Omat isovanhemmat (herkkujen antamisesta lapselle)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku999
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiuku999

Vieras
Eli tilanne on tämä:

Oma mummoni (+80v) asuu reilun kilometrin päässä meiltä. Käy päivittäin meidän pihalla tervehtimässä omaa tytärtäni (2,5v) kun ollaan pihalla leikkimässä, joka sinänsä onkin mukava asia.

Ongelmana on kuitenkin herkkujen sysääminen tytölle "salaa" Joka päivä mummo työntää tytölle pullaa, makeisia, leivoksia, piirakoita, jota on ottanut mukaansa. Tämä tapahtuu sillon jos minä itse käväisen parin minuutin ajan esim takapihalla, käväisen vaihtamassa vauvallemme (4kk) vaipan sisällä tms. Eli mummon sanoin "nyt kun äiti ei näe". Ollaan puhuttu miehen kanssa mummolle tästä asiasta jo pariinkiin otteeseen ihan kunnolla ja sovittu yhdessä, että jos jotain on "pakko" antaa, niin sitten jotain banaania, pari maissinaksua tms. Herkkuja toki voi joskus antaa luvan kanssa, mutta kun niitä tulee joka ikinen päivä.

"Sääntöä" mummo ei kuitenkaan noudata lupauksestaan huolimatta ja toitottaa vaan "kyllä pitää saada antaa!" Meillä kotona on mennyt nyt tavalliset syömiset ihan taisteluksi tämän takia, että päivällä tyttö on mässyttänyt herkkuja.

Eilen taas sanoin tästä asiasta mummolle ihan asiallisesti ja tulos oli se, että mummo lähti menemään niskoja nakellen ja hyvin loukkaantuneena. Huikkasi vielä perään, että "selvä, en sitten tule katsomaan tyttöä enää!"

Siis mitä tässä tilanteessa nyt pitäisi tehdä? Onko tuo nyt normaalia, että vanhat ihmiset ovat tuollaisia kiukuttelijoita? Mua itteeni ärsyttää se, että hän ei tässä (ei kyllä oikein muissakaan asioissa) kunnioita meidän vanhempien toiveita ollenkaan ja ärsyttää tosi pahasti tuo, että asiasta pitää suuttua kun siitä yrittää asiallisesti sanoa (kolmatta kertaa)

Iltapäivällä kun ollaan pihalla leikkimässä, tyttö varmaan ihmettelee miksei mummo tule tervehtimään...

no onhan se veemäistä, kun tuota tapahtuu joka päivä! meillä on vähän sama ongelma, mutta se hoituu sillä, että nähdään harvemmin anopin ja apen kanssa... mun mielestä on älytöntä, että anoppi esim syöttää pojalle monta lasten rahkaa peräkkäin, "kun ne on niin pieniä ja kaupassa on paljon isompiakin", eli siis jos kaupassa on 5 litran rahkapönikkä, niin on ok antaa se 1,5v pojalle? huokaus...

mut asiaan. tuo sinun lapsesi mummo kuulostaa siltä perusikäluokalta joka on ottanut oikeudekseen tarjota lapselle herkkuja, kun niitä on "nykyään" niin helposti saatavilla... vaihtoehtoja taitavat olla, et uudelleen vielä nätisti mummolle puhutte miehen kanssa, tai sitten et jätä lasta kaksin mummon kanssa, joten ei pääse livauttamaan pullapitkoa lapselle...

Jos mummoa vielä näkyy, otat lapsen mukaan sisälle, jos itsellesi tulee sinne asiaa, jotta mummo ei jää kaksin lapsen kanssa. Mummon suuttumiselle ei mahda mitään, oma on ongelmansa kun ei kunnioita teidän pyyntöjä.

Peesaan Nillaa. Näin minä toimisin. Meillä miehen isä (= 80v) on kamala herkunsyöttäjä. Kun käymme siellä, on koko ajan tarjoamassa lapsille jäätelöä, karkkia, suklaata jne. Ja sitten heti perään ruokaa ja taas herkkuja.... Saa sanoa tosi tiukasti, ettei nyt herkkuja, että syövät ruokaakin.

Mun lasten mummu juotti mun 8kk tytölle mehua. Kunnes yksi kerta huomasin ja huomautin. Vastaukseksi tuli: "Ai onko se vasta 8kk?" :D Eipä tuo niin vakavaa. Itse lähinnä ajattelen, että mummot saa vähän antaakin herkkua. Tosin me nähdään isovanhempia 1-2krt viikossa.

se on tuon ikäisille mummuille sellanen tärkeä asia :D Itselläni on kohta 90v isoäiti ja appajee sitä herkkujen määrää kun sinne mennään. Mutta me tosin näemme vain kerran kuukaudessa joten en ole jaksanu pitää meteliä asiasta. Tiiän että se on mummolleni tärkeä asia, hänen tapansa osoittaa rakkautta. Ei noi nyt kuole jos ne kerran kuussa syövät vähä enempi herkkuja. Mutta siis ymmärrän että jos päivittäistä on niin silloin asia on ihan eri. Hankalaa sihen vaan on puuttua.

Pitäiskö sun ehdottaa mummulle jotain muuta mitä se voisi lapselle tarjota? Hedelmiä, puuroa tms?

Meillä on ollut sama tilanne aiemmin. Erään kerran mummo juotti 2,5v pojalle 1.5 litraa kokista (lapsi ei ollut ennen sitä juuri limppareita juonut), poika valitti koko kotimatkan, miten hirveä olo on ja sen jälkeen ei vuosiin juonut kokista ja siitä lähtien suhtautui varauksella mummon herkkuihin.

Mummo on väärässä ja käyttäytyy todella lapsellisesti. Onpa ärsyttävää!Meillä ei kaksivuotias ole koskaan saanut karkkia, kekisä ja jätskiä on nyt kesällä maistellut mutta kyllä harmittaisi jos isovanhemmat tai muut sukulaiset tulisivat opettamaan päivittäisen sokerilla herkuttelun!

Kun ehtisit ne herkut joten nappaamaan taltee mummolta niin voisitte ottaa niitä jälkiruuaksi tai välipalaksi, eikä välttämättä joka päivä. Hampaillekin tämä olisi parempi systeemi. Mietin saisiko lasta jotenkin juoneen mukaan keräämään herkkuvarastoa vaikka johonkin tiettyyn purkkiin tai pussiin.

Yhteistyössä