Muita ylipainoisia odottajia?

Toinen Neuvolalääkäri takana, olihan turha reissu. Lekurilla oli niin kiire ettei ehtiny kissaa sanoo. No sainpa uuden sokerirasitustulokset ja niissä ei mitään hälyyttävää ( paasto 5,2 1h 7,7 2h 5,7). Painoa oli tullu alkupainosta 5 kg josta 3 viimeisen kk aikana, huh! Ei sanonu tähänkään sanakaan, ei siis ilmeisesti paha??

Netsuli & Papu 26+ 6
 
Ku mä oon aika käsi laittamaan huuto.nettiin myyntiin tavaraa ja en osaa käyttää tota kaksplussan markkina juttua niin:

JOS JOKU HALUAA OSTAA UUDET KÄYTTÄMÄTTÖMÄT MAMA LICIOUSSIN FARKUT koossa 31/32 tuumissa eli vastaa kokoa n. 42/44 oli nimittäin TOSI ISOT. väritykseltä harmaata farkkua (en saa kuvaa :/) tosi hienot!! ovh 49,90€
tilattu mamalicious linuslotta.com
Se palautus juttu oli nii vaikea etten jaksanu palautella ja farkut oli mulle isot niin lähtee halvalla 35€ sis. postikulut eli hintaa jää n. 26€ ja nää on oikeesti tosi reilut: mun farkkujen koko on 40/42 ja nää melkein tippu mun päältä! Mahakangas on näissä farkuissa, joustava sellainen.
Kaupan päälle lähtee myrkyn vihreä mamalicious odotus toppi koossa L/XL en oo sitäkään pitäny, se väri ei sopinu mulle..
(Eli oon maksanu näistä 60€ joku saa halavat kaupat.)
öööäää jos jotain kiinnostaa niin pistäkää viestiä.. saa tulla sovittamaankin, seinäjoella asun!
 
Viimeksi muokattu:
Vielä olis vähän yli 6 viikkoa odotettavaa. Ja sitten varmaan kärvistellään ku meneekin reippaasti yli.

Miltä teidän muiden mahat näyttää?
Mä näytän vaan siltä, että olen lihonut 200 kiloiseksi. Paidat alkavat nousta paljon tuosta mahan kohdalta ja montaa paitaa ei enää ole, mitä kehtaisi käyttää yleisillä paikoilla. Odottelen innolla sitä kun kohtu menee kasaan ja maha alkaa kutistua.
Ja odotan myös innolla että on huhtikuu ja pääsee kävelemään ilman että pitää pysähtyä 5 min välein ja ei olisi selkä näin kipeä. Mulla on vasta nyt iskenyt nämä selkä kivut.

Silvia 33+4
 
Laiskuus vaivaa ja jäänyt kirjoittelemiset aika vähiin, pitää nyt ottaa oikein sprutti! :D Neuvolassa on käyty alkukuusta, sielä kaikki hyvin.. Hemppa oli noussut vajaassa viikossa 115 -> 122, raudasta on siis ainakin mulle apua! Verenpaineet on olleet joka kerta hyvät, niin myös viimeksi. Turvotusta alkaa olla, varsinkin jaloissa, sormissakin vähän.

Tiistaina oli taas rakenneultran kontrolli, ja ilmeisesti nyt on saatu kaikki rakenteet tarpeeksi hyvin näkyviin. Sydän oli vieläkin vähän ongelmana, siitä ei oo kertaakaan saatu kunnollista kuvaa. Ei siis nytkään, kun kaveri majaili nassu selkään päin. Dopplerilla, kun on neuvolassa kuunneltu niin vahvasti se on sykkinyt ja ihan normaali vauhtia. Painoarvioksi saatiin 1230g, joka menee yläkäyrällä. Nyt sitten muutaman viikon päästä kontrolliultra tuosta koosta, seuraavat painoa ja vatsanympärystä. Sukupuolikin saatiin vihdoin tietää, ja meille tulee pieni prinsessa!

