Musta mies nappasi 1-v. lapseni syliinsä!

  • Viestiketjun aloittaja kahvittelija
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kahvittelija:
Miten reagoisit, jos itse joutuisit vastaavaan tilanteeseen?

Oltiin tänään kahvilassa lapseni ja ystäväni kanssa. Viereisessä pöydässä istui viisi mustaa miestä ja yksi vaaleaihoinen nainen. Mustat miehet olivat selvästi matkalla tai muuten vain tilapäisesti käymässä Suomessa. Vilkuttelivat lapselleni ja hymyilivät tms. Jossain vaiheessa lapseni halusi lattialle kävelemään ja päästin hänet sinne. Yksi näistä miehistä ojensi lapselleni kätensä, mutta lapseni ei tarttunut siihen vaan palasi nopeasti minun syliini.
Kun he olivat lähdössä pois yksi näistä nappasi lapseni syliinsä. Lapsi alkoi saman tien itkeä. Mies laski hänet sylistään ja otin lapseni omaan syliini. Miehet lähtivät pois kahvilasta.

Jälkeen päin ajattelin että mitä vaan olisi voinut voinut tapahtua, vai olisko teidän mielestä? Miten kasvattaa lasta kuitenkin suvaitsevaiseksi, mutta silti varovaiseksi tuntemattomien suhteen.
Tuohan se voikin olla hankalaa, jos itselta ei sita suvaitsevaisuutta paljoa loydy? Mita silla ihonvarilla oli merkitysta ap:n tosi draamatilanteessa?
 
samantapaisen kokenut
Me oltiin viikonloppuna ravintolassa ja suomalainen tarjoilija nappasi taaperomme syliinsä, joka sitten rimpuili itsensä vapaaksi ja juoksi helmoihini. En ajatellut mitään erikoista, korkeintaan että ihmiset saisi olla vähän varovaisempia vieraiden lasten kanssa koska kaikki ei tykkää vieraiden sylittelystä. Mut ei tullut mitkään kaappaukset mieleen.
 
ap
Kyllä mä ainakin pelkään enemmän ulkomaalaistaustaisia kuin suomalaisia. Ja tilanne olisi ollut ihan yhtä draamallinen olisi kyseessä ollut valkea tai tumma tai mies tai nainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos se vaikka olis napannu mun lapsen mukaansa... Ja en pitäisi vaikka kuka tahansa tuntematon nappaisi yhtäkkiä syliinsä vaalea tai tumma tai mies tai nainen. Sehän vois olla vaikka kuka tahansa hullu, kenen ajatuksista ei tiedä mitään.
Olisiko sinulle tullut kidnappausyritys ekana mieleen jos joku suomalainen mies naapuripöydästä olisi ottanut kahvilassa vaeltelevan lapsesi syliinsä?

Mutta juu, en itsekään liiemmälti tykkää siitä että vieraat ihmiset koskevat lapsiini, vaikken siinä mitään kidnappauksia heti meileen tule. Ja tottakai lapselle on hyvä opettaa ettei vieraiden matkaan lähdetä, ihan ihonväristä ja sukupuolesta välittämättä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä mä ainakin pelkään enemmän ulkomaalaistaustaisia kuin suomalaisia. Ja tilanne olisi ollut ihan yhtä draamallinen olisi kyseessä ollut valkea tai tumma tai mies tai nainen.
Ymmärrettävää, sillä ulkomailtahan on perinteisesti tultu lapsenkaappaus-lomamatkoille Suomeen, ja kaikki pedofiilitkin ovat nimenomaan ulkomaalaisia :xmas:

(missä on se tilanteen draama muuten, mä en vaan tajua...)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä mä ainakin pelkään enemmän ulkomaalaistaustaisia kuin suomalaisia. Ja tilanne olisi ollut ihan yhtä draamallinen olisi kyseessä ollut valkea tai tumma tai mies tai nainen.
Ymmärrettävää, sillä ulkomailtahan on perinteisesti tultu lapsenkaappaus-lomamatkoille Suomeen, ja kaikki pedofiilitkin ovat nimenomaan ulkomaalaisia :xmas:

(missä on se tilanteen draama muuten, mä en vaan tajua...)
Tuolla Milla Makian viestissä;)
 
S
Minun lastani on myös silitelty ja syliinkin otettu,japanilaisia olivat kerran ja sitten varmaan jostain intiasta päin nainen joka oli kovasti kiinnostunut tytöstäni jolla paksut todella tummat hiukset jo vuoden vanhana.
 
