Musta mies nappasi 1-v. lapseni syliinsä!

  • Viestiketjun aloittaja kahvittelija
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja musta hemmo:
Jos lapsi on - mielestäni - suoloinen, olisin saattanut ottaa syliin. Olen laprsirakas, ja mies, enkä olisi ajatellut ihonväriäni, joka saattaa säikäyttää lapsen.
Nykyisin tilanne karmea. Mies, väärä ihon väri... eikä sopisi osoittaa lapsirakkautta!
Epäillään jostain...
Tilanne on rikos humaaneja ihmisiä kohtaan - sukupuolesta, ihonväristä, kansallisuudesta, tulotasosta, sosiaalisesta asemasta, koulutuksesta... riippumatta.
Rakastan lapsia ja hyviä ihmisiä.
terveisin,
Suomeen muuttanut, ulkomaalainen, mustaihoinen, afrikkalainen, hyvä ihminen.
PS: vaimo on korjannut oikeinkirjoitusta!
Suloista. Suomessa sitä vaan pidetään outona, jos koskee toisen lapseen. Jännä juttu, vaikka täällä on lasten sieppauksia tosi vähän, jos vaikka Malesiaan vertaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja musta hemmo:
Jos lapsi on - mielestäni - suoloinen, olisin saattanut ottaa syliin. Olen laprsirakas, ja mies, enkä olisi ajatellut ihonväriäni, joka saattaa säikäyttää lapsen.
Nykyisin tilanne karmea. Mies, väärä ihon väri... eikä sopisi osoittaa lapsirakkautta!
Epäillään jostain...
Tilanne on rikos humaaneja ihmisiä kohtaan - sukupuolesta, ihonväristä, kansallisuudesta, tulotasosta, sosiaalisesta asemasta, koulutuksesta... riippumatta.
Rakastan lapsia ja hyviä ihmisiä.
terveisin,
Suomeen muuttanut, ulkomaalainen, mustaihoinen, afrikkalainen, hyvä ihminen.
PS: vaimo on korjannut oikeinkirjoitusta!
Suloista. Suomessa sitä vaan pidetään outona, jos koskee toisen lapseen. Jännä juttu, vaikka täällä on lasten sieppauksia tosi vähän, jos vaikka Malesiaan vertaa.
Lapsilla on oikeus koskemattomuuteen aivan kuten aikuisillakin!

 
iho
Alkuperäinen kirjoittaja kahvittelija:
Miten reagoisit, jos itse joutuisit vastaavaan tilanteeseen:

lapseni halusi lattialle kävelemään ja päästin hänet sinne.
En mene kahvilaan, elle pysty pitämään lastani lähelläni. Oliko pakko mennä?

 
lapsen parhaaksi
Alkuperäinen kirjoittaja iho:
Alkuperäinen kirjoittaja kahvittelija:
Miten reagoisit, jos itse joutuisit vastaavaan tilanteeseen:

lapseni halusi lattialle kävelemään ja päästin hänet sinne.
En mene kahvilaan, elle pysty pitämään lastani lähelläni. Oliko pakko mennä?
Komeroon ne kersat! Ihan kuin Itävallassa. Siellä ne ovat turvassa.
Ulkona ne voivat turmeltua vaikka poskisuukosta.
Minä ainakin varjelen lapsiani ja vaimoani pyssyn kanssa.
Ei parane lähennellä!
Pitää olla lapsillakin oikeuksia. Koskemattomuus.
Rakennetaan lisää rajoja, aitoja, valleja...
Saksassa oli taannoin oikein hyvin asiat, kun oli oikein piikkilankaa välissä!
 
Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, eri kulttuureissa toimitaan eri tavoin. Kaikki eivät ole yhtä varautuneita kuin Suomessa. Olisi tilanne ahdistanut minuakin, koska olen suomalaisen kulttuurin läpeensä kyllästämä, mutta en pidä tapahtumaa millään tavoin uhkaavana.
Täysin samaa mieltä.

