Muita ylipainoisia odottajia?

NiQ
Tuuulis tervetuloa mukaan :) olin silloin ennen plussausta vhh:lla, pidin tosi paljon. Mulla ainakin lähti heti turvotus viikon jälkeen pois (vaikken ees tajunnu olleeni turvoksissa), aamiaiseksi söin kyllä aina kaura-ruispuuroa, lounaaksi oli aina paaaaaljon erilaisia salaatteja, raejuustoa ja lihaa, esim broilerin rintaleike tai joku pihvi tms. välipalaksi hedelmiä ja teetä. Päivälliseksi keittelin usein bataattia, kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa. Iltapalaksi teen kanssa sitten esim raejuustoa ja päärynä (nam!). Ehrmannin rahka (paljon proteiinia) oli myös yksi suosikeista mehukeiton tai marjojen kanssa. Elovenan leseitä heittelin myös rahkan ja jogurtin joukkoon. Periaatteessa jätin siis vain tuon perunan/pastan/riisin ja leivän pois (oon ollu vähä karsee leivän mussuttaja). Tohon liikuntaa pikkasen päälle niin toimii! mulla ainakin lähti muutamassa viikossa 5kg (osa tietty oli sitä nestettäki)

NiQ & Pena 12+6
 
Heipsan! Nyt minäkin kirjottelen pitkästä aikaa! :) Tervetuloa uusille minunkin puolestani!:wave: Tänne olikin tullut paljon tekstiä, ihanaa! :)

Tosta vhhruokavaliosta, niin mä kans ennen raskautta sain muutaman kilon tippumaan, kun vaan jätin leivän ja pastan, perunan ja riisin pois. Pääasiassa söin paljon kasviksia ja lihaa, sitten maustamatonta jugua ja rahkaa. Kyllä tietysti välillä poikkesin, mutta olo oli tosi hyvä tuolla vhh:lla. Pitäs nytkin alkaa noudattamaan tuota vhh:ta,mut jotenkin on tuntunut vaikealta. Mutta just tässä koitan yrittää palata siihen, pitäs vaan osata jättää just nuo leivät ynnämuut pois!

Muuten tänne ei ihmeempää kuulu, meillä on ollut paljon hommia tuon raksaprojektin kanssa. kovasti nut kilpailutetaan eri talotoimittajia. Siksikin vähän huonosti olen ehtinyt tänne kirjottelmaan, näin päivisin on tosi vaikea kirjotella, kun esikoinen vaatiin paljon huomiota, nyt ihme kyllä näyttää viihtyvän vaikka tässä näpyttelenkin! :)
 
Moikkamoi! :wave:

Täältä liittys mukaan uusi painonsa kanssa taisteleva tuleva mamma :)

Pituutta on 156cm ja painoa on kertynyt 82kg ja plussauksen ja joulun jälkeen vaaka näyttää 84kg eli BMI oli muistaakseni jossain papereissa tuon 82kg:n mukaan 36 :O .Toiveena ois ettei tässä kauheesti tulis tuota ylimäärästä, pitäs kyllä ottaa itteesä niskasta kiinni ja koittaa käydä uimassa & kävelemässä aktiivisesti + katella mitä sitä tuonne suuhunsa laittaa. Haaveena ois ettei tuo paino nousis ihan hirveesti yli 90kg.

Memelisa & Masuasukki 5+0
 
NiQ
Tervetulloo Memelisalle :)

Me tehtiin taasen tänä vuonna uuden vuoden lupaus ukon kanssa että aletaan taas syömään ja elään terveellisemmin, viime vuoden lupaus kesti aikalailla puoli vuotta ja siitä seurauksena on tällä hetkellä molemmilla miinusta 12-15kg, Nyt on hyvä jatkaa kun ei oo päässy nousemaankaan välillä, tosin mä en oo varma saako mulla kauheesti paino tippua (täytyis muistaa ens viikolla kysyä neuvolassa) mutta jos sais pidettyä sen ees vähä kurissa, mulla on nyt bmi muistaakseni 35 :x Tämä viikko onkin mennyt kivasti, ollaan melkein joka ilta lenkkeilty tunnin reipas kävelylenkki ukon kanssa ja eilen jopa kävin aamulla uimassa ennen töihin menoa...

