Mummuloissa vietetty aika....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25002466]Tämä oli vastaus mihin?[/QUOTE]

Tämä oli vastaus kommenttiin jossa "Vieras" siteerasi tekstiäni joka kuului:

"Et kuitenkaan rakasta kylliksi salliaksesi heille tarpeellisia omia aikuiskontakteja vaan koska ITSE et halua "mitään ylenpalttista vapaa-aikaa" katsot, että lastesi tulee alistua halujesi täyttäjäksi?

Edit : (Pahoittelen provosoivaa tyyliä. Sinä vain satuit antamaan hyvän esimerkin sellaisesta muotoilusta mihin aiemmin viittasin. Tajuan toki että kyse voi olla silkasta semantiikasta enkä siis välttämättä lainauksestani huolimatta viittaa juuri sinuun.)"

ja vastasi siihen kommenttiin liittymättömällä ad hominem-lauseella:

"Sinä et tunnu ymmärtävän, että on olemassa myös muunlaisia perheitä ja sukuja kuin teidän kovin tiivis perheyhteisö. Monet ovat joutuneet muutamaan kauaksi lapsuuden paikkakunniltaan ja samoin sisarukset kauaksi toisistaan. "

:D

Mä antaisin lasteni ilomielin mummolaan jos sellainen olisi. Omat vanhempani ovat kuolleet ja mies kasvoi laitoksessa, biovanhempiensä hylkäämänä.

Kalskahti kyllä pahalta kun kaveri mutisi, ettei hänen vanhempansa onnitelleet neljännestä lapsesta. Äitinsä oli tokaissut, että voi ei, älkää tehkö hänelle lisää hoidettavia. Kannattaa olla varovainen ettei kuormita liikaa isovanhempia.

En viettäny sielä kummemmin aikaa... Tokihan kyläiltiin ku ei välimatkaa ollu ku 10km ja n. 50km. Toisessa mummolassa olin joskus yötä, kun kummisetäkin asui vielä sielä. Lähempänä mummolassaki joskus olen ollu, mut tais olla sit vanhemmatki, eli oisko joku remontti tms ollu jota piti paeta...

MÄ en oo ollu koskaan lapsena mummolassa yötä taikka muutamaa tuntia pidempään ilman vanhempia vaikka molemmat mummolat on tässä muutaman kilsan säteellä. Silti mulla on hyvät muistot lapsuudesta. Mun lapsetkaan ei pääse mummolaan kovin usein kun sinne on niin pitkä matka. Sillon kun sinne asti lähdetään niin siellä ollaan sitte koko perhe.

ei myöskään lapsena vietetty mummuloissa.. ainakaan kaikkia kesiä, kun itse asuttiin maalla. Eikä muutenkaan ole kovin kummoiset muistot isovanhemmista, kun osa oli jo kuolleet tai kuolivat mun ollessa niin nuori, etten muista kuin hämärästi heitä :(
Joten nyt aikuisiällä en vaan halua antaa yökylään pitkiksi ajoiksi anopille (oma äiti on jo huonossa kunnossa, sairaalahoidossa).. ehkä johtuu tosta omasta lapsuudesta??? Tiedä sitten.. :-/

Jos meillä olisi mahdollisuus niin lapsemme olisivat paljon isovanhemmilla. Itse olin isoveljen kanssa ihan kaikki lomat mummoloissa. Samoin mieheni on viettänyt kaikki lapsuutensa lomat mummolassa.

Valitettavasti kaikkia isovanhempia ei kiinnosta ... nykyään on niin paljon muuta tekemistä :(

Mä olen aikoinani suorastaan "asunut" mummon luona. Vanhemmat jätti mut mummolaan hoitoon jo kun olin muutaman viikon ikäinen, itse lähtivät 300 km päähän asumaan. Ok, mun äitini täytti juuri 17 kun synnyin, ja isäkin oli 21 v, se ehkä vaikutti asiaan.

Olin myöhemminkin jatkuvasti mummolassa, menin heti läksyjen teon jälkeen sinne ja usein soitin kotiin että jään yöksi. Myös serkkuni olivat paljon mummolla, usein oltiin kaikki yhtäaikaa. Ihan vaikka vanhemmat oli kotonakin, ja useimmiten olivatkin. Viihdyin vaan paljon paremmin mummolassa.

