Muita ylipainoisia odottajia?

NiQ
Toi painosta marmattaminen on kyllä tosi syvältä, varmasti sen jokainen ylipainoinen tietää itsekin että ylipainoa on eikä sitä hirvittävästi saisi lisää tulla. Mäkin ekalla neuvolakerralla pelkäsin ihan kuollakseni sitä painosta valittamista, mutta ihan turhaa. Meidän neuvolatäti kun oli itsekin aika kookas, joten tuskin kehtaa alkaa kovin paljoa valittamaan :)

Mulla ekalla neuvolakäynnillä heitteli verenpaineet ihan pilvissä, ostettii kotiin mittari ja nyt jokapäivä mittaillut. Keskimäärin se siinä 120/70 on pysynyt :) jos nyt vaan pystyisi opettelemaan siitä mittarikammosta pois...

Jouluaattona ajateltiin kertoa meidän vanhemmille uutiset, olisko jollakin jotain hauskaa ideaa miten kertoa? :) Vielä olisi tasan kaksi viikkoa nt-ultraan, jännittää ihan hiritävästi, eniten kai se jos pikkuisella ei olekaan kaikki hyvin...

NiQ & Pena 9+6
 
Moikka! Tervetuloa Yaden :)

Minki, musta tuo on kans tosi törkeää tuo painosta kettuilu, jokainen ylipainonen varmasti tietää että sitä painoa on. Varmasti se harmittaa itseään, ja sitten on tosi kurjaa jos siitä vielä valitetaan!! Ärsyttää tuommonen!!:mad:

Nigella: tsemiä muuton kanssa! Tule sitten kirjottelemaan, kun olette päässeet perille! :)

NiQ Tuo on ihanaa tuo vanhemmile ja läheisille kertominen! :) Mulla ei ole nyt mitään ideaa miten kertoa, mutta kaverit teki viime vuonna sillain, että antoivat aattona lahjaksi kirjekuoren jossa oli ultrakuva! :) Hyvä että sulla nuo verenpaineet ollet hyvät! Mulla kans neuvolassa on korkeita lukemia, mutta kun kotona mittaa niin ihan hyviä lukemia ovat olleet!Jaksamista ultran ootteluun, nopeesti ne kaksi viikkoa vierähtää! Ymmärrän kyllä että jännittää, niin se vaan on aina! Mä kans aina huolehdin niin kovasti, sitten kun näkee sikiön liikkeet ja sykkeen näytöllä niin helpottaa!:)

Tänne ei mitään uutta, huonoa oloa on välillä vielä. Muuten jo aika hyvä ja väsymyskin alkaa jo helpottamaan. Nuhaa on vielä, jospa nyt ei enää vähään aikaan tulis kipeeks. Joulu valmisteluja pikkuhijlaa oon tehnyt, huomenna tarkotus siivota, ja torstaina paistaa kinkku ja tehä perunalaatikko ynnämuuta. :) Anoppi on tulossa meille viettään aattoa, sekä miehen siskon perhe. :) Mun omatkin vanhemmat saattavat olla tulossa. Että täällä onkin sitten porukkaa jouluna!:) Ihan mukavaa, tämä on kuitenkin viimeinen joulu tässä meidän asunnossa, vuodenvaihteen jälkeen laitetaan tämä myyntiin, meillä on tarkoitus alkaa ensikesänä rakentamaan omaa taloa. Millasia Joulusuunnitelmia teillä muilla on? :)

Mutta , pari päivää jouluun enään, tulkaahan kertomaan kuulumisia! :)

Hensku 13+4
 
Nyt on pakko hehkuttaa että eilinen puntarin lukema näytti suunnilleen -3kg! :) Jeee! Tätä on odotettu! :D Ja mitään muuta en oo tehnyt toisin, kun vähän katsonut annosmääriä!

