Muita palstalaisia, jotka eivät ole koskaan käyneet Hesassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lotta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki helsinkiläisten kotiseuturakkaus ja kehut omasta kaupundista katsotaan ylimielisyydeksi ja "leuhkojen stadilaisten" brassailuksi. Kummallista. Jotkut maalaiset ovat yllättäväkin aggressiivisia näissä keskusteluissa. Mutta minkäs teet.

[QUOTE="vieras";28039711]hesassa taitaa nytkin olla 18,5% veroprosentti. Muualla se on enemmän, liki 20%. Oma vikahan se on jos ei osaa verotuloillaan pitää kaupunkia kuosissa. Omavarainen se ei missään tilanteessa voisi olla, ei vaikka ei tarvisi maksaa veroja ollenkaan.[/QUOTE]

Onko pikkukuntien ja maaseudun oma vika, että eivät pärjää ilman tukia? Mitä asialle pitäisi mielestäsi tehdä? Jokainen jätetään tulemaan toimeen omillaan?

[QUOTE="vieras";28039740]Mikä siinä liukuportaissa niin ihmeellistä on? Meneekö joku aina muita nopeampaa että pitää tietä antaa vai mihin perustuu tuo oikeanpuolen käytäntö?[/QUOTE]

Juurikin tämä, varsinkin ruuhka-aikaan toiset haluavat juosta/kävellä portaita ylös tai alas. Itse optimoin kulkuvälineiden vaihdot joskus tosi tiukille; on esimerkiksi pakko juosta pitkät metron portaat ylös että ehtii sporapysäkille.

Jos vasenta puolta ei jätä vapaaksi niin sieltä saattaa tulla joku selkään...

[QUOTE="vieras";28039740]Mikä siinä liukuportaissa niin ihmeellistä on? Meneekö joku aina muita nopeampaa että pitää tietä antaa vai mihin perustuu tuo oikeanpuolen käytäntö?[/QUOTE]

Vasemmalta ohitetaan. Joidenkin täytyy ehtiä jatkoyhteyksiin, kaikki kun eivät jää siihen, mihin metro kuljettaa. Parin minuutin myöhästyminen voi maksaa jossain vaiheessa koti/työmatkaa jo puolituntia. Esim.

[QUOTE="viivii";28039643]On tää kyllä ihimeellistä vihaa maalaisten ja hesalaisten välillä:O[/QUOTE]

Huvittuneena olen ketjua seurannut ja yritin olla ottamatta siihen osaa. Itse olen savolainen ja Helsinkiin muuttanut yli 10 vuotta sitten. Koskaan en ole turpiini saanut Helsingissä sen takia että olen muualta kotoisin. Toisin kuin helsinkiläinen poikaystäväni joka hakattiin kotiseudullani bussijonossa sen vuoksi kun puhui ärsyttävällä tavalla.

Ihan kuin lukis jotain Demin palstaa.... :rolleyes:

Mä olen Turusta. Jep, sieltä "Suomen perslävestä". Turusta väännetään vitsiä vaikka muille jakaa, mutta ei turkulaiset siitä itseensä ota. Mä luulen että helsinkiläisillä on vähän sama juttu. Monet haukkuu ja parjaa ja kutsuu ties miksi pahuuden pesäksi, mutta helsinkiläiset ottavat asian huumorilla ja ajattelevat, että "mulla on täällä ihan hyvä olla".

Vaan menepä arvostelemaan jotain pikkukylää. Ei riitä huumorintaju landevitseille tai heinänpurijakommenteille. Ja sitten ollaan taas niin helvetin koppavia kaupunkinlaisia....

Mä tykkään Helsingistä kovasti :). Käyn siellä parisen kertaa vuodessa, joskus useamminkin. Mulla ei ole koskaan asiaa muualle kuin keskustaan, joten en voi muusta osasta mitään sanoa, mutta keskustassa on helppo suunnistaa (ainakin kartan avulla :D ). Liikenne on ainakin yhdeltä osalta huomattavasti parempaa kuin Turussa. Kun Turun keskustassa vaihtuu liikennevalo vihreäksi, menee 3-5 sekuntia ennen kuin ensimmäinen auto lähtee liikkeelle. Aina siellä joku tonttu alkaa hakea ykköstä vasta valojen vaihtuessa. Helsingin kaduilla tuokin tuntuu sujuvan huomattavasti paremmin.