NiQ & Pena 13+0 (pokspoks <3)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässä olis yksi iso odottelija lisää =)

Raskausviikkoja 24+ 6 ja BMI 36, huh!
Yksi sokerirasitus takana viikoilla 16+, tulos oli 5, + 1h 5,4 ja + 2h 5. Tiedossa uusinta parin viikon päästä.
Mulla paino on tippunut raskauden myötä ja pysynyt n. 2 kg alle aloituspainon koko ajan.
Astman takia liikunta ollut aina aika vähäistä mut viimeisen vuoden ajan oon käyny kerran viikossa jumpassa ja se toi hiukan lisää yleiskuntoa. Nyt ajattelin jatkaa uinnilla heti kun tää saakelin flunssa hellittää.
Salmiakin himo on ollut aivan valtava koko raskauden ajan ja se on ollut hiukan hämmentävää, olin aijemmin vannoutunut suklaan napostelija.

Netsuli ja Papu 24+6
 
niQ en mie usko että painon putoaminen on vaarallista jos se tapahtuu "terveellisesti"..vauva kuitenkin ottaa kaiken mitä irti saa ja äidille jää sit ne mitä jää ;) Mulla bmi 34 ja olen ainakin omalla kohdallani näin ymmärtänyt :)
 
NiQ
mammy- näin mäkin oon ymmärtänyt, mutta ajattelin kuitenkin varmistaa asian :) nyt on aloituksesta paino tippunu pari kiloa, johtuen siitä ettei tee mieli mitää rasvaista ja annoskoot on ihan minejä ku tulee heti täyteen...
 
NiQ
Netsulille kans tervetuloa :) Mikä noissa arvoissa oli vialla? toi ekako? sorry, mä oon vähä huono näissä, en oo ikinä ollu sokerirasituskokeessa, mutta mulle se tulee eteen joskus 2kk päästä. mitkä ne viitearvot on missä rajoissa sen pitäis olla?
 
Heips! Liittyisin tänne mukaan,kun tuota elopainoa valitettavasti on paljon. Ja toivoisinkin,että ei tulis lisää yhtään!! Mutta kilo jo oli tullu. (johtuu varmaan tästä mun ainaisesta nälästä) Onneks neuvolassa oli niin ihana tätskä,että ei sanallakaa maininnu painosta! ootan vain kauhulla sitä lääkäriä.. Se kuulemma on kova moittimaan.. :( Kamala stressi ja justiin sillon kun et sais stressata.. Pitäis osata aatella,että ei se oo kenenkää asia,paljonko painaa,mutta aina se takaraivossa tykyttää,että "pitäis olla laihempi,pitäis mahtua noihinki vaatteisiin ja pitäis ja pitäis." ÄH. En kyllä kestä jos koko loppuraskauskin on tätä itkua ja ahistusta painonnoususta.. Vaikkakin niin ihanan asian vuoksi.. :(
 
Heips taas

Kävin eilen ekassa neuvolassa ja terkka oli oikein mukava, niin kuin muistinkin. Ei marmattanut painosta, bmi:ksi tuli 34 papereihin. Sanoi, että max 8kiloa kun tulis raskauden aikana niin se on ok. Mut en sit kysyny mitä mieltä se on jos niitä kiloja tulee vähempi. Muisteli että olin viimeksi vhh-ruokavaliolla ja suositteli pikkuhiljaa siihen siirtymään, jos meinaa se radi taas pukata päälle tässäkin raskaudessa. Sokerirasitus tehdään kumminki vasta siellä rv26 tienoilla, kun viimeksi pärjäsin hyvin ruokavaliolla. Mulla vaan pukkaa niitä ketoaineita helposti pissaan kun karppaan, joten muistaakseni viimeksi päädyin siihen, että pidin hiilarit n. 100g/vrk, silloin pysy sokerit kurissa ja ketoaineet poissa.

