Muita ylipainoisia odottajia?

Nyt se on käyty :) Pientä valitusta siitä,että paino ei saa nousta,että kyllä se lapsi sieltä osaa ravintonsa etsiä! Mutta ei läheskään niin paha,kuin sitä ajattelin. Tupakoinnista se mulle saarnan piti,siis ite lopetin plussasta,mut lähinnä miehen tupakoinnista se mulle valitti.. Enpä mä sitä saa lopettamaan vaikka ummet ja lammet sille selittäisin,jos ei ite halua..
Verenpaine (alapaine koholla) enemmän kun viimeks,mutta taas uus tilanne niin kyllä jännittää.. Pitää hakee mittari äitiltä.. Saa kotona mittailla..

Ultras mahan päältä ja sisäkautta. Mutta kuulemma mahan päältä näkee paremmin,mitä ihmettelin kyllä. :D No parempi niin,ei tarvii joka kerta heitellä housuja veks :D Eli toisinsanoen valtakunnassa kaikki hyvin..!! Ainii ja painoo oli tullu reilu kilo.. Jospa se ei enempää nouse (toivossa on hyvä elää) :)

honeybunny Turhaan vissiin mäki jännitin :) Tuuhan sinäkin kertoon sit kuinka kävi!
 
NiQ
Kiva että taiskan neuvolareissu meni mukavasti :) mulle ei oo kukaan vielä valittanu missään mun painosta, ei äippäpolilla, neuvolas tai lääkäris vaikka tuo painoindeksi on sen 34-35. Mä luulin että ne alkaa heti saarnaamaan :p
 
en mie ymmärrä kui se miehen tupakointi haittaa jos se tapahtuu ulkona yksin ollessa...meillä mie spolttaa,mut ei koskaan sillo jos mie tai lapset ollaan pihalla hänen seurassa. Raskaana olevien tupakoitnia en ymmärrä,koska mun mielestä se ei ole "ädin oma asia" kun on kyse siitä että lapsi vetää myrkkyä itseensä :(
 
NiQ
En kans ymmärrä miks siitä pauhataan jos mies tupakoi. Meilläki ekassa neuvolassa mies kun vastasi nauttivansa muutaman alkoholiannoksen viikossa, tuli siitäkin jotenkin iso numero. En ymmärrä... ketään se ei kuitenkaan häiritse.
 
Laiskuus/urheilullisuus Mä olen ainakin niin laiska ja saamaton raskaana ollessa, että hävettää. Liikkuminen on tosi vähäistä. Mutta on se myös tuskaa, alkaa mahasta sattumaan, epämukava olo jne. Joten mielummin liikun vähän ja voin paremmin, kyllä sitä ehtii sitten liikkumaan ja pystyy liikkumaan kun vauva syntynyt.

Huomenna äitiyspoliklinikalta soitetaan ja kysytään sokruarvoja. Eivät varmasti ole tyytyväisiä, koska töissä sitä ei aina muista mittailla ja muutenkin on ollut silloin ja tällöin mittailtua. Muisti kun ei ole muutenkaan niin hyvä.
 
Joo,toi tupakointi on aika kummaa.. Mun mielestä se on tärkeetä sanoo sillon,jos vielä raskaana ollessaan polttais,mutta eihän se mies oo raskaana!! Ja mullakin miekkonen reissuhommissa,niin pitäiskö mun sanoo sille,että : "kun sä aina olet poissa kotoa,niin sun täytyy lopettaa tupakointi,se on passiivista,vaikka sä sen polttaisit siellä 700km päässä" Naurettavaa.. Ja muutenkin kun ulkona polttaa,ilman minkäänlaista savua sisätiloihin.. Sitten ehkä ymmärrän kun vauva on syntyny ja jos paljon pitää pikkasta sylissä sen jälkeen kun on polttanu.. YMS.. No,mut kait se on niin paha,että siitä pitää mainita :p
 
