Isovanhemmat kinuaa vauvaa hoitoon, en halua antaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäkohteliasko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja siis kun tässä on vielä semmoinen juttu että anoppilaan on meiltä matkaa vajaa 15 km. Liian lähellä siis eivät asu... Olen kutsunut isovanhempia meille kylään sen sata kertaa, mutta eivät koskaan tule. Meillä pitää käydä siellä, ja lapsi pitäisi viedä hoitoon sinne. Voisin varmaan jättää vauvan mummonsa kanssa tänne meille, tuttuun paikkaan hoitoon kauppareissun yms. ajaksi, mutta ei se käy... :(

Sano vaan joka kerta kun hoitoon kinuavat että teille saa kyllä tulla pariksi tunniksi hoitamaan, mutta hoitoon ei vielä tule. Ja nuo imetyskommentit annat vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Nukahtamista itsekseen teillä ehkä kannattaisi jo hieman harjoitella?

anatolialta tuli aika pitkälti hyvä kommentti, ainut et ite halusin vielä sanoa et aika sikamaista toi imetys juttu, miten se anoppi sitä siis käsittelee ! ekaks saman ikäluokan ihmiset kitisee kun ei oo enää naisista imettäjiks, heti ku sellanen löytyy niin ei ole enään sekään hyvä ! huhhuh..

[QUOTE="heh";25858728]Ihan vaan silmiini pistänyt viimeaikoina tällainen ilmiö, en nyt siis tarkoita että aloittajalla olsi tätä ;)
Mikähän siinä on kun nuoripari saa lapsen niin äidin puolelta oleville isovanhemmille kyllä voi antaa lapsen vaikka heti hoitoon mutta kun kyse on lapsen isän puolesta niin kamalia ne appivanhemmat.[/QUOTE]

Meillä ei onneksi ole tätä ongelmaa, koska appivanhemmat eivät voi hoitaa vaikka haluaisivat :)

Sinuna minä varmaan joka kerta sanoisin, että olette lämpimästi tervetulleita hoitamaan meille kotiin "Erkkiä" esimerkiksi kauppareissun ajaksi. Ja jos he vähänkään kuulostaisivat halukkailta, niin sopisin päivän heti. Voit vielä sanoa, että kun lapsi tällä tavalla tottuu olemaan heidän hoidossa, voi hän jossain vaiheessa tulla heillekin hoitoon. Sinä kuitenkin rakennat aktiivisesti suhdetta heidän välilleen käymällä siellä, joten siitä ei todellakaan voi sinua syyttää!

Yökylään sen sijaan ei tosiaankaan tarvi tuon ikäistä lasta jättää, jos ei ole tarvetta/halua (eikä tarvi kyllä jättää hoitoon muutenkaan, mutta jos haluat tulla vastaan isovanhempia). Lapsi ehtii yökyläillä, kun sinä ja lapsi olette valmiita.

Imetyksestä hankkisin vähän tietoa ja antaisin anopille käteen. Sen jälkeen antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Suomessa on suositus imettää 1-vuotiaaksi asti vähintään ja WHO:n suositus on imettää 2-vuotiaaksi asti.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="heh";25858728]Ihan vaan silmiini pistänyt viimeaikoina tällainen ilmiö, en nyt siis tarkoita että aloittajalla olsi tätä ;)
Mikähän siinä on kun nuoripari saa lapsen niin äidin puolelta oleville isovanhemmille kyllä voi antaa lapsen vaikka heti hoitoon mutta kun kyse on lapsen isän puolesta niin kamalia ne appivanhemmat.[/QUOTE]

No, en tiedä miksi muilla, mutta meillä ainakin kyse on ollut siitä, että minun vanhempani ovat luoneet vauvaan alusta asti suhdetta. Miehen vanhempia taas saa kutsua ja kutsua, että tulisivat kylään. Tai soitella, että me tulisimme, ja kas kun hyvin usein onkin menoa.

Siitä syystä meidän lapsemme on aina hoidossa ollessaan ollut minun äidilläni (isäni on kuollut). Jos appivanhempia näki lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana kolmen-neljän viikon välein ja senkin monien soittelujen ja kyläänkutsumisten jälkeen (meidän puolelta siis nämä yritykset), niin ei siinä kyllä ensimmäiseksi tule mieleen hoitoa alkaa pyytää. Nyt kun lapsi on taapero, niin tilanne on huomattavasti tasaantunut ja isovanhemmistakin alkaa ilokseni välillä kuulua jotain, ja tulevat kylään/ottavat kylään usein :)

Olen huomannut ihan saman. Meillä asia on kyllä päinvastoin, äitini alkoholismin takia, joten anoppi ja appi ovat korvaamattomia meille.

