Mummolan herkut - kuinka paljon makeaa lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MissL

Vieras
Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeeseen. Tilanne on sellainen, että 3,5-vuotiaamme kyllästetään mummolassa makealla ja vajaa vuoden ikäinen vauva oppii samoille tavoille hyvin pian... :(

Käymme vanhempieni luona joka viikko ja viivymme koko päivän eli yleensä noin 8-9 tuntia. Tänä aikana äitini syöttää kolmevuotiaalleemme esimerkiksi seuraavanlaisen satsin:

- lounas, jälkiruoaksi jäätelöä tai jäätelökakkua
- välipalaksi puuroa ja/tai kiisseliä
- puoli tuntia myöhemmin toiseksi välipalaksi kuivakakkua, munkki, pullaa ja/tai pipareita, pahimmassa tapauksessa ja erittäin usein tämä toistuu ukin toimesta puolen tunnin päästä
- päivällinen, jälkiruoaksi lettuja, kakkua, jäätelöä tms.
- "läksiäisiksi" jäätelö, pipareita, pullaa tms.

Näin siis 16-kiloinen nassikamme vetelee joka kerta neljä-viisi kertaa kunnolla makeaa mummolassa.

Okei, mummot saavat hemmotella - munkin mielestäni. Vaan kun joku roti pitäisi olla. Äitini ei lainkaan huomioi, että viikottainen vierailumme heillä ei ole ainoa kyläpaikkamme - me kyläilemme myös anoppilassa (missä onneksi ei yleensä ole mitään makeaa, enintään yksi jälkiruokajäätelö tai pannukakku), me kyläilemme ystäviemme luona ja meillä kyläillään - toki aina kahvit ja vähintään keksit ovat tarjolla. Lisäksi perheellämme on tapana lauantaisin syödä hiukan paremmin ja siihen kuuluu toki kunnon jälkiruokakin. Viikottainen makea-annos on siis aikamoinen ilman mummolan liioitteluakin. Eikä musta ole oikein, että meidän täytyy luopua kotiherkuista kokonaan ja kieltää kyläpaikoissa kahvipöydän tarjoilut vain siksi, että yhdessä paikassa syötetään jo koko viikon edestä herkkuja?

Mummolle on puhuttu asiasta. Mikään ei vain näytä muuttuvan. ja ukkikin aina sano, että "Ei poika nyt niin paljon makeaa syö" - siis ukkiko on meidän viikko-ohjelmaa katsomassa...? Viimeinen pisara mulle oli viime viikolla, kun lapsi ei syönyt mummolapäivän jälkeisenä päivänä kotona ruokaa, mutta pyysi jälkiruokaa. Sanoin, että ei tipu ennen kuin ruoka on syöty, niin vastaus oli: "Antaa mummokin!" Kääks, että mulla kiehui siinä vaiheessa...

Mikä neuvoksi? Onko jollakulla hyviä neuvoja? Mua kauhistuttaa että vaavikin on jo matkalla kohti samaa oppia, makeaamakeaamakeaa vaan... Mutta siis miten saan äitini ymmärtämään, että esim. yksi jälkiruoka ja yksi kahvihetki riittää aivan varmasti mummolan hemmotteluksi? Kauhean kärkkäästi en haluaisi sanoa, koska meillä on aiemmin ollut aikamoinen taistelu eräästä muusta lapsia koskevasta asiasta ja en haluaisi tulehduttaa lientyneitä välejämme uudestaan... Käymme myös mielellämme isovanhempien luona viikottain. Kuitenkin mua kauhistuttaa taas jo valmiiksi mitä kaikkea tällä viikolla on tarjolla... :(

Minä olen päättänyt että mummolassa en yksinkertaisesti nipota makean syönnistä. Syökööt juuri niin paljon kuin huvittaa, ne todelliset ruokatottumukset tulevat kuitenkin siitä mitä arkena kotona syödään. Eikä meillä ainakaan ole mitään ongelmia aiheuttanut se että mummolassa saa herkkuja, ihan hyvin kelpaa ruoka eikä herkkuja sen ihmeemmin kotona haluta.

