Muita palstalaisia, jotka eivät ole koskaan käyneet Hesassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lotta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28040183:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä "Helsinki vastaan muu Suomi" -ajattelua. Olen Helsingissä syntynyt ja siellä lapsuuteni elänyt. Helsinki on mun lapsuudenkotini ja merkittävä osa sielunmaisemaani. Mennessäni oppikoulun ekalle muutimme Helsingin maalaiskuntaan, joka pian sen jälkeen Vantaaksi julistautui. Nyt olen ollut jo 40 vuotta vantaalainen, mutta en edelleenkään tunne mitään vihamielisyyttä Helsinkiä tai helsinkiläisiä kohtaan.

Lapsuudessani vietin kaikki kesäni Keski-Suomessa Haapamäellä (nyk. Keuruun kaupunki). Tuo paikka on mielestäni kappale kauneinta Suomea ja merkittävä osa sielunmaisemaani. Pihlajavedellä on metsä, jonne aikanaan tuhkani ripotellaan.

Sielunmaisemani eivät ole millään tavalla ristiriidassa toistensa kanssa. Kun istun Kustaanmiekassa, mieleni vaeltaa Niemelänjärven rantaan. Ja kun istun Niemelänjärven rannassa, mieleni vaeltaa Kustaanmiekkaan. Koska olen syntynyt Helsingissä, elänyt lapsuuteni siellä ja sen jälkeen Vantaalla, pitäisikö mun alkaa halveksimaan haapamäkeläisiä, keuruulaisia ja pihlajaveteläisiä? Ja jos pitäisi, niin miksi ihmeessä?

Mun pitääs ny vissiin olla kauhiasti sua vastaan näin maalaasena. :xmas

En mäkää ymmärrä miksi pitää arvostella puolin ja toisin. Eikö voisi vain olla tyytyväänen siellä missä itte asuu eikä pilkata muita paikkoja. Mä itte tykkään asua Teuvalla eikä se musta mun mielestä huonompaa ihmistä tee.

Mä olen asunut "näillä nurkilla" vuodesta 1993, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun kuulin sanan flinda. Mun mies on paljasjalkainen helsinkiläinen, kolmannessa sukupolvessa, ja mietti että...hmm..oisko se pullo...(kun siis kysyin).
Ihana :heart: Hyvä, että muistaa edes jotakin :) Musta on surullista, jos stadin slangista ei pidetä huolta. Pidetäänhän muistakin murteista. Murre on kotiseutua ja kotiseutu on juuria. Ihan liian moni kokee itsensä nykyisin juurettomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28040204:
Ihana :heart: Hyvä, että muistaa edes jotakin :) Musta on surullista, jos stadin slangista ei pidetä huolta. Pidetäänhän muistakin murteista. Murre on kotiseutua ja kotiseutu on juuria. Ihan liian moni kokee itsensä nykyisin juurettomaksi.

Ei enää muutkaa murteet oo samaa mitä ennen. Kyllä sen huomaa tämänki paikkakunnan nuorista, että murre on ruvennu häviämään. Jos ennen sanottiin, että mä en rupia tuollaasehen niin nykyään moni täällä saattaa sanoa mä en ala tollaseen. Näin niin ku esimerkkinä.

Likka on kyllä murretta oppinu, mutta kyllä hänenki sanois on eroja mun omaan puheeseen.

Että ihanko Helsinkiläiset ylimielisiä ja töykeitä ja te maalaiset taas jotka tasaseen tahtiin teette haukkumisaloituksia Helsingistä olette sitten niin mukavaa porukkaa että! Löytyykö sieltä maalta peilejä?

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="Maria85";28040230]Että ihanko Helsinkiläiset ylimielisiä ja töykeitä ja te maalaiset taas jotka tasaseen tahtiin teette haukkumisaloituksia Helsingistä olette sitten niin mukavaa porukkaa että! Löytyykö sieltä maalta peilejä?[/QUOTE]

Täällähän ne tehdään. Ei hesassa mitään tuoteta, kaikki tehdään muualla. :)

Ei enää muutkaa murteet oo samaa mitä ennen. Kyllä sen huomaa tämänki paikkakunnan nuorista, että murre on ruvennu häviämään. Jos ennen sanottiin, että mä en rupia tuollaasehen niin nykyään moni täällä saattaa sanoa mä en ala tollaseen. Näin niin ku esimerkkinä.

Likka on kyllä murretta oppinu, mutta kyllä hänenki sanois on eroja mun omaan puheeseen.
Tuo on kyllä valitettavaa. Tosin ei munkaan lapseni stadin slangia puhu. Joskus - varsinkin esikoinen - kysyy multa, mitä jokin sana tarkoittaa. Musta olisi hyvä. jos edes ymmärtäisi. Vaikkei osaisi itse puhuakaan.

