Muita possuflunssasta ahdistuneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan ja ahdistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan ja ahdistaa

Vieras
Mitä te muut odottajat ajattelette possuflunssasta? Kirjoitin jo tuonne vauvan hoito-puolelle, mutta ajattelin että täällä tavoittaisi enemmän raskaana olevia.

Hoidan kotona esikoistamme ja olen raskaana. Mieheni käy töissä. Mies haluaisi että minä+lapsi eristäytyisimme kotiin kunnes possuflunssa on ohi. Tämä tarkoittaisi siis sitä, etten saisi matkustaa julkisilla liikennevälineillä (meillä ei ole toista autoa joten en päivisin pääsisi minnekään), kaikki äitikaverini asuvat bussimatkan päässä, eli en pääsisi kenenkään luokse kylään lapsen kanssa päiväsaikaan. Samoin hän haluaisi että jättäisimme kaikki kerhot ja avoimet päiväkodit käymättä. Käytännössä saisimme olla kotona/käydä kaupassa/olla yksin omalla pihalla päivisin.

Ymmärrän mieheni huolen mutta itseäni ahdistaa jos en saa tavata ketään ihmisiä päivisin. Lapsen kanssa aika voi mennä todella hitaasti ja lapsikin on kiukkuinen kun ollaan vaan kotona päivät pitkät. Aiemmin kävimme aina puistossa tapaamassa muita äitejä ja muutaman kerran viikossa matkustimme bussilla kerhoon tai hyvän kaverini luokse, joka myös hoitaa lapsiaan kotona. Nyt en sitten tänä syksynä pääsisikään... Minuakin ahdistaa sikaflunssa enkä todellakaan halua tartuntaa, mutta jotenkin rasittaa se, ettei sitten missään saisi käydä. Voihan se tarttua juuri siellä kauppareissullakin yhtä hyvin... Tiedän kyllä että tämä eristäytyminen pienentää riskiä mutta eihän sekään sitä kokonaan poista. Ja pelkään että pääkoppani ei kestä koko syksyä neljän seinän sisällä erittäin energisen pikkuisen kanssa. Onko ketään joka ajattelee samoin/ samassa tilanteessa? Onko kenenkään muun mies ehdottanut eristäytymistä sikaflunssan takia?

On tainnu hysteria iskeä mieheen... mikkä lie isyyshormonit.

Ihan yhtä hyvinhän HÄN voi sen H1N1 tuoda kotiin, kun sinä/lapsi voitte saada sen yleisestä kulkuneuvosta tai juurikin sieltä kaupasta... Eli koko perheen pitäisi eristäytyä, ei siitä muuten mitään hyötyä ole.

Eikä sitä tartuntaa voi estää eristäytymällä... sen tarttuvuusluokka on sama kuin tavallisella kausi-influenssalla. Vai eristäydyttekö myös joka vuosi tällöin?

Tällä H1N1:llä on nyt lietsottu vähän turhaan hysteriaa... jotkut sen ottavat noin vakavasti kuin miehesi.

Ensiapuna taudin välttämiselle on hyvä käsihygienia ja vaikkapa maitohappobakteerien sekä D-vitamiinien riittävä saanti (Hyvä vastustuskyky).

Ei se H1N1 perusterveelle ihmiselle ole kummosempi kuin tavallinen kausi-influenssa.

Mutta onhan myös puhuttu, että raskaana olevat ovat alttiimpia virukselle, koska raskaus heikentää vastustuskykyä. Sairastumisesta taas voisi seurata komplikaatioita ilmeisesti kuumeen nousun takia? Tai voiko itse virus vahingoittaa sikiötä?

Me yritämme kovasti lasta enkä todellakaan jää odottelemaan, että sikainfluenssa (ja ne kaikki muut) menee ohi, mutta kyllähän se silti pistää mietityttämään.

Mutta onhan myös puhuttu, että raskaana olevat ovat alttiimpia virukselle, koska raskaus heikentää vastustuskykyä. Sairastumisesta taas voisi seurata komplikaatioita ilmeisesti kuumeen nousun takia? Tai voiko itse virus vahingoittaa sikiötä?

Me yritämme kovasti lasta enkä todellakaan jää odottelemaan, että sikainfluenssa (ja ne kaikki muut) menee ohi, mutta kyllähän se silti pistää mietityttämään.

Ei se virus ole sen vaikeampi raskaana olevalle kun tavallinenkaan influenssavirus, Eikä kuume ole 'se komplikaatio' vaan jälkitaudit on ne "hankalammat". Esim. keuhkokuume on yleinen jälkitauti.

Totta että raskaana olevan vastustuskyky heikkenee, mutta korostakaamme taas ettei H1N1 ole sen vaarallisempi kuin tavallinen infl.virus, esim. A-virus

Pois turha hössötys!