Minä olen kanssa huomannut, mutta ymmärrän tämän kyllä täysin. Onhan ne omat vanhemmat aina jotenkin "tutumpia ja turvallisempia" ja niille kehtaa sanoa esimerkiksi siitä lapsen hoitamisesta suoraan... Voipi moittia ja korjailla jos ei miellytä :D
Ja äitihän se yleensä enempi lasta hoitaa ja hoidosta päättää.

Väittäisin, että meillä ei ole pätkääkään näin. Ei mun vanhemmat ole mitenkään etuoikeutetussa asemassa appiksiin nähden. Tosin en olekaan enää missään napanuorassa, kuten aika moni nuori äiti tuntuu vielä itsekin olevan.

No eihän kukaan voi pakottaa antamaan lasta hoitoon, itse yrittäisin kuitenkin saada niitä isovanhempia kyläilemään teidän luona, jotta lapsi tottuisi heihinkin. Omani on ollut aika nuoresta asti muutamia tunteja anopilla ja apilla hoidossa, toisinaan ovat meillä ja toisinaan vien tytön heille, lapsen silmät kirkastuu ja pieni lähtee ottamaan haparoivia askeleita mummiaan kohti, heti hänet nähtyään, ihana kun lapsi on elämässä muitakin aikuisia joihin hän luottaa. Yökylässä ei toki vielä ole ollut, mutta ehtiihän sitä, onhan lapsemme vasta vuoden ikäinen.

[QUOTE="vieras";25858431]Missä maailmassa sinä oikein elät?[/QUOTE]
Maailmassa, missä ihan liian usein saa kuulla/lukea, että isovanhemmat hoitavat vain miehen veljen lapsia (tai miehen siskon lapsia) eikä meidän lasta ollenkaan, yms?

Joskus siihen on syynä esim. se, että ne miehen sisaruksen lapset on pienestä pitäen luotettu isovanhempien hoitoon, ja omaa lasta taas ei ole, ja se tilanne on sitten ns. jäänyt päälle.

Jos olisin ap, niin käskisin ihan ekana lopettaa ne imetysmussutukset. 8 kk ikäistä saa ja oikeastaan kuuluukin imettää, eikä se asia kyllä appivanhemmille tai kenellekään muullekaan kuulu.

Ja sitten toteaisin, että jospa tulette meille ja hoidatte vauvaa sen tunnin parin ajan kun olen kampaajalla, kaupassa, tms. Jos se ei heille sovi, vaan haluavat vauvan ehdottomasti omaan kotiinsa, eivätkä tajua vaikka asia heille perustellaan sillä että koti on lapselle tuttu ympäristö & ekan hoitokerran olisi hyvä tapahtua kotona, niin...no, sitten ne on pösilöitä ja se siitä :). Yökylään en antaisi vauvaikäistä ns. turhaan, tarpeen tullen kyllä, mutta silloinkin paikkaan/hoitajalle joka on jo entuudestaan tuttu (ja tutuksihan tullaan kun päiväsaikaan ekana hoidetaan tunti silloin tällöin).

meillä mukula ollut enemmän anopilla&apella hoidossa, syynä se että anoppi innoissaan ekasta lapsenlapsestaan ja en estellyt, kyllähän apu aina kelpaa + asuimme lapsen syntyessä melkein naapurissa. omilla vanhemmilla on jo ollut lapsenlapsia vuodesta -04 eli ei niin innokkaasti mukana hoitokuvioissa vaikka toki muuton tosi paljon välittävät :) ja matkaa oli reilusti enemmän kuin anoppilaan. mutta olen huomannut myös saman ilmiön, että naiset herkemmin omille vanhemmilleen antavat lapsensa hoitoon.

Meillä on 3 lasta. Appivanhemmat asuu 2 km päässä. Jokaisen lapsen synnyttyä ovat kieltäytyneet ottamasta vauvaa edes syliin. Anoppi ottanut vauvat syliin n. 1/2-vuotiaana, appi joskus vielä myöhemmin. Ensimmäisen kerran ovat viettäneet vauvojen kanssa aikaa keskenään (n. 1/2 - 1 tuntia) niiden ollessa n. 9-10kk. Nyt kun vanhemmat lapset ovat jo koululaisia niin ottavat niitä, yhden kerrallaan, silloin tällöin kylään.
Omat vanhempani asuvat 200 km päässä. Kun olemme käymässä heillä, he kyllä vahtivat mielellään vaikka koko porukkaan niin kauan kun pyydämme. Ja harmittelevat kun asuvat niin kaukana ja näkevät lapsia harvoin.

