Mun mies sekosi yöllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;22430288:
Ensin kilahti sinulla, sen jälkeen mies tuli tilanteeseen ja hätääntyi lapsen puolesta, häntä varmasti alkoi ärsyttää sinun kilahtamisesi vauvalle, jolloin hänelläkin kilahti (haluaa puolustaa lastaan).

Minusta ei kannattaisi miettiä miehen anteeksiantoa ym. erotaanko sontaa. Kyse oli kolmesta väsyneestä ihmisestä, sinun pitäisi miettiä sitä, ettet kilahtaisi vauvalle, mies kokisi lapsensa olevan turvassa äitinsä käsissä, hänkään ei kilahtele. Kun puhutaan aina niistä naarasleijonista jotka tulevat esiin kun lasta uhataan tai on sattunut jotain, kai sama tapahtuu miehilläkin. Hän varmaan säihkähti sinun reaktiotasi vauvaa kohtaan ja halusi sinut siitä "tilille/hänen mukaansa rauhoittumaan".

Siis tässä on oikeasti järkeä!!
Noin ehkä itsekkin reagoisin jos mies suuttuisi lapselle...

On hyvä että keskustelitte ja pyysitte omaa käyttäytymistä anteeksi, eli kumpikin tiedosti tehneensä väärin, mutta jos mietit taustaa, niin tämä yllä oleva voi olla hyvinkin syy, miksi mies niin käyttäytyi... hän suojeli lasta, tai tunsi lapsen uhatuksi.
Mietippäs oikeasti sitä...

[QUOTE="neuvoton";22430475]Mies tietää kyllä tarkkaan taustani. Juttelin äsken hänen kanssaan puhelimessa, ja pyysi anteeksi käytöstään. Sanoi että meni vähän yli, mutta niin meni mullakin ja olen itse ihan samaa mieltä. Mä en vaan kestä yhtään sitä että mua kohtaan käyttäydytään uhkaavasti.[/QUOTE]

Hyvä, että mies tajusi ihan itse ajan kanssa, että "meni vähän yli" :) .

Ei kenenkään pitäisi kestää tai sietää uhkaavaa käytöstä. Se ei ole normaalia kanssakäymistä. Mutta koita nyt silti päästä eteenpäin ja miettikää yhdessä, että miten jatkossa toimitte ettei vastaavaa tapahdu uudestaan. Voisitte esim. sopia, että jos sua väsyttää liikaa, niin saat herättää miehen, vaikka hänellä olisi työpäivä. Se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, että kaikki huutavat yöllä.

Nyt ap, jätä ketju lukeminen ja mene katselemaan teidän suloista, sairasta nyyttiänne :) .

[QUOTE="sondersson";22429846]siis sä olet yhden lapsen kanssa kotona etkä kykene heräilemään/valvomaan yöllä ilman että sulle menee hermo? Ja kyse yhdestä vuorokaudesta kun oli vähän hankalampaa kuin normaalisti? Kyllä se mun mielestä kans olit sinä jolla napsahti eikä mies. Mieti vähän, jotkut joutuu valvomaan vaikka kuinka ja silti hoitavat hommansa kunnialla.[/QUOTE]

100% peesi!!

[QUOTE="vieras";22430169]Rööki maistuu ja varmaan viinakin teidän sossuperheessä?[/QUOTE]

Itseasiassa en juo ollenkaan alkoholia taustojeni takia (vanhemmat on alkoholisteja) enkä myöskään saa sossusta rahaa, mies tienaa ihan tarpeeksi ja mullakin on ihan ok äitiyspäiväraha.

[QUOTE="mammamia";22430200]Ja mielenterveysongelmat vielä päälle :([/QUOTE]

nin ne nuoruuden mielenterveysongelmathan tietenkin jatkuu ja pysyy koko loppuelämän. Voi jesus, etten sanois.

[QUOTE="neuvoton";22430579]nin ne nuoruuden mielenterveysongelmathan tietenkin jatkuu ja pysyy koko loppuelämän. Voi jesus, etten sanois.[/QUOTE]

Tottakai. Etkö tiennyt että "kerran sairas, aina sairas".