Neppi
Yliopistolla oon ainakin huomannut että vaihtarit on tosi innoissaan lapsista. Suomalaiset kattoo vaan pitkään mutta vaihtarit hymyilee, vilkuttaa ja pyytää syliin :) En oo laittanut mitenkään pahakseni.
 
Mitä tohon nyt sanois, se mieshän vaan toimi kulttuurinsa mukaisesti. Afrikkalaisissa kulttuureissa se vaan on normaalia että lapsia otetaan syliin. Ei meidän poika yhtään tykkkää siitä että isän kaverit nappaa syliin, mut ei nää kaverit sitä tajua. Kyllä mä ymmärrän että ap hermostu mut mitään erikoista siinä ei todellakaan ollu tapahtumassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kahvittelija:
Miten reagoisit, jos itse joutuisit vastaavaan tilanteeseen?

Oltiin tänään kahvilassa lapseni ja ystäväni kanssa. Viereisessä pöydässä istui viisi mustaa miestä ja yksi vaaleaihoinen nainen. Mustat miehet olivat selvästi matkalla tai muuten vain tilapäisesti käymässä Suomessa. Vilkuttelivat lapselleni ja hymyilivät tms. Jossain vaiheessa lapseni halusi lattialle kävelemään ja päästin hänet sinne. Yksi näistä miehistä ojensi lapselleni kätensä, mutta lapseni ei tarttunut siihen vaan palasi nopeasti minun syliini.
Kun he olivat lähdössä pois yksi näistä nappasi lapseni syliinsä. Lapsi alkoi saman tien itkeä. Mies laski hänet sylistään ja otin lapseni omaan syliini. Miehet lähtivät pois kahvilasta.

Jälkeen päin ajattelin että mitä vaan olisi voinut voinut tapahtua, vai olisko teidän mielestä? Miten kasvattaa lasta kuitenkin suvaitsevaiseksi, mutta silti varovaiseksi tuntemattomien suhteen.


Mnjaah..mää oon niin yksinkertanen juntti,vaikka ulkomailla asunutkin paljon,että kysysin ihan suoraan herralta joka lapsen nappas syliin!!!
Mikäs siinä nyt on niin ihmeellistä,kaikki äidithän on huolissaan lapsistaan olkoon asuinpaikka suomi tai afrikka tmv. Vai pitääkö sun pidätellä mielestäsi itseäsi äitinä,lapsen holhoojana,sen pelossa ettei sua vaan luokitella rasistiksi!?ajattelisit lapsesi parasta!Ja ole rehellinen,äläkä oleta asioita!Sano suoraan!Jos et sitä pysty tekeen lapsesi puolesta nii.... :xmas:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mitä olisi voinut tapahtua?

Ei sen ihmeempi tilanne kuin jos kysessää olisi ollut vaalea ihonen, suomalainen naapuripöydän mies.
Peesi tähän!

Todellakin monessa muussa kulttuurissa on luonnollista ottaa lapsia herkästi syliin, ihan tuntemattomiakin ja suukotella poskille ym. Näissä kulttuureissa lapsista välittää koko yhteisö, eikä heitä nähdä riesana niin kuin täällä Suomessa.
Ei todellakaan ole sopivaa suukotella vieraita lapsia!