Täälä on joulu vielä täysin kesken, jostain pitäis saada inspiraatio! Tosin ei me tänne omaan kotiin kovin joulua viitsitä laittaa, kun niin vähän täällä vietetään aikaa.. Aattona mennään anoppilaan (mun kielellä mummolaan) ja aattoyönä tai joulupäivän aamuna lähdetään sitten mun sukulaisten luo toiselle puolen Suomea.. :) Pääsee äidin ruokien ääreen, nam! :D

Minä en jaksa jouluna ottaa stressiä syömisistä, syön mitä haluan! :) Ei tuo mun maha enää vedä edes entisiä määriä ruokaa, joten se lohduttaa vähän! :)

Pikkuveljelle 4v pitäis käydä vielä joululahjaa katsomassa! Muut jääkin sitten meillä ilman, taloudellisen tilanteen takia..

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille mammoille! :)

-Minki ja kanssamatkustaja 21+5-
 
Ihanaa, täällä oli tällainen ketju! Liittyisin mukaan. Kolmatta lasta odottelen alkumetreillä ja oma paino huolettaa. BMI on kotimittarilla yli 33 (ja neuvolassa varmaan 34 ku punnitsevat vaatteet päällä). Viime raskauksissa bmi oli alussa 27-28, mutta tänä vuonna takana on 3 varhaista keskenmenoa ja mä oon tämmöinen tunnesyöppö ja syön suruuni ja stressiin, joten painoa on tullut keväästä 10 kiloa lisää entisten liikakilojen lisäksi. :( Harmittaa kauheasti olla näin painava nyt. Viime raskauden äitiysvaatteetkaan ei mahdu päälle..

Viime raskaudessa puhkesi radi, mutta pysyi karppaamalla kurissa. Saa nähdä miten tällä kertaa käy. Eka neuvola jo painaa mielessä, vaikka siellä on kyl ihana terkka, mut kyl silti harmittaa puntarille siellä mennä.

Viime raskauksissa mun ei tarvinnu painoa silti murehtia, se nousi max 10kg. Mut nyt en haluis sen nousevan senkään vertaa...onko siis ok näillä bmi-lukemilla, että yritän pitää painon näissä lukemissa mitä se nyt on? Eli saako tavallaan laihtua siis raskausaikana? Mitä teille on sanottu? Vai saako paino peräti laskeakin vähäsen?

Koralli & Tähkä 7+1 (laskettu Laurin päivänä 10.8)
 
Koralli73 Tervetuloa mukaan! Eiköhän se oo ihan normaalia, jos sen painon yrittää pitää samassa koko raskauden.. Kannattaa toki neuvolasta kysyä, jos eivät suoraan ota mitään kantaa.. Mulle ainakin sanottiin, että mun BMI:llä (49) ei oo haittaa vaikka paino tippuiskin.. Sitä vaan painotettiin että laihduttamalla ei saa laihduttaa, mutta terveellä ruokavaliolla ja liikunnalla saa vaikuttaa asiaan.. Eikä kannata siitä painosta ottaa mitään suurempaa stressiä, kyllä niistä kiloista pääsee eroon viimeistään sitten kun nyytti on maailmassa! :) Tällä logiikalla minä etenen!

-Minki ja kanssamatkustaja 21+6-
 
Hyppään kyyttiin bmi 38.6:lla eli joo painoa on.... :ashamed:

Raskausviikkoja nt 25+6 ja paino on ONNEKSENI vain pudonnut!!!!! :cool: bmi oli raskauden alussa 41.5... Eli tuommoiset 8 kiloa on paino pudonnut raskauden aikana, sen kummemmin laihduttamatta! Annos koot on pudonnut paljon ja herkuttelu jäänyt myös... Eli en tietoisesti yritäkkään laihduttaa!

