*muoks* lapsi asianmukaisessa hoidossa vihdoinkin

XXX
Joku aikaisempi kirjoittaja äsken mainitsi että kannattaa antaa vaikka ruiskulla vettä/maitoa/sokerivettä 5-10ml annoksissa muutaman minuutin välein. CRP tulee usein perässä joten huomenna CRP voi olla lähemmäs sata. Mutta pitkäaikaissairaan lapsen kokemuksella ei kannata kauhean kauaa aikaa pitää lasta kotona jos on epäilys kuivumisesta. Jos lapsi vaan nukkuu, on lähdettävä heti.

Nii
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Kävitkö PHKS:ssä? :D Olin kans illalla siellä ja joku äiti oli miehen ja lastensa kans.. samoilla oireilla :)
Nyt mua kyl huvittaa miten voi löytää jostain täältä netin palstalta ihmisen jonka on nähny samassa päivystyksessä.. :) siis se että satuin yleensä lukemaan koko alotusta ja se kuulosti niin tutulta. :) ja ku vähän tein salapoliisin hommia niin taidan olla varma asiasta.

Meidän vipeltäjä sai taas kuurin korviin, 4 tulehdusta jo ollu...

Alkuperäinen kirjoittaja bebes:
Meilläkin otti pojan heti sisälle kun näkyi kuivumisen merkkejä !
Laitettiin nenä maha letku ja sillä meni vuorokausi nestettä !
Mitään kauheampaa en ole kokenut vauvan kanssa kuin sen letkun
laiton !
Yritä vaikka jos hörppisi mukista pieniä määriä. Pulloja ympärille !
Ehkä Sokerivettä :ashamed: Sori mutta yleensä makea maistuu !
Lämmintä mehua ? Jos on jo sen ikäinen että voi juoda ?
Toivottavasti saat kuntoon nopeasti !
Niin ja meillä kanssa lääkäri on ensin kokeillut ihosta nipistämällä.
Sen jälkeen kokeilla.
ekaks kun meille laitettiin tippa niin hoitajat sano et parempi jos oottelet tuol käytäväl.. sit kun toi nenämahaletku laitettiin niin kysyttiin et tahdonko olla paikalla vai mennä kahville.. mä menin kahville.. en ois kestäny kattella sitä laittoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Essi-:
Alkuperäinen kirjoittaja bebes:
Meilläkin otti pojan heti sisälle kun näkyi kuivumisen merkkejä !
Laitettiin nenä maha letku ja sillä meni vuorokausi nestettä !
Mitään kauheampaa en ole kokenut vauvan kanssa kuin sen letkun
laiton !
Yritä vaikka jos hörppisi mukista pieniä määriä. Pulloja ympärille !
Ehkä Sokerivettä :ashamed: Sori mutta yleensä makea maistuu !
Lämmintä mehua ? Jos on jo sen ikäinen että voi juoda ?
Toivottavasti saat kuntoon nopeasti !
Niin ja meillä kanssa lääkäri on ensin kokeillut ihosta nipistämällä.
Sen jälkeen kokeilla.
ekaks kun meille laitettiin tippa niin hoitajat sano et parempi jos oottelet tuol käytäväl.. sit kun toi nenämahaletku laitettiin niin kysyttiin et tahdonko olla paikalla vai mennä kahville.. mä menin kahville.. en ois kestäny kattella sitä laittoo.

Mä taas tein sen virheen että jäin !! Ja poika itki ja huusi ja halusi syliin !
Ja täytyy myöntää että lähdin pois ! En voinut olla siellä huoneessa !
Itkin käytävässä ! Se on ihan kauheeta !!
Et voi tehdä mitään ja kumminkin tiedät että se on pakko laittaa
toiselle !!

vieras

toiselle !!

[/quote]

Mä tein näin vuosia sitten (lapselle laitettiin tippa päähän kun ei suonia muualta). Nyt syytän itteäni kun se on kauheen kipuherkkä jne.... luullen että johtuu tästä tapahtumasta. (meillä kukaan muu lapsista ei oo näin kipuherkkä)

sair.hoit.
Nenämahaletkun laitto on hyvin nopea juttu eikä estä lapsen imemistä,syömistä,juomista siinä letkuun laiton ohella jos vain suinkin maistuu. Se vaan antaa mahdollisuuden antaa lapselle nopeasti suuremman määrän nestettä ja toipuminen nopeutuu. Joskus joudutaan laittamaan nestettä suoneen ,varsinkin jos eletrolyyttiarvot pielessä (natrium,kalium). Ihmettelen minäkin miksei ap:n lasta jo noilla oireilla lähetetty sairaalaan! Kuivumisen merkkejä pienellä vauvalla ovat mm. aukileen kuopalle meno,ihon kimmoisuuden vähentyminen,painon lasku,väsymys,apaattisuus,velttous,huono syöminen jne. Jos nuo kaikki löytyy niin on jo kiire hoitoon! Jos lievemmässä tapauksessa päädytään kotihoitoon niin vanhemmille pitää ainakin antaa selvät ohjeet paljonko nestettä pitää vähintäin saada menemään ja missä ajassa ja jos ei onnistu ja vauvan vointi huononee niin takasin lääkäriin. Etkö saanut lääkäriltä tarkkaa kirjallista ohjetta? Vaadi seuraavalla kerralla,valmiita kaavakkeita olemassa johon vaan täydennetään ohjeet iän ja painon mukaan. Ja vieraalle vielä kommenttia tipan laitosta päähän : sieltä usein löytyy parhaat suonet pikkuvauvalla eikä ole sen huonompi paikka kuin kädet ja jalat! En usko että lapsesi kipuherkkyys voi johtua yhdestä tipan laitosta - pikkukeskosten ja pitkäaikaissairaiden lasten kohdallahan tuo toistuu jopa kymmeniä kertoja kertoja hoitojen aikana ,samoin kuin verinäytteiden otot. Toki käytetään puudutteita ja kipulääkkeitä! Terveisin sairaanhoitaja lasten osastolta

