Mummon älyväläys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "åpoi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

"åpoi"

Vieras
Lapset oli yökylässä ja hyvin meni. Alle koulu ikäisiä.
Pienimällä jäi unilelu kotia ja selvisi silti . Toin unilelun aamulla kun menin hakemaan ja voi sitä jälleen näkemisen riemua.

Noh, unilelu on kamala ja nuhjunen harsomytty. Mutta puhdas koska pestään ajoittain .
Lapsi oli lähdössä ulos ja tarkoitus hänellä oli kävellä parkkipaikan läpi autolle , unilelu kädessä.

Mummo tähän tuumais , että laitetaan kassiin kun on niin ruma tuo sun lelu...
Siitäpä tuli parku 4 vuotiaalla , että hänen lelu ei ole ruma.
Olin vähän hölmönä ja mietin hetken mitä tapahtui. Sanoin mummolle , ettei toisen lelua saa rumaksi sanoa vaikka se omasta mielestä olisikin ja aikuisena voisi pyytää anteeksi.
Mummo aloitti vouhkaamisen siitä miten hänestä kohta päästään ja hän kuolee ja ei tarvi hänestä välittää mitään . Hän ei pyydä anteeksi. Hän kuolee pian.

Siis koko yökylä reissu lysähti tuohon. Lapset säikähti nyt tuota kuoleman puhetta ja pienin on murheissaan rumasta unilelustaan.

Automatkan yritin asiaa keventää ja etsiä iloisia juttuja mitä mummolassa oli ollut ja tiesin pienimmän nukkuneen mummon kainalossa ja rakkautta vannoneen mummolle. Mutat aina lapsi totesi hiljaa , että mun unilelu ei ole ruma.

Voi että mä inhoon näitä tilanteita kun aikuinen ei voi nöyrtyä ja myöntää virhettään lapselle. Mikä häpeä siinä on? Itsekin tein virheen kun oikaisin mummoa lapsen kuulen mutta yritin tehdä sen nätisti ja olin aidosti hämmentynyt siitä mitä mummo sanoi. Ja pyydän sitä varmaankin mummolta anteeksi mutta perustelen toki tekoni. TOki tiedän , että hän miettii aina mitä muut naapurit ajattelee hänestä ja vieraista. Ja kulissien pitäisi olla kunnossa.

Niin, mummo on mun äiti.

Mummo taitaa kuulua siihen sukupolveen jossa aikuiset oli aina oikeassa ja lapsilta ei anteeksi pyydelty.

Olisi ollut ehkä parempi vain napakasti todeta että höpönlöpön, toisen leluja ei haukuta ja unilelu on vaan vähän kulunut koska on niin rakas. Olet sinänsä oikeassa että olisi anteeksipyynnön paikka lapselta, mutta mummon ikäistä ihmistä ei enää kannata alkaa yrittää kasvattaa... ainakaan lasten kuullen.

Nuo kuolemaan liittyvät kommentit oli mummolta huonosti harkittu ja sen kyllä jälkikäteen mummolle vielä kertoisin, että lapset nyt kovasti murehtivat koska mummo kuolee ja että jatkossa nuo puheet voi jättää lasten edessä puhumatta.

ei hyvää päivää, tuollainen meuhkaaminen siitä että mummo sanoi lapsen unilelua rumaksi?! nainen hei, mieti nyt vähän itsekin mihin mittasuhteisiin olet nyt aika pikkujutun saanut :D Huumorilla ja olankohautuksella tuostakin saatettaisi selvitä, mutta ei. Kun sitä rennosti ottamisen taitoa ei ole niin sitä ei vaan ole.

Sinä ylireagoit.

Itse olisin sanonut nauraen että "höpön pöpön, viiviliisan unimytty on iiiiihana! Mummo hööpöttää."

Enkä olisi provosoinut äitiäs moiseen kohtaukseen.

Tää on taas tätä kun yksinkertasista asioista tehdään ongelma.

Voin hyvin kuvitella että meillä voisi miehen äidin kanssa olla vastaavia. Laukoo niin v****maisia juttuja välillä lapsille ja kun tiedän että tyyli on se ettei välitä perseen vertaa ketä loukkaa ja millä tavalla, sanon kyllä asioista koska mun mielestä on täysin kohtuutonta lähteä loukkaamaan pientä lasta jollain tuollaisella. Aikuiselle se saattaisi olla pikkujuttu, helposti ohi korvien heitettävä, mutta lapsi loukkaantuu oikeesti verisesti kun hänen rakkaita juttuja dissataan.

Ja marttyyrikohtaus, joo-o, kyllä se mummo osaa. Keskustelisin sen verran asiasta äitis kanssa että tuollaiset puheet on täysin turhia ja lapselle tärkeää asiaa ei voi lähteä ääneen parjaamaan, hän varmasti aikuisena ihmisenä sen kuitenkin ymmärtää. Että onko sitten kiva pelotella lapsia mummon kuolemalla? Mitä tämä lapsilta odottaa, todennäköisin skenaario on etteivät halua enää tulla mummolle esim. yökylään koska 'se voi vaikka kuolla'. Näitä on kyllä kuultu..

Oma äitini harrastaa tuota "mitä kuolen kohta ja sitten teitä kaduttaa"-kohtauksia jopa lasten kuullen. Ja nimenomaan tilanteissa, joissa hänen toimintaansa arvostellaan. Kerrankin menin hakemaan maitoallergista lastani mummolasta, ja lapsi joi kaakaota ja söi pannukakkua. Kun kysyin että miksi ihmeessä piti antaa maitopohjaisia ruokia, niin mummo alkoi mesoa "kunhan minä kuolen, niin sitten toivot että lapsella olis edes semmonen mummo joka syöttää sille vääränlaista ruokaa, ihan oot ite keksinyt koko allergian etten saisi lasta yhtään hemmotella"

Häntä pystyyn AP! Mun mutsilta tulis hyvin vastaavaa kommenttia. Ja käytöstä.

Aikuiset saa puhua lasten kuullen ihan mitä vain, koska ne on "aikuisten asioita", eikä lapset näitä ymmärrä. Eli siis puhuis kaikki uutisissa olleet lasten raiskausmurhat ja ihan mitkä vaan kahvipöydässä lasten kuullen... Että ymmärrän.

[QUOTE="Susan";28612083]:O Vittu mitä mummoja teillä on riesana.[/QUOTE]

Mä olen ihan samaa mieltä.. Annetaan vaihdossa yksi piikittelevä, v*ttumainen marttyyrimummo. Tilalle voi tarjota vaikka skootteria tai peräkärryä..

Häntä pystyyn AP! Mun mutsilta tulis hyvin vastaavaa kommenttia. Ja käytöstä.

Aikuiset saa puhua lasten kuullen ihan mitä vain, koska ne on "aikuisten asioita", eikä lapset näitä ymmärrä. Eli siis puhuis kaikki uutisissa olleet lasten raiskausmurhat ja ihan mitkä vaan kahvipöydässä lasten kuullen... Että ymmärrän.

Meillä tekee anoppi ja appiukko tätä samaa molemmat. Lisäksi on ihan ok käyttää sanoja 'neekeri', 'rättipää', 'ählämi' ym. puhuessa esim. asiakkaista joita töissä on ollut. Siis ihminen ei ole tehnyt mitään pahaa, nämä vaan ei tykkää kun on väärän värinen tai huivi päässä. Sit lapset kyselee kotimatkalla 'miksi ukki sano että kaikki rättipäät vois viedä ladon taa? Mitä se tarkotti?'. Näitä keskusteluja aina odotellessa.

Yhteistyössä