Painoa on tullut yli 10 kiloa alusta, mutta en oo jaksanut stressata pahemmin asiasta, kun mahassa silti kaikki hyvin. Painonnousuun kun on vaikuttanut mun lääkityskin, joka vaihdettiin viimeviikolla onneksi uuteen. Jospa se hillitsis tuota nousua.

Omaa napaa tällä kertaa, mutta ei sitä jaksa flunssassa paljon ajatella.. Sitäkin ollut koko viikon, eikä millään meinaa laantua..

-Minki ja Rinsessa 27+1-
 
Tervehdys vaan mammat!

En ole paljon ehtinyt täällä käydä kurkistelemassa, nytkin pikainen hetki ennen kuin muu perhe nousee yöunilta...meillä on täällä rapakon takana siis aamu. :) Ajattelin kuitenkin päivitellä vähän kuulumisia.

Eilen kävin eka kerran lääkärissä, täällähän raskautta seuraa yleensä lääkäri, jos ei erikseen halua kätilöä. En yhtään tiedä miten homma toimii julkisella puolella vai onko täällä sellaista ylipäätäänkään, varmaan on ainakin jotain ilmaisklinikoita, jos ei ole vakuutusta. Vakuutus tosiaan on ihan välttämätön, muuten pitäisi tulla maitojunalla Suomeen synnyttämään. :) Jo pelkät oman lääkärin käynnit ilman labroja tai ultria ja sairaalamaksuja on melkein 4000 USD. Valitsin lääkärin nettisuosittelujen perusteella ja hän olikin oikein mukava ja tietävän oloinen. Sydänäänet kuului hyvin, rakenneultra on ensi viikolla eri paikassa. Mä kuulinkin jo Suomessa, että täällä ei välttämättä kaikki lääkärit osaa ultrata eikä siellä asemalla ollut edes laitteita, ei ainakaan siinä huoneessa. Joten ihan hyvä mennä erityiselle ultraklinikalle. Verenpaine oli koholla ennen vastaanottoa (ylläri, kun olin sompaillut itseni sinne yksin autolla ja vähän kuitenkin jänskätti:)), mutta lopussa se oli jo ihan normaali. Ei kuulemma tarvitse itse tarkkailla, jos ei klinikalla ole mitään muutoksia. Paino saa kuulemma nousta 5-8 kg, mutta kun kerroin Suomen 0kg-suosituksista, hän sanoi, että sekin ihan ok. Mitään pissatestiä ei tehty, en tiedä tuleeko sit myöhemmin. Nyt käydään kerran kuussa 28 viikolle, sitten kerran 2 viikossa 36 asti ja sit viikottain, muistaakseni aika sama kuin Suomessa. Tukisukkikset pitää hakea jostain apteeksista, sain niihin reseptin kun mulla on jonkin verran suonikohjuja. Itse saa valita yrittääkö alakautta vai sektiolla. Tuntuu tosi oudolta, Suomessahan sektioon ei herkästi lähdetä, mullakin esikkoa käynnisteltiin 5 päivää ennen kuin päädyttiin hätäsektioon. En tiedä sitten yhtään mitä tekisi. Mulla on yksi sektio alla, joten se on ihan tuttua touhua. Sitten taas alakautta haavan repeämisriski on minimaalinen, joten sitäkään ei oikein voi käyttää perusteena. Noh, onneks ei vielä tarvitse päättää. Täytyy katsoa ehkä sitten miten vauvan koko kehittyy.

Mittasin viime viikolla sokereita kotona, jännitti pistää, mutta onneks se ei sattunut. Pistin siis eka kerran itse, terkkari teki viimeks. Onneks paasto oli nyt ok, rasituksessahan se oli mulla koholla, mutta nyt kaks viimeistä mittausta on ollut rajoissa. Paino ei ole noussut, lähinnä menossa alaspäin, en varmaan oikein muista syödä täällä tarpeeksi. Ja vaikka täällä on kaikkea, ei tule esim. karkkia syötyä samalla tavalla kuin Suomessa. Roskaruokaakaan ei tee mieli, on kyllä syöty pizzaa, mutta vain silloin tällöin. Olo on jo parempi, mutta välillä kovasti väsyttää kyllä. Maha on kyllä jo aikas iso, ei paljon enää peitellä tätä olotilaa, mutta eipä oo tarviskaan. :)