Mä en oo tähän pinoon ilmottautunut, ja kohta on toivottavasti myöhäistäkin ;), mutta ajattelin tulla tsempittämään teitä. Eli itsellä lähtö BMI 36, tänään rv 40+0 ja kiloja tässä raskaudessa tullut yhteensä 3,2 kg. Olisin toki vielä tyytyväisempi ollut, jos olis paino pysynyt samassa, mutta täytyy toki tuohonkin tulokseen olla erittäin tyytyväinen. Mulla onneksi raskaus on jo itsessään rajoittanut syömisiä, eli alkuun ei makeat maistuneet, sekä annoskoot pieneni ja nyt kyllä makeat maistuu mutta on pysyneet silti ilmeisesti kohtuudessa, annoskoot edelleen pieniä koska nyt taas maha jo painaa niin ettei isoja annoksia mahdukaan.

Mutta tsemppiä siis kaikille, yrittäkää olla stressaamatta, aika monella ylipainoisella tuntuu tuu raskaus sillä tavoin sopivan, että jostain syystä elimistö itse pitää huolen pienestä painonnoususta.

Tibia- joka odottelee pääsyä tositoimiin
 
heissan vaan :wave:
välillä käyn tääl lukemas (mulla kans ylipainoo) ja tohon tupakkakeskusteluun heitän kommenttia:
kuulemma ei sais vauvan kans nukkua samas huonees jos perhees poltetaan!!! joku uus tutkimus(?) tehty TAAS
 
NiQ
njahans, millähän tää maailma ei oo jo kuollu sukupuuttoon ku iänkaiken puolisot on poltellu jopa sisällä :p jotenki tuntuu niin pöllöltä että raskaana olevia naisia pelotellaan jos jollakin vähän väliä. milloin ei saa meikata yms...
 
nimenomaan. ja nykyään on enemmän sairauksia/allergioitaki. meillä ei oo ikinä ollu ylisiistiä ja kissat ja koira saa levitellä karvojaan. ompahan kakarat ollu terveitä. hyvä jos kerran vuodessa flunssan sairastaavat. ja sama pätee tähän tulevaanki. senkus ryömii sit tuol lattial vaik ei olis siivottukkaa jus!!!
 
tuohon tupakka juttuun liittyen: outoa että tuollain puolison tupakoinnista vouhkataan. mun yks tuttava on vetäny röökiä koko raskauden ajan ja neuvolassa taputetaan päätä et hienoo kun et enää koko askia polta päivässä.. Mun mielestä on ihan käsittämätöntä! eihän sitä tietenkään kukaan voi aikuista ihmistä pakottaa lopettamaan mut vois tuohon vähän ponnekkaammin puuttua.

mua alko yhtäkkiä suunnattomasti ahdistaa tää lihavuus.:( vituttaa ja masentaa. Mulla ei oo minkäänlaista itsekuria,jos päätän et nyt syön terveellisesti ja liikun enenpi jne. niin jaksan sitä ehkä viikon ja sit taas "retkahan". Sitten varhaisultrassa se kätilö anto ymmärtää et on mun painon vika et edellinen vauva oli niin iso. ja et jos oisin syöny paremmin vauva ois voinu olla jopa 500-800g pienenpi.. Mulla ei ollu sokereissa mitään vikaa raskaudessa ja on vaikee uskoo et oma ruoka vaikuttas niin paljon vauvan kokoon ilman diabetesta..Ja en tosiaankaan herkutellu koko raskautta ja painoakin tuli vaan 2kg koko aikana.. Vaan en tiiä sitten.

Onneks maanantaina on neuvola ja mun oma terkka on ihan superihana. Kannustaa kovasti, et paino pysys samoissa lukemissa muttei nalkuta vaikkei onnistuiskaan.:)

Tuulis ja ipana 9+0:heart:
 
Tuuulis Mulla on ihan samoja fiiliksiä välillä!! Ja pelkään niin kovasti,että aina joku mainitsee painosta,josta mulla alkaa kamala noidankehä!! Siis masennun siitä,ja syön herkkuja. Sit kun syön herkkuja niin se masentaa lisää ja sit vielä sen takia syön herkkuja.. Eli siis olen tunnesyöppö!! Jospa se nyt iloisen asian vuoksi vähenis ja sais tuon painon pysymään näissä lukemissa..