Alle 3 vuotiaat ei ensinnäkään ole enää riskiryhmässä. Toisekseen, hyvä käsihygienia on kaiken A ja O.
Joku jo tuolla sanoikin, että kyllä se isäkin sen viruksen voi kotiin tuoda, joten teidän kotona pysyminen on todellakin aivan turhaa.

Mä vannon myös maitohappobakteerien nimeen ja niitä meillä on syöty jo monta vuotta. Samoin D-vitamiinia käytetään enemmän "jo" nyt, vaikka suositus pikkulapsillekin on lokakuusta-maaliskuuhun.

Ärsyttää miten media ajaa ihmiset hysterian partaalle tällaisissa asioissa.

Joo, ihan rehellisesti mun on nyt sanottava, että tuo kuulostaa jo hullulta. Se influenssa ei ole sen suurempi kuin muutkaan influenssat. Oireet samoja kuin muissakin influenssoissa, mutta tässäkin voi yksilöt reagoida voimakkaammin ja joillain se tosiaan on rankempi, mutta ei siis kaikilla. Isolla osalla on siis sen verran lievät oireet, ettei tule käytyä lääkärissä, eikä edes tiedetä, että on tullut kyseinen tauti sairastettua. Odottavan äidin vauvalle on tauti vaaraton ja vauva saa tästä äidiltä lahjana immuniteetin tautia vastaan. Tutkimusten mukaan tauti on todettu rankemmaksi joillain odottajilla, mutta tämäkin siis vain osalla ja me ollaan sentään Suomessa, jossa terveydenhuolto on sentään laadukasta.

Itse olen nyt 40 vk raskaana ja meilläkin on muita pieniä, mutten ole millään tavoin rajoittanut elämäämme. Miehenikin on juuri nyt saikulla, mutta silti meitä ei pelota. Ei tuo välttämättä mitään possuflunssaa ole ja jos on, niin on. Ei ole erityisemmin täällä siis pelätty. Nyt tietenkin vain toivon, etten sairastuisi possuflunssaan tai muuhunkaan heti, sillä synnytys voi käynnistyä koska vaan, enkä mielellään ottaisi siihen samaan syssyyn mitään ylimääräistä. Jos nyt kuitenkin jotain tulee, niin sitten tulee, eikä sille voi mitään. Uskon, että sairaalassa tietävät mitä sitten tehdään ja pitää vain luottaa, että kaikki onnistuu. Joku pv tämäkin hetki on enää vain muisto. Synnytyksen jälkeenkin lapsi saa suojaa äidin maidosta, ja itse luotan tuohon ihmetököttiin.

Nyt täytyy vähän vaan laittaa perspektiiviä tilanteeseen. Ei täällä sentään mikään ydinsota ole syttynyt.

Onnellista ja rauhallista odotusta! :)

En ole kuullut että kukaan raskaana oleva tuttuni (ja heitä on täällä lapsiperhelähiössä paljon :) olisi millään tapaa eristäytynyt. Todellakin, taudin voit saada mieheltäsi tai sitten kauppareissulta tai bussista, vaikka muuten sosiaalisilta kontakteilta eristäytyisitkin. Sitä paitsi taudistahan odotetaan "uutta aaltoa" ensi vuoden alussa - olisitteko eristäytyneenä jonnekin ensi vuoden kesään asti...?

Koko ajan on käynyt ilmi, että tauti ei olekaan niin vakava kuin aluksi luultiin, ja nyt on vielä epävarmaa, tuleeko siitä edes sen kummempaa laajaa epidemiaa.

Toki kannattaa pestä käsiä ahkerasti ja välttää pärskivien ihmisten seuraa, mutta muuten järki käteen. Varmaan asian stressaamisesta on enemmän haittaa tulevalle vauvallesi!

On totta että raskaana ollessa vastustuskyky muuttuu eli tautiin voi sairastua herkemmin, varsinkin viimeisen raskauskolmanneksen aikana, ja ilmeisesti myös mahdolliset jälkitaudit voivat olla hankalampia, mutta ei nyt maailmaltakaan sentään mitään raskaanaolevien joukkokuolemia ole raportoitu. Sitä paitsi raskaana olevat saavat lääkityksen, joten jos oireita tulee, heti vaan soitto terveyskeskukseen (tai mihin nyt alueellasi pitääkin). Lapset eivät tosiaan enää edes kuulu riskiryhmään.

Itsekin olen raskaana ja esikoiseni on vieläpä päiväkodissa hoidossa, mutta en ole silti ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin. Jos olet perusterve eli sulla ei ole mitään sairautta, minkä takia muutenkin kuuluisit riskiryhmään, niin yritä olla stressaamatta ja puhua miehellesi järkeä.

Yhteistyössä