Kuopuksen odotus aikana paino putosi kymmenen kiloa, synnytyksessä toiset 10 kiloa... Eli 20 kiloa yhteensä!! Hetken olin jo tosi hoikka tyttö, mutta niin vaan paino tuli takaisin korkojen kera!! :(

Mutta nyt aijon pitää pudonneista kiloistani kiinni!!! Ei ole mitään jäkree lihoa niitä takaisin kun niistä nyt liki ilman pääsen eroon.... Vaan päivää kerrallaan ja vauvan onnellisesti syliini saamista ennen kaikkea hartaasti odotellen.. :)
 
Moikka! :)

lysti tervetuloa! :) hienoa että sinulla paino pudonnut! Kumpa itsekin pystyisin tuohon samaan... :)

NiQ Mä en osaa sanoa tuosta masutuubista, mutta luulen että se on aika joustavaa materiaalia, että luulisi sopivan meille isompikokoisillekin?! Tietysti riippuu varmaan paljon odottajan ruumiinrakenteesta, että miten paino jakautunut, ja sitten luultavastikin niissä masutuubeissa, että eri valmistajilla voi olla erilaisesti mitoitettuja ne tuubit. Mut tälläsiä mietteitä mulle tuli. Kannattaa varmastikin käydä jossain kokeiliemassa, ainakin h&m:llä olen nähnyt noita tuubeja! :)

Tänne ei mitään uutta, joulu meni ja mukavaa oli! :) Muutama joulukilo tuli, ellei nyt sitten ole turvotusta, kun tuli parissa päivässä.Aion kuitenkin niistä päästä eroon, mulla painon vaihtelu on muutenkin tosi normaalia,se että se heittelee 2-4 kiloon ihan normistikin. Vähän on nyt noista joulu hulinosta, siivouksista ynnämuusta selkä ja vatsa vähän rasittuneet, masussa tuntuu välillä vähän kipua, en tiiä onko sitten vain kohdun kasvukipuja. Mut vähän kuitenkin huolettaa... :| Mutta muuten olen voinut hyvin, pahaa oloa ei ole enää oikeastaan ollut.

Mites Nigellan muutto on sujunut? :wave:

Tulkaahan kirjottelemaan!!:wave:

Hensku 14+5
 
Huhhuh! Ekaa kertaa pääsen kunnolla koneelle joulun jälkeen!

Joulu meni mukavasti anoppilassa syöden ja paketteja aukoen, siitä kotiin nauttimaan ja joulupäivänä sitten toiselle puolelle Suomea mun sukulaisiin! :) Ihana oli olla kotonakotona äidin patojen äärellä! :) Eilen sitten takaisin kotia kohti!

Minä sitten aattelin käydä päivystyksessä eilen illalla, kun ei ollut koko päivänä tuntunut liikkeitä, ja vähän kipuili maha oikealta puolelta.. No, sielähän meni koko yö! Ensin laittoivat synnytyssaliin ultrattavaksi, lääkäri joutui lähtemään kesken kun tuli kiireellinen tapaus. Synnärillä oltiin sitten puoli kahteen ja siitä ensiavun tarkkailuosastolle aamuun asti, odoteltiin kirurgin konsultaatiota.. Varttia vaille 9 pääsin sitten lähtemään äitipolille rakenneultraan, joka oli siis 9 jälkeen.. Eli 13 tuntia tuli vietettyä sairaalan seinien sisällä! Kaikki siis kunnossa sekä vauvalla, että äidillä!

Rakenneultrassa saatiin näkyviin puuttuvia rakenteita, ei tosin edelleenkään kaikkia.. Uusi ultra 4 vkon päästä. Vieläkään lääkäri ei suostunut kommentoimaan sukupuoleen.. Painoarvioksi saatiin tälläkertaa n. 600g. Hb laskenut 123 -> 115 muutamassa viikossa, joten pitää tuota rautaa syödä vähän tiheämmin.. Huomenna aamusta sitten taas neuvolaan! :D

-Minki ja kanssamatkustaja 22+5-
 
NiQ
Hensku mä oon ehkä maailman laiskin naispuoleinen vaatekaupoilla kävijä, siksi siis nytkin turvauduin helpoimpaan vaihtoehtoon :D mammahousut tilasin mammamialta, tuli eilen postiin ja olis just oikeen kokoiset. Ajattelin siis tuon tuubinkin tilata netistä laiskuuttani, voishan sitä tosin kaupoilla käväistä kun muutenkin oon huomenna menossa Tampereelle :) nyt tuntuu tuo maha pompsahtaneen esiin, mieskin jo sanoi äsken että "otetaan rölli esiin" ja kiskoi mun paitaa ylemmäs, hei kiitti vaan :D :D

Hienoa, että Minkilla ja vauvalla oli kaikki hyvin. Osasko ne kertoa mistä tuo kipu johtui?