Yleensä ihmisille ei kannata juurikaan kertoa taustoista, sillä he tekevät tulkintoja niihin eikä tilanteeseen pohjautuen.

Alkuperäinen kirjoittaja eipä ei;22430239:
Siinäpähän naurat, varo ettei rööki tipu suusta.
Ap on kyllä jo monesti kertonut saavansa nukkua hyvin. Miksi miehen pitäisi nyt häntä auttaa jotenkin erityisesti, kyllä se työssäkäynti vaatii ihan eritavalla unta kuin kotonaolo.
Saanen myös väittää että parveketupakointi tai muutenkin vanhempien tupakointi on paljon haitallisempaa ja vaarallisempaa kuin vanhempien hyvin satunnainen riitely.

Kyllä mun mielestä ois kohtuullista että edes silloin kun lapsi herää koko yön tunnin välein, voisi meskin herätä edes muutaman kerran, kyse on kuitenkin poikkeustapauksesta. Otathan myös huomioon sen, että kipeänä lapsi ei nuku päivälläkään kuin 15-30min pätkissä, näin siis ainakin eilen, joten en voi mennä päikkäreille itse. Ja saisinko myös jotain perusteluja sile miten parvekkeella tupakointi vaikuttaa lapseen?

tosta lukien mä ymmärtäisin, et sun mies istui sun päälle siksi että halusi ettet pakene tilannatta vaan puhut hänen kanssa. tuli mieleen että harmittaako sun miestäs se että sä poltat? herääminen, sun huutaminen, meneminen vessaan, lapsen yksin huutamaan jättäminen ja lopuksi vielä tupakalle meno tuntui sun miehestä ehkä niin itsekkäältä toiminnalta että koitti,et rauhottuisit siinä sohvalla, et tupakan voimin. vai? sekin vaikuttaa et istuiko sattuttaen vai ns.hellästi? mut sinuna en olis huolissaan. mielestäni sun kannattas ainakin koittaa jaksossa antaa miehesi valmistautua rauhassa töihin ja itse herätä aamulla lapsen kanssa päivään, jos joudut yöllä vain kerran(jos sitäkään)heräämään. saat kuitenkin itse ottaa päivällä n.3 päiväunet,eikö?. luulempa että miehesi on väsynyt mutta silti ajattelee sun parasta ja antaa sun nukkua aamulla. ehkä tämän jälkeen entistä enempi..ja omalla kustannuksella. jos miehesi saisi viikot nukkua ja herätä rauhassa niin varmaan mielellään ja voimissaan heräisikin sairasteluöinä sua auttamaan ja tälläisiltä ylilyöntiyöltä välttyisitte.

Olet ollut koko aamun täällä netissä haukkumassa miestäsi, missä vauvasi on? Kuka on hoitanut tämän ajan sairasta lastasi? Olen samaa mieltä muiden kanssa, että olet ammattiauttajan tarpeessa!

[QUOTE="vieras";22430246]Olen samaa mieltä. Tuo kuulostaa jo niin pahalta, että itsemurha yms tuhoajatukset ovat varmaan arkipäivää.

Hoida itsesi ennen kuin se on liian myöhäistä![/QUOTE]

Oot muuten aika huono ajatustenlukija, mulla ei toosiaan pyöri mikään itsemurha mielessä. Mun lapsi on mulle tärkeintä maailmassa, en koskaan jättäisi häntä yksin, saatika sitten tappaisi itseäni. Sula taitaa itselläs olla tosi paha olo kun sitä pitää täällä tuntemattomiin purkaa. Kiukuttelisit edes ihmisille päin naamaa, jos sulla nyt ylipäätänsä on ketään läheisiä tolla asenteella.

Mulle tuli kyllä sellanen mielikuva, että miehesi tässä ylireagoi. Siis herran jestas, ei nyt terve ihminen toista väkisin revi sohvalle ja istu päälle... eli selkeästi miehelläsi on jotain ongelmia.