Pidetään peukkuja ja toivotaan kaikille sujuvaa ja erittäin onnellista odotusta.. Tsempataan toisia ja näin me tytöt onnistutaan missä vain!! ;)
 
hk
Minäkin ilmoittaudun tähän ketjuun kolmas raskaus alussa ja painoa löytyy eka kertakin jo käyty äitipolilla, kun matkassa on liian paljon sellaista, josta neuvolassa eivät ymmärrä. Ja kaikkihan vaan tahtovat parasta!!! Ekassa neuvolassa eivät motkottaneet tuosta painosta, mutta saas nähä miten ens viikolla käy kun oma terkka palaa puikkoihin varas aikaakin reilummin. Äitipolilla tosi asiallinen kohtelu, mutta suotavaahan olis ettei paino nousis ollenkaan, mutta ei olis muuten omasta mielestä pahitteeksi jos tässä sivussa jokunen ylimääräinen lähtis pois:)

Viikko sitten katsottiin tuo niskaturvoke ja vauvalla oli kaikki kunnossa, joten seuraavan kerran sairaala on maaliskuun alussa ja samalla katsotaan rakenteet.

Tupakkakeskusteluun.... Täällä ei vielä ole sanottu mitään miehen polttamisesta, mutta se onkin sellaista, ettei polta ku töissä ja sit kotona toisinaan perjantai ja lauantai-iltoina... tosin mun puolesta voi lopettaa kokonaan, kun sen verta harvoin tota edes tarttee. Tosin omahan on asiansa! Syksyllä ukkini kuoli keuhkoahtaumatautiin ja loppu oli aivan tosi vaikea, niin sen yhteydessä tuli todettua, että toi on sitten sunkin tulevaisuus, jottei totuus pääse unohtumaan.

hk ja pieni 13+3
 
taiska87 toi on osittain minunki kohdalla totta...toi tunne syöminen nimittäin...jos mua joku vituttaa saan nautintoa syömisestä,mieluummin olis niin kun joillaki et ei ruoka maistu jos on stressiä tai ahdistusta...

Meidän terkka on kans aivan ihana...ei viime raskaudessakaan valittanu painosta vaikka nousiki melkein 20 kiloa...nyt tosin yritänkin ihan eri tavalla,koska on tuoreessa muistissa kuinka kamalaa oli loppuajasta kun tuli viel turvotukset päälle!!!
 
Tänne onkin tosi kivasti tullut paljon keskustelua! :) Tervetuloa vain uusille minunkin puolestani! :) Mä itse käyn täällä kyllä joka päivä lukemassa teidän juttuja, mutta en ole ehtinyt kirjottelemaan. Nyt aattelin että pikkasen näpyttelen tänne tekstiä, anoppi on pojan kanssa ulkoilemassa, niin on hetki aikaa! :) Mulla oli tänään neuvola, ja kaikki ok! Olin tosi huojentunut kun pelkäsin että onko kaikki hyvin, kun en vielä hirveesti tunne liikkeitä. Mutta sydänäänet kuului hyvin, ja kohtu kavasvanut normaalisti!:) Hemppa vähän laskenut. Verenpaineet taas korkeella, mutta mulla on aina jos muualla mittaa kuin kotona. Ihanasti terkka ei sanonut painosta ilkeesti, vaikka onkin noussut jo kolme kiloa. Sanoi vaan että ihan normaali painon nousu. Nyt täytyy vaan tsempata, että ei nousis nyt tässä enään vähään aikaan. Sanoin kyllä terkalle että varmasti vielä loppua kohti nousee.Toki liiallista nousua pitää välttää. Nyt ei olekaan kuin kolme viikkoa rakenneultraan, kyllä aika menee nopeesti! :)

Hensku 17+0
 
Nyt ois eka neuvola takana ja paino oli tippunu 5kg!:D
Sain ajan diebeteshoitajalle, kun sitä itse pyysin.
kahteen sokerirasitukseen joudun, mutta hyvä niin.
Nyt ei järki luista yhtään, enkä saa mittään kirjotettua.
 
