mun poika sanoi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
eilen mulle ettei käytä turhaan sähköä etä saadaan tulevalle vauvalle ostaa tarvikkeita.mm.vaunut,turvakaukalo ja vaatteita. sanoin pojalle et kyllä vauvalle saadaan tavarat hankkittua että käyttää vaan sähköä. Asutaan uusperheenä ja tämä lapsi on mun ja uudenmiehen yhteinen. Mutta ilmeisesti lapset on sen huomannut et minähän nuo kaikki lapsille tarvittavat vaatteet yms ostelen. Tuli vaan jotenkin pahamieli siittä jos poika aattelee et hänen tarvii säästää jostain että vauvakin saa tarvittavat tavarat. Ite oon nyt sitten jo kotona ja mies käy kyllä töissä mutta eletään niin et mun rahat on mun ja miehen rahat on hänen. ja tällähetkellä ei tämä suhde ole kyllä edes kovin kivalla pohjalla,jos nyt jotai kuulumisia vaihdetaan päivänaikana ja se siittä kaikesta kommunikoinnista ja yhteiselosta. se siittä oli vaan pakko edes johonkin ajatuksia laittaa jos vaikka olokin paranis eikä näin itkettäs..

Sano pojalle, että ostetaan käytettyä. Tulee paljon halvemmaksi ja ihan yhtä hyvin ne käytetyt tarvikkeet asiansa ajavat kuin uudet kuin vauvatarvikkeiden käyttöaika on joka tapauksessa lyhyt. Esim. täysin toimivat ja siistit 80-luvun lastenvaunut saa muutamalla kympillä ja vauvanvaatteita saa kirppikseltä ison kasan muutamalla eurolla.

Meilläkin on miehen kans omat rahat ja oli myös kun olin vanhempainvapaalla ja puoliksi maksettiin kaikki ja itse asiassa silloinkin kun olin yhteisesti sovitusti hoitovapaalla kolme kuukautta. Kotihoidon tuki oli todella pieni alle 500 euroa mut puoliso oli niin "antelias" että lainasi rahaa joita makselin takaisin päin sitten kun palasin töihin. Eli siis lainas rahaa perheen(4hlöä) yhteisiin ruokakuluihin ja omat ostokset esim.hoitoaineen karsin pois kun siitäkin tuli hirveät vittuilut... Kerran tiheän imun kautena erehdyin heikotukseen ostaan pienen fazerin tummasuklaa patukan ja sain kuulla siitäkin et on se hyvä että on varaa... Ja kun mies on nirso, vaatii kalliita tuotteita ei mitään "Pirkka paskaa", ehdotin että hän jäisi kotiin ja minä menisin töihin kun ei rahani riitä ja hänellä on muutenkin säästöjä niin tuli hyvät perustelut kuinka äidin paikka on lapsen rinnalla vuoden ikäiseksi ja että kehtaan edes miettiä moisia, kyllähän hän lainaa. Samaan aikaan miehellä itsellä oli varaa myös kerätä säästötilille. Helvettiä tuo aika oli mut silti ollaan yhdessä edelleen... Ja esikoisen aika oli samanlaista....

Minusta tuo kuulostaa siltä, että lapsen kanssa tai lapselle on puhuttu siitä, että rahat on tiukilla. Varmaan pidemmän aikaa, koska on noin iskostunut lapsellekin, ettei rahaa ole ja täytyy säästää.

Kauheasti yleisesti ottaen ihmisille tulee riitaa rahasta, kun toinen (yleensä parempi tuloinen) ei ole valmis laittamaan kodin menoihin yhtään enempää, kuin toinenkaan. En ymmärrä, miten voi miehet olla usein niin itsekkäitä ja "älyttömiä", että ei ymmärretä, että se vaimo kasvattaa siellä kotona YHTEISTÄ lasta. Vaimo joutuu jäämään pois töistä, jotta hän saa lapsen hoidettua. Jos mies ei ole valmis satsaamaan hommaan yhtään enempää, kuin vaimonsakaan, on ihan sama naisen alkaa yksinhuoltajaksi siinä vaiheessa.