Odotin eilen hurjana, että saisin tietää kumpi meille on tulossa, mutta täytyykin odotella ensi viikkoon. Mites muilla menee, Henskua erityisesti kaipailen, koska meillä on aika samassa vauhdissa tää odottelu. :) Ja kiva Tibia, kun kävit kertomassa positiivisen esimerkin odotuksesta! Tulehan kertomaan, miten kaikki meni! Hauskaa, kun meitä on täällä niin eri vaiheissa!!

Voikaa hyvin, oikein kivaa viikonloppua!!

-Nigella ja Rapu 19+2
 
Nyt viikolla 32 kun kävin neuvolassa, niin kahdessa viikossa painoa oli tullut 600g. Neuvolantäti oli hyvin tyytyväinen vähäiseen nousuun. Yhteensä painoa tullut nyt sitten 4,6kg. Ei paha, mutta vähemmänkin olisi voinut tulla. Itse olen muuten tyytyväinen, paitsi jouluna tuli se pari kiloa. :(
Hemoglobiini on edelleen matala, ei vaan raudasta huolimatta ole noussut. Töissä on raskasta, onneksi äitiysloma alkaa parin viikon päästä. Verenpaine oli vaihteeksi korkea, 145/91. Toivottavasti joskus tohon paineeseen kiinnitettäisiin huomiota.
 
Heipsan! Mullakin vähän kirjoittelminen jäänyt, on ollut niin kauhean kiirusta noitten talojuttujen kanssa!

Silvia Logo voi että, sulla ei kyllä kauaa enään ole kun vauveli syntyy!=) Nopeesti se vaan aika menee! Mulla meni esikoinen viikon yli LA:n, ja oli kyllä tosi tuskasta ootella, että joko, joko? Toivotaan että sulla ei mene yli vaan vauva syntyy ajallaan!=)

MInki Onnea tyttölupauksesta! =) Me ei aiota kysyä sukupuolta, halutaan oottaa syntymään.=) Hienoa että sulla on neuvolassa kaikki ok!=) Toivotaan että tuo sun ikävä flunssa helpottaa!

Nigella Tosi kiva kuulla sun kuulumisia! :) Oonkin aina välillä mitettinyt että mitenköhän sun elo siellä rapakon takana on lähtenyt sujumaan! Hyvä että oot löytänyt hyvän lääkärin, se on tärkeää! Aiotko synnyttää siellä sairaalassa, käsittääkseni siellä monesti synnytetään myös kotona? Vai oonko ihan väärässä? Mua kyllä jännittäis oottaa vauvaa ulkomailla, ymmärrän englantia suht hyvin, mutta puhe takeltee tosi paljon. Oon kuitenkin niin vähän joutunut englantia käyttämään, että puhe ei suju. Ja matkoilla mies hoitaa lähes aina puhumisen:) Hieno homma muuten että sulla ei ole paino noussut, mulla on vähäsen:ashamed: tai no se on taas laskusuunnassa, mut yhteensä mulla on tullut sen noin 4-5 kiloa, mut tosiaan vaihtelee aika suuresti, välillä ei ole plakkarissa kuin pari plussakiloa. En oikein ole tyytyväinen, kun tämä paino on noussut, esikoisen aikaan tähän mennessä ei ollut tullut vielä yhtään painoa. Mulla on tää raskaus ollut niin erilainen, mielitekoja on ollut paljon enempi. Tuntuu et mieliteot vaihtelee aina muutaman päivä välein, viime viikolla mulla oli alkuviikon kauheesti mielitekoja, mut nyt sit taas ollut muutaman päivän tosi vähän mitään tarvetta syödä kauheesti, joten painokin kääntyi laskuun. Mut saas nyt nähä miten tässä jatkossa menee!

noista verenpaineista, mitä Miirunen ja mammy- kirjotteli, niin mulla on kans aina tollasia lukemia kun Miirusella sillon kun neuvolassa mitataan, jännitän sitä mittausta niin. Mut sit kotona kun mittaa niin on ihan hyvät lukemat. Terveydenhoitaja ainakin täällä sanoi että kotimittaus on luotettavampi.