Mulle tää on niin helppoa, kun en ole mistään kotoisin, ja olen kotoisin kaikkialta :rolleyes:. Voi jättää riitelyt muille. :D.

Mutta vähän vakavammin sanottuna, niin en kyllä osaa tehdä eroa ihmisiin paikkakunnan perusteella, en edes maiden. Aika samanlaisia ja samalla erilaisia ihmisiä ollaan kuitenkin kaikki.

• Tykkää
Reactions: Data
Mulle tää on niin helppoa, kun en ole mistään kotoisin, ja olen kotoisin kaikkialta :rolleyes:. Voi jättää riitelyt muille. :D.

Mutta vähän vakavammin sanottuna, niin en kyllä osaa tehdä eroa ihmisiin paikkakunnan perusteella, en edes maiden. Aika samanlaisia ja samalla erilaisia ihmisiä ollaan kuitenkin kaikki.
Mulla oli joskus haaveena hankkia pieni mummonmökki jostain ja muuttaa maaseudun rauhaan. Teen pääsääntöisesti etätöitä, joten olisi aika sama, missä asuisin. Pienelle paikkakunnalle en olisi ihan huono veronmaksajakaan. Mutta kieltämättä pistää mietityttämään vihamielinen suhtautuminen, jota kovin moni tuntee meitä Kehä III:n sisäpuolella asuvia kohtaan.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Myönnetään, että jo pienenä elämä alkoi päästessäni pois pikkupaikkakunnalta. Hotellit ja lentokentät olivat täynnä sitä tunnelmaa, joka tuntui hyvältä. Lähdön meininkiä, tiettyä anonyymiteettiä, kansainvälisyyttä. Karistin tehdaskylän tomut heti täysi-ikäistyttyäni ja lensin rapakon taa. Palattuani Suomeen, Helsinki oli ainoa vaihtoehto ja kotini kymmenen vuoden ajan. Vaikka sekin on tuntunut pieneltä jo pitkään, on minulla sinne koti-ikävä. Kesäkuun ekasta päivästä lähtien pääsen taas sinne asumaan.

Muutkin paikat ovat luultavimmin muille hyviä, mutta minä haluan nauttia merellisen kauniista Helsingistä. Kulkea Ruttopuiston poikki Bulevardille suunnatessani. Maksaa sikana erikoiskahveista tietäen, että barista osaa minulle sellaisen valmistaa. Päästä vauvan kanssa uuteen seikkailuun joka aamu. Käydä nopeasti Tallinnassa paikkaamassa Helsingin puutetta, että vanha kaupunki uupuu. Kulkea huoletta ja turvassa katuja milloin tahdon!

ite oon helsingistä kotoisin, ja ihmettelen kyllä jos joku aikuinen suomalainen ei ole käynyt täällä! samoin tosin ihmetteln jossei ole käynyt muissa isoissa kaupungeissa, esim. turussa ja tampereella. en koe että helsinki on sen parempi kaupunki kuin muutkaan, mutta mulle stadi on koti ja mikään muu kaupunki (suomessa tai ulkomailla) ei ole vielä saanut mua rakastumaan.

[QUOTE="tunkion kukko";28040181]Itse olen paljasjalkainen ja kutsun kyllä tätä pitäjää Hesaksi. Ehkä se stadin slangi on pakkomielle muualta muuttaneille?[/QUOTE]

En tiedä mistä keksit tuon pakkomielteen, mutta puhetyylillä yksinkertaisesti on vaan kummallinen tapa tarttua. Avomieheni, kuten myös suuri osa kaveripiiristäni, on paljasjalkainen ja käyttää tiettyjä slangisanoja. Onko siinä jotain ihmeellistä että itsekin alan puhumaan samalla tavalla? Ei tarvitse taas heti olla heristelemässä että "maalta muuttaneet ne elvistelee"...

Mietinpä vaan että monikohan stadilainen on käynyt ulkomailla ja moniko ei? Kun siellä rikkaitten keskellä se köyhälistökin on hiukka suurempi että osalle riittää elämän ajaksi seikkailu Linnanmäelle ja siinä onkin matkustelun avara maailma :)

[QUOTE="heh";28040582]Mietinpä vaan että monikohan stadilainen on käynyt ulkomailla ja moniko ei? Kun siellä rikkaitten keskellä se köyhälistökin on hiukka suurempi että osalle riittää elämän ajaksi seikkailu Linnanmäelle ja siinä onkin matkustelun avara maailma :)[/QUOTE]

No veikkaan, että prosenttiosuus on pk-seudulla suurempi. Äkkilähtö ei paljoa maksa, kun taas sodankyläläinen ei kovin helposti pääse edes hki-vantaalle.