Netsuli, onko nuo raja-arvot tiukentunu? VIime raskaudes (v.2008) olisin ainaki päässy noilla arvoilla läpi. Silloin oli tuo ekan raja muistaakseni 5.3 ja mulla oli 5.5, muut arvot oli normaaleja.
 
äitiysvaatteista Mä sain kesällä niin paljon painoa pois, että elokuussa mulla oli paljon isoja vaatteita. Mutta kun tiesin jo siinä vaiheessa että olen raskaana, säilytin ne ja nyt ne ovat olleet taas hyvässä käytössä. Moni paita alkaa olemaan jo mahan kohdalta aika ylhäällä, eli kun menen jonnekkin missä otan takin pois, valitsen paidan sen mukaan.
En vaan tiedä missä vaiheessa tuo maha kutistuu siihen painon mukaiseen? En siis ole normaalia painoa vielä lähelläkään. Ja sitten nuo vaatteet ovat taas liian isoja. Koko menee vielä raskauden jälkeekin yli koon 50 :ashamed: Mutta tavoitteena on että kesällä olisin kokoa 48 ja siitä sitten pikku hiljaa alaspäin.
Ei tässä enää ole kuin 2.5kk niin vauva voi alkaa syntymään :heart:


Silvia ja viliANNA 30+3
 
Heips!
Sokeriarvot oli loistavat mutta koska BMI yli 35 pitää kuulemma käydä uudestaan puolivälin jälkeen, ekahan testattiin jo rv 16. Tuntuu vähän hassulta mutta meen ku käskettiin. Raja arvot oli +1h 10,8 ja +2h 8, jotain eli reilusti jäin alle.

Netsuli ja Papu 26+1
 
Paljonhan on turvallista laihduttaa raskausaikana?
Neuvolassa sanottiin että se ei ole vaarallista.
Onko joku saanut pudotettua painoa raskausaikana?
Mulla on nyt rv 30 mennessä tullut se 1kg painoa lisää, ekasta neuvolasta. Ja haaveissa olisi että saisin vielä vähän pois painoa.
Tarkoitukseni on alkaa sitten heti kävelemään vauvan kanssa, kun olen siinä kunnossa. Onneksi huhtikuussa on jo yleensä aika hyvät kelit.

Menen nyt kokeilemaan miten vesijuoksu vielä onnistuisi. Tykkään siitä, mutta vyö ei enää varmaan mahdu kiinni :ashamed: Meillä kun ei ole hallissa juostavalla vyöllä olevia vöitä.


Silvia 30+4
 
laihduttamisesta Mulle sanottiin viime raskaudessa,et liikunnan lisäämisellä ja ruokavalioo muuttamalla voi turvallisesti pudottaa painoa raskauden aikana, muttei pidä alkaa millekkään nälkäkuurille.:)

Äitiysvaatteita
löysin tänään kirpparilta 3 äitiyspaitaa hintaan 1,50€/kpl ja hm:ltä ostin 2äitiyshousut, kun olivat alessa ja sattu vielä olemaan sopivan kokosia.:)

Mun vhh dieetti ei nyt onnistunu.:D aamulla on niin huono olo, jos ei syö jotain ja sitten ei tee aina mieli mitään terveellistä..:ashamed:
täytyy alottaa sitten kun tää paha olo poistuu..
 
Juu en mä nälkäkuurille ole alkamassa. Syön terveellisesti ja alan taas liikkumaan. Voisi helpottaa iskiaskipua ja jos saisin nukuttua öisin paremmin.

Mä muistan raskauden alussa, kun olisi halunnut syödä terveellisesti, mutta vain peruna upposi. Päätin että syön mitä pystyn, että saan jotain syötyä. Sain siinä alussa kerättyä kiloja, mitkä sain karistettua pois. Elovena välipalakeksit oli alussa melko hyvä hätävara kun alkoi tulemaan huono-olo. Tosin niissäkin välillä oksetti joku maku ja piti vaihtaa.
Kanakin oli kesällä ruokavaliossa, mutta sekin jäi pahoinvoinnin aikana pois. Nyt taas voin sitä syödä.
Söin myös joka aamu kaurapuuroa, mutta sekin jäi pahimman pahoinvoinnin ajaksi pois.