Omaa napaa: mulla kävi pieni haaveri viikonloppuna, meillä oli eka asuntoesittely tästä meidän asunnosta ja lähettin siks aikaa koko perhe kävelylle. Siinä sitten reippasti mentiin, ja en olenkaan huomannut että kadulla tuli liukkaampi kohta. kaaduin sit komeasti takamuksilleni ja siitä selälleen:( säikähin ihan hirveesti, koska masusta sillen "repäisi" ja tuntui kipua. Soitin sit ensiapuun ja sanoivat et pitää tulla näytille. Mies jäi pojan kanssa, ja mä lähin suoraan sairaalalle. Pääsin aika nopeesti lääkärin juttusille, ja hän sitten tunnusteli vatsaa ja ultrasi. Kaikki oli onneksi kunnossa! Olin tosi huojentunut, vaikka pieni epävarmuus kuitenkin jäi. Lääkäri sanoi että kipu vatsassa on todennäkösesti vatsalihas, joka varmaankin pikkaisen revähti. Tarkemmin kun itse ajattelen, niin luulen kans että näin on. Tänään on taas tuntunut liikkeitä, niin eikähän kaikki ole ok.:) Mut kyllä oli tosi inhottavaa tuo kaatuminen! :/ Mutta onneksi siis taidettiin selvitä säikähdyksellä. Perjantaina mulla onkin sitten eessä rakenneultra, joten siellä taas näkee lisää pikkuista!:)
 
heipsan! täällä ilmottautuu mukaan yksi ylipainoinen odottaja. bmi:tä en oo laskenu, masentais vaan. Pituutta on hurjat 156cm. Ekalta painoin 75 kiloa raskauden alussa, synnärille mentiin 99 kilosena, muutama jäi laitokselle. pudottelin painoa vhhlla 1.5 vuotta ja sain pois 19 kiloa. toista aloin odottamaan painossa 80, raskauden aikana kiloja tuli 26, eli laitokselle lähdettiin 106 kiloisena ja sinne jäi 7 kiloa. nyt on vhhlla pudoteltu jo 25 kiloa kolmen vuoden aikana (aika on/off meiningillä valitettavasti) nyt ollaan siis viikoilla 5+3 ja lähtönä on se 81 kiloa. toivotaan ettei hormoonit tee tepposiaan, eikä paino alkaisi kovinkaan nousemaan, mieluusti huolisin painon putoavan vaikka viitisen kiloa raskauden aikana :whistle:
Ensiviikolla alkuraskauden ultra =) (aiemmissa raskauksissa en ole käynyt)
mmilia08: olisin kiinnostunut noista äitiysvaatteista!
 
hk
Moi pitkästä aikaa...

lukemassa olen käynyt, mutta kirjoittamista en ole saanut aikaiseksi.

Tuosta verenpaineesta, sen tarkkailun rajat annettiin mulle sairaalasta 140/90 ja kotimittauksissa 130/80. Mä olen jännittäjä tai pelkääjä ku kyseessä sairaalaan tai terkkarille meno, joten antoivat jo lääkityksen jos vaikka kotitulokset alkaa nousemaan.... Mulla ekassa raskaudessa tuota verenpainetta ja kohdun virtauksissa ongelmia. Tokassa sitten tuplat, joten siitä paljon seurantaa ja sit sen lisäksi mulla ja miehellä veriryhmissä jotain epäsopivuutta, jota pitää kaikissa raskauksissa seurata.