Tuuulis voi miten mukava yllätys ollu!! Näyttäspä itelläki puntari seuraavalla kerralla edes pari kiloo vähemmän,niin voisin lähtee hymyillen neuvolasta.. (vaikka enpä sieltä kovin surullisena vielä oo lähteny:D) Niin ootko sä jotenkin muuttanu sun ruokailutottumuksia,vai miten noin hyvin lähteny? (sori,en jaksa istua yhtään ylimäärästä koneella :/ joten en jaksa lukee..)

Mulle on tullu aivan järkky alaselkäkipu!! Siis se on ihan jumissa.. Mulla on muutenkin notko selkä ja kaks alinta nikamaa rappeutunu,niin pelkään pahoin,että selän kanssa tulee ongelmia vielä enemmänkin.. Kauhee kammo,että jos mä vammaudun :eek: En tiijä mistä se kammo tulee,mutta pelkään sitä kuitenkin.. Miten voi ihmisen päätä vaivata näin kovasti!!
Siis kun,kerroin siitä lääkäristä,että se ei ollu niin paha,kuin kuvittelin,mutta nyt kun on menny hetki,niin mietin vain koko ajan kaikkee,että miten voisin estää painonnousun,kun sitä niin kovasti nyt jännitän.. Siis kun sanottiin,että se ei saisi nousta yhtään,niin sit sitä murehtii,että jos se nouseekin.. :( Yritän olla positiivinen mutta mieli väkisin vetää välillä maahan :(
 
taiska:eek:on koittanu jättää ylimääräset hiilarit pois,en kuitenkaan oo mitenkään orjallisesti oo noudattanu. Lisäksi pahoinvoinnin vuoksi kaikki makea on jäänyt pois. Terkkari nyt sitten sanoi aika napakasti,et laihduttaa et saa,ja minä ku aattelin et saan hirveet kehut.:D
 
Eipä kuulunut soittoa äitiyspoliklinilta perjantaina, (kahden viikon sokeriarvoista lupasivat kysellä). En kyllä ole niitä muistanut tarpeeksi usein mitata ja edelleen on korkeina tunti aamupalasta, eivät sentään ihan joka kerta.
Olen huomannut, että enää ei ole pakko syödä parin tunnin välein. Ihan hyvin pystyy olemaan ilman ruokaa neljäkin tuntia, eikä sittenkään tule ahmittua onneksi.
Odotan jo enemmän kuin tarpeeksi milloin äitiysloma alkaa ja saa olla kotona. Pestä pyykkiä, tehdä ruokaa, siivota, olla vaan, valimistautua lapsen tuloon. Jotenkin tämä arki on raskasta kun käy töissä ja pitää hoitaa 3vuotias ja koululaisia.
Nykyisin ei ole tietoa edes millä viikolla olen, kai se jotain 30 on. =)
 
NiQ
Lääkärineuvolasta selvitty, paino oli laskenu 1,5kg, verenpaine oli "enää" 134/83 ja hb 134. Terkkarikäynti oli jonku 5min ku lääkäri jo odotteli toisessa huoneessa kun terkan ajat oli myöhässä. Ei maininnut mitää tuosta painosta, että oliko hyvä vai huono kun oli laskenut... Tänään on ollut alamahassa kummallinen paineen tuntu ja välillä makaillessa nipannutkin, onkohan tää ihan normaalia? :(

NiQ & Pena 14+5
 
NiQ
Mulla sattui alamahaan alkuraskaudesta ja kyselin neuvolasta. Johtuu siitä että kohtu kasvaa ja kohdun kiinnikkeet venyvät. Th sanoi silloin, että ei hätää jos ei tule verta.
Mulla supisteli myös kiitettävästi lähes jo noilla viikoilla, jos rasitin itseäni rappusissa...
Nyt olen mammalomalla ja saan levätä, niin ei supistele. Mutta jos lähden kauppaan kävellen, niin saan muutaman minuutin välein pystähtyä.

Silvia 32+1
 
NiQ
Tulipahan istuttua 5h äippäpolin/synnytysten päivystyksessä. Tuloksena ehkä saattaa olla ärtynyt umppari, mutta Penalla onneks kaikki hyvin. Tilannetta seurataan...

NiQ & Pena 14+6
 

Yhteistyössä