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Todellakin monessa muussa kulttuurissa on luonnollista ottaa lapsia herkästi syliin, ihan tuntemattomiakin ja suukotella poskille ym. Näissä kulttuureissa lapsista välittää koko yhteisö, eikä heitä nähdä riesana niin kuin täällä Suomessa.
Ei todellakaan ole sopivaa suukotella vieraita lapsia!
Selvä.
Nyt ne miljoonat tuota harrastavat ulkomaalaiset lopettavat sen samantien :xmas: , siellä ulkomailla siis.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Todellakin monessa muussa kulttuurissa on luonnollista ottaa lapsia herkästi syliin, ihan tuntemattomiakin ja suukotella poskille ym. Näissä kulttuureissa lapsista välittää koko yhteisö, eikä heitä nähdä riesana niin kuin täällä Suomessa.
Ei todellakaan ole sopivaa suukotella vieraita lapsia!
Selvä.
Nyt ne miljoonat tuota harrastavat ulkomaalaiset lopettavat sen samantien :xmas: , siellä ulkomailla siis.
Tykkäisitkö ite, jos joku vieras mies/nainen tulisi yhtäkkiä suukottamaan sua poskelle? Harva lapsi tykkää siitä, että vieras aikuinen ottaa syliin tms. Lapsilla on ihan yhtä suuri oikeus koskemattomuuteen kuin aikuisellakin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tykkäisitkö ite, jos joku vieras mies/nainen tulisi yhtäkkiä suukottamaan sua poskelle? Harva lapsi tykkää siitä, että vieras aikuinen ottaa syliin tms. Lapsilla on ihan yhtä suuri oikeus koskemattomuuteen kuin aikuisellakin.
En tykkäisi, mutta en koe olevani oikeutettu sanomaan, että se ei ole sopivaa siellä jossain kaukana, toisessa maassa ja kulttuurissa.

 
bdt
Voisin vaikka lyödä vetoa että nuo mustat miehet eivät todellakaan ole asustelleet Suomessa kovin pitkään . Kyllä se Sipearia sitten heidätkin aina opettaa, no worries.
Otin aina kohteliaisuuten kaikki lapsiini kohdistuneet huomion osoitukset. Matkoilla saattoivat kaikenlaiset kulkijat silittää päätä ja suukottaa mutta maltoin olla desinfioimatta lapsia näyttävästi heti kohta tapahtuneen jälkeen.
Tottakai saattaa kaikenlaiseen julkisiin kohtaamisiin tuntemattomien kanssa liittyä riskejä, mutta jos ihminen on normaalin valppaustason omaava eikä esim. liian pelokas hänen kyllä pitäisi pelästymättä ja pahinta ajattelematta pysytä selviämään kuvatunlaisesta tilanteesta ellei siinä ole ollut jotain uhittelun tai agression makua.
Mutta, pointtini siis on että älkää suotta tuohtuko kyllä muukalaisetkin oppivat. Valitettavasti.


 
Rukoilijasirkka
Ei varmaan kohteliasta suomalaisten näkökulmasta, mutta sen miehen mielestä se ehkä oli kohteliasta, ihastella sinun eksoottisen näköistä vauvaa. Varmasti ap pelästy, mutta ehkä kuitenkaan mitään vaaraa ei oikeasti ollut.
 
goola
Alkuperäinen kirjoittaja nikke:
olimme siskoni (hänellä 3kk poika) ja minulla 1kk tyttö kanssa kaupassa,vauvat oli turva kaukaloissa lattialla vierekkäin ja katsoimme siskoni kanssa vaatteita siinä vieressä, niin joku venäläinen mies tuli ja otti minun lapseni (kaukaloineen) ja lähti kävelemään,minä menin ottamaan vauvani häneltä ja menin siskoni luo takaisin ja sanoin mitä oli ja kun hän kääntyi katsomaan sitä miestä niin se puhui jotain kaverilleen ja ne molemmat katsoi meitä... lähdimme kyllä aika äkkiä livohkaan kaupasta!! kotona vasta tajusin tilanteen vakavuuden..
ihanko oikeasti!!
En usko tätä!
 
musta hemmo
Jos lapsi on - mielestäni - suoloinen, olisin saattanut ottaa syliin. Olen laprsirakas, ja mies, enkä olisi ajatellut ihonväriäni, joka saattaa säikäyttää lapsen.
Nykyisin tilanne karmea. Mies, väärä ihon väri... eikä sopisi osoittaa lapsirakkautta!
Epäillään jostain...
Tilanne on rikos humaaneja ihmisiä kohtaan - sukupuolesta, ihonväristä, kansallisuudesta, tulotasosta, sosiaalisesta asemasta, koulutuksesta... riippumatta.
Rakastan lapsia ja hyviä ihmisiä.
terveisin,
Suomeen muuttanut, ulkomaalainen, mustaihoinen, afrikkalainen, hyvä ihminen.
PS: vaimo on korjannut oikeinkirjoitusta!
 

Yhteistyössä