Meillä samantyylistä ongelmaa on anopin luona. Olen ummistanut silmäni asialle, koska käymme sielä max. kerran kuussa yhden viikonlopun ajan ja mummo rakastaa höösätä lapsien ja ruoan ympärillä. En edes kehtaisi asiasta mainita, kun kyseessä on anoppi (omalle äidille voisin kyllä sanoa, jos olisi tarvetta).

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että todelliset ruokatottumukset tulee kotoa. Meillä ei herkutella, paitsi viikonloppuna jotain pientä. Lapset ymmärtävät hyvin, että kotona rulettaa eri säännöt kuin mummon luona (3-veen vakiolausahdus on jos syömme kotona jätskiä: mummon luona saa aina ottaa lisää jätskiä, mutta kotona ei...).

Meillä on ainakin ihan tuttua, että ruoka ei aina 3-veelle maistu, vaikkei olisikaan herkkuja aiemmin päivällä / edellisenä päivänä syönyt. Seuraavaan ruoka-aikaan kelpaa sitten taas paremmin.

miehen sisko, etkö olekin???? :laugh: Mulla on nimittäin anoppi juuri tuollainen. Tuosta puuttuu vaan, että mulle on sanottu suoraan, ettei mun pidä luuhastella muissa kyläpaikoissa tai tosiaan kieltää makean syönti muualla, koska mummolassa on mummolan säännöt, siellä saa syödä just niin paljon kuin mummo antaa (lue:tuputtaa) ja piste.

Mun mielestäni tosiaankin mummot saa hemmotella muksuja, mutta kuten Missl sanoi, jotkut rajat silti. Kuulostaa aivan hirveeltä määrältä makeaa, mitä muksulles syötetään muutaman tunnin sisällöä? pelkääkö äitis, että muksu ei tykkää siitä, jos se ei kyllästä muksua makeella?

Mää olen kysynyt anopilta, saiko sen lapset vetää karkkia, kakkua ja jätskiä pienenä rajattomat määrät, ja tuputettiinko niille sitä koko ajan? Anoppi meni siinä kohtaa hiljaseks, mutta ei se silti myönnä että mää saisin mitenkään vaikuttaa tähän asiaan. Sen mielestäå mummolassa mummolan säännöt tai ei mitään. Mä en tähän oikein voi enempää vaikuttaa, koska mun mielestä ukon pitäis hoitaa asian äitinsä kanssa, mää kun sitä yritän niin riitahan siitä turhaan syntyy. Mies taas tykkää ittekin niin paljon makeesta, ettei se kauheesti tohon puutu. Mutta onneksi me ei niin kauheesti kyllä muualla kyläillä eli viikon kokonaissaldo ei ooihan mahdoton.

juu, tsemejä vaan. Jotkut isovanhemmat ihan oikeesti pelkää, ettei lapsenlapset tykkää niistä tai tykkää enemmän toisista isovanhemmista tai muuta ja siksi ne hemmottelee muksut pilalle.

voi luoja...... anteeksi. mutta jos teillä on säännöt mistä haluatte pitää kiinni, PITÄKÄÄ! Ja sanokaa isovanhemmille että edes yrittäisivät kunnioittaa niitä!! mua ainakin keittää lapsen syöttäminen. oon alusta asti pitänyt kii siitä ettei pienelle lapselle anneta makeeta pahemmin kun ei se ite ees tajua sitä pyytää!! niin miks se pitäisi väkisin muuttaa ja "tunkea suuhun" makeeta!!!!!!?? mä pystyin hyvin pitään kiinni lähes 3v asti.sitten oli jo otettava "karkki/makeen syönti pvä" vain nimenomaan sukulaisten takia!!!!!!!!! koitin kaikille sanoa että meillä EI TARVI JOKA PVÄ SYÖDÄ makeeta! et hän saa kyllä jos ruoka on hyvin syöty niin keksin tm jos muutkin syövät, ja lauantaina nyt sitten jotain namua saa ruoan jälkeen. olen ehkä nipo mutta mekin saatetaan monena pvänä vkossa käydä kylässä mun äidillä tai isällä tai miehen vanhemmilla tai mun mummuilla tm niin ohhoh, tuolla menolla likka pistelis joka pvä makeeta! ja sen vaikutuksen huomaa muuhun syömiseen heti! ja itse oon lapsena vetänyt niin paljon makeeta kuin voi, vanha mummu syötti, ja ruoka ei tosiaankaan laskenut, en sitten syönyt juuri mitään ja hampaat ei ollut mitkään huippukuntoiset.. no, anteeks,ei ollut tarkotus vaahdota, ite vaan olen sellanen etten tykkää siitä että toiset yrittää pilata sitä miten ite yrität lastasi kasvattaa! oon kyllä sanonut että jos ei sitä ymmärretä, meidän kyläilyt vähenee sitten niin ettei tarvi murehtia, käydään kerran kk:s tai 2kk välein niin saa sitten syödä.... ;)