Mä tykkäsin ennen raskautta kevyt fantasta, mutta nyt en voi enää sietää sitä. Mutta pepsimax on edelleen niin hyvää, tosin sitä ei saisi juoda.

Varmaan rv 20 saakka mun piti syödä 2h välein, mutta nyt voi olla jo normaaliajan syömättä.
Aamun aloitan lähes aina kaurapuurolla ja päälle mansikkamehukeittoa. Sillä selviän pitkään.


Silvia 30+4
 
Tervetuloa kaikki uudet!

Täällä on taas käyty sokerirasituksessa, ja kaikki arvot oli onneksi hyviä :) Paastoarvo 5,1 (5,3), 1 h 7,4 (10,0) ja 2 h 6,6 (8,6). Tuossa suluissa siis raja-arvot. Terkkari oli todella yllättyneen kuuloinen kun arvoissa ei ollut mitään vikaa. Luuli kai että kun ensimmäisessä raskaudessa oli raskausdiabetes, niin automaattisesti olisi tässä toisessakin...Niin, esikoista odottaessa sokerirasituksessa oli vain paastoarvo yli sallitun, huimat 5,4...Ja sillä sitten sain papereihin raskausdiabetes diagnoosin. Aikamoista pilkunviilausta.

Laihduttamisesta, terkkari ja lääkäri sanoivat molemmat että ei haittaa jos paino hieman putoaa raskausaikana. Nyt kun vuodenvaihteessa aloitti taas kunnolla karppaamisen, niin paino onkin ollut laskussa:)

Nyt ei ehdi enempää kirjoitella, esikoinen heräsi päiväunilta, paremmalla ajalla sitten :)

Liloo 28+4
 
mulla on myös pco eli pitäisi mennä kaksi kertaa sokrurasitukseen, tosin en taida mennä toisen kertaa ja neukkutäti oli samoilla linjoilla et jos painoa ei oo tullu kamalasti niin ei tarvi mennä 26 viikolla. viikon 13 arvot 4,8 (5,3), 1 h 5,4 (10,0) ja 2 h 4,8 (8,6). että ne oli HYVÄT.
 
Kamala ahdistuksen tunne päällä!! Huomenna siis lääkärineuvola ja oon kuullu tästä lääkäristä,että sillä on tapana mainita painosta useammankin kerran.. Työtään kait vain tekee,mutta ahdistun muutenkin,kun itsekin tiedän,että painoa on ja ei saisi tulla lisää, niin siitä sitten pitää vielä joka kerta mainita.. Huh. Päänsärkyä pukkaa jo stressistä,vaikka eipä sitä sais murehtia,vaan nauttia nyt ja miettiä laihuttamisia sitten kun kaikki (toivottavasti) on onnellisesti ohi.. Mutta.. AAAA. En tiedä enää mitä ajattelisin,että saisin tämän asian pois päästä. Kaikesta mitä syön tulee huono omatunto ja silti on koko ajan nälkä ja ei voi olla syömättä kun sitten tulee huono olo.. Ei jaksa :(
 
NiQ
Älä taiska stressaa niin kovasti, tarttuu vauvaan :) kyllä sä ehdit vielä laihduttamaan monta kymmentä vuotta raskauden jälkeenkin, usko pois! Mulla on huomenna aamusta kans lääkärineuvola, vähä laittaa taas jännittämään se, mä näköjään valmistaudun hyvin siihen verenpaineen mittaukseen tässä syömällä just salmiakkia :D hups!

NiQ & Pena 13+6
 
Alanpas myös minä kirjoittelemaan tänne. Painoa on paljon, ihan liikaa BM yli 40. : / Maaliskuun lopussa laskettu aika, painoa tullut tähän mennessä 4kg. Joulun aikaa tuli kaksi kiloa, mikä tuntuu paljolta, mutta näillä mennään. Oma tavoite olisi, että mahdollisimman vähän painoa tulisi vielä. Neuvolassa ollaan oltu todella tyytyväisiä vähäiseen painon nousuun, toisin kuin äitiyspoliklinikalla. Jossa lääkäri HETI alkoi valittamaan painosta, ettei painoa olisi saanut yhtään tulla ja silloin painoa oli tullut vasta 2 kiloa. Todella ärsyttävää ja loukkasi, ei se valittaminen mitään auta. Kehuisivat ennemmin kuinka vähän on tullut painoa, itsekkin kun tiedän että mitä vähemmän painoa tulee niin sen parempi.