 
Ulkomaalaisilla on erilaiset tavat. En minäkään kyllä tykkäisi, jos joku tuntematon ottaisi lapseni syliin, mutta toisaalta olen tottunut sellaiseen kulttuuriin.
Meidän lasten päitä silitellään harva se päivä kaupassa tms ja nämä silittelijät ovat tummaihoisia ulkomaalaisia. En minä sitä pahaksi ota.

Tässä apn tapauksessa ei mitään vaaraa ollut ja selväsi miehet olivat ihastelleet apn pientä lasta, koska olivat vilkuttaneet hänelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Ulkomaalaisilla on erilaiset tavat. En minäkään kyllä tykkäisi, jos joku tuntematon ottaisi lapseni syliin, mutta toisaalta olen tottunut sellaiseen kulttuuriin.
Meidän lasten päitä silitellään harva se päivä kaupassa tms ja nämä silittelijät ovat tummaihoisia ulkomaalaisia. En minä sitä pahaksi ota.

Tässä apn tapauksessa ei mitään vaaraa ollut ja selväsi miehet olivat ihastelleet apn pientä lasta, koska olivat vilkuttaneet hänelle.
Täällä ollaan vain niin tynnyrissä kasvaneita, että kukaan ei saa tulla liian lähelle. Ei puhua, saatika koskettaa. Se koskemattomuuden suoja nääs... Yhä edelleen lähdetään kirveen kanssa katsomaan, jos ylävirralta lastu lainehtii.
Lisämakuna henkilöt, joilla päässä viiraa ja kaikki mahdollinen ahdistaa julkisilla paikoilla. Pysykää kotonanne ja vetäkää verhot kiinni, niin ei paniikkihäiriö pääse vaivaamaan. Postiluukusta voitte varovasti kurkistaa ulkomaailmaa. Taivas voi tosin silti pudota niskaan. Jatketaan edelleen vaikenemista kahdella kielellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hämmästyttää näissä vastauksissa yksi asia, johon olen alkanut kiinnittämään huomiota. Eli miksi kaikki heti puolustelevat, että "joissakin maissa on sellainen tapana" ja moititaan miten me suomalaiset olemme suppeita. Tämä on MEIDÄN maamme ja maassa maan tavalla! Tiesittekö, että aika harva maa alkaa muuttamaan käytäntöjään ja tapojaan suomalaisten turistien takia, vaan muut maat olettavat että me vieraina sopeudumme heidän kulttuuriin.
:LOL: Terveisiä junttilasta!

Me suomalaiset ollaan suppeita. Kasvettu korvessa, jossa nähdään säkällä yks ihminen viikossa (kärjistetysti). Puukkoa, viinaa ja perkelettä - kaikkien mielestä normaalia. Lapsen sylissä pitäminen - RIKOS!

Ja tiesitkö sinä, että suomessa on 5 miljoonaa ja risat kansalaista. Miksköhän mahollisesti olis oletettavaa, että me mukaudutaan niiden muiden miljardien maapallon ihmisten tapoihin eikä ne meidän...? :whistle:
 
ihanokei
Musta se on vaan hienoa, että jotkut aikuiset osoittaa vieraillekin lapsille tuollaista lämpimyyttä. Ettei se ole vain sitä, että lastasi mulkoillaan vihaisesti ja lapsikin oppii pelkäämään vieraita ihmisiä.
 
jooh
No mun mielestä tuo tais olla tahatonta. Siis hän piti lapsista. Eikä ne ulkomaalaist ymmärrä, että meillä ei eletä missään yhteisöllisyydessä vaan nimenomaan yksityisyyden piirissä ja sitä arvostetaan (vaikka nalkutetaanki yhteisöllisyyden puolesta mutta se ei kelpais tiukan luonnollisen kyttäystyylin takia).

Mitä jos se ois ollut valkoinen mies?