Yhden huonon puolen kyllä keksin Helsingistä. Siellä on pahuksen mukulaiset ja kuoppaiset kadut, menee nilkat jos siellä yrittää korkkareilla keikkua :).

[QUOTE="vieras";28039751]Onko pikkukuntien ja maaseudun oma vika, että eivät pärjää ilman tukia? Mitä asialle pitäisi mielestäsi tehdä? Jokainen jätetään tulemaan toimeen omillaan?[/QUOTE]

Pääsyy on valtiolla, se kerää verotulot kunnilta pois ja vaatii lisää maksuja joka kunnalta. Tällä kaudella on leikattu yli 60 miljoonaa kuntarahoista pois ja silti valtio tahtoo kunnilta enemmän verotuloja itselleen. Pikkukunnat ei voi elää itsenäisesti jos ei ole millä tuottaa palveluita. Siksi on kuntauudistus joka pakotetaan kaikkien velkaisten kuntien kesken, velkatilanne ei sillä korjaannu vaan tulee isompi velka ja valtio voi supistaa julkisesti rahoitettavia palveluita isolla kouralla, niin kuin se nyt tekee.

[QUOTE="vieras";28039771]Vasemmalta ohitetaan. Joidenkin täytyy ehtiä jatkoyhteyksiin, kaikki kun eivät jää siihen, mihin metro kuljettaa. Parin minuutin myöhästyminen voi maksaa jossain vaiheessa koti/työmatkaa jo puolituntia. Esim.[/QUOTE]

Maaseudun ihanuudessa parin minuutin myöhästyminen saattaa maksaa koko työ/koulupäivän. :D Pahimmas tapaukses jos myöhästyy kotiin lähdöstä niin siä sitte oot ja soittelet, että pääseekö joku hakemaan... Tuo on yks syy miks monella oma auto töis käydes sekä toinen syy, että ei vain kulje julkinen liikenne niin että pääsis töihin silloon ku pitää.

Mutta tosiaan nuo liukuportaat. Kysyykö joku ihan tosissaan miks pitääs seistä oikias reunas? Ei tuu mieleen, että jonku kiireisemmän pitääs päästä ohitte? Onhan se eri asia jossaki Helsingis metroon mennes ku Seinäjoen Anttilas. :whistle:

[QUOTE="ninni";28039782]Huvittuneena olen ketjua seurannut ja yritin olla ottamatta siihen osaa. Itse olen savolainen ja Helsinkiin muuttanut yli 10 vuotta sitten. Koskaan en ole turpiini saanut Helsingissä sen takia että olen muualta kotoisin. Toisin kuin helsinkiläinen poikaystäväni joka hakattiin kotiseudullani bussijonossa sen vuoksi kun puhui ärsyttävällä tavalla.[/QUOTE]

Samaan olen itsekin törmännyt, mies on meinannut saada turpaansa ja mun päälle on jopa käyty. Olin siis itse aivan vesiselvä ja en edes puhunut koko naiselle, hän vaan vierestä kuunteli miten vittumaiselta hänen mukaansa kuulostan ja päätti sitten näyttää...

[QUOTE="vieras";28039828]Mitä sönkkäät? Siis hesalaisethan ei tajua vitsejä niistä. Eivät kestä kuulla mitään negatiivista helsingistä.[/QUOTE]

No mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia :).

[QUOTE="vieras";28039813]Pääsyy on valtiolla, se kerää verotulot kunnilta pois ja vaatii lisää maksuja joka kunnalta. Tällä kaudella on leikattu yli 60 miljoonaa kuntarahoista pois ja silti valtio tahtoo kunnilta enemmän verotuloja itselleen. Pikkukunnat ei voi elää itsenäisesti jos ei ole millä tuottaa palveluita. Siksi on kuntauudistus joka pakotetaan kaikkien velkaisten kuntien kesken, velkatilanne ei sillä korjaannu vaan tulee isompi velka ja valtio voi supistaa julkisesti rahoitettavia palveluita isolla kouralla, niin kuin se nyt tekee.[/QUOTE]

Ja sitten kun otetaan huomioon tämä

"Nettona suhteellisesti eniten maksavat itäuusmaalaiset, joiden maksut valtiolle ovat vuodessa noin 7 000 euroa. Takaisin he saavat noin 4 000 euroa.