Mä oon ollu niiin masokisti, oon mitannu verenpainetta niin tiuhaan että kädessä on mansetin kohdalla punaisia viiruja, onpahan tainnu vähä mittarikammokin kaikota. äsken mittauksessa oli 119/63 :) maanantain nt-ultra laittaa vähä jännittämään....

NiQ & Pena 11+1
 
Täältä taustalta kirjoittelen:wave:

NiQ kyllä masutuubeja löytyy myös eri kokoisia!
Pienten Parhaaksi - 6. Luukku - Bella Band - uudenlainen masutuubi! - varasto täydentyi!
MamaBella | Masutuubit
Amauti - MaM MultiTube sdettv masutuubi/imetystoppi *uusi*

..ja huutiksesta löytyi Masutuubien tekijä:
++++VALKOINEN MASUTUUBI, UUSI ISOMPI KOKO XL+++ 14.00 € - Äitiysvaatteet - Vaatetus - Huuto.net

Itse tilailin hältä 2kpl/xxl tuubeja ja voin sanoa, että OVAT reiluja - pidän niitä nyt kotosalla mini hameina;)
..ja olen ISO tyttö ilman raskauttahin - BMI 43.
Kysyin myyjältä yksityisviestillä, tekeekö suurempaa tuubia ja onnistui mainiosti!

Miulle olisi riittänyt tuo XL-kokoinenhin tuubi, hieman ainahin venyi käytössä..ei ilmeisesti elastaania kankaassa niin paljoa.

Ps. Miula oli -04 raskaudessa lähtöpaino 114kg ja kun vauva syntyi n. 138kg(raskausmyrkytys keräsi kovasti nestettä kehoon: /)
RD miulla todettiin rv33 ja lääkitys(pistos) oli käytössä n9vrk.

Neuvolassa painosta ei ns. marmatettu..mutta Ä-polilla pikkasen ultrauksen aikana(paksujen vatsanpeitteiden vuoksi vaikiampaa)
.. ja sairaalassa varsinkin muutama työhönsä kyllästynyt ammattilainen - vi**tti ihan välillä!..ja tietenkin pahaa mieltä tuli kun siellä jouduin n. 3vko. olemaan ja ikävä omaan kotiin kova..:ashamed:

Terve, pieni poikanen syntyi rv34+6 2210g ja 46cm:heart:
Vauva ei tarvinnut tehohoitoa, pari kertaa oli valohoidossa.
sairaala aika venyi kuitenkin 13vrk:n mittaiseksi pikkisen syntymän jälkeen kun minä voin huonosti(sektiohaava tulehtui ja operoitiin uudemman kerran)

Juuri odottajan runsas paino voi aiheuttaa sen, että sektiohaava ei parane kunnolla ja vaatii pidempää sairaalassa oloa:|
TOKI tulehduskin(sairaalabagteeri) siihen voi iskeä - näin arveltiin miulla käyneen.

Alateitse pienen olisinhin halunnut synnyttää, ei vain onnistunut kun raskausmyrkytys eteni niin nopsaan ja oloni huononi.

Runsaasta ylipainosta huolimati, voin aika hyvin. Alapaine tahtoi nousta 90 pintaan ja ylikin, se ei kuitenkaan huonontanut oloani.
Sitten kun RD nosteli päättään, tuli huonoa ja väsynyttä oloa - sopiva lääkitys auttoi.