Omat lapset on olleet jonkun verran isovanhemmillaan, mutteivät läheskään niin paljon kun itse olin.

Tämä oli vastaus kommenttiin jossa "Vieras" siteerasi tekstiäni joka kuului:

"Et kuitenkaan rakasta kylliksi salliaksesi heille tarpeellisia omia aikuiskontakteja vaan koska ITSE et halua "mitään ylenpalttista vapaa-aikaa" katsot, että lastesi tulee alistua halujesi täyttäjäksi?

Edit : (Pahoittelen provosoivaa tyyliä. Sinä vain satuit antamaan hyvän esimerkin sellaisesta muotoilusta mihin aiemmin viittasin. Tajuan toki että kyse voi olla silkasta semantiikasta enkä siis välttämättä lainauksestani huolimatta viittaa juuri sinuun.)"

ja vastasi siihen kommenttiin liittymättömällä ad hominem-lauseella:

"Sinä et tunnu ymmärtävän, että on olemassa myös muunlaisia perheitä ja sukuja kuin teidän kovin tiivis perheyhteisö. Monet ovat joutuneet muutamaan kauaksi lapsuuden paikkakunniltaan ja samoin sisarukset kauaksi toisistaan. "

:D

Eli et vain käsittänyt komenttiani? Lapsen vienti yksinään isovanhempien luokse usean sadan kilometrin päähän viikonlopuiksi on kovin työläs ja kallis operaatio... laatuaiak kahdesta isovanhmepien kanssa onnistuu varmaankin helposti lähellä asuttaessa.

Lisäksi isonvanhmpien iät ja sairaudet asettavat omat rajansa vierailuille.

Siksipä olenkin kovin täynnä sinun jopa syyttelevää asennetta niihin,jotka eivät vietä aikaansa kuten sinä ja sukusi.

Muuten kaikki mallit menee mutta mulla nousee niskakarvat pystyyn hetki kommenteista (joita tässäkin ketjussa on):

- Mulle lapsi on ainakin niin rakas ettei sitä tarvitse muille antaa hoitoon
- On outoa jos äiti haluaa omaa aikaa, mulle ainakin lapsi on niin rakas etten halua olla hänestä erossa
- Mä haluan olla mukana kun lapsi tapaa mummoaan

Näistä kaikista kumpuaa jopa sairaanloinen riippuvuus lapsen rakkaudesta - ihan kuin pelko että lapsi jostain syystä rakastaisi äitiää vähemmän jos sattuisikin viihtymään toisenkin aikuisen hoivassa. Niin kuin mummeliisa totesi, joillekin lapsi on terapiaväline...

Eriasia jos mummula ei ole paikka minne viedä lasta (alkoholismi, ikä, sairaudet jne) tai jos mummo ei itse halua. Mutta jos ainoa este on äidin omistuhaluisuus niin en ymmärrä.

[QUOTE="vieras";25002652]Eli et vain käsittänyt komenttiani? Lapsen vienti yksinään isovanhempien luokse usean sadan kilometrin päähän viikonlopuiksi on kovin työläs ja kallis operaatio... laatuaiak kahdesta isovanhmepien kanssa onnistuu varmaankin helposti lähellä asuttaessa.

Siksipä olenkin kovin täynnä sinun jopa syyttelevää asennetta niihin,jotka eivät vietä aikaansa kuten sinä ja sukusi.[/QUOTE]

Ja toinenkin kommentti ad hominem?
Se toki ahdistuneelle terapeuttinen epäkeskustelutapa, mutta moinen vaikutus ei tee siitä yhtään asiaankuuluvampaa tai viitattuun lainaukseen liittyvää kuin muistakaan huun haa-versoista.
:)

[QUOTE="vieras";25002652]Eli et vain käsittänyt komenttiani? Lapsen vienti yksinään isovanhempien luokse usean sadan kilometrin päähän viikonlopuiksi on kovin työläs ja kallis operaatio... laatuaiak kahdesta isovanhmepien kanssa onnistuu varmaankin helposti lähellä asuttaessa.