Ja tälle, joka kertoi miehensä lainaavan rahaa perheen menoihin, en voi muuta, kuin puistaa päätä. Käsittämätöntä toimintaa(n) Narsistikortti viuhahtaa kyllä tähän.

Kenenkään ei pitäisi käyttää turhaan sähköä. Hyvä opetella siihen jo pienestä pitäen. Turha on turhaa. On paljon parempi säästää rahat johonkin mitä oikeasti tarvitsee kuten vauvan tarvikkeisiin. Järkevä poika!

Minusta tuo kuulostaa siltä, että lapsen kanssa tai lapselle on puhuttu siitä, että rahat on tiukilla. Varmaan pidemmän aikaa, koska on noin iskostunut lapsellekin, ettei rahaa ole ja täytyy säästää.

Kauheasti yleisesti ottaen ihmisille tulee riitaa rahasta, kun toinen (yleensä parempi tuloinen) ei ole valmis laittamaan kodin menoihin yhtään enempää, kuin toinenkaan. En ymmärrä, miten voi miehet olla usein niin itsekkäitä ja "älyttömiä", että ei ymmärretä, että se vaimo kasvattaa siellä kotona YHTEISTÄ lasta. Vaimo joutuu jäämään pois töistä, jotta hän saa lapsen hoidettua. Jos mies ei ole valmis satsaamaan hommaan yhtään enempää, kuin vaimonsakaan, on ihan sama naisen alkaa yksinhuoltajaksi siinä vaiheessa.

Ja tälle, joka kertoi miehensä lainaavan rahaa perheen menoihin, en voi muuta, kuin puistaa päätä. Käsittämätöntä toimintaa(n) Narsistikortti viuhahtaa kyllä tähän.
Ja tuosta säästötilistä minne on saanut rahaa säästettyä miltei kympoitonnin hän sanoi että se on käsirahaksi asuntoa varten sitten kun löydetään sopiva. Eikä siinä mitään, mutta jatkoi perään että mistähän sä saisit osas... Ja olen samaa mieltä tuosta narsistisuudesta, ei kovin vakava asteista mutta piirteitä on kyllä. Mistään omistaan mies ei luovu kuin "pakolla" muut ensin. Hänessä on kuitenki niin paljon hyviäkin puolia etten vaihtoon ole laittanut:)

Ja tuosta säästötilistä minne on saanut rahaa säästettyä miltei kympoitonnin hän sanoi että se on käsirahaksi asuntoa varten sitten kun löydetään sopiva. Eikä siinä mitään, mutta jatkoi perään että mistähän sä saisit osas... Ja olen samaa mieltä tuosta narsistisuudesta, ei kovin vakava asteista mutta piirteitä on kyllä. Mistään omistaan mies ei luovu kuin "pakolla" muut ensin. Hänessä on kuitenki niin paljon hyviäkin puolia etten vaihtoon ole laittanut:)
Kannattaa kyllä pitääkin kiinni tuollaisesta kultakimpaleesta <3

Kenenkään ei pitäisi käyttää turhaan sähköä. Hyvä opetella siihen jo pienestä pitäen. Turha on turhaa. On paljon parempi säästää rahat johonkin mitä oikeasti tarvitsee kuten vauvan tarvikkeisiin. Järkevä poika!
Meidän kaikkien olisi alettava yhteisiin säästötalkoisiin, säästyneillä rahoilla voimme sitten ottaa lisää turvapaikanhakijoita Suomeen ja taata heille hyvän toimeentulon.

Tehkää nyt hyvät mammat heti yhteiselämän alkaessa selväksi, että yhteisen talouden menot ovat molempien menoja ja että niitä maksetaan tulojen suhteessa. Jos toinen tienaa kaksinkertaisesti, laittaa hän myös kaksinkertaisesti perheen yhteisiin menoihin. Kaikki lasten kulut ovat yhteisiä kuluja.