Kovasti toivottelen hyviä vointeja&pulleita masuja kaikille!!!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!
Kauhea kun on aikaa mennyt viime käynnistä! Paljon on tullut uusia nimiä mukaan :)

NiQ Itse tilasin ihan kokeena H&M:n masutuubit (2 kpl pakkaus) ja hyvin venyvät! Helposti saa puettua eikä vieläkään, vaikka vatsa on kasvanut, purista millään tapaa. Suosittelen siis ainakin koettamaan!
Nigella, miten sinulla sokerien kanssa meni? Olisi mukava kuulla enemmänkin näitä kuulumisia. Itsellä tuo testi vasta edessä ja jännittää ihan älyttömästi! Mua hirvittää jo ne päivän aikana otettavat verikokeet :/

Aikaisemmin oli myös keskustelua onko mies ollut mukana neuvolassa; meillä ei. Rakenneultraan suosittelin että tulee mukaan niin näkee vauvan myös itse :) Mulle ei olis kovin luontevaa olla neuvolassa, jos mies istuisi siinä vieressä. En osaa sanoa miksi.

Omia kuulumisia sen verran, että ultrassa eivät osanneet sanoa kumpi olisi tulossa. Toisaalta ärsyttää kun ei tiedä kumpaan varautua, mutta pääasia että vauva näytti olevan kunnossa. :)
La siirtyi viikolla, kun vauva oli niin pieni mitoiltaan.

Mimbi + pepe 21+6
 
Moikka! Sellasta tulin kyselemään, et onko teistä kukaan käynyt alkuraskauden ultrassa? Mä tilasin sellasen maanantaiksi ja nyt aloin miettimään, et saakohan siellä mitään näkyviin maharepun takia? Kyllä muutenkin on tuota mahaa, mutta alamahassa vaan toi reppu.:D tosin sen voi nostaa kyllä ylös..:DD
Sillon on viikkoja 7+4..
 
Tuuulis kyllä ne ainakin mulla sai näkyviin jotain, vaikka mahaa on ihan vaikka muille asti.. :D ja jos eivät saa mahan päältä kunnolla näkyviin, niin ultraavat alakautta.. Itsellä alkuraskauden ultrassa koitettiin eka mahan päältä ja sen jälkeen sisäkautta, kun näkyvyys oli mitä oli...

..Ja tuosta omasta sairaalareissusta.. Eivät osanneet sanoa mitä kipu johtui.. Tulehdusarvo oli vähän koholla, mutta laskusuunnassa.. Todennäköisesti kipu liittyi kohdun kannattimien venymiseen..

-Minki ja kanssamatkustaja 22+6-
 
NiQ
Kiitos mur-mur avusta tuossa tuubiasiassa. Ennen raskautta mahan (tai röllin, kuten mies sanoo :D) ympärys oli vähän päälle 100cm, nyt en oo uskaltanut edes mitata, mutta varmasti on jonkinasteinen lisäys tapahtunut. Tuntuu että nyt parin päivän aikana on maha pompannut esiin :p

Tuulis meillä ultrattiin neuvolassa ekalla kertaa, silloin oli 8+1 viikkoja, hyvin näkyi pötsistä huolimatta, tosin mies sanoi että oli aika väkivaltaisen näköistä survomista sen anturan kanssa mutta mä en edes huomannut kun vahtasin pelolla/jännityksellä sitä ruutua vaan :)

mimbi sainkin vähän selvyyttä tuohon tuubi-asiaan kun sain kaverilta lainaksi mammavaatteita ison pussillisen ja sillä oli pari niitä pienenpiä versioita, itse ehkä haluaisin niitä korkeampia malleja, täytyypi katsoa sitten kun tarve tulee oikeasti :)

Mukavaa ja mahaisaa uutta vuotta kaikille <3

NiQ & Pena 11+3
 
Pakko tulla hehkumaan tyytyväisyyttä. Joulu, kinkut ja rasvakastikkeet takana + uusi vuosi ja herkut. niin ja miljoona kiloa suklaata.

viime neuvola oli 30.11 rv 11+6 ja tänään oli neuvola (3.1.11) rv 16+4 painon muutos viikossa 0,064kg , eli ei mitään. painohan voi heitellä kilon tai kaksi muutenkin vuorokaudessa? mulla on hyvin sattunu melkein samaan aikaan aamusta neuvola että ns. aamupainoa on tuo. nyt puntari siis näytti 82,9kg.

rv:t ja paino

7+6 83.6kg
11+5 82.7kg
16+4 82.9kg

Olin niiin ylpeä ittestäni että kävin vetelee läski pitsan kotipitsassa :,DD
 
NiQ
hienoa mmilia08! Itsellä olis sama tavoite, että ei sais nousta, nyt on oman vaa'an mukaan 2kiloa pakkasella siitä ku eka neuvola oli. Reilun viikon päästä olis taas neuvola.

