ole kovin pitkä aika.
Tätä väliä on vuosikaudet suhattu muutenkin eikä se ole koskaan tuntunut pitkältä matkalta.
 
helly
Onko siellä maalla naapureita ja onko lapsille kavereita? :) Me ollaan asuttu nyt 4 v maalla, lähimpään suurempaan kuntaan 20 km, lähin kauppa 7 km ja lasten kouluun 10 km. Ihana paikka asua, kesällä. Talvella en viihdy yhtään... kaipaan ihmisiä. Ajoittain olen kovasti huolissani kun lapsilla ei asu kavereita lähellä, he itse ovat kuitenki todella tyytyväisiä. Itsellä kuitenkin tuo lasten kaveriasia nousee ajoittain valtavan suureksi miinukseksi... ehkä turhankin suureksi.

Matkat on välillä rasittavia... tuntuu että liikaa tuhraatuu aikaa niihin, jos esim isommille ostoksille lähtee.
 
  • Tykkää
Reactions: Sisar Ponteva
Mika siella uudella paikkakunnalla on niin paljon parempaa etta mielestasi kannattaisi muuttaa?

Tyopaikat ovat kuitenkin iso osa elamaa joten kuullostaa turhan riskilta lahtea kauas tyomahdollisuuksista.
Hehtaarin tontti ja tilava talo järvenrannassa. Se on se isoin juttu.
Hiljaisuus, ei liikenteen melua eikä kaupungin hälyä. Ei naapureita näköetäisyydellä. Tai no kyllä vastarannalla näkyy pari mökkiä, eivät kylläkään ole kovin kovassa käytössä.
Lapsilla olisi turvallinen kasvuympäristö.

Aikaisemmin ollaan ajateltu että se on liian kaukana kaupungin keskustasta, mutta ruvettiinpa ihan ajatuksella miettimään että mitähän ihmettä me tehdään sillä keskustalla tuossa 5km päässä? Ei me siellä käydä muutenkaan, eivätkä edes neonvalot kutsu. Kyllähän sinne shoppailemaan tai syömään pääsee ihan millon haluaa, autolla sinne mennään nykyäänkin.
Harvoinpa tarttee virastoissakaan käydä kun kaikki hoituu netissä ja puhelimella.

Toki se miehen työpaikka pitäisi olla tiedossa ennenkuin lopullinen päätös muutosta tehtäisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Minäminäminä;25655718:
Muuten kyllämutta tuo pitkä matka töihin muuttaa kaiken. Ajattele vähän ilmastoakin, ahne itsekäs paskiainen.
Talvet kylmenevät vuosi vuodelta, joten kaikki joukolla levittämään kasvihuonekaasuja ilmakehään.:attn:
 
"Piika-äiti"
En muuttaisi.

Jos asutte jo valmiiksi rauhallisella paikalla kaupungin laidalla niin kauhea kyytiralli kun lapset tulevat harrastusikään ja seuraelämäikään odottaa. Ja siihen ei mene kovin pitkään.
 
Onko siellä maalla naapureita ja onko lapsille kavereita? :) Me ollaan asuttu nyt 4 v maalla, lähimpään suurempaan kuntaan 20 km, lähin kauppa 7 km ja lasten kouluun 10 km. Ihana paikka asua, kesällä. Talvella en viihdy yhtään... kaipaan ihmisiä. Ajoittain olen kovasti huolissani kun lapsilla ei asu kavereita lähellä, he itse ovat kuitenki todella tyytyväisiä. Itsellä kuitenkin tuo lasten kaveriasia nousee ajoittain valtavan suureksi miinukseksi... ehkä turhankin suureksi.

Matkat on välillä rasittavia... tuntuu että liikaa tuhraatuu aikaa niihin, jos esim isommille ostoksille lähtee.
Ei oo naapureita lähellä. Lähimmät talot on kesämökkejä ja sitten yks sukulaismies asuu lähistöllä.
Ei siis olis lapsille kavereita ainakaan ihan lähellä. Lapset ovat sentään samanikäiset, että seurana olisivat toisilleen. Eipä nuo kavereita ole vielä kaivanneet, ei meillä juurikaan esim. kaveriperheet käy kylässä. Sen vähän mitä käyvät niin todennäköisesti kävisivät sielläkin.

Kouluun on 20km, taksilla kulkisivat sitten matkat. Sieltähän saa sitten kavereita, se on vaan sitten iltaisin autolla suhailtava kavereilta hakemaan tai kavereita viemään kotiin.
Luultavasti sitä suhailua kuitenkin olisi luvassa täällä kaupungissakin, harrastuksiin saisi varmasti kuskata täälläkin. Kavereilleen toki pääsisivät ehkä helpommin täällä.

