(joulu)stressiä sukulaisten takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli aikoinaan sama tilanne. Mitä mieltä teillä mies on asiasta? Meillä vuosien tappelujen ja keskustelujen jälkeen mies uskalsi näyttää äidilleen kaapin paikan.

Onko se nyt sitten niin kamalaa jos isovanhemmat suutahtavat? Siis kun sitä moni pelkää. Yleensä ne mummut ja papat kyllä tuppaavat leppymään ajallaan, ainakin jos meinaavat jälkikasvuaan päästä tapaamaan... Näin sen ainakin itse ajattelisin.

Me teimme mieheni kanssa aikoinaan niin, että jo aikaisin syksyllä mainitsimme, että olemme päättäneet seuraavan joulun viettää oman perheen kesken, aattoaamuna meille saa tulla joulukaville mutta sitten rauhoitumme joulun viettoon. Tulihan siitä nurinaa, mutta jouluun mennessä kaikki olivat ok asian suhteen.

Jos isovanhemmat eivt meinaa puhetta uskoa, niin voihan sen ulko-oven pitää lukossa ja laittaa puhelimenkin pois päältä. Sielläpä sitten värjöttelevät ulkona ja kolkuttelevat ovea jos kerran ovat niin tyhmiä.

mies onneksi ymmärtää ja tiedostaa itsekkin että hänen äitinsä käyttäytyy hyökkäävästi. ilman miehen tukea en varmaan sietäisi tavata koko ihmistä. mies ei vaan sano asioita äidilleen kovin suoraan. omalla äidilleni taas sanon asioita vähän turhankin suoraan mutta tiedän että hän ymmärtää eikä välimme siitä huonone millään lailla. anoppi vaan kuvittelee että en halua hänen tapaavan lastenlastaan vaikka haluaisin vain edes joskus päättää koska mitäkin tehdään. hänen luokseen en ole lähdössä ainakaan ihan lähiaikoina kylään painostavan ilmapiirin takia. olisi vaan pitänyt lapsen syntymästä asti pitää oma pää ja sanoa heti mitenkä meillä toimitaan. jotenkin vaan oli synnytyksen jälkeen niin puuduksissa että tajusi vasta jälkeen päin miten ahdistavaa on kun ei saa edes imettää rauhassa vaan lapsi viedään rinnalta kesken ruokinna pois.

lisäksi kun he tulevat tännepäin kylään he saattavat tulla vielä yö myöhään rinkuttelemaan ovikelloa vaikka lapsemme olisi jo nukkumassa ja oltaisiin sovittu että tulevat vasta seuraavana päivänä. mummo käyttäytyy niinkuin lapsi olisi hänen eikä tahdo ymmärtää että niin paljon kuin tahtoisikin ei voi olla kokoaikaa lapsen elämässä mukana. hän on suunnitellut jäävänsä osa-aika eläkkeelle jotta voisi hoitaa lasta vaikka olen itse kotona hoitamassa häntä. olen kyllä nyt asennoitunut niin että vaikka koko miehen puolen suku vihaisi minua niin en kyllä varmana päästä meille ketään jouluna.

mies onneksi ymmärtää ja tiedostaa itsekkin että hänen äitinsä käyttäytyy hyökkäävästi. ilman miehen tukea en varmaan sietäisi tavata koko ihmistä. mies ei vaan sano asioita äidilleen kovin suoraan. omalla äidilleni taas sanon asioita vähän turhankin suoraan mutta tiedän että hän ymmärtää eikä välimme siitä huonone millään lailla. anoppi vaan kuvittelee että en halua hänen tapaavan lastenlastaan vaikka haluaisin vain edes joskus päättää koska mitäkin tehdään. hänen luokseen en ole lähdössä ainakaan ihan lähiaikoina kylään painostavan ilmapiirin takia. olisi vaan pitänyt lapsen syntymästä asti pitää oma pää ja sanoa heti mitenkä meillä toimitaan. jotenkin vaan oli synnytyksen jälkeen niin puuduksissa että tajusi vasta jälkeen päin miten ahdistavaa on kun ei saa edes imettää rauhassa vaan lapsi viedään rinnalta kesken ruokinna pois.

lisäksi kun he tulevat tännepäin kylään he saattavat tulla vielä yö myöhään rinkuttelemaan ovikelloa vaikka lapsemme olisi jo nukkumassa ja oltaisiin sovittu että tulevat vasta seuraavana päivänä. mummo käyttäytyy niinkuin lapsi olisi hänen eikä tahdo ymmärtää että niin paljon kuin tahtoisikin ei voi olla kokoaikaa lapsen elämässä mukana. hän on suunnitellut jäävänsä osa-aika eläkkeelle jotta voisi hoitaa lasta vaikka olen itse kotona hoitamassa häntä. olen kyllä nyt asennoitunut niin että vaikka koko miehen puolen suku vihaisi minua niin en kyllä varmana päästä meille ketään jouluna.

Aika kamalalta kyllä kuulostaa. Sinulla on täysi oikeus rauhoittaa oma perheesi. Eiuhän kenenkään, edes oman lapsen, kotiin tulla noin vain lupia kyselemättä. Ja tuo lapsen pois ottaminen rinnalta on ihan jotain hirveää. Kannattaisi ehkä sanoa, ettei ainakaan tuosta syystä kannata jäädä osa-aikaeläkkeelle, koska ei tule hoitamaan lasta kumminkaan.

[QUOTE="Mansikkamäki";22227168]Mua taas jo valmiiksi ketuttaa kun anoppi tulee taas aatoksi meille. Ei olla yhtään joulua vietetty oman perheen kesken kun se on aina meillä. Mut ei oikeen voi olla ottamattakaan kun sit se ois yksin.
Mun pitää ostaa sen puolesta lahjat lapsille ja laittaa kaikki,se tuo sen perinteisen juhlapöydänkonvehtirasian. Tekis mieli mennä vaikka lappiin johonkin mökkiin, mutkun lapset haluaa olla ehdottomasti kotona.
Mies aina sanoo,ettei anoppia ole pakko kutsua,mut tulee niin huono omatunto jos se kököttää yksin jouluna.Ja sit jauhaa sukulaisolle kun se miniä on niiin ilkee ja paha,ettei edes lapsia anna nähdä...[/QUOTE]

Mun mielestä tässä tapauksessa anoppi on pakko kutsua!! En ymmärrä miten joku voi edes ajatella jättävänsä jonkun jouluksi YKSIN :(

[QUOTE="vieras";22229731]Mun mielestä tässä tapauksessa anoppi on pakko kutsua!! En ymmärrä miten joku voi edes ajatella jättävänsä jonkun jouluksi YKSIN :([/QUOTE]

Ei yksinolossa mitään pahaa ole. Toiset jopa haluavat olla yksin. Minunkin anoppini viettää joulun itsekseen.