Mikä on ongelma??? Siis äidilläsi??? Kukaan täysjärkinen ei syötä kolmevuotiaalle tuollaista määrää sokeria joka viikko yhden päivän aikana. Jos joka viikko on mummon synttäri niin mä tajuan, muuten äitisi voisi tosiaankin ottaa järjen kädestään ja laittaa takaisin päähänsä... ;) Tämä siis jos listasi on tosiaankin totta.

Mun mielestä ehdotuksesi siitä, että pidetään yksi jälkkäri- ja yksi kahvitteluherkkuhetki on tosi hyvä kompromissi, jonka pitäisi kelvata innokkaimmallekin hemmottelijalle. Hampaatkin tossa tuntuu olevan tosi kovilla, jos puolentoista tunnin välein syödään ja siitä suurin osa sokeria?

Kyllä musta omalle äidilleen pitää pystyä sanomaan, vaikeampaa tosiaan olisi esim. anopille sanoa ja silloin homma kuuluisikin miehellesi. Paitsi jos teillä tosiaan on ollut muutakin sanomista lapsia koskien, niin mahtaako teillä olla kyse nyt siitä, kummalla on enemmän valtaa...?

Peesaan edellistä, aivan selvä valtataistelu menossa. Itse olen ottanu alusta asti sen linjan, että minä päätän kuinka paljon lapseni syö makeaa mummilla (omalla äidilläni) ja sanon selvästi, että enää yksi keksi ja sen ymmärtää sekä lapsi että äitini. Ihan sokerihumalaahan lapsi tuollaisestä määrästä makeaa menee ja on varmaan helppo saada illalla nukkumaan.

Itse tekisin varmaan niin, että puhuisin isovanhempien kanssa kahden kesken ilman lapsia ja sanosin suoraan, että okei te saatte viedä lapsen seuraavan kerran hammaslääkäriin ja varsinkin sitten jos hampaissa on jotain korjattavaa. Lapselle voi makean lisäksi tarjota myös hedelmiä tai järjestää jotain kivaa extra tekemistä mässyttelyn sijaan. Siitä jää varmaan paljon mukavammat muistot kuin reikäiset hampaat ja ylipaino-ongelma.

Oletko itse paikalla, kun lapsellesi annetaan makeaa, vai oletko jossain muualla? Jos olet paikalla, niin sano että ei saa antaa. Tuskin ne käsirysyyn alkaa. Jos taas olet muualla, niin anna ohjeet minkä verran saa antaa. Jos tätä toivetta ei kunnioiteta, niin jääkää seuraavana viikkona kylmästi pois. Minä tekisin näin.

Minullakin on ollut samanlaista ongelmaa sekä kotona että anoppilassa. Lapselle (3,5 v) annetaan kaikkea mitä hän vähänkin pyytää eikä yhtään välitetä siitä, onko ruoka-aika vaikka puolen tunnin päästä. Minä olen kyllä yrittänyt olla tosi lujana aina, kun olen kyläilemässä lapsen kanssa (enkä siis jätä lasta sinne hoitoon) - sanon että ei saa antaa. Ja lapselle sanon että ei saa ottaa. Meillä on aina ollut sellainen periaate, että vanhemmat määrää säännöt. Mitään "mummolan sääntöjä" ei ole olemassakaan.