Nt-ultra tänään onnellisesti ohi, tyyppi oli 6,2cm pitkä ja nt oli 1,6mm. LA muuttui 14.7 ja samalla sainkin 5 päivää raskauspäiviä lisää :) kyllä stressi helpotti ihan hirvittävästi, paitsi nyt tuli uusi stressi siitä että miten kerron työnantajalle...

NiQ & Pena 12+4
 
Tänään poksahti rv30+0 ja painoa on tullut 1kg koko raskaus aikana ja th oli erittäin tyytyväinen.
Kävin ennen joulua kättärillä lääkärissä vauvan munuaisaltaiden takia ja ne olivat tällä kertaa ok.
Kovasti lääkäri marmatti mun ylipainosta, en kehdannut sanoa, että turha siitä on enää tässä vaiheessa marmattaa :D
Ja vaikka sanoin että paino on pysynyt lähes samassa kokoajan, ei siihen kiiinnittänyt mitään huomiota. Olen siis laihtunut monta kiloa raskausaikana.

Mä mittaan sokereita kotona. Olen vaan niin kamalan huono muistinen että meinaan unohtaa ne.
10h arvo oli yksi aamu 4.9 joten se oli ok.
Mä vaan nukun öisin niin kamalan huonosti ja keikun pystyssä monta tuntia, niin mulle iskee nälkä. Yritän vaan syödä sitten kevyesti jotain hedelmää tai pienen voikkarin.

Ummetus alkoi vaivaamaan ja kävin siihen hakemassa helpotusta apteekista. Onneksi vasta tässä vaiheessa, kun on enää n. 2.5kk laskettuun aikaan.


Silvia ja viliANNA 30+0
 
Viimeksi muokattu:
Heippis!

Olen muutaman kerran käyny lueskelamassa juttujanne kirjoittamatta kuitenkaan...oma BMI on 34 ja huomenna rv8. Tavoite olsi todellakin ettei paino nousis juurikaan. Ja kuinka ollakkaan vaaka heilahti jo pari kiloo ylöspäin,vaikka tosi tarkkaan oon kattonu mitä suuhunu laitan ja lenkkeilen vähintään joka toinen päivä, pelaan sählyy kerran viikossa jne,,,

tää on mun kolmas raskaus. Luomupoika 04/01 ja ivf-poika 01/09 on aiemmin ja nyt icsi-raskaus menossa. Elokuun 17. on laskettu aika.

Varhaisultrassa käytiin viime viikolla eli 7+1 ja hyvin näkyi alakautta pikkuinen syke <3 Hoitaja hieman painoi vatsan päältä,että lääkäri sai kunnolla mitattuu jne..

Olen diabeetikko ja nyt raskausaikana käytössä on tablettihoidon lisäksi pitkävaikutteinen ilta insuliini ja ateriainsuliini aamupalalla,lounaalla ja päivällisellä. Hyvin on nyt onneksi sokerit pysynyt kuosissaan ja toivon että näin jatkuisikin. Edellisessä raskaudessa ei saatu aikaan tasapainoa missään vaiheessa :(

Tsemppiä kaikille <3
 
NiQ
Tervetuloa mammy- joukkoon :) Jos yhtään helpottaa, niin mulla oli hirveä stressi kans ihan alussa noista kiloista. Johonkin rv7 arsti oli tullu jo kaksi kiloa lisää ja siitä se sitten lähti alaspäin pikkuhiljaa vaikka ruokailutottumuksia tms en muuttanut, oli siis varmaan turvotusta vaan... nyt on noista pahimmista lukemista paino laskenut 3kg, eli ensi viikon neuvolassa pitäis näyttää -2kg...