Oman ja muutaman kaverini kokemusten perusteella (loistava otos...) miehen vanhemmat eivät ole kovinkaan innostuneita lastenlastensa hoidosta. Siis ihan aikuisten oikeesti. Ja voin sanoa että minua v...taa! Riemusta kiljuen veisin lapset appivanhemmilleni hoitoon mutta kun ei käy heille.

Must aon ihan älytöntä et pieni vauva pitäis antaa isovanhemmille yökylään sillä syyllä että muuten ne ei totu hoitaa sitä eikä hoida isompanakaan.
Jos on siitä kiinni nin ei oo kovin kummoiset isovanhemmat=ei tarvii hoitaa isompanakaan.
Lapsi on valmis olemaan erossa äidistä niin monta yötä kuin on ikävuotta, eli alle vuoden ikäiselle yökyläily on ennemmin haitaksi kuin hyödyksi. Tämä siis ihan ammattilaisten suositus.

Lapseen voi tutustua myös lapsen kotona kyläillen, leikkii silloin lapsen kanssa, kyllä on aikamoisen palikoita isovanhempia jos vanhempien läsnäolo samassa talossa estää lapseen tutustumasta.
Tsemiä ap, pidä pintasi,lapsi ehtii kyläillä yksin sit paljon isompanakin.

Ymmärrän, että et halua antaa.

Mutta ymmärrä sinä se, että kun lapsesi on vaikka 3 v ja haluaisit hänet hoitoon isovanhemmille, niin he ehkä eivät ota, kun teidän lapsenne hoitaminen ei ole heille tuttua puuhaa.

Kyllä mä sinuna jättäisin jonkun kauppareissun ajaksi tms. Tunti sinne tänne. Isovanhemmat on tyytyväisiä, lapsi tottuu heihin, ja kaikki on jatkossa helpompaa KUN sitä hoidon tarvetta joskus tulee :)

meillä ton ikänen ei ollu vielä hoidossa varmaan ikinä, hyvin on silti ehtiny tottua mummolaan, ihan ilman että on tarvinu jättää sinne huutamaan isovanhempien kärsimättömän painostuksen takia. ap, en vieläkään saa mennä ovi kiinni vessaan, ikää tytöllä nyt 1,5 vuotta x) kyllä isovanhemmatkin saa hyväksyä sen, että lapsi jätetään hoitoon sitten kun se hyvältä tuntuu.

Luota vaan omaan tunteeseesi siitä milloin SINUN mielestäsi lapsi on valmis hoitoon. Sen täytyy tutntua mukavalta sinusta ja myös lapsesta. Itse en todellakaan antanut lapsiani vauvoina kenenkään hoitoon. Lapset eivät ole mitään leluja joilla mummot saavat leikkiä silloin kun huvittaa. Kaikki eivät halua viedä lapsiaan vieraisiin paikkoihin ja mennä omia menojaan.

Eikä lapsi todellakaan kärsi siitä ettei ole vieraita naamoja nenän edessä - omani ovat mitä mukavimpia ja tervepäisiä murkkuja tällä hetkellä eikä heitä ole kuskattu hoitopaikkoihin.

Sulla on itsekkäänt isovanhemmat lapsellasi - pidä puolesi ;)

Peesailen Anatoliaa. En todellakaan ymmärrä miksei voi vaikka tunniksi jättää mummolle, jos mummo kerran haluaa? Tiesitkö, että kaikki isovanhemmat ei halua?!

Meillä minun äitini pyytää myös lapsia pelkästään kylään ja tietenkin annan lasten mennä. Mun mielestä on vaan hyvä että lapsilla on paljon läheisiä, rakastavia aikuisia ympärillä.

Appivanhemmat sensijaan ei ole juuri koskaan olleet "yksin" lastemme kanssa. Mies sanoi ettemme voi edes pyytää lapsia sinne yökylään, koska apesta ei oikein tiedä... Eilen esim olimme siellä kylässä ja 1v itki niin appi alkoi huutaa PIENELLE LAPSELLE, joka ei osaa kertoa mikä on hätänä, että "MITÄS SE PEKKA NYT PORAA! ja murahti päälle. Lapsi säikähti ja minä suutuin verisesti ja pistin apen ruotuunsa. Itkevälle vauvalle/lapselle EI huudeta! Lähdettiin aika pian kotiin ja mieheni kertoi että isänsä ei ollut koskaan mikään huippuisä, vaan suuttui aina todella pienestä ja kovaa... En olisi ihan heti uskonut, vaikka olen hänet nyt 6v tuntenut...

Meillä lapset ovat todella vähän missään hoidossa, mutta miksi en päästäisi, jos esim äitini haluaa heidät luokseen? :)

Yhteistyössä