Täällä mennään hetki kerrallaan. Ennätin tässä käydä toisessa neuvolassa paino oli jopa reippaan kilon tippunut, sit siellä niskaturvokkeessa ei ollut onneksi mitään... Ja kun viimeksi oli se rd niin nyt jo eka rasitus takana ja paastoarvo ei ollut kunnossa ens maanantaina pitää hakea mittarit ja ohjeet.... Tosin en tiedä miten tuota mittaamista voi oikein harrastaa, kun mä en pysty itteäni pistämään ja kun ei noi ymmärrä sitä :)

Kuukauden päästä puolessa välissä ja samalla rakenneultra sairaalassa. Sairaalassa suhtauduttiin minusta hyvin, mutta terkkari tuntuu tosi ahdistavalle kaikkine vahtimisineen.... mä kuitenkin omaan tervettä järkeä sen verran että osaan omista asioista huolehtia :)

Huono-olo helpottunut, joten nyt taas jaksaa tehdä ja toimia

HK
 
Verenpaineesta En ole mittaillut kotona verenpainetta kotona, koska ei ole laitetta. Mutta toivoisin jotenkin että siihen kiinnitettäisiin huomiota enemmän, ehkä se ei ole sitten niin vaarallista, en tiedä. Parin viikon päästä neuvola, mielenkiinnolla odotan mitä sitten verenpaine on.
 
Moikka,

Tervetulemas vaan Tohniainen! Onpa sulla hienosti paino tippunut ennen raskautta, onnittelut!!

Ja Miirusella on painonnousu pysynyt hyvin kurissa!! Mulle annettiin eka raskaudessa jo melko alussa neuvolasta verenpainemittari lainaan kotiin, koska kai mäkin sitten jännittelen helposti vastaanotolla. Kysy ensi kerralla, jos saisit sinäkin! Mittarit on kuitenkin aika kalliita. Mäkin meinasin, et hankin nyt täällä itselleni mittarin kotiin, mutta kun lekuri sanoi, ettei tarvitse kun siellä mittailla, niin annan olla ainakin toistaiseksi.

Miten Hensku teidän rakenneultra meni? Onneks ei tuossa haverissa käynyt pahemmin. Mäkin kaaduin ennen joulua Suomessa ja kyllähän se helposti huolettaa! Mä synnytän sairaalassa. Ei mulle edes ehdotettu kotisynnytystä, enkä kyllä haluaisikaan. Mä jotenkin tykkään, että sairaalassa on aina kaikki mahdollinen apu lähellä. Ja enpä tosiaan vielä ole edes päättänyt synnytystapaa. Ymmärrän kyllä, että monet haluavat kotisynnytyksen. Mun miehen äidinkieli on englanti, joten olen sitä aika paljon puhunut viime vuosina, kielen puolesta synnyttäminen täällä ei siis kauheasti jännitä. Ei oikeastaan muutenkaan, ainakin tähän asti kaikki on sujunut niin hyvin ja hoito tuntuu hyvältä. Toivotaan, että jatkuu näin.

HK, voitko sä pyytää sun miestä pistämään? Mä jännitin sitä kauheasti, mutta se pistolaite on aika high-tech ja ei tosiaan sattunut ollenkaan. Luulin, etten saanut edes reikää aikaiseksi, mutta kun puristin, niin tulihan sitä verta. Vähiten tuntoa on kai sormenpään sivussa. Tsemppiä!!!

Ja sitten sitä omaa napaa. Meillä oli eilen se rakenneultra ja tässä vaiheessa kaikki oli kunnossa!! Ihana helpotus! Vauva kasvaa ihan just lasketun ajan tahdissa. Ja kysyttiin myös sukupuoli, meille tulee toinen tyttö! :heart: Ultraaja ei tosin saanut sanoa mitään ultran lopuksi ja kun lääkäri ei vielä ollut tullut, piti mun odotella reilu pari tuntia, ennen kuin lääkäri soitti tuloksista. Ultra oli tosi tarkka, katsoivat kaikki verivirtaukset (sydän, istukka, napanuora) huolella, tätä ei ainakaan esikon aikaan Suomessa tehty näin tarkasti. Saatiin mukaan dvd, missä ultraus ja sitten myös toisella levyllä still-kuvia. Pari 3D-kuvaakin on, mutta neitonen on vielä sen verran kaponen, että eivät olleet kovin edustavia. :) Tutkivat myös erityisesti huuli-ja kitalakihalkioiden mahdollisuutta, kun meillä on ollut lähisuvussa ja ei kuulemma näyttänyt todennäköiseltä. Tosi tarkkaan täällä kysytään taustatiedot ja näköjään sitten tutkimuksia peilataan niitä vasten vielä erityisesti. Varmasti Suomessakin, mutta ehkä täällä vielä astetta tarkempaan. Oltais saatu vielä joku lisäverikoe Down-riskiä ajatellen, muttei haluta enää, riskiluku oli jo nyt 1:12 000. Ihana oli nähdä pikkuinen ja koko asia taas konkretisoitui hurjasti, muutto ja alkuhässäkkä täällä on vienyt ajatukset koko raskaudesta.