Ite ymmärrän ton paljon paremmin itseasiassa tolta tummalta mieheltä, koska hän on luultavasti hyvin erilaisessa kulttuurissa elävä..varsinki jos on tosiaan ohikulkumatkalla. Sekinhän on toisaalta rasismia, että ymmärtäisin tämän paremmin tältä tummalta ;)

Jos joku ihminen nyt syliin nätisti lapsen nostaa, niin ok, vaikkei toivottavaa. Onhan sekin positiivista, että joitaki ihmisiä oikeesti kiinnostaa lapset ja muut ihmiset. Noita ihmisiä tarvitaan sitten, kun se oma ipana on kadoksissa kauppakeskuksessa tai lapselle tarvitaan hoitajaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Ulkomaalaisilla on erilaiset tavat. En minäkään kyllä tykkäisi, jos joku tuntematon ottaisi lapseni syliin, mutta toisaalta olen tottunut sellaiseen kulttuuriin.
Meidän lasten päitä silitellään harva se päivä kaupassa tms ja nämä silittelijät ovat tummaihoisia ulkomaalaisia. En minä sitä pahaksi ota.

Tässä apn tapauksessa ei mitään vaaraa ollut ja selväsi miehet olivat ihastelleet apn pientä lasta, koska olivat vilkuttaneet hänelle.
Täällä ollaan vain niin tynnyrissä kasvaneita, että kukaan ei saa tulla liian lähelle. Ei puhua, saatika koskettaa. Se koskemattomuuden suoja nääs... Yhä edelleen lähdetään kirveen kanssa katsomaan, jos ylävirralta lastu lainehtii.
Lisämakuna henkilöt, joilla päässä viiraa ja kaikki mahdollinen ahdistaa julkisilla paikoilla. Pysykää kotonanne ja vetäkää verhot kiinni, niin ei paniikkihäiriö pääse vaivaamaan. Postiluukusta voitte varovasti kurkistaa ulkomaailmaa. Taivas voi tosin silti pudota niskaan. Jatketaan edelleen vaikenemista kahdella kielellä.
Me oltiin kerran Prismassa ( minä ja lapset siis, mies ei ollut mukana). Siellä oli tummaihoinen mies kauppaamassa jtn ja kun näki esikoisen, huudahti iloisesti, että "African boy!!" (lapsemme ovat siis puoliksi afrikkalaisia) ja tuli silittelemään lapsukaisia =) En mä sitä pahalla ottanut. Mies selvästi piti lapsista.

Sen olen kyllä huomannut, että nämä juttusille tulijat ja silittelijät ovat AINA olleet tummaihoisia miehiä...naiset eivät koskaan ole tulleet rupattelemaan.
 
Olisin kutsunut paikalle poliisin ja palokunnan. Minun kahvilassa vilistävään taaperoon ei koske kukaan.

Tuli muuten mieleen että eikös se Nicke Lignell ja vaimonsa tavannut kahvilassa niin että tämän Raakelin hävytön musta lapsi konttasi viereiseen pöytään häiriköimään.
Ajatelkaa mitä kaikkea olisi voinut sattua.
 
Suomessa ollaan niin negatiivisia, aina ajatellaan ensin pahaa... toisaalta ap. kuvailema tilanne olisi voinut olla toisenlainenkin juttu täällä... positiivinen hyvää ajatteleva ihminen olisi kokenut tilanteen niin, että hänellä on niin ihastuttava lapsi, että vieraatkin haluavat ottaa häntä syliin ja vilkutella hänelle kahvilassa.

Aika raskaaksi tulee elämä jos elää aina peläten ja epäillen, voi olla myös avoin uudelle ja suhtautua myönteisesti... ja samalla muistaen rivien välistä, että maailmassa on myös pahoja tyyppejä, mutta niitä on väestöstä vain hyvin pieni osa.
 
tsemmottista
Tää on huvittavaa, koska sit kohta rääytään tuolla toisessa ketjussa ku on hirveetä että mummot ym kuolee asuntoihinsa eikä kukaan huomaa.

