Synnyttämään lähtemisestä, käytännön järjestelyistä -vinkkejä otetaan vastaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv37
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv37

Vieras
Alkaa synnytys pyöriä yhä enemmän mielessä ja käytännön järjestelyt sen suhteen. Meidän tilanne faktoina: toinen lapsi tulossa, esikoinen kotihoidossa (reilusti alle 2-vuotias), mies toisella paikkakunnalla töissä, mun isä luvannut tulla lapsenvahdiksi synnytyksen ajaksi, mutta heiltä ajaa meille n. 2,5h + hän on töissä itsekin päivisin, matkaa synnärille n. 65km, esikoisen synnytys kesti n. 7h eli onneksi ei mikään syöksysynnytys kuitenkaan.

Jos synnytys alkaisikin yöllä, meillä ei ole mitään ongelmaa. Voin mennä vaikka itsekseni taksilla ja mies tulee perässä, kunhan isäni saapuu. MUTTA, jos synnytys alkaakin päivällä... Olen itsekseni pojan kanssa kotona. Meillä ei ole ketään täällä, jonka voisin yhtäkkiä kutsua muutamaksi tunniksi poikaa hoitamaan, eikä mitään paikkaa, jonne hänet voisin viedä. Mieheltä kestää vähintään tunti tulla töistä kotiin EDELLYTTÄEN, että saan hänet heti kiinni ( ei onnistu aina ). Ja täältä toinen tunti synnärille.

Ja tilannetta mutkistaa entisestään se, että paikkakunnaltamme ei saa takseja, joissa olisi lastenistuin. Silloin voisin ainakin turvallisesti roudata itseni ja poikani synnärille odottamaan mieheni saapumista ( kaipa joku pojan perään siellä katsoisi?? ).

Voi apua, ehdotuksia? Kauanko uskallan "kuunnella" supistuksia? Toisaalta en haluaisi montaa kertaa turhaankaan käydä synnärillä...

Joskus sitä tulee niin sokeaksi omalle tilanteelleen, siksi kyselen vähän teiltä muilta!

Eikö sulla tosiaan ole yhtään ketään? Mieti nyt. Kaverit kenen kanssa liikutte päivisin? Esikoisen kummit? Naapurit? Entä olisiko neuvolalla tarjota jotain hätäapua, oletko kysynyt?

Onko esikoinen jo niin iso että pystyy istumaan turvavyöistuimessa? Sitä ei tarvise viritellä ja asetella autoon sen enempää joten voisit ottaa esikoisen mukaan ellei vahtia todellakaan löydy.

Viimeksi muokattu:
Kiitos Oisku! Ei mulle todellakaan tule ketään mieleen. Me ei olla tältä paikkakunnalta kotoisin, kummallakaan ei ole mitään sukua tai lähempää ystäväpiiriä täällä. Esikoisen kummit asuu satojen kilsojen päässä ja naapurit on kaikki työssäkäyviä ihmisiä. Puistossahan me käydään toki, ja onhan siellä muutamia vakionaamoja mutta ei me niitä niin hyvin tunneta... Ja kaikillahan on omia pieniä lapsia. Voisin mä tietty niin tehdä, että pohtisin ääneen tätä ongelmaa siellä... Jos joku vaikka tarjoutuisi. Mutta eihän kukaan voi tietenkään sen takia passissa olla viikkotolkulla.

Kuinka iso turvavyöistuimeen pitää olla? Pitääpä selvittää. Esikoinen on n. 88 cm, 13 kg.

Itse muistan miettineeni samoja, kun toisen syntymä läheni... Eikä lähellä todellakaan ole ketään/tai mitään tahoa mihin isomman voisi hätätapauksessa viedä vähäksi aikaa? Itse lopulta uskallauduin kysymään naapurustossa asuvalta eläkeläisparilta (jonka luona sittten käytiin pari kertaa kylässä ennen synnytystä varmuuden vuoksi ettei olisi ihan vieras paikka lapselle).

Käytännössä kaikki meni tosi hyvin. Jo perjantai illalla supistuksia alkoi tulla sen verran tiuhaan, että tiesin, että tosi alkaa olla lähellä. Kutsuimme vanhempani meille jo silloin ja lopulta laitokselle lähdimme lauantaina lounaspöydästä.

Mutta henkisesti auttoi kovasti se, että tiesi myös tuon varajärjestelyn olevan sovittu, jos olisi tullut kiirelähtö.

Naapureita mietin minäkin.. että olisko joku sen verran tuttu/luotettava naapuri,että voisit jättää esikoisen hänelle hoitoon. Ja antaa vaikka miehes puhelinnumeron,että jatkaa soittoyrityksiä niin kauan että joku saa miehes kiinni. Ja vaikka isäsikin tarvittaessa.. Tai onko mahdollista että joku (jolla autossa sopiva turvaistuin) lähtis heittää sut ja esikoisen synnärille? Jos isäsi kerran on töissä päivisin,niin voiko varmasti lähteä kesken päivän/jättää menemättä töihin? Mietin vaan.. Jos ei lähipiiri onnistu,niin olisko tosiaan neuvolasta apua? Lastenhoitajan yhteystietoja,perhetyöntekijää tms?

