Musta ei tuu ikinä maisteria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
tällä menolla. Kahdeksan viikkoa aikaa tekaista gradu, yksi sivu vasta kirjoitettu. :o Aineisto on luettu ja siitä muistiinpanot tehty. Pitäisi siis vaan koota ne tekstiksi. Helppoa kuin heinänteko mutta ei vaan tule valmista.

Apuaaaaaaaaaaaaaaah

Stressiä on jo niin paljon, että senkään takia ei tule mitään.

Heh, mäoon vääntäny gradua marraskuusta lähtien ja en ees halua miettiä, kuinka vähän oon saanu tehtyä....... Tuntuu vaan, että kaikki mahdolliset asiat vie mielenkiinnon heti kun pitäis sen gradun ääreen syventyä. Esim. siivousvälineiden kutsu on ihan vastustamaton :o

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Heh, mäoon vääntäny gradua marraskuusta lähtien ja en ees halua miettiä, kuinka vähän oon saanu tehtyä....... Tuntuu vaan, että kaikki mahdolliset asiat vie mielenkiinnon heti kun pitäis sen gradun ääreen syventyä. Esim. siivousvälineiden kutsu on ihan vastustamaton :o

Heh, tiedän tunteen. Mie alottelin gradua, tai no kandi siitä eka tulee, viime keväänä. Nyt ei kiinnosta kyllä paskanvertaa koko homma! Argh.

Sama homma. Hitto vieköön mä opettelin jopa VIRKKAAMAAN...

Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:

Heh, tiedän tunteen. Mie alottelin gradua, tai no kandi siitä eka tulee, viime keväänä. Nyt ei kiinnosta kyllä paskanvertaa koko homma! Argh.

Mä taas kirjoitin kandin alle viikossa, ja siksi jotenkin tuntuukin niin kamalalta tää. Nyt on neljä viikkoa jo ollut kirjoitusaikaa, ja valmiina on yksi sivu joka sekin on kopioitu siitä kandista :ashamed:

Heh, mitään ei tulisi tehtyä ellei olisi sitä viime tippaa! Kyllä sä sen saat irti itsestäsi! Etkö vois mennä kirjottamaan sitä vaikka kirjastoon, niin ei ole kodin virikkeet kiusaamassa?

Alkuperäinen kirjoittaja pinkeärouva:
Heh, mitään ei tulisi tehtyä ellei olisi sitä viime tippaa! Kyllä sä sen saat irti itsestäsi! Etkö vois mennä kirjottamaan sitä vaikka kirjastoon, niin ei ole kodin virikkeet kiusaamassa?

Tuota on pakko yrittää, jos ei muu onnistu. Olisko mikään hirveempää kuin olla työttömänä vaan sen takia että ei valmistu ikinä :laugh:

Minä olen punnertanut kasaan peräti kaksi gradua. Eka piti tehdä ihan pakon edessä hirveää vauhtia, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin istua alas ja kirjoittaa.

Toisen aihe oli niin kiinnostava, että sitä oikeastaan tein ihan mielellänikin. Minua ainakin auttoi se, kun sai tehtyä sisällysluettelon eli siinä vaiheessa jo tiesi aika tarkkaan mitä oli tekemässä. Sitten vaan takamus tuoliin ja menoksi. :)

Aloita vaan kirjoittamaan jotain, tekstiä on sitten myöhemmin helpompi muokata. Aloita vaikka teoriasta, kirjoita kuka sanoi mitä ja jätä kommentointi ja arviointi myöhemmäksi. Tai kirjoita aluksi sellaista metatekstiä tyyliin tässä kappaleessa esittelen tätä teoriaa ja tässä kommentoin aineistoa jne. Täydentäminen ja korjaaminen oli ainakin minusta paljon helpompaa kuin tyhjälle paperille kirjoittaminen.

Toi on niin tuttua...tosin mullakin vaan kandi työn alla mutta yhtä vaikeeta se aloittaminen on :ashamed: Kun ajattelee, että sehän on vaan 15 sivua aiheesta jonka tunnen jo läpikotaisin, eihän se oo kuin hiukan tavallista pidempi essee. Mutta kun ei. No eilen sain alotettua ja reilun sivun tekstiä... Ja oon jopa hiukka ylpeä itsestäni :whistle:

Mulla on oikein kiva ja mieleinen aihe, onneksi, eihän tässä muuten olis mitään mahiksia.