Euromääräisesti laskien eniten maksaa pääkaupunkiseutu. Summa on niin iso, että sillä maksetaan kaikki Lapin, Kainuun, koko Pohjanmaan ja koko Karjalan sekä Keski-Suomen menot. Luvut ovat vuodelta 2006."

niin on helppo päätellä, kuka ne valtionosuudet maksaa.

[QUOTE="vieras";28039828]Mitä sönkkäät? Siis hesalaisethan ei tajua vitsejä niistä. Eivät kestä kuulla mitään negatiivista helsingistä.[/QUOTE]

No kokeillaan. Kerropa yksi.

[QUOTE="vieras";28039858]Ja sitten kun otetaan huomioon tämä

"Nettona suhteellisesti eniten maksavat itäuusmaalaiset, joiden maksut valtiolle ovat vuodessa noin 7 000 euroa. Takaisin he saavat noin 4 000 euroa.

Euromääräisesti laskien eniten maksaa pääkaupunkiseutu. Summa on niin iso, että sillä maksetaan kaikki Lapin, Kainuun, koko Pohjanmaan ja koko Karjalan sekä Keski-Suomen menot. Luvut ovat vuodelta 2006."

niin on helppo päätellä, kuka ne valtionosuudet maksaa.[/QUOTE]

Itse olette kaupunginjohtajan äänestäneet sinne päättämään paljonko peritään veroja kaupunkilaisilta ja mitä maksetaan. Turha se muille on valittaa jos itse haluatte maksaa valtiolle enemmän kuin tuotatte. http://www.yle.fi/tvuutiset/uutiset/upics/liitetiedostot/kuntien_verorahoitus_2011.htm

[QUOTE="vieras";28039852]Itsellä on vaan täältä palstalta saatuja ja luettuja kokemuksia parin vuoden ajalta. :)[/QUOTE]

Juu no ei kaikki turkulaisetkaan tykkää turkulaisvitseistä, ollaanhan me kaikki erilaisia. Mut jos ajattelee asiaa tämän palstan tiimoilta, niin mun muistikuvani mukaan nämä Helsinki vastaan kehä kolmosen ulkopuoli -keskustelut on pääasiassa lähtenyt siitä, että joku kehä kolmosen ulkopuolelta on alkanut aukoa päätään ja sisäpuoli taas puolustanut omaa kotipaikkaansa. Harvemmin mä olen täällä sitä nähnyt, että Helsinki alkaa haukkua muuta Suomea ja siitä olis sitte keskustelu lähtenyt.

Juu no ei kaikki turkulaisetkaan tykkää turkulaisvitseistä, ollaanhan me kaikki erilaisia. Mut jos ajattelee asiaa tämän palstan tiimoilta, niin mun muistikuvani mukaan nämä Helsinki vastaan kehä kolmosen ulkopuoli -keskustelut on pääasiassa lähtenyt siitä, että joku kehä kolmosen ulkopuolelta on alkanut aukoa päätään ja sisäpuoli taas puolustanut omaa kotipaikkaansa. Harvemmin mä olen täällä sitä nähnyt, että Helsinki alkaa haukkua muuta Suomea ja siitä olis sitte keskustelu lähtenyt.

Niin onhan se kovaa pään aukomista jos laittaa linkin jossa joku hesalainen ajaa lapsen päälle ja moittii hesalaisten ajotaitoja kaupungissa. Koskaanhan se ei ole itse hesalaisen vika vaan jonkun muun. :(

[QUOTE="vieras";28039923]Niin onhan se kovaa pään aukomista jos laittaa linkin jossa joku hesalainen ajaa lapsen päälle ja moittii hesalaisten ajotaitoja kaupungissa. Koskaanhan se ei ole itse hesalaisen vika vaan jonkun muun. :([/QUOTE]

Niin ja tällaistahan ei tapahdu missään muualla kuin Helsingissä?

[QUOTE="vieras";28039933]Minä kannatan verojen keräämistä enemmän hesalaisilta.[/QUOTE]

Varmaan niin joskus tulee tapahtumaankin. Muistakaa kuitenkin se sitten, kun ihmettelette Helsingin velkaantumista.

Yhteistyössä