En sitten tiedä, että olisiko se lapsille niin kamalaa jos kaverit asuvat kauempana, ehtiväthän nuo tilanteeseen tottua kun vasta 4 ja 5v ovat. Netit ja kännykäthän noillakin tulee isompana olemaan että ei se yhteydenpito nyt pelkän kyläilyn varassa ole kuitenkaan.

Ite en tällä hetkellä kaipaa paljoakaan ihmisiä. On ihan kiva, että joku joskus käy ja itse on ihan mukava silloin tällöin kyläillä, mutta kotonahan me enimmäkseen nysvätään nykyäänkin, ei se tästä kovin radikaalisti muuttuisi :D
Siellä vaan sitä tilaa olisi enemmän ja halutessa enemmän hommiakin, puutarhan hoitoa, kasvimaata ja vaikka mitä..
 
ulkonainen
Hehtaarin tontti ja tilava talo järvenrannassa. Se on se isoin juttu.
Hiljaisuus, ei liikenteen melua eikä kaupungin hälyä. Ei naapureita näköetäisyydellä. Tai no kyllä vastarannalla näkyy pari mökkiä, eivät kylläkään ole kovin kovassa käytössä.
Lapsilla olisi turvallinen kasvuympäristö.

Aikaisemmin ollaan ajateltu että se on liian kaukana kaupungin keskustasta, mutta ruvettiinpa ihan ajatuksella miettimään että mitähän ihmettä me tehdään sillä keskustalla tuossa 5km päässä? Ei me siellä käydä muutenkaan, eivätkä edes neonvalot kutsu. Kyllähän sinne shoppailemaan tai syömään pääsee ihan millon haluaa, autolla sinne mennään nykyäänkin.
Harvoinpa tarttee virastoissakaan käydä kun kaikki hoituu netissä ja puhelimella.

Toki se miehen työpaikka pitäisi olla tiedossa ennenkuin lopullinen päätös muutosta tehtäisiin.
Ok, en itse osaa arvostaa noin rauhallista ja hiljaista asuinseutua, minusta olisi ihan hirveaa jos ei nakisi edes muita ihmisia. Mutta se monesti nakyy sopivan suomalaisille.

Ja eikohan se teidan nykyinenkin seutu ole turvallista? Luuletko etta lapset eivat kaipaisi kavereita ennen pitkaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minäminäminä;25655718:
Ajattele vähän ilmastoakin, ahne itsekäs paskiainen.
Ilmasto sucks. :stick:

Maalla on mukavaa kun voin hommailla kaikenlaisia päriseviä vehkeitä. On mönkijää, trimmeriä, ajoleikkuria, moottorisahaa, venettä perämoottoreineen ja muuta mukavaa. Moottorikelkka pitäisi vielä hommata pilkkireissuille.

Isoon autotalliin mahtuu kaikkea ihanaa. On kaikenmaailman työkalut joista osaa en ole koskaan edes käyttänyt vielä. On vaan tullut shoppailtua jos vaikka joskus sattuisi tarvitsemaan.
Mitä kaikkea kivaa sitä olisikaan jäänyt ostamatta jos nököttäisi jossain lähiön betonibunkkerissa.

Ai että, kyllä maalla on mukavaa. :saint:
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
[QUOTE="Piika-äiti";25655762]En muuttaisi.

Jos asutte jo valmiiksi rauhallisella paikalla kaupungin laidalla niin kauhea kyytiralli kun lapset tulevat harrastusikään ja seuraelämäikään odottaa. Ja siihen ei mene kovin pitkään.[/QUOTE]

Entäs jos ne lasten harrastukset on toisella puolella kaupunkia? Sama aika menee ajaessa kaupungin läpi, mitä siellä landella ajaa kotoa kirkonkylälle. Voi mennä enemmänkin.
Tuskin ne täälläkään jääkiekkokassia alkaa bussissa kulettamaan..

Luulen että siihen ralliin joutuu joka tapauksessa.
 
