Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Jos et ole käynyt Helsingissä, niin oletkohan käynyt maamme rajojen ulkopuolella?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28040183:Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä "Helsinki vastaan muu Suomi" -ajattelua. Olen Helsingissä syntynyt ja siellä lapsuuteni elänyt. Helsinki on mun lapsuudenkotini ja merkittävä osa sielunmaisemaani. Mennessäni oppikoulun ekalle muutimme Helsingin maalaiskuntaan, joka pian sen jälkeen Vantaaksi julistautui. Nyt olen ollut jo 40 vuotta vantaalainen, mutta en edelleenkään tunne mitään vihamielisyyttä Helsinkiä tai helsinkiläisiä kohtaan.
Lapsuudessani vietin kaikki kesäni Keski-Suomessa Haapamäellä (nyk. Keuruun kaupunki). Tuo paikka on mielestäni kappale kauneinta Suomea ja merkittävä osa sielunmaisemaani. Pihlajavedellä on metsä, jonne aikanaan tuhkani ripotellaan.
Sielunmaisemani eivät ole millään tavalla ristiriidassa toistensa kanssa. Kun istun Kustaanmiekassa, mieleni vaeltaa Niemelänjärven rantaan. Ja kun istun Niemelänjärven rannassa, mieleni vaeltaa Kustaanmiekkaan. Koska olen syntynyt Helsingissä, elänyt lapsuuteni siellä ja sen jälkeen Vantaalla, pitäisikö mun alkaa halveksimaan haapamäkeläisiä, keuruulaisia ja pihlajaveteläisiä? Ja jos pitäisi, niin miksi ihmeessä?
Ihana :heart: Hyvä, että muistaa edes jotakinMä olen asunut "näillä nurkilla" vuodesta 1993, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun kuulin sanan flinda. Mun mies on paljasjalkainen helsinkiläinen, kolmannessa sukupolvessa, ja mietti että...hmm..oisko se pullo...(kun siis kysyin).
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28040204:Ihana :heart: Hyvä, että muistaa edes jotakinMusta on surullista, jos stadin slangista ei pidetä huolta. Pidetäänhän muistakin murteista. Murre on kotiseutua ja kotiseutu on juuria. Ihan liian moni kokee itsensä nykyisin juurettomaksi.
Tuo on kyllä valitettavaa. Tosin ei munkaan lapseni stadin slangia puhu. Joskus - varsinkin esikoinen - kysyy multa, mitä jokin sana tarkoittaa. Musta olisi hyvä. jos edes ymmärtäisi. Vaikkei osaisi itse puhuakaan.Ei enää muutkaa murteet oo samaa mitä ennen. Kyllä sen huomaa tämänki paikkakunnan nuorista, että murre on ruvennu häviämään. Jos ennen sanottiin, että mä en rupia tuollaasehen niin nykyään moni täällä saattaa sanoa mä en ala tollaseen. Näin niin ku esimerkkinä.
Likka on kyllä murretta oppinu, mutta kyllä hänenki sanois on eroja mun omaan puheeseen.
Mulla oli joskus haaveena hankkia pieni mummonmökki jostain ja muuttaa maaseudun rauhaan. Teen pääsääntöisesti etätöitä, joten olisi aika sama, missä asuisin. Pienelle paikkakunnalle en olisi ihan huono veronmaksajakaan. Mutta kieltämättä pistää mietityttämään vihamielinen suhtautuminen, jota kovin moni tuntee meitä Kehä III:n sisäpuolella asuvia kohtaan.Mulle tää on niin helppoa, kun en ole mistään kotoisin, ja olen kotoisin kaikkialta. Voi jättää riitelyt muille.
.
Mutta vähän vakavammin sanottuna, niin en kyllä osaa tehdä eroa ihmisiin paikkakunnan perusteella, en edes maiden. Aika samanlaisia ja samalla erilaisia ihmisiä ollaan kuitenkin kaikki.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28040287:Mulla oli joskus haaveena hankkia pieni mummonmökki jostain ja muuttaa maaseudun rauhaan. Teen pääsääntöisesti etätöitä, joten olisi aika sama, missä asuisin. Pienelle paikkakunnalle en olisi ihan huono veronmaksajakaan. Mutta kieltämättä pistää mietityttämään vihamielinen suhtautuminen, jota kovin moni tuntee meitä Kehä III:n sisäpuolella asuvia kohtaan.
No veikkaan, että prosenttiosuus on pk-seudulla suurempi. Äkkilähtö ei paljoa maksa, kun taas sodankyläläinen ei kovin helposti pääse edes hki-vantaalle.