Itse muistan miettineeni samoja, kun toisen syntymä läheni... Eikä lähellä todellakaan ole ketään/tai mitään tahoa mihin isomman voisi hätätapauksessa viedä vähäksi aikaa? Itse lopulta uskallauduin kysymään naapurustossa asuvalta eläkeläisparilta (jonka luona sittten käytiin pari kertaa kylässä ennen synnytystä varmuuden vuoksi ettei olisi ihan vieras paikka lapselle).

Käytännössä kaikki meni tosi hyvin. Jo perjantai illalla supistuksia alkoi tulla sen verran tiuhaan, että tiesin, että tosi alkaa olla lähellä. Kutsuimme vanhempani meille jo silloin ja lopulta laitokselle lähdimme lauantaina lounaspöydästä.

Mutta henkisesti auttoi kovasti se, että tiesi myös tuon varajärjestelyn olevan sovittu, jos olisi tullut kiirelähtö.

Toivottavasti meilläkin menee näin sujuvasti :) Esikoisen synnytys käynnistettiin, ja toisaalta en missään nimessä haluaisi uutta käynnistystä, mutta näitten käytännön järjestelyitten takia mua ei ehkä niin paljon haittaisikaan, jos tämäkin menisi siihen... Me asutaan sellaisella alueella, jossa on lähinnä lapsiperheitä. Mutta suurimmalla osalla on tosiaan jo niin isot lapset, että vanhemmat on päivisin töissä. Eläkeläisiä ei ole täällä ollenkaan. Mutta ehkäpä otan tosiaan asian puheeksi tuossa lähipuistossa...

Ja tilannetta mutkistaa entisestään se, että paikkakunnaltamme ei saa takseja, joissa olisi lastenistuin. Silloin voisin ainakin turvallisesti roudata itseni ja poikani synnärille odottamaan mieheni saapumista ( kaipa joku pojan perään siellä katsoisi?? ).

Teillä ei siis ilmeisesti itsellänne ole autoa? Jos teillä on auto niin olettaisin teillä olevan oman isuimenkin.

Teillä ei siis ilmeisesti itsellänne ole autoa? Jos teillä on auto niin olettaisin teillä olevan oman isuimenkin.

Onhan meillä auto ja autossa istuin. Ja olen minäkin sitä miettinyt, että pitäisikö sitä istuinta sitten alkaa ottaa autosta pois ja laittaa vain silloin, kun mennään jonnekin. Mutta mä kun en osaa sitä asentaa. Enkä ehkä supistuskivuissa siihen pystyisikään? En tiedä. Ojennanko taksikuskille ohjekirjan, että katso tuosta?

Turvavyöistuimista kävin katsomassa, että suurin osa on ilmeisesti 15 kilosta ylöspäin. Mutta kaipa nyt yhden matkan 13-kiloinenkin sellaisessa menisi? Jos ne siis on niin helppoja asentaa autoon, että saa nopeasti taksiinkin?

Toivottavasti meilläkin menee näin sujuvasti :) Esikoisen synnytys käynnistettiin, ja toisaalta en missään nimessä haluaisi uutta käynnistystä, mutta näitten käytännön järjestelyitten takia mua ei ehkä niin paljon haittaisikaan, jos tämäkin menisi siihen... Me asutaan sellaisella alueella, jossa on lähinnä lapsiperheitä. Mutta suurimmalla osalla on tosiaan jo niin isot lapset, että vanhemmat on päivisin töissä. Eläkeläisiä ei ole täällä ollenkaan. Mutta ehkäpä otan tosiaan asian puheeksi tuossa lähipuistossa...

Juttele ihmeessä lähipuistossa tutuille äideillle tästä. Itse ainakin lupautuisin vastaavassa tilanteessa aivan varmasti lapsenvahdiksi tarvitsevalle...

[QUOTE="vieras";22113329]Hitsi, aika myöhään olet tuota alkanut miettiä.. Kysäisepä neuvolasta, että onko jotain perhetyöntekijää tms mahdollista saada avuksi?[/QUOTE]

No älä... Olenhan mä tätä pitkään miettinyt, mutta en puusta pidemmälle päässyt. Päivitellyt vaan, että mitenköhän se sitten oikein menee. Joo, otan asian neuvolassa puheeksi heti.

Kiitos näistä! Otan siis asian puheeksi sekä puistossa että neuvolassa ja kehittelen jonkunlaisen suunnitelman. Ja toivon, että synnytys alkaa joko yöllä tai viikonloppuna :D

Meillä on ainakin ollut n. vuoden vanhasta Britaxin turvavöillä kiinnitettävä istuin (ts. ei isofix tms.), jossa toki lapselle omat vyöt. Se pidetään ekaks selkä menosuuntaan ja "tuetaan" lisäks kahdella lisävyöllä etupenkin runkoon. Isompana käännetään naamamenosuuntaan ja käytetään kiinnittämiseen vaan auton vöitä, silti lapsi edelleen turvaistuimen vöissä. Tällaisia vastaavia istuimia käsittääkseni suurin osa ja ainakin toi Britax on tosi helppo kiinnittää autoon. Etenkin naama menosuuntaan ja kyllä lapsesi varmasti ainakin tuon yhden matkan voi niin matkustaa. Kun kerran perehtyy asiaan, sen kiinnittää parissa minuutissa, vaikka sinne taksiin.

Yhteistyössä