Siksipä olenkin kovin täynnä sinun jopa syyttelevää asennetta niihin,jotka eivät vietä aikaansa kuten sinä ja sukusi.[/QUOTE]

Niin sairaudet ymmärrän - mutta työläs ja kallis operaatio? Oliskohan lapsesi kuitenkin sen arvoinen? että saisi noin mahdollisuuden olla niiden isovanhempienkin kanssa?

Miksi aina ajatellaan että lapset haluavat olla 24/ 7, 365 päivää vuodessa? OK, äiti haluaa olla lapsen kanssa - mutta lapsesta saattaisi olla kivakin retki olla joitain öitä yökyläilemässä

[QUOTE="piitu";25002705]Niin sairaudet ymmärrän - mutta työläs ja kallis operaatio? Oliskohan lapsesi kuitenkin sen arvoinen? että saisi noin mahdollisuuden olla niiden isovanhempienkin kanssa?

Miksi aina ajatellaan että lapset haluavat olla 24/ 7, 365 päivää vuodessa? OK, äiti haluaa olla lapsen kanssa - mutta lapsesta saattaisi olla kivakin retki olla joitain öitä yökyläilemässä[/QUOTE]

Haluavat siis olla äidin kanssa 24/7 /365

[QUOTE="piitu";25002705]Niin sairaudet ymmärrän - mutta työläs ja kallis operaatio? Oliskohan lapsesi kuitenkin sen arvoinen? että saisi noin mahdollisuuden olla niiden isovanhempienkin kanssa?

Miksi aina ajatellaan että lapset haluavat olla 24/ 7, 365 päivää vuodessa? OK, äiti haluaa olla lapsen kanssa - mutta lapsesta saattaisi olla kivakin retki olla joitain öitä yökyläilemässä[/QUOTE]

Lapsi vanhempien kanssa mummolassa, matka 2 x 300 km / viikonloppu.
Lapsi yksinään mummolassa 4 x 300 km / viikonloppu.

Kyse ei edes rahasta vaan ajasta, kun on töissä ma-pe, niin ei jaksa lähteä ajamaan 600 km päivä viemään ja hakemaan lasta mummolaan. Niinpä lapsi "joutuu" lähtemään vanhmepien kera.... :D

Tässä on kaksi tabua:

- Vanhemmat ei saa haluta omaa aikaa, ei vallankaan äiti.
- Lapset eivät halua vietää aikaansa muiden kuin omien vanhempiensa kanssa (lue äidin)

Näistä ei poiketa. Jos poiketaan olet huono äiti - joko annat muiden hoitaa lastasi vapaa-ajalla tai sitten olet vaan niin huono äiti kun lapsi ei viihdy luonasi

[QUOTE="vieras";25002732]Lapsi vanhempien kanssa mummolassa, matka 2 x 300 km / viikonloppu.

Kyse ei edes rahasta vaan ajasta, kun on töissä ma-pe, niin ei jaksa lähteä ajamaan 600 km päivä viemään ja hakemaan lasta mummolaan. Niinpä lapsi "joutuu" lähtemään vanhmepien kera.... :D[/QUOTE]

Ei siis onnistu muka lomillakaan ?

[QUOTE="vieras";25002703]Oletko ahdistunut?[/QUOTE]

En.
Siksi en joudukaan turvautumaan ad hominemeihin tyyliin : "Tiedän muusta elämästäsi muista yhteyksistä jotain, joka ahdistaa/pelottaa minua ja siksi yritän henkilöön kohdistuvilla kommenteilla perustella sitä, miksi kirjoitan vastauksia, jotka eivät liity keskustelunaiheeseen tai lainauksiin, joita siteeraan."

:laugh:

En.
Siksi en joudukaan turvautumaan ad hominemeihin tyyliin : "Tiedän muusta elämästäsi muista yhteyksistä jotain, joka ahdistaa/pelottaa minua ja siksi yritän henkilöön kohdistuvilla kommenteilla perustella sitä, miksi kirjoitan vastauksia, jotka eivät liity keskustelunaiheeseen tai lainauksiin, joita siteeraan."

:laugh:

En tiedä sinusta yhtään mitään, kuten sinä et tiedä minusta.

Olen vain lukenut liikaa vastauksiasi aikaisempiin saman aiheen keskusteluihin isovanhemmat/lapsenlapset/suku & ainoa oikea tapa viettää aikaa yhdessä...