Puoliväli poksahti eilen, kivaa!! Mulla tuli taas tämmöinen megapostaus, sori vaan...kun harvoin käydään, niin kirjoitellaan sitten kunnolla!!! :) Voikaa hyvin ja oikein kivaa viikonloppua, nauttikaahan Runebergintorttuja minunkin puolesta!!!

-Nigella & Rapu 20+1
 
Hei :7

kyllä harmittaa painon nousu oli nyt tässä neuvolassa +700g viikkoa kohden.
Eli, painoa tullut nyt koko raskauden aikana 5,6kg ja viikkoja on vasta 22 :(
Harmittaa..

Paljon teillä on ollut sf mitat, menin nimittäin yläkäyrien yläpuolella ja mietin voisiko ylipainolla olla osuutta tähän, neuvolan täti laittoi vaan uuden sokerirasitus lähetteen ja puhui että 30+ viikolla jos ei oo tasottunu äippäpoli kontrolli ultra.

nimittäin tänään on 22+0 ja sf oli 25 :eek: , ja lapsivettä oli normaalisti, sekä sikiö viikkojen kokoinen maanantaina rakenneultrassa..

onks kokemuksia, kiitos :)

mmilia ja pikku kaveri 22+0
 
hk
En usko että ylipainolla on tuon sf-mitan kanssa tekemistä mulla kaksosissa oli 22+3 sf 27 ja esikoisella 21+1 20 ja painoa on ollut aina reippaasti yli voisin kuvitella, että lapsen koosta enemmänki kyse... mulla oli esikoinen pieni syntyessään 2430g eikä noi kaksikaan kauehean isoja olleet.

Kyllä toi mies pisti edellisessäkin raskaudessa, mut toi seurantahan se kaikkein vaikeinta on ku noita tarvikkeita tarttee kiikuttaa pitkin poikin mut jospa tuon sais onnistumaan.
 
Mulle ainakin oma terkkari sanoi, että mun kohdalla ylipaino vaikuttaa sf-mittaan.. Oli 28+3 huikeat 37! Sanoi vaan, että johtuu siitä, kun mahan kohdalla on sitä ylimääräistä nahkaa ja se vaikuttaa mittaan, eli siltä osin maha kasvaa omillä käyrillään.. :D
 
NiQ
Mitäs tänne naisille kuuluu?

Omaan napaan ei juurikaan uutta, liikkeitä kovasti yritän tunnistaa, mutta ilmeisen turhaan :/ aikanaan kai nekin. Huomenna tulee puoliväli jo täyteen <3

NiQ & Pena 19+6
 
Heippa!

Tuun tänne kans teijän kanssa porisemaan. Kerron tässä lyhyesti mun tarinani, mitä oon itelleni vuosien aikana tehny! :DD

Lukioaikana lihoin valehtelematta semmoset 40 kiloa. Oon semmonen että syön iloon ja suruun. Rakastan syömistä! Yläasteella olin vielä suht normaalikokonen, ikinä en oo laiha ollu. Ehkä sillonkin vähän normaalia pyöreempi kuitenkin. Muttqa abivuotena olin sitten jo kunnon valas. Sitten muutin omilleni, jolloin söin tietysti vaan huonommin ja huonommin enkä liikkunut yhtään. Jossain vuodessa painoo tuli sitten jo taas ihan törkeesti, joku 15 kiloo lisää! oon aina ollut pitkä (182cm nyt) ja oon lohduttatunut jotenkin sillä et onneks oon niin pitkäkin! :D No mun painoindeksi oli tossa lokakuussa sairaat 40. Sitten otin itteeni niskasta kiinni ja laihdutin muutamassa kuukaudessa 20 kiloa! :) Sitten tulinkin ylläriksi raskaaksi, ja nyt laihduttaminen taas jäi, mutta yritän nyt ettei tulis lisää kiloja ihan kauheeta määrää. Ja sitten taas lisää massaa pois kun synnytys on ohi.