Ymmärrän tunteesi. Asiaan voi kuitenkin olla myös toinenkin näkökulma. Lapsesi etsii aktiivisesti tapoja selvitä tästä tilanteesta, ja se on aina hyvä käytösmalli kaikessa elämässä. Voit kertoa, että huolta ei ole, mutta jos lapselle nyt jo on selvää että asiat ei ole aivan oikealla tolalla teidän perheessä, se ei ehkä ole kovin rehellinen tie. Riippuu tietenkin lapsen iästä, mut jo melko pienellekin voi sanoa, että hienosti olet hoksannut, että säästämällä jostain asiasta on sitten varaa johonkin toiseen asiaan. Ja että huolettaako sinua tämä rahan riittäminen, ja tuntuuko että sitten jos ei rahat riitä, tapahtuu jotain kauheaa. Mutta jos rahat ei riitä, niin sitten vaan hetken aikaa ostellaan vähemmän asioita ja sitten ne taas riittävät. Kuitenkaan ei ole mitään hätää. Tavara on vaan tavaraa. Tuot vähän suhteellisuudentajua siihen lapsen maailmaan.

Meillä oli hetken aikaa tosi köyhää, ja lapset oppivat sen meidän säästämispuheen, totta kai kun sitä kuulivat. Kerrottiin heille kuitenkin koko ajan, että meillä on rahaa kaikkeen mitä tarvitaan, vaikka ei olekaan rahaa kaikkeen mitä halutaan. Ja että jonain päivänä sitä rahaa taas on, ja sitten on ihanaa ostella kaikkea kun on ensin niitä asioita odottanut. Silti huomasin, että lapset ovat jotenkin vieläkin tosi helpottuneita, kun sitä rahaa nyt kerrankin alkaa olla enemmän. Ehkä se johtuu siitä että me vanhemmatkin ollaan helpottuneita, ja lapset vaan heijastaa sitä. Mutta lapset ovat herkkävaistoisia eikä näiltä auta kieltää totuutta. Enemmänkin kannattaa panostaa avoimen keskustelukulttuurin luomiseen perheen sisällä, ettei lapset ala tehdä pienistä murheista itselleen isoja murheita.

Kiitos kommenteista paljon hyviä sanoja. Kyllä meillä minä olen se joka puhuu säästämisestä esim pahanpäivän varalle, mies on sitä mieltä ettei tarvi säästää rahaa kun ei sitä hautaan saa mukaan kuitenkaan. ja olis se oikeasti reilua kyllä jos tuo mieskin osallistuisi esim. enemmän ruoka menoihin koska minä se olen joka aina käy kaupassa. Jos joskus kaksin ollaan niin sitten mies haluaa tyyliin et syödään ulkona noh hän tykkää kebabista yms. mistä mä en taas ja kinaahan siittä tulee sitten eli koittaa päästä helpommalla. Jos en oikeasti tekis esim kauppalappua ja pitäis huolta et mun rahat todella riittää laskemalla ja seuraamalla tiliä niin kyl menisin persnettoa joka kuukausi.
Pojalle sanoinkin et katotaan ne vaunut käytetyinä ei niitten uudet tarvi olla ja jää rahaa muuhunkin ettei tarvi huolehtia. Ja tuntuu et poika muutenkin kyselee enemmän minun voinnistani ja auttaa kun mies. Nyttenkin siivosin imuroin ja luuttusin lattian, pesin koneellisen pyykkiä mies oli tietokoneella ja sitten siirty kattomaan televisiota. Sain siivottua niin alko kyseleen et lähettäiskö kalaan. Arvatkaa jaksoinko/kiinnostiko tässä on 9 täyttä viikkoa synnytykseen ja tuon rumban jlk pitäs jaksaakiinnostaa mennä kalaan vielä.
Otti se pojan mukaan kalaan. Mies yleensä sanoo et pitääkö sitä siivota noh jos mä en sitä tee niin kuka sen sitten tekee??

Yhteistyössä