[QUOTE="vieras";25002815]En tiedä sinusta yhtään mitään, kuten sinä et tiedä minusta.

Olen vain lukenut liikaa vastauksiasi aikaisempiin saman aiheen keskusteluihin isovanhemmat/lapsenlapset/suku & ainoa oikea tapa viettää aikaa yhdessä...[/QUOTE]

Aah. Pahoittelen kärkevää sävyäni: En tiennyt että sinulla vaikeuksia luetunymmärryksessä. Luulin, että olit vain provokatiivinen.

[QUOTE="vieras";25002732]Lapsi vanhempien kanssa mummolassa, matka 2 x 300 km / viikonloppu.

Kyse ei edes rahasta vaan ajasta, kun on töissä ma-pe, niin ei jaksa lähteä ajamaan 600 km päivä viemään ja hakemaan lasta mummolaan. Niinpä lapsi "joutuu" lähtemään vanhmepien kera.... :D[/QUOTE]

Meillä myös lapsilla aina ollut mummoloihin enemmän ja vähemmin matkaa joka on rajoittanut niin mummojen näkemistä, mutta myös olemista heidän kanssa keskenään.

Itselläni oli mummolat samassa kaupungissa ja heillä käytiin usein pikaiseen kylässä ja joskus oltiin vaihdellen myös heillä hoidossa yön tai viikonkin.

Meidän lapsilla taas kun välimatkaa on, niin melkein kun näemme näemme pidempään. Joskus kun on ollut saman pituista matkaa kuin ed, niin on saatettu tehdä niin, että isovanhemmat ovat hakeneet lapset viikoksi heille ja me seuraavana viikonloppuna takaisin. Tosin ne keissit ei mitään joka vuotisia ole ollut. Toiset isovanhemmat jotka asuvat 1000km päässä käyvät jonkun kerran vuodessa meillä ja ovat aina pidempään ja silloin saatetaan käydä vaikka viihteellä miehen kanssa ja näin lapset jäävät kotiin isovanhempien kanssa (tämäkään ei mikään jokavuotinen juttu). Mutta joka vuosi on pojat menneet kesälomalla isovanhempien luo kalastelemaan ja ovat siis olleet sielä 3-6 viikkoa putkeen. Tytöt ei vielä ole niin pitkää aikaa, mutta viimekesänä olivat viikon sielä, kun mies meni poikien kanssa Norjaan.

Eli kun lapset eivät enään ole vaippaikäisiä, onnistuu hoidot/vierailut isovanhemmille ihan kivasti pidempäänkin matkaan.

[QUOTE="vieras";25004137]Semmoista, mitä ei tajua, ei onneksi osaa kaivata saati surra. Ehkä muidenkaan ei kannata, siis olla surullinen heidän puolestaan.[/QUOTE]

Ymmärrän ajattelumallin ja tunnustan sen varsin loogiseksi.

Oman ajattelun tasolla en silti koe myötätuntoa kannattavuuskysymykseksi eli minua voi "surettaa" monienkin sellaisten asioiden puute, jota puutteenalaiset eivät osaa itse kaivata.

Se, että lapset menettävät "kiinnostuksen puutteen" vuoksi mahdollisuuden isovanhempiin ja isovanhemmat lapsenlapsiin on mielestäni sellainen asia, jos kohta maailman muiden puutteiden mittakaavassa epäilemättä varsin pieni.

Mun ei toiseen mummolaan tarvinnut lähteä kauas. Sen kun avasi ulko-oven ja käveli ihan itse parikymmentä metriä mummin ulko-ovelle. Tämä mummi on edelleen läheinen ihminen. Yöt nukuttiin ihan omassa sängyssä, mutta muuten aikaa tuli vietettyä oli arki tai loma mummin kanssa joka päivä.

Toisessa mummolassa oltiin vain muutamia tunteja kerrallaan kun oltiin. Etäiseksi jäänyt ihminen ja osittain johtuu ihan mummosta itsestäänkin. Sellainen perusnegatiivinen asenne elämään näkyy myös lapselle vaikka ei ääneen sanoisi. On nimittäin reilut 30v tuo mummo manannut kuolevansa kohta, pidempään siis kuin mitä itse olen edes elänyt.

Yhteistyössä