Kaikille kelpaa yhteisöllisyydestä vaan hyvät puolet. Ei sitten ne, että joku toinen on oikeasti kiinnostunut sinusta ja elämästäis (urkintaa) tai että vaikkapa noissa ei paljon suvaita erilaisuutta, kytätään ym. Sitten haluttais yksilöllisyyttä ja sekään ei kelpais, koska sitten ne mummot kuolee sinne asuntoihinsa eikä kukaan huomaa. Tää on niin ristiriitaista. (Varsinki ku tiedän monia vanhuksia, jotka ovat ihan itse polttaneet siltansa eivätkä halua olla kenenkään kanssa tekemisissä..ihan omasta tahdostaan.)

Jos joku lapsi vilistää kahvilassa..niin anteeks vaan, mut siellä ei paljo saa vilistellä ympäriinsä. Kyllä pitää vanhempien ne lapset pitää siellä ne kurissa eikä antaa juosta ympäri kahvilaa ja häiritä muita. Meille muilel tuo kahvila voi olla tosi tärkeä keskusteluhetki ystävien kanssa eikä mikään imetysreissu tms. Lisäksi jos se lapsi vilistää portaisiin tai johonkin meinaa kaatua, niin sillonko sitä ei saa kopata kii? Tai jos se vilistää ulos parkkipaikalle? Ite oon pariki kertaa ottanu kii näitä karkureita, on ainaki ollu aina äidit todella kiitollisia. Pikkuset on tosi vikkeliä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos se olis ollut valkoihoinen, todella komea mies, ap olis ollut mielissään ja samoin kaikki te muutkin. Ja piste.
No en todellakaan,koska ei toi likka tykkäisi vaikka se nappaaja olisi ollut Brad Pitt!
ei ehkä, mut sä tykkäisin ja samoin ap. Mutta kun se oli musta mies, voi kauhistus jos vaikka ehti tartuttaa jonkun eksoottisen taudin :O
 
hmph
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos se olis ollut valkoihoinen, todella komea mies, ap olis ollut mielissään ja samoin kaikki te muutkin. Ja piste.
No en todellakaan,koska ei toi likka tykkäisi vaikka se nappaaja olisi ollut Brad Pitt!
ei ehkä, mut sä tykkäisin ja samoin ap. Mutta kun se oli musta mies, voi kauhistus jos vaikka ehti tartuttaa jonkun eksoottisen taudin :O
sama taalla..emma ois pistany pahaksi!! suomi on JUST tallanen maa..toi ei ois ollu mitaa jossain muussa maassa....ja just niin musta tassa on IHAn selkeesti rasismista kyse...nakeehan sen jo otsikostakin!! miksi ei vaan voinut kirjoittaa "MIES NAPPASI LAPSENI SYLIINSA".............
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos se olis ollut valkoihoinen, todella komea mies, ap olis ollut mielissään ja samoin kaikki te muutkin. Ja piste.
No en todellakaan,koska ei toi likka tykkäisi vaikka se nappaaja olisi ollut Brad Pitt!
ei ehkä, mut sä tykkäisin ja samoin ap. Mutta kun se oli musta mies, voi kauhistus jos vaikka ehti tartuttaa jonkun eksoottisen taudin :O
Ymmärrä jo!
Jos se Pitt nappaisi vaikka mut syliini,niin en panisi pahitteeksi :saint:
Mutta tuo mun tytär joka alkaisi hädissään itkemään,on se sitten musta,valkoinen,keltainen tai mikä muu,niin siitä en tykkäisi,piste ja nyt loppui tää jankkaus :wave:
 
Itse jos olisin tehnyt tämän aloituksen se olisi ollut ihan erilainen kokemus .
Olisin kertonut kuinka avoimia ja lapsia rakastavia yleensä Suomen ulkopuolella elävät ovat tai yleensäkin etelämmässä asuvat :heart:
Sitä todellakin ihailen heissä , he ovat niin välittömiä.
Muistan pienenä kuinka ihanaa oli kun kaikki juttelivat, ottivat syliin ja lahjoivat =)
(Tämä ei tapahtunut Suomessa)
 

Yhteistyössä