Nyt on kauheesti kyllä herkut maistunu tässä alkuraskaudessa. Oikeen ällöttää se määrä mitä kurkusta alas karkkiakin pistelen! :D

Kertokaahan kaikki millai menee, mäkin tuun tänne aina välillä avautumaan iloista ja suruista ;)

-CInderella 8+2
 
hk
Hei,

Oltiin tiputtu pitkälle jo.... Eilen oli rakenneultra ja vauvelilla onneksi kaikki kunnossa. Mutta ittelle jäi sellainen huonomaku tuosta reissusta. Mä en oikeesti tiedä miten hiton tyhmänä ihmistä voidaan tuolla laitoksissa pitää, mut noiden toive on todella se, jotta jos raskautua ajattelet, niin syytä on olla alle kolmekymppinen, terve, ei ylipainoa ja mielellään suvun taustat tutkittu tarkkaan, jottei mitään ihmeenpää ole odotettavissa.

Eikö kellään olis aikaa miettiä, miten tuon paatoksen työntää suustaan ulos kun oikeesti mä tiedän noi riskit ja olen niistä ite huolissani myös, olen kuitenkin puolessa välissä paino on oikeesti laskenut koko ajan ja kaikki muu on hallinnassa.

Tämä siitä, että mulla oli ensin aika varattuna diabeteshoitajalle, jonka kanssa oli tarkoitus katsoa mun ruokavalintoja, koska olen ruoka-aine allerginen, jotta saan kaiken tarvittavan ittelle ja vauvan kasvamiselle.... mites kävikään... ensin mentiin ultraan ja kun tuohon tutkimus huoneeseen sisälle meni, niin aloitettiin saarna aiheesta lapsen liikakasvu, isot vauvat, ylipaino, raskausajan diabetes. Tuli sellainen soppa, josta halus päästä vaan pois ja äkkiä. Eikä muuten saanut tuosta ultrastakaan mielihyvää, jota vauvan katselu yleensä antaa ja ainakin puolet meni kivasti ohi.

Ja kun noita edellisiä ja tätä raskautta sitten vertasin keskenään noiden tilanteiden valossa, aiemmat lapset ei ole olleet jättiläisiä, ensimmäinen oli pienipainoinen syänlapsi, sit noi kaksoset nippa nappa normaalipainoisia ja toi painoarvio, joka tuli oli esikoiseen verrattuna 10g suurempi täysin samalla hetkellä ja kun noihin tupliin vertaa, niin tismalleen sama.

Milloinhan sitä olis älyllisesti sellainen noiden sairaalan tyyppien mielestä, jotta oikeesti osaa ilman saarnaa hoitaa noita pakollisia juttuja... ihan hirvittää, huhtikuun lopussa mennä uuteen tarkastukseen, kun tää oli aikas paskanmakuinen reissu.

Se musta ja pahasta olosta.... Mites toisilla menee?

hk ja pikkuinen
 
NiQ
Oon pahoillani hk tuommoisesta käytöksestä :( voin vaan kuvitella miten ne on innostunu siellä palauttaan yhtä eksynyttä äitiä hyvien maailmaan, huoh!!!! mä oon koko ajan pelännyt että koska mulle se valitus alkaa, mutta kukaan ei oo tähän mennessä sanallakaan mitään maininnut ylipainosta. Itse jopa ekassa ultrassa hermostuksissani sanoin että "mahtaako siitä mahan päältä mitään näkyä näiden makkaroiden alta" johon ultraaja sit vaan nauroi että takuulla näkyy... tsemppiä sulle jatkossa noiden täydellisien sairaanhoitoalan ihmisten kanssa! :hug:

Meillä oli tänäaamuna rakenneultra. Muuten oli kaikki hyvin, mutta pikkuinen oli aika pieni (326g) joka vastasi viikkoja 20+0. Reisiluu laahasi vasta 19+2, pitäsiköhän tuosta olla huolissaan? :( kolmen viikon päästä olis kokokontrolli..