oliko
Kävitkö PHKS:ssä? :D Olin kans illalla siellä ja joku äiti oli miehen ja lastensa kans.. samoilla oireilla :)
Nyt mua kyl huvittaa miten voi löytää jostain täältä netin palstalta ihmisen jonka on nähny samassa päivystyksessä.. :) siis se että satuin yleensä lukemaan koko alotusta ja se kuulosti niin tutulta. :) ja ku vähän tein salapoliisin hommia niin taidan olla varma asiasta.

Meidän vipeltäjä sai taas kuurin korviin, 4 tulehdusta jo ollu...
oliko se mies kiinalainen? sitten se oli auts

kk
En noista vauvoista niin tarkasti tiedä, mutta aikuisella ihmisellä kuume lisää vedentarvetta 10%/aste. Että sun pitäis tyydyttää se perustarve+extra. Aikuisen nestetarve on 20-30ml/kg/vrk. Vauvoista tosin en tiedä, nää varmaan löytyis googlettamalla? Meillä ei olla vielä käyty ku aikuisia läpi =D

t: Hoitsuopiskelija

Kyllä sä voit mehua antaa, eihän sitä suositella mutta tässä kohtaa on ihan se ja sama mitä sä sille annat kunhan saat jotain menemään. Kunhan et tietenkää mitää tavismaitotuotteita anna, mutta mehua meille on sairaalas annettu jo kuivumisen takia 4kk ikäiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
toiselle !!

Mä tein näin vuosia sitten (lapselle laitettiin tippa päähän kun ei suonia muualta). Nyt syytän itteäni kun se on kauheen kipuherkkä jne.... luullen että johtuu tästä tapahtumasta. (meillä kukaan muu lapsista ei oo näin kipuherkkä)
[/quote]

Voi itku.Ei sitä tippaa tai nenämahaa huvikseen laiteta :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Siis onko lapsi vieläkin kovassa kuumeessa?
nyt en ihan just ole katsonut, mutta tulikuuma on ja nukkuu tuolla meidän sängyssä.. soitin tonne lastenpäivystykseen niin ne sanoi että seurata huolella lapsen vointia ja sit tk:sta lähetteellä sinne... jos likka ei suostu juomaan kun herää niin sitten mennää... joku sano sitä crp:sta että tulee vuorokauden jäljestä se on meillä nyt kahtena päivänä peräkkäin otettu eilen ja toissapäivänä ja molemmilla kerroilla ok.. mutta kertaaka ei ole pissaa tai lapsen kurkkua katsottu.. eilenki pyysin kurrkua katsomaan mutta ei kuulemma tarpeellista... joka kerta kun lapsi yskäisee niin tulee hirvee huuto :/

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Siis onko lapsi vieläkin kovassa kuumeessa?
nyt en ihan just ole katsonut, mutta tulikuuma on ja nukkuu tuolla meidän sängyssä.. soitin tonne lastenpäivystykseen niin ne sanoi että seurata huolella lapsen vointia ja sit tk:sta lähetteellä sinne... jos likka ei suostu juomaan kun herää niin sitten mennää... joku sano sitä crp:sta että tulee vuorokauden jäljestä se on meillä nyt kahtena päivänä peräkkäin otettu eilen ja toissapäivänä ja molemmilla kerroilla ok.. mutta kertaaka ei ole pissaa tai lapsen kurkkua katsottu.. eilenki pyysin kurrkua katsomaan mutta ei kuulemma tarpeellista... joka kerta kun lapsi yskäisee niin tulee hirvee huuto :/
Minä en kyllä nyt ymmärrä kuinka huonoon kuntoon pienen pitää mennä ennen kuin ottavat osastolle, edes seurantaan. Ihme touhua!

tavallinen äiti
onneksi on tollasia lekureita olemassa vielä.. vaan kun muistaisin kaikki jutut nyt sanoa, pissaa ei tule, ei juo kunnolla, ja sitten vauvan hengitys, hengittää välillä siilleen ähkien,
Laita lapulle kaikki nuo oireet, eihän niitä muuten välttämättä muistakaan.
Paranemisia!

sanoin jo eilen lekurille että pissaa ei ole tullut niin se sanoi vaan johtuvan kuumeesta.. nyt oli yön aikana vaippa hiukan märkä
mikä ihmeen puoskari sielä lekuria leikkii?...toivottavasti se mehiläisen lekuri tajuaa tilanteen ja laittaa pienen kunnon hoitoon.

Yhteistyössä