Olen asunut Helsingissä semmoiset 17 vuotta, syntynyt Pohjanmaalla. Lapsuusaika Pitäjänmäessä oli nostalginen, sitten pikkuhiljaa alkoi käydä asuinalueet ahtaammiksi ja levottomammiksi. Oon asunut myös Munkkivuoressa ja Malminkartanossa. (Espoossakin oon joskus asunut.)
Lähdin kun sain lukion loppuun, kun ei ollut siellä mitään pidättelemässä. Nyt oon melekeen savolaenen. Ehkä juurrun tänne. Maaperä on ainakin ollut hyvin ystävällinen.
Sitä en tiedä miten pitkään kestää, ennenkuin täysi savolaisuus on ansaittu.

Turpiini en ole saanut vielä missään, muuten. :D
"Kuppikuntalaisuutta" on joka paikassa, ja se on musta ihan h*:n ärsyttävää.

Aa, niin, pikkusisko asuu yhä E-suomessa, ja sitä ei nähtävästi saa sieltä pois tulemaan. Mun vanhemmat muutti hiljattain kanssa tänne Savommaksi.

Mä voisin asua ihan missä vaan. Luulisin. Ehkä joskus vielä lähden jonnekin Lappiin, ja täysi kierros on tehtynä. :D

*irto-nainen*

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28040287:
Mulla oli joskus haaveena hankkia pieni mummonmökki jostain ja muuttaa maaseudun rauhaan. Teen pääsääntöisesti etätöitä, joten olisi aika sama, missä asuisin. Pienelle paikkakunnalle en olisi ihan huono veronmaksajakaan. Mutta kieltämättä pistää mietityttämään vihamielinen suhtautuminen, jota kovin moni tuntee meitä Kehä III:n sisäpuolella asuvia kohtaan.

Se katsos varmaan riippuu henkilöstä ja ylimielisyyden tasosta. Tiedän paljasjalkaisia stadin slangin mongertajia jotka tulevat tänne "maalle" brassailemaan kielellään. Anoppini on tästä hyvä esimerkki, hän on sitä ylpeää lajia. Pienessä kaupungissa on sitten kiva vähän järkyttää kiskan myyjää ja kauppiaita kun vetää sellaista stadin slangia ettei kukaan ymmärrä ja saa tuntea itsensä hienoksi ;) Jotenkin naurettavaa, mutta no, ehkä se johtuu ihan persoonasta eikä synnyinseudun geeneistä.

Minä en oikein käsitä tätä kehä III sisäpuoli vs. muu Suomi taistelua.

Tämä on ikivanha riita, tässä ei ole mitään mieltä. Tasan samoja syitä heitellään puolin ja toisin aina.

Eikö voi vain hyväksyä sitä että joku paikka ei ole sinua varten ja antaa niiden elää siellä jotka haluaa?

Toki perustella saa miksi ei jostain pidä tai pitää, mutta nämä keskustelut menee poikkeuksetta henkilökohtaisuuksiin ja/tai todella intensiiviseksi haukkumiseksi vähintään yleisellä tasolla.

Ne jotka oikeasti tosissaan lähtee sotimaan näistä asioista voi onnitella itseään siitä että on ansainnut arvonimen joka ei ole kauhean imarteleva.

Ei ole sellaista paikkaa missä kaikilla on hyvä olla. Kenenkään ei myöskään ole pakko asua missään, se on ihan itsestä kiinni.

Täysin subjektiivinen asia jossa ei ole keneltäkään pois se missä toinen henkilö asuu.

Keksisitte edes jonkun aiheen mistä olisi joku pointti riidellä. Tämä aihe vaan toistaa itseään vuosikymmenien läpi.

[QUOTE="vieras";28040240]Täällähän ne tehdään. Ei hesassa mitään tuoteta, kaikki tehdään muualla. :)[/QUOTE]

Väärin. Helsingissä tuotetaan politiikkaa ja kulttyyriä. eikös Salkkaritkin siellä kuvata :)

[QUOTE="heh";28040597]Se katsos varmaan riippuu henkilöstä ja ylimielisyyden tasosta. Tiedän paljasjalkaisia stadin slangin mongertajia jotka tulevat tänne "maalle" brassailemaan kielellään. Anoppini on tästä hyvä esimerkki, hän on sitä ylpeää lajia. Pienessä kaupungissa on sitten kiva vähän järkyttää kiskan myyjää ja kauppiaita kun vetää sellaista stadin slangia ettei kukaan ymmärrä ja saa tuntea itsensä hienoksi ;) Jotenkin naurettavaa, mutta no, ehkä se johtuu ihan persoonasta eikä synnyinseudun geeneistä.[/QUOTE]

Siis tuleekohan mieleesi lainkaan, että ihminen puhuu omaa kieltään ja jos rupeaa puhumaan esim. yleiskieltä, joutuu siinäkin tavallaan vaihtamaan äidinkielensä vieraaksi kieleksi. Miksi muita murteita on sitten suotavaa puhua, mutta stadin murretta ei?

Kysyä saa, jos jotain ei ymmärrä.

Yhteistyössä