Minä en voi ymmärtää, missä vaiheessa se isovanhempien höpsähtäminen tapahtuu. Tuskin ne omille lapsilleen on antanut tuollaisia määriä makeaa. Minulle ei ainakaan ole annettu!!! Kyllähän me siellä mummolassa mielellään käydään ilman syötäviäkin, mutta se on nii-iin vaikea käsittää.

Voisko ajatella, että keksitte yhteistä tekemistä lisää. Vaikka ulkoilette, niin ei ehdi syömään koko aikaa ja kulutuskin kasvaisi. Lapsi nauttii rivakoista leikeistä, isovanhemmat tietysti kuntonsa mukaan ovat mukana.
On ihan kiva, että isovanhemmat tarjoavat ensin kunnon ruuan ja vasta sitten jälkkäriä ja herkkuja. Meilläpäin Mamma kysyy otatko perunaa tai sämpylää, jos ei saa myönteistä vastausta, niin jatkaa vai jäätelöä? Minä en niin hirveesti ole meidän tilanteesta huolissani, kotona mulla on tiukka kuri. Hemmotelkoot jos tahtoo ja jaksaa. Ihmeesti jaksaa, kaksi lasta huutelee joskus olohuoneesta videoiden ääreltä Mammaa tuo sitä ja tätä ja hetkenpäästä sohvalla herkutellaan!
Karkkia hän ei lapsille syötä, kun en ole minäkää antanut kuin tosi harvoin. Musta se on hieno juttu, pullissa ja jätskissä on vähemmän lisäaineita kuin karkissa.

Aikamoisen lastin lapsesi saa sokeria... ei ihme että nykypäivön suomi on ylipainoinen... karkkipussit oli 50 g mun lapsuudessa ja nyt 350 g... karkkia syötiin lauantaisin, samoin tuoretta pullaa, muulloin ei mitään... nyt kyllästetään lapset sokerilla lähes joka päivä... Kiva mutsi sulla, ap...

Meillä on sovittu, että mummolassa saa jälkkäriä, mutta mitään kokoaiakista makeannaopstelua ei tosiaan ole kotona eikä mummoloissa.

joo muakin ärsyttää se ylenpalttinen tuputtaminen mitä jotkut isovanhemmat harrastaa. Kyllä minä nyt sen ymmärrän et tarjotaan vaikka jätskiä tai keksejä tai muita herkkuja mutta KOHTUUS kaikessa. Itse kyllä ap:n tilanteessa kaiken uhallaikin puuttuisin tollaiseen makean tuputtamiseen ja jos ei uskota niin sitten jättäisin muutaman viikon vierailun väliin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2007 klo 19:21 archie kirjoitti:
joo muakin ärsyttää se ylenpalttinen tuputtaminen mitä jotkut isovanhemmat harrastaa. Kyllä minä nyt sen ymmärrän et tarjotaan vaikka jätskiä tai keksejä tai muita herkkuja mutta KOHTUUS kaikessa. Itse kyllä ap:n tilanteessa kaiken uhallaikin puuttuisin tollaiseen makean tuputtamiseen ja jos ei uskota niin sitten jättäisin muutaman viikon vierailun väliin.

Nimenomaan!!! rajansa kaikella. vai huoltaisivatko he sitten lapsenlapsen hampaatkin ja sen,ettei tule ylipainoista ja kiusattua ton takia..lapsi kun ei itse osaa vielä sitä kontrolloida. tsemiä!

Jospa antaisit mummolaan sellaiset todella nätit lasten "PIKKU"lautaset ja sopisitte ,että ne ovat lapsille.. Mummo olisi innoissaaan koska lapsilla olisi omat nätit pikku kuppinsa ja kipponsa ja vaikka mummo antaisi makeaa se olisi pienempi määrä ,kuin tavallisesti kuppien ansiosta.. Toinen vaihtoehto olisi ,että tekisitte jotain yhdessä.. Menisit vaikkapas hääräämään keittiöön esimerkiksi tiskaamaan astioita ja mummo ja vaari saisivat touhuta lasten kanssa.. Ideana tässä olisi se ,että voisit vahdata jää kaappia ja samalla pikkuisen manipuloida pysymään mummon ja vaarin pois keittiöstä.. ;) Miltäs kuulostaa?

Yhteistyössä