Silvia Logolla on paino pysynyt kivasti :) olipas vähä ärsyttävä lääkäri siellä....

NiQ & Pena 12+6

**MUOKS! Mistä ootte tilannu/ostanu mammavaatteita? mä tilasin tuolta mammamia.fi yhdet housut, oli hyvät. toiset on tilauksessa kunhan xl-kokoa tulee lisää varastoon. Tuntuu ettei oikein missään oo isämpikokoisia vaatteita :( **
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mama Licioussilta tilasin farkut, oli liian isot reisistä ja harmittaa.. :O Ja sen nellyn kautta tilasin ja palautus oli ihan hämärän kautta niin nyt ne makaa kaapissa..
H&M:n legginsseistä meni M: koko, ja paidoista L. niin siirryin sitten niihin.
Esikoisen aikana tilasin kanssa h&m:ltä vaatteet, en vaan oikeen pidä niiden vaatteista, ei auta valittaa!

Nyt käytän pääosin omia legginssejä, huppareita ja masutuubeja, ja mekkoja. :D farkut ei innosta yhtään!

MMILIA JA MASA 16+5
 
mie tuskailen tämä mahani kanssa joka pompsahti!!siis tänään rv8 ja näytän ko olisin vähintään puolessa välissä!!ei sinänsä,aina mulla on iso maha ollu,MUTTA kun nyt tää jo muuttu ihan vauvamahan muotoiseksi..ja pähkäilen et kuinka saan tämän salattua edelleen ulkopuolisilta jne...toisaalta tuskin kukaan kehtaa tulla kysymään/sanomaan mitään ko ollu tosiaan aina tota mahaa :D mut ahdistavaa!!
 
Moikka moi! taidanpa minäkin ilmottautua tähän pinoon.:)
ylipainoa on ihan reilusti. edellisessä raskaudessa bmi oli 34, nyt taitaa olla samaa luokkaa. Meillä oli aivan ihana terkkari, sanoin heti alussa et tiedän että sitä painoa on mutten halua mitään saarnaa. lisäksi punnitsin itseni ja annoin painon lapulla sit terkalle. oli mun mielestä helpompaa kun että oisin joutunu nouseen siinä huoneessa puntarille.
Nyt on viikkoja kasassa 7+6 ja maanantaina kävin siellä alkuraskauden ultrassa. Hyvin sai näkyviin vauvankin, vaikka mahaa olikin edessä, ainut mikä haittasi näkyvyyttä oli se et kohtu on reilusti taaksepäin kallellaan..
Siellä kätilö suositteli vähähiilihydraattista ruokavaliota, jotta sais vauvan koon pysymään jotakuinkin hallinassa. edellinen painoi 4,5kg ja isompaa en todellakaan haluais synnyttää.. Nyt en vielä voi alottaa,kun pahan olon takia ei pysty kuvittelemaankaan mitään munakasta aamiaiseks.:x
Onko muita jotka noudattaa vhh-ruokavalioo? ois näin aloittelijana kiva saada vinkkejä, kun tuntuu et muuten tulis aika ykstoikkonen tuosta ruokavaliosta..
Niin ja tää on meidän 3laps.

Tuulis ja ipana 7+6
 
Viimeksi muokattu:
Tuuutis me ollaan aika samiksii ;) Mun edellinen lapsi painoi 4.6kg. Tosin mulla on kaikki sektiolla,ahtaan lantion takia. Olen vhh:lla ollu jo jonkun aikaa..nyt kun pistän insuliinia joudun esim leivästä ottaa hiilareita sillai sopivasti :) Mut esim peruna,pasta,riisi kuuluvat hyvin harvoin mun ruokavalioon...Olo on ollu huomattavasti pirteämpi,hiilareiden vähentämisen myötä. Suosittelen siis todella :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä