Muita masuun piikittäjiä? (marevan, fragmin, tms)

Onkos täällä muita jotka joutuvat nimenomaan raskauden aikana piikittämään verenohennuslääkettä vatsaan (tms)?
Itselläni laskimotukoksiin altistava sairaus, joka tarvitsee lääkitystä raskauden aikana. Muutoin onneksi ei tarvii mitään lääkitystä.
Viimeraskaudesta minulle määrättiin Fragminia, varmaan tähänkin samaa.
 
:wave:
Ekassa raskaudessa tuli laskimotukos nivuseen ja sekä toisessa että nyt kolmannessa raskaudessa olen joutunut piikittämään lähes koko raskausajan ja muutama viikkon synnytyksen jälkeenkin. Ihan hyvin on kuitenkin mennyt kaikki.

Minun käyttämäni lääke on Klexane, ja se on muuten hyvä, mutta kallis :/ . Minkä hintainen on tuo Fragmin?
 
Kivaa etten oo ainut tällä palstalla! Fragmin maksaa.. hmm.. muistaakseni sellainen 25piikin laatikko maksoi noin 75?!! JA se riittää siis 25pv:ksi!
Miulla todettiin geenivirhe teini-iässä tulleesta tukoksesta, silloin tauti puhkesi tupakanpolton ja yhdistelmä ehkäisypillerien vaikutuksesta.. Ensimmäisen raskauden alkaessa tiedettiin siis että tarvitsen hepariinilääkityksen. Sain lääkkeet muistaakseni rv12 ja siitä piikitin synnytykseen asti, sekä siitä vielä kuukauden päivät ainakin eteenpäin.

Oli muuten hankalaa ja tukalaa siihen ihan loppuraskauden mahaan saada piikkiä menemään! Olen muuten hoikka, niin vatsa oli sillon todella pinkeenä! :|

Olikos siulla muuten mitään ohjeita että ennen synnytystä täytyisi pistää vain puolet lääkeaineesta? Itse luin jostain että kokonainen annos voisi estää epiduraalin saannin, mutta nyt en enää muista mitä lääkärit silloin sanoivat.. ja eri lääkäreillä on muutenkin taipumus neuvoa eri tavoilla.. Muistan kuitenkin puolittaneeni parin synnytystä edeltäneen päivän annokset.
 
Ja täällä kanssa yksi piikittäjä :wave:
Mulla on kanssa fragmin piikit käytössä. Tukoksia ei ole koskaan ollut..kop,kop, mutta geeni virhe todettu joten aloitettiin piikit rv28. Nyt jatketaan 6 viikkoa synnytyksen jälkeen näitä piikkejä.
Tuosta epiduraalipuudutuksesta. Meillä sanoivat äippäpolin lääkärit että puudutusta en saa koska on tuo lääke käytössä. Ja lääke annostus onminulla loppuun asti sama. Jos määrätään synnytkyksen käynnistys niin siinä tapauksessa en pistä edellisenä päivänä ollenkaan lääkettä.

mintsi+lepakkovauva 31+2
 
aii :eek: aika jännä mintsi, ettet saa, mie kyllä sain sillon! Tosin olin pistänyt edellisen kerran aamulla puolikkaan, ja illalla käynnistyi synnytys puolen kasin aikaan, epiduraalin sain joskus puolen yön aikaan. Et olihan siitä edellisestä pistoksesta siinä vaiheessa noin 12h.

Ajattelin sillon et parempi kun piikitän aamuisin kun miula on se käsitys et useat synnytykset käynnistyy iltasella.. (en tiiä miksi näin ajattelen, oonkohan taas lukenut jostain jotain :LOL: )
 
Voi kateellinen melkein sinulle olen Mamina :D Kyllä tuo puudutus olisi ollut tarpeen jo kahdessa edellisessä synnytyksessä. Spinaali puudutuksen olisin viimeksi saanut kun paikat oli 6 cm auki mutta eivät sit kerinneet laittaa ennenkuin poika syntyi maailmaan. Lääkäri tuli vasta syntymän jälkeen paikalle. =)
Mulla pistos ajankohta on iltaisin. En tiedä miksi niin muka parempi?? Mutta ihan samahan tuo on koska joutuu piikittään. Aina se on yhtä ikävää.

Oletkos mamina saanut maha jo mustelmille? Jostain kumman syystä mulla tulee liki aina veri tippa kun olen pistänyt.
 
Heippa!
Täällä kanssa yksi piikittäjä :wave:
Mulla on ollut viikosta 25 asti klexane-pistot.Itselläni ei ole koskaan ollut veritulppaa,mutta todettu geenivirhe altistaa tukoksille.
Edellisessä synnytyksessä sain kyllä epiduraalin,kun viime pistosta oli kulunut aikaa 12 tuntia.Mä pistän kanssa aina aamuisin.
Mua sisätautilääkäri neuvoi pistämään lähellä LA:ta aamuisin puolet ja iltaisin toisen puolen annoksesta,ihan vaan sen takia jos synnytys käynnistyy,niin on suurempi mahdollisuus saada epiduraali tarvittaessa.

Bamse 29+4
 
Hei, nyt pakko kysästä teiltä viisaammilta. Eli kun pistätte puolikkaan annoksen niin Pistätekö Yhdestä annoksesta n.puolet ja säästätte piikin ja samalla laitatte toisen puolikkaan? Vai heitättekö aina puolet aineesta pois?
 
Bamse juuri noin miekin ajattelin, et on sit suurempi todennäköisyys saada se epiduraali. Mut pistin vaan aamulla sen yhen puolikkaan, en enää illalla mitään.

Mintsi, mie heitin lopun puolikkaan pois (tai siis vein apteekkiin, niinku muutkin tyhjät ruiskut) , tuntu kyl aika tuhlaukselta kun on niin kallis lääke!! Niin ja sillo esikoista oottaessa tuli mustelmia!! ja kerran ihan kunnolla vertakin, ja sillo koski! osuin varmaa just johoki kunnon suoneen. Nyt vasta "ootan" piikityksen alottamista, menossa VASTA 4+4 :D
 
Mamina onnittelut raskaaksi tulemisen johdosta :flower: Varmasti odottelet innolla piikitystä :D
En kyllä taida alkaa puolittamaan tuota annosta koska loppuja ei tällöin voi käyttää. nyttenkin ihan tarpeeksi saa ostella noita kalliita piikkejä. Eli taidan luopua epiduraali haaveista ennemmin .Jospa tuo spinaalipuudutus auttaisi jos lääkäri tällä kertaa kerkiisi laittaa sen. :)
 
Ja vielä kyselen teiltä. Mulla taitaa olla kyselyikä :LOL:
Eli minkälaiselle alueelle teitä on neuvottu pistämään? Mua neuvottiin että noin peukalon mitan päähän navasta joka suuntaan. Olen vain harmitellut että kun alue niin suppea niin kerkii kovettua alue ennekuin piikitys lopetetaan. Ärsyttää kun piikit ei meinaa mennä läpi loppuaikana.
 
Täällä ilmottautuu yksi, joka alkaa parin viikon päästä pistelemään klexanea mahanahkaan geenivirheen vuoksi. Tätä taas jatketaan pitkälle...noin kuusi viikkoa synnytyksestä sain viimeksi lopettaa.
 
Onnea Mamitsu!
Mulla käynnisty synnytys lapsivesien menolla aamusta,enkä sillon siis pistänyt ollenkaan.Saas nähdä miten tällä kertaa käy...
Mulla tuli kanssa viime raskaudessa paljon mustelmia,nyt oon tähän mennessä niiltä välttynyt.Mut päivä päivältä on vaikeempi saada nahkaa irti pinkeestä mahasta...

Mintsi: Mikä geenivirhe sulla on todettu?Mulla todettiin muutama vuosi sitten apc-resistenssi.
Mua neuvottiin vaan pistämään vuoroin oikealle ja vuoroin vasemmalle puolelle...
 
Täällä yksi Klexane- piikittäjä lisää :wave: Minulla laskimovarjoainekuvassa todettu vanhan laskimotukoksen jälkitila (faskiotomialeikkausten yhteydessä ilmeisesti tullut) ja nyt olen piikittänyt rv 25 saakka, kun silloin huomattiin hyytymisentsyymien olevan veressä koholla ja se yhdistettynä supisteluihin --> saattaa viitata tukosriskiin.

Epiduraalista Luin Lääketietokeskuksen sivuilta Klexanen kohdalta, että lääkkeen kanssa ei epiduraalia suositella, sillä olemassa on joskus harvoin riski pitkäaikaiseen tai pysyvään halvaantumiseen :eek: Kysyin asiasta NKL:n kätilöltä, joka hänkin puhui tuosta 12h- säännöstä, mutta pitänee kysyä asiasta vielä lääkäriltä, jos kerran jossakin epiduraali on kokonaan poissuljettu vaihtoehto tällaisessa tilanteessa :/ Vaikka se vain tekisi minun elämäni helpommaksi, kun olen muutenkin ajatellut koittaa pakertaa nyyttini maailmaan ilman epiduraalia :p

Löytyykö muuten muita NKL:lla sisätautilääkärin kontrollissa olevia?

Carmen ja Nirppu rv34+2
 
Kiva huomata että meitä on muitakin =)
Bamse mulla on todettu geeni v5 virhe eli se on perinnöllinen. Tyttäremme joutuvat teini-iässä testeihin jossa katsotaan ovatko ne saanut saman virheen.
Carmen juuri tuon halvautumisriskin ja vuotoriskin takia ei epiduraalia suositella täälläkään.
Sirja Älä nyt ihmeessä luovu vauvahaaveista pistämisen vuoksi. Täällä päin olis ollut ainakin mahdollista että itse ei olis pistänyt vaan joko opetetaan joku sukulainen esim. mies pistämään tai sitten olisin voinut käydä terkkarilla piikillä. Ja ainakin tämä aine mikä mulla on niin välillä se kirvelee paljon (lähinnä navan alapuolella) ja jos sen työntää liian nopeesti niin sillon tuntuu. Eli ei se välttämättä aina satu. Täytyy vaan etsiä omia tyyli pistämiseen. Ja kyllä pistämisen mielestäni kestää kun tietää mikä on vaivan palkkana =)
Tsemppiä vaan yritykseen :flower:
 
Mintsi, miule neuvottiin kanssa niinku jollekin toisellekin, että puolta vaihdellen. Itse koin helpoimmaksi, että menin vähän "kyyryyn" ja etin sen nahkan jostain, kukaan ei missää vaiheessa puhunu mistää peukalon mitasta, joten vedin lopussa aika sivullekin, mut just siihen navan läheisyyteen ei sattunut niin paljon.
Kerran itkua pakersin kun en saanut menemään millään! ja se oli niiiiin vaikeeta, kysyin neuvolastakin et onko pakko! en enää voi enkä halua! :'( mut onneks sain kuitenki sit piikitettyy.. JA täytyy myöntää et välil jäi välistäkin päivä, kun en vaan muistanu piikitellä.

Carmen, joo miekin luin sillon jostain tuon halvausjutun, mut onneksi nyt yhden synnytyksen kokeneena tiien et piikittelen aamusin, onpahan pikkusen suuremmat mahikset saada se epiduraali. Ilman en usko selviiväni. Viimeeksikin jouduttiin oottaa lääkäriä ikuisuus, ja meinas jo ponnistusvaihe alkaakin! Teki todella kipeetä... :/

Sirja! Älä nyt piikkien takia lopeta haaveilua! Miekin pelkäsin kuollakseni piikittelyä, mutta ei se oikeesti oo paha kun siihen tottuu!! Ja kun aattelee mitä siitä saakaan palkinnoksi, oman pienen tuhisijan :heart:
Yhdyn mintsin sanoihin, että hitaasti työntämällä se ei satu.
Mutta en mistää hinnasta antas kenenkää muun pistää, ne ku ei tiedä missä kohtaa kirpasee, ni eivät voi hidastaa :D

Niin ja mintsi, vielä se, että onkoha miulla sama.. papereissa lukee geenivirhe F V Leiden. (F=faktori tai jotain sellasta, ja V=roomalainen vitonen).. On varmaan sama ku meilläkin periytyvä, tosin mie oon eka jolla todettu.
 
Mamina ja mintsi: Mulla on sama geenivirhe.Mä olen perinyt sen meidän isältä ja jos joskus saan tytön niin joutuu hänkin käymään testeissä teini-iässä.

Sirja: Mulla on kamala piikki ja verikoe yms kammo,mut yllättävän hyvin piikitykseen tottuu,vaikkei se kivaa olekaan.

Carmen: Mä oon NKL:n seurannassa ja mun lääkäri on Kalevi Laitinen. Mulla oli sama lääkäri viime kerrallakin.

Bamse 29+5
 
Pinoudumpa minäkin nyt tähän ketjuun :wave: Minulla ei ole todettu geenivirhettä (ihme kyllä). Mutta takana kohtukuolema joka sattui rv27 sekä 2 keskenmenoa. Kohtukuolemassa syynä pahat tukokset istukassa ja verisuonistossa, vauvalla myös tukoksia :( Aluksi kokeilivat minulle aspirin-hoitoa, koska tuota geenivirhettä ei kokeissa näkynyt, mutta keskenmeno tuli ja lääkäri määräsi seuraavaan mahdolliseen raskauteen klexane-hoidon.
Klexane ilmeisesti auttoi (ainakin toivon että oli sen ansioita) ja saimme terveen pojan 25.6.06 :heart: Pistin sitä rv6 lähtien ihan loppu raskauteen asti. Minulle ei missään vaiheessa sanottu että en saisi epiduraalia klexanen takia :eek: Sain epiduraalin ja kaikki meni hienosti. Menetin kuitenkin senverran verta että synnytyskorttiin tuli merkintä "epäsäännöllinen synnytys". Kätilö ihmetteli että kuinka olen pistänyt klexanea vielä edellisenä päivänä ja kun kerroin että näin lääkäri määräsi, niin oli vähän hölmistyneen näköinen. Kätilön mukaan tuo veren menetys johtui juurikin tuosta, että klexanea ei ollut lopetettu esim.rv36. Itsekin kyllä tätä ihmettelin kun yksi lääkäri sanoi että tuo piikitys lopetetaan rv36, mutta kun kävin rv 36 vielä tarkastuksessa niin siellä oli toinen lääkäri joka sanoi että ilmanmuuta pistetään loppuun asti.
Nyt minulla on viikkoja vasta jotain päälle 4 ja soitin just äitipolille ja antoivat heti ajan lääkärille tuonne 7.4 ja katsotaan onko siellä kaikki ok ja jos elonmerkkejä näkyy niin aloitetaan klexane. jännittää kyllä taaskerran että meneekö kaikki hyvin, mutta ei auta kuin toivoa parasta :)
 
Mantatyttö: Mä olen tosi pahoillani menetyksistäsi :hug:
Paljon onnea pojasta ja uudesta raskaudesta!
En tiedä johtuuko siitä,että sulla on eri lähtötilanne,kun mulla,mutta mä aloitin piikit vasta viikolla 25 ja jatketaan 6 viikkoa synnytyksen jälkeen,koska suurin riski saada tukos on loppuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bamse:
Mantatyttö: Mä olen tosi pahoillani menetyksistäsi :hug:
Paljon onnea pojasta ja uudesta raskaudesta!
En tiedä johtuuko siitä,että sulla on eri lähtötilanne,kun mulla,mutta mä aloitin piikit vasta viikolla 25 ja jatketaan 6 viikkoa synnytyksen jälkeen,koska suurin riski saada tukos on loppuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen.
Kiitos

:hug: Joo mää kans luulen että mulla aloitetaan tuo klexane just sen keskenmenoriskin vuoksi. Kun sitähän kuulemma käytetään hoitona siihenkin.
 
Sellaista vielä kysyisin teiltä kaikilta, että kun olette raskautuneet niin paleleeko teillä jalkoja ja käsiä ihan alkuraskaudesssa? Mulla nyt on muutenkin ihan ilman raskauttakin kylmät jalat, mutta nyt on vielä enemmän.... :|
 
täällä kans yks jolla todettu apc-resistenssi. taustalla ekassa raskaudessa keuhkoveritulppa ( tuolloin ei tietoa geenivirheestä )
toisessa raskaudessa josta syntyi terve poika -05 aloitin piikitykset ( fragmin ) rv17->raskauden loppuun asti jonka jälkeen söin marevania pari kuukautta.
tässä nykyisessä raskaudessa aloitettiin piikitykset ( klexane ) rv12 ja loppuun asti jatketaan.

meillä mies piikittää kun en itse pysty ja on mun oma äitikin muutaman kerran pistänyt. välillä sattuu ihan sairaasti jos sattuu osumaan lähelle edellistä pistoskohtaa.
mulla suositeltiin pistämään iltasella yötä vasten koska silloin ollaan liikkellä vähiten ( tietenkin kun ollaan nukkumassa..loogista :LOL: )

kummallekin puolelle napaa vuorotellen on tullut ohjeeksi pistää ja jos tuntuu että synnytys lähenee niin jättää pistämättä, sellaiset ohjeet oon itse saanut, koskaan ei olla puhuttu puolikkaan annoksen pistämisestä, käytönnöt näköjään vaihtelee :eek:

edellisessä synnytyksessä sain epiduraalin, sitä ihan tyrkytettiin otettavaksi ja muistaakseni se tuntimäärä piikityksestä siihen epiduraalin saantiin vaikuttaa myös se kuinka suuri annostus on.

kurpitsa rv30+4
 
Mantatyttö82! Pahoitteluni menetystesi takia. Onneksi syy on nyt tiedossa ja raskaudet pääsee loppuunsa ainakin suuremmalla todennäköisyydellä.
Miulla kanssa normaalistikin viluiset kädet ja jalat, ja nyt ehkä vielä enemmän.
Meillä aika sama LA, miula neuvolan mukaan alustavasti 28.11. Itse katoin netistä, ja sen mukaa ois ollu 29.11. mut kuulemma ne laskurit ei ota huomioon karkausvuotta. (viim menkat miulla oli 23.2.). Ja koska itelläni kans tuo verenohennuslääkitys on pikaisesti saatava alkuun, niin neuvola jo 2.4. ja neuvolan lääkäri 3.4. (nuo ajat 5+5/6)
Lääkäri laittaa sit lähetteen äit.polille varhaisultraan jossa määrätään sit lääkitys, jos tuolla masussa joku kaveri on viel matkassa.
 

Yhteistyössä