Miirunen ja masunen.
 
NiQ Sain kuin sainkin suurimman murheen päältä pois,kun kävin lenkillä.. Se jotenkin aina piristää oloa. Ja sauna. Hui,huomenna totuus selviää,onko tuolla edes elämää :)
Munki pitäis hakee toi verenpainemittari äitiltä lainaan,kun viimeks oli alapaineet hiukan koholla,mutta mä oonki sellanen jännäilijä,että en osaa olla rennosti uudessa tilanteessa,joka nostaa verenpainetta.. No mut sepäs siitä,nukkumaan,jotta huominen on nopeemmin ;D
 
täällä ei auta tää etova olo yhtään tätä painonhallintaa...vähäki jos ehtii tulla nälkä niin oksu lähellä :( eli puputtaa pitäs "jatkuvasti" jotain..onneks ei ole niiden eka viikkojen 2 kilon jälkeen tullu lisää painoa vielä!!

Mammy&mato 9+0
 
Helou vaan ja oikein hyvää uutta vuotta kaikille!!!

Ja tervetuloa uusille, teitä onkin taas monta! :wave: Mulla on takana raskaat pari viikkoa muuton parissa, mutta nyt aletaan jo olla voiton puolella. Vähän välillä pohdituttaa onko pikkuinen vielä kunnolla matkassa mukana, olin jo tuntevani liikkeitä mutta nyt ei tunnu mitään. En tosin ole kauheasti ehtinyt miettiä koko vauvaa muuttopuuhien keskellä. Maha ainakin tuntuu kasvavan, jospa se olis hyvä merkki. Ensi viikolla yritän löytää täältä lääkärin itselleni, parin viikon päästä voisi rakenteetkin ultrailla.

Mä sain verensokerimittarin vika neuvolasta Suomessa mukaani, kolmen viikon välein pitäis nyt mitata paastosokeria (mulla oli paastoarvio 5.5). Viimeks paasto oli ok, katsotaan miten käy jatkossa. Sitten rasitus joskus viikolla 24 vissiin taas. Täytyy selvitellä, millainen systeemi täällä on. Mulla on paino tippunut tässä hässäkässä pari kiloa, se oikeastaan vaan hyvä. Mulle ainakin on sanottu, että kunhan ei nälkäkuureile, voi paino hyvin tippuakin. En ota asiasta stressiä, mutta yritän kuitenkin välttää ainakin painonnousun. Saa nähdä mitä täkäläiset lääkärit ovat asiasta mieltä. Mulla on pieni ahdistus oman olemuksen kanssa, täällä ihmiset on tosi aktiivisia ja urheilullisia ja se on minusta kaukana juuri nyt. Mutta pitää yrittää olla itselleen armollinen, varsinkin näin raskaana ollessa. Mulla oli esikon aikaan tosi seesteinen olo kunhan alkuraskauden pahoinvoinnista pääsin, siihen tähtään nytkin kunhan saadaan kunnolla kotiuduttua tänne rapakon taakse.

Voikaa hyvin ja paksusti!! :)

Nigella ja Rapu 16+6
 
NiQ
Meitsillä lääkärineuvola onnellisesti ohi. Verenpaineet oli lähes normaalit (ihme!), hb 134, paino tippunu 1,5kg, sydämensykkeet oli 160 vauvalla ja kohdun koko vastasi viikkoja :) huh, että laittoi jännittämään!

Tuuttehan taiska ja honeybunny kertomaan omat kuulumisenne lääkärineuvolasta kun ehditte :)

Mukavaa että Nigellan muutto on mennyt hyvin, varmasti stressaava kun pitää selvitellä paikallista käytätöä joka asiassa...

NiQ & Pena 14+0 (poks!)
 

Yhteistyössä