Olen nyt aloittanut sisällysluettelon tekemistä. Siinä lukee näin:

Sisällysluettelo

Johdanto
Päätäntä
Lähteet

Alku se on kuulkaa pienikin alku :D :D

Kiva huomata, että on muita joille tää ongelma on tuttu tai jotka on samassa tilanteessa. Hitsi, ja mä kun vielä syksyllä silmät pyöreenä ihmettelin toisten graduahdistusta. Onneksi en möläyttänyt mitään tyhmää... Nyt se tuli sitten suurista luuloista huolimatta koettua ihan itsekin. Pitäis vaan aloittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Toi on niin tuttua...tosin mullakin vaan kandi työn alla mutta yhtä vaikeeta se aloittaminen on :ashamed: Kun ajattelee, että sehän on vaan 15 sivua aiheesta jonka tunnen jo läpikotaisin, eihän se oo kuin hiukan tavallista pidempi essee. Mutta kun ei. No eilen sain alotettua ja reilun sivun tekstiä... Ja oon jopa hiukka ylpeä itsestäni :whistle:

Aikamoisia eroja näköjään kandeissakin. Mulla on pelkkä tutkimussuunnitelma siihen 20sivua, eli kandista tulee joku 40-50sivunen. Ja pelkät seminaarityötkin on vähintään 20sivua..

Minä kirjoitin oman graduni tosi nopsaan, oli pakko silloisen elämäntilanteen vuoksi. Tein palan kerrallaan, vaikka ei olisi huvittanut kirjoittaa, kirjoitin vaan, ja korjasin sitten. Helpotti, kun oli jotain olemassaolevaa tekstiä kuitenkin. Tsemppiä sulle, usko itseesi, ja ryhdy toimeen... Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo :) :) sanoo jo muinaissuomalainen sananlasku...

Aikamoisia eroja näköjään kandeissakin. Mulla on pelkkä tutkimussuunnitelma siihen 20sivua, eli kandista tulee joku 40-50sivunen. Ja pelkät seminaarityötkin on vähintään 20sivua..

Näillä on ihan eri nimitykset, voisko johtua siitä. Eli proseminaarityö on meillä sama kuin kandi, ja se on n. 20 sivua. Sitten on minigradu tai johdanto-luku tai seinaarityö, joka esitellään ja se on 30-40 sivua. Ja sit siitä tehdään gradu, joka sais olla 100 sivua.

Mutta mikä ihme on laudaturtyö? Onko se sama kuin gradu?

:o Ohhoh...onkohan eroja missä tiedekunnassa opiskelee tms.? Tosin mulla on aika paljon aineistoa, omaa tutkimusta jne. että voi olla hankalakin loppujen lopuksi kutistaa tuohon 15 sivuun. No, aion todennäköisesti jatkaa sitten graduun samaa aihetta. Minä siis humanistisessa tiedekunnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näillä on ihan eri nimitykset, voisko johtua siitä. Eli proseminaarityö on meillä sama kuin kandi, ja se on n. 20 sivua. Sitten on minigradu tai johdanto-luku tai seinaarityö, joka esitellään ja se on 30-40 sivua. Ja sit siitä tehdään gradu, joka sais olla 100 sivua.

Mäkin periaatteessa teen vielä proseminaarin nimellä, koska olen aloittanut vanhassa opetusohjelmassa v 2002.

Mäkin periaatteessa teen vielä proseminaarin nimellä, koska olen aloittanut vanhassa opetusohjelmassa v 2002.

Mä olen aloittanut 2005, mutta kyllä meilläkin prosemma tehtiin. Siis se, jolla saa sitten FK:n paperit.

Ehdit ihan hyvin =) Ja muista, kun olet sen tehnyt miten huonosti/hienosti vaan ja esitellyt seminaarissa, niin huomaat mitä kaikkea olisit voinut tehdä toisin! Ja se on sitä OPPIMISTA, mikä on gradun tarkoituskin! Eli graduun ei tarvii osata, siitä se vasta alkaa!

Ehdit ihan hyvin =) Ja muista, kun olet sen tehnyt miten huonosti/hienosti vaan ja esitellyt seminaarissa, niin huomaat mitä kaikkea olisit voinut tehdä toisin! Ja se on sitä OPPIMISTA, mikä on gradun tarkoituskin! Eli graduun ei tarvii osata, siitä se vasta alkaa!

Näinhän se on. Kun nyt vaan saisi otettua itseä niskasta kiinni... :D Tiedän, että ehdin kyllä, mutta hitsi vieköön kun paniikki iskee. Olen yleensä aina etuajassa ja tosi helposti valmis kaikkien töiden suhteen. Tää on mulle hyvä opetus. Mut saapa nähdä, meneekö halut jatko-opiskeluun tässä graduprosessissa......

ja tosi helposti valmis kaikkien töiden suhteen. Tää on mulle hyvä opetus. Mut saapa nähdä, meneekö halut jatko-opiskeluun tässä graduprosessissa......

Minusta väitöskirjan kirjoittaminen oli paljon helpompaa kuin gradun ;)

Minä olen aika yksioikoinen kirjoittaja, ja minulla auttaa se, että tiedän etukäteen mitä asioita siihen pitää tulla, siis mielessä jäsentelen asiat. Tähän saattaa mennä aikaa paljonkin, esim 3/4 käytettävissä olevasta ajasta. Siinä vaiheessa joskus voisi kuvitella että paniikki voi iskeä. Mutta siItten kirjoitan sisällysluettelon, ja sen jälkeen vaan "täytän" ne välit, ja se vaihe on nopea. Mutta jokaisellahan on oma tapansa kirjoittaa.