Mielstäni tuo ensimmäinen huutosi oli tilanteessa ihan ymmärrettävä, ei tietenkään mikään fiksu veto, mutta ihan luonnollista rasittavan päivän päätteeksi. Ja joo, en todellakaan tajua, miksei miehesi voisi muka silloin tällöin yöllä herätä lasta hoitamaan.

[QUOTE="peesaaja";22429770]Peesi! Lisäksi että riskeeraavat vauvan terveyden ja jopa lisäävät kätkytkuoleman vaaraa.
Ap tupakoitsi tietysti raskausaikanakin. Voi vauvaparkaa, joutuu nuuhkimaan tupakalle(paskalle) haisevaa ätiä. :(
Lopeta tupakointi, nuo on niksuoireita! :wave: :attn:[/QUOTE]

Pitäisiköhän sinun hommata itsellesi jotain ammattiapua... ei ihan terveeltä vaikuta tuo tekstisi ja ylireagointisi...

Lapset heräilevät kipeänä tunnin välein, puolen tunnin välein tai eivät nuku ollenkaan. Nyt sun korkea aika hyväksyä ja varautua tähän.

Miehesi käy töissä, sun vastuulla siis heräämiset viikolla, oli lapsi sitten sairaana tai ei. Miehesi täytyy mennä töihin aamulla kuntaas sinä voit päivällä nukkua silloin kun lapsikin.

Miehesi heräsi vasta siihen sun karjaisuusi. Miksi odotit apua jo ennen sitä kun hän vielä nukkui eikä tiennyt että vauva hulinoi. Olisit voinut herättää hänet ihan ystävällisesti ja sanoa että voitko auttaa. Karjaisu taisi siis olla enemmän kohdistettu vauvalle kun kehtaa valvottaa..

Huutaminen ja räyhääminen oli sulta ylireagointia puolen yön "valvomisiin", vauva kuitenkin nukkui tunnin kerrallaan mikä enemmän kuin jossain perheissä yön saldona jopa vuoden ajan.. Nyt osaat varautua seuraavalla kerralla että kun vauva on kipeänä niin saattaa valvottaa joten menet ajoissa nukkumaan etkä jää kukkumaan illalla.

Kiinnipito mieheltä ylireagointia sun rayhäämiseesi, mutta ei mielestäni väkivaltaa.

Miksi koko ajan toitotatte että mun vastuulla on herätä viikolla? Niinhän mä teenkin normaalisti, mutta miksi teillä on perusolettamus että kaikissa perheissä yöheräämiset pitäs hoitaa samalla tavalla?

Mä en karjunut vauvalle enkä miehelle, huusin pimeyteen omaa ahdistustani ja riittämättömyyttäni. Ensimmäinen lapseni on ensimmäistä kertaa kipeänä, mulla oli ollut huono päivä enkä ollut varautunut siihen että vauva herää koko ajan. Mun mielestä on ihan inhimillistä että käpy pali, mutta se huutaminen kyllä oli ylireagointia. Mutta se oli yksittäinen karjaisu joka kesti ehkä 2 sekuntia.

[QUOTE="vieras";22429841]Minusta te molemmat ylireagoitte, mutta eritoten sinä. Tulee varmasti vielä öitä, jolloin et saa nukuttua ollenkaan. Tervetuloa lapsielämään! Ne yöt vain pitää jaksaa, ja lohduttautua sillä ettei joka yö ole sellaista.

PS: Lopeta tupakointi.[/QUOTE]

Mutta minkä ihmeen takia tuon aloittajan pitää yksin ne yöt valvoa. Eikö oikeasti ole miehen velvollisuus silloin tällöin valvoa myös?

Naurettavaa, mammat tarttuu täällä tupakointiin :-D

Tää on kyllä niin tyypilistä tämän palstan emännille. Veikkaisin että valtaosa täälläkin tupakoinnista mussuttavia emäntiä on itse esim. ylipainoisia, mutta auta armias jos joku heitä arvostelee siitä, miten epäterveellistä ylipaino on ja miten huonoa esimerkkiä he lapsilleen näyttävät, niin johan syntyy haloo.
Itse en tupakoi, mutta en kyllä myöskään koe tarvetta sättiä niitä, jotka kyseistä lajia harrastavat. Kukin tehköön tyylillään. Toiset vetää pullaa naamaan napa soikeana, toiset käy hermosavuilla.