Kuulostaa mun haaveelta. :D

Haluaisin rakentaa vanhalle kotipaikkakunnalleni talon ja järven rantaa. Tonttikin olisi melkein valmiina.. ;) Itselleni tulisi silloin oman kunnan keskustaan eli lähimmät kaupat, terveyskeskus ym. 4km ja lähimpään isompaan kaupunkiin 40km. Silloin kun asuin siellä ei tuo 40km ollut mikään ongelma, itseasiassa yleensä ajoin sitten kaupoille suoraan vielä sitäkin isompaan kaupunkiin, jonne oli vielä enemmän matkaa. Tuntui että tuolla pienellä paikalla oli kaikki asiat aika helppo hoitaa kun kaikki arkipäivän palvelut löytyivät ja itselleni se ei tosiaan ollut ongelma ajaa muuallekaan jos tarvitsi. :)

Mutta nuo työpaikat ovat iso asia, eli harkitse tarkkaan! :)
 
Ok, en itse osaa arvostaa noin rauhallista ja hiljaista asuinseutua, minusta olisi ihan hirveaa jos ei nakisi edes muita ihmisia. Mutta se monesti nakyy sopivan suomalaisille.

Ja eikohan se teidan nykyinenkin seutu ole turvallista? Luuletko etta lapset eivat kaipaisi kavereita ennen pitkaa?
Onhan täälläkin turvallista, lähinnä ajattelin tuota liikennettä ja semmosta.
Ja kyllähän sitä enemmän on kaikenlaisia hulluja siellä missä porukkaakin on enemmän.

Liikenteestä esimerkkinä, jos menevät tästä kouluun, niin pakosta joutuvat 2 kertaa ylittämään autotien joista toinen on aika vilkasliikenteinen.
Siellä maalla koulutaksille tulisi matkaa n. 500 metriä yksityistietä jossa muuta liikennettä ei ole.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25655824:
Ilmasto sucks. :stick:

Maalla on mukavaa kun voin hommailla kaikenlaisia päriseviä vehkeitä. On mönkijää, trimmeriä, ajoleikkuria, moottorisahaa, venettä perämoottoreineen ja muuta mukavaa. Moottorikelkka pitäisi vielä hommata pilkkireissuille.

Isoon autotalliin mahtuu kaikkea ihanaa. On kaikenmaailman työkalut joista osaa en ole koskaan edes käyttänyt vielä. On vaan tullut shoppailtua jos vaikka joskus sattuisi tarvitsemaan.
Mitä kaikkea kivaa sitä olisikaan jäänyt ostamatta jos nököttäisi jossain lähiön betonibunkkerissa.

Ai että, kyllä maalla on mukavaa. :saint:
Funtsi, yks trimmeri tai moottorisaha saastuttaa enemmän kuin kymmenen henkilöautoa.:D
 
"Piika-äiti"
Entäs jos ne lasten harrastukset on toisella puolella kaupunkia? Sama aika menee ajaessa kaupungin läpi, mitä siellä landella ajaa kotoa kirkonkylälle. Voi mennä enemmänkin.
Tuskin ne täälläkään jääkiekkokassia alkaa bussissa kulettamaan..

Luulen että siihen ralliin joutuu joka tapauksessa.
Siinä on olennainen aste-ero, jota nyt haluat vähätellä. Kaupungin laidalta ennen pitkää fillaroivat ison osan vuodesta ja vastaavaa, mutta sieltä hornantuutista kuljetat ja kuljetat.

Meillä kyyditettiin kolmea superharrastajaa ja runsaan ystäväpiirin omistavaa lasta ja matkaa keskustaan oli 10 kilsaa. Kun muutettiin kaupungin laidalle, kuljetustarve ja minun ajankäyttöni muuttuivat täysin.

Jos asuisitte kerrostalossa keskellä kaupunkia kannustaisin muuttoon mutta minusta teillä on kerrassa ideaalisijainti nyt. Mutta et varmaan usko minua ennen kuin olet kuljettanut kahta 12-16 vuotiasta pari talvea mitä kummallisimpana kellonaikoina edestakaisin jumppakassit, sählymailat, viulukotelot, rumpukapulat ja jousipyssyt iloisilla kyydittävillä tanassa.
 
ulkonainen
Entäs jos ne lasten harrastukset on toisella puolella kaupunkia? Sama aika menee ajaessa kaupungin läpi, mitä siellä landella ajaa kotoa kirkonkylälle. Voi mennä enemmänkin.
Tuskin ne täälläkään jääkiekkokassia alkaa bussissa kulettamaan..

Luulen että siihen ralliin joutuu joka tapauksessa.
Mutta luultavasti vanhempina lapset ovat enemman vapaita liikkumaan nykyisella asuinalueella, voivat esim. itse menna kavereille. Maalla he ovat taysin riippuvaisia teidan kuljetuksista.
 

Yhteistyössä