NiQ & Pena 21+1
 
Täällä olisi myös yksi ylipainoinen odottaja!

Ihan alkuraskaudessa mennään joten kaikki on vielä auki, mutta jos kaikki menee hyvin niin meille syntyy kakkonen marraskuussa! :heart: Painoa on kertynyt "hieman" enemmän kuin pituus sallisi, painoindeksi on 30 päälle. Lähden yrittämään tosissani että paino ei nousisi ollenkaan raskauden aikana ja se vaatii kyllä melkoisen muutoksen tähän syömishommaan. Mutta täytyy vain perustella itsellensä kuinka se on niin itsensä kuin vauvan parhaaksi. Nyt on taas eletty kuin pellossa pari viikkoa ja pakko olis taas saada itsensä kuriin. Ekaan neuvolaan on kolmisen viikkoa ja siellä katsotaan ne "lähtölukemat" jotka toivonmukaan säilyvät puntarissa hyvin pitkään!
 
NiQ
Paljon onnea Haave plussasta ja tervetuloa mukaan :flower: Mulla ei ole ainakaan tähän mennessä ollut homma eikä mitään pitää painoa kurissa. Nyt on paino noin -4kg vielä pakkasella plussauksesta. Ja siinä se on pysynytkin jo pari kuukautta. Mulla siis BMI 34 :)

laitanpas tähänkin pari päivää sitten otetun kuvan :)

Aijaa.com - 7601898.jpg

NiQ & Pena 21+1
 
hk
Sanottiinko sinulle, että toi ei ole normaalia? Mulla tän tulevan painoarvio eilen 20+1 320g ja siis normaali esikoisella oli 310g samat noi viikot ja silloin kaksoset oli viikkoa aiemmin eli 19+1 289g
Meillä toi esikko oli siis pienipainoinen. Katsoiko noita kohtuvaltimon virtauksia, miten ne oli? Täällä ainakin niitä sitten jatkossa seurattiin ja kun hänen painonsa ei noussut mulle annettiin varoitus, että käynnistävät noin viikolla 36.... Mut silloin se oli joulu aaton aatto ja mun onneksi vauva vähän kasvanut ja sai jatkaa masussa seuraavaan kontrolliin uuden vuoden jälkeen. Jonne en sitten ennättänytkään kun hän syntyi 38+0 ja painoa 2430g eli oli pienipainoinen ja sit selvisi, että on myös sydänvika olemassa. Noi mitat on sitten aikas pienistä kiinni, mutta tietysti hyvä kun seurataan.

Tervetuloa Haave joukkoon mukaan!

Mä olen päättänyt laskea kaikki niin ettei tosiaan tuo paino nouse ja katsotaan josko noiden kakaroiden perässä juoksis enemmän tai sen minkä pystyy.
hk ja pikkuinen
 
NiQ
No mä en jaksa olla kovinkaan huolissani tuosta 20+0 tuomiosta, koska mun alkuperäisten laskujen mukaan tänään olis 20+3 (tikutin oviksen siis). mutta mua vaan häiritsee toi reisiluun mitta, joka olis siis 8 päivää mun laskuista jäljessä. Nt-ultrassa on varmaan tullut virhe, koska varhaisultrassa sanottiin että vastaa 7-8 viikkoa (silloin oli mun laskujen mukaan 8+0) ja sit yhtäkkiä nt-ultrassa se muuttui 12+4 (vaikka mun laskujen mukaan olis pitäny olla 11+5)... sekava sepustus :) mutta siis tuo reisiluun mitta lähinnä tässä vain huoletti. Meistä kun ei kumpikaan mikään pienikokoinen ole (minä 173cm ja mies 185cm)
 

Yhteistyössä