Se on kyllä tosi, että kun säikähtäen herää niin ihminen on arvaamaton. Tuli mieleen kun kerran pitkän illan jälkeen olin saanut vihdoin lapsen nukkumaan ja kissa alkoi monkumaan ja rappaamaan makkarin ovea. Sähähdin sille ja ukko pomppas tikkana pystyyn ja vaikka ei kyllä minuun koskenut niin oli vihainen kuin ampiainen ja ihan kamalaa haukkumista ja vittuilua tuli siltä suunnalta. Ja ei kyllä tosiaan sille iltaa voinut mitenkään myöntää ylireagoineensa. Minä olin kuulemma raivonnut ja meuhkannut tahallaan niin, että koko talo herää, naapuritkin jne. Kun tosiaan kissaa kerran komensin enkä tosiaankaan mitenkään huutaen.

Tarvii sitä rauhoittumista että se perspektiivi asiaan löytyy. Hyvä, että mies nyt pyytää anteeksi, mutta haluaisin kyllä tosiaan tietää mitä siellä päässä on liikkunut kun toisen noin nujertaa. Vai oliko ihan katki koko ukko kun heräsi niin eikä tiedä itsekään? Ja tosiaan työt kannattaa sopia sen mukaan mitä kestää. Ei siinä ole mitään järkeä, että asiat tehtäisiin niinkuin ulkopuolisten mielestä se olisi oikein, ne pitää mitoittaa ihan perheen jäsenten voimavarojen mukaan. Varsinkin kun ulkopuoliset ei tosiaankaan tiedä sitä teidän perheen arkea. Ei vauvan tarvitse olla sairas ollakseen vaativa. Ja jollakin hajoaa pää kotona kahdessa viikossa kun toinen viihtyy siellä vuosikymmeniä.

Muutenkin tuntuu kyllä hassulta että joku yksi yöllinen karjahdus on ihmisten mielestä mielenterveysongelma. Onko palstalaiset oikeasti tuollaisia lehmänhermoja kotosalla? Toisaalta se kyllä selittäisi paljon. Kaikki kotona patoutunut kiukku ja väsymys puretaan palstalla haukkumalla tuntemattomat ihmiset lyttyyn mistä tahansa syystä.

[QUOTE="mammamia";22429996]Ensin sanoit, että mies vain piti kiinni ja istui päällesi. Nyt, kun et saanut mieluisia vastauksia mammoilta, niin tekstissäsi miehesikin on muuttunut väkivaltaisemmaksi. Nyt se mies onkin hullu, joka käy kiinni huutaen ja repien :D Joo ei naurunpaikka, mutta silti.[/QUOTE]

Mistä sinä nyt noita keksit??? Laukkaako oma mielikuvituksesi nyt vähän liian lujalla. Eihän täällä ome mitään tuollaisia kirjoitettu, vaan jo ensimmäisessä viestissä luki, että mies istui tuon aloittajan päälle. Minutsta se on jo merkki siitä, että miehellä ei ihan kaikki ole kunnossa. Etenkään jos ei edes tilanteen rauhouituttua tajua tehneensä väärin ja pyydä anteeksi.

[QUOTE="mie";22430464]Mua jäi häiritsemään, että missä se lapsi oli koko tämän episodin ajan?

Mutta siis ap voitko vastata kysymykseen, että oletko hakenut apua noiden aiempien kokemustesi takia? Jos et, niin ihan aikuisten oikeasti asiasta kannattaisi käydä juttelemassa. Ja vastaisitko vielä, tietääkö miehesi taustasi miten hyvin?[/QUOTE]

Lapsi oli olkkarin lattialla leikkimässä. Olen käynyt useamman vuoden terapiassa sekä lapsuuteni että eksäni takia, nykyään voin ihan hyvin. Mies tietää taustoistani enemmän kuin kukaan muu tässä maailmassa.