Muita masuun piikittäjiä? (marevan, fragmin, tms)

tääl kanssa klexanea pistelen... pojan a ikana piti aloittaa rv 32 mut rv 22 tuli keuhkoveirtulppa ja torombi kerran myöhemmin vielä trombi.. mulla kanssa geenivirhe... tässä raskaudessa aloin pisteleen rv 7

:eek:
Nyt pitää kyllä ottaa asia äitipolilla puheeksi seuraavalla käynnillä! Itse olen luullut, että sitä ei vain saa Klexanen kanssa ja piste. En muistaakseni ole vähentänyt pistoksen määrää ennen synnytystä.

Vähänkö olisi helpompaa mennä synnyttämään, jos olisi edes mahdollisuus epiduraaliin...

Dedefilus, joo mie sain. Taisinkin jo aiemmin kirjotella et sinä päivänä ku synnytys käynnistyi ni pistin aamulla puolikkaan (fragminin) ja illalla käynnisty synnytys 19.30, ja epiduraalin sain joskus puolen yön aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja dedefilus:
:eek:
Nyt pitää kyllä ottaa asia äitipolilla puheeksi seuraavalla käynnillä! Itse olen luullut, että sitä ei vain saa Klexanen kanssa ja piste. En muistaakseni ole vähentänyt pistoksen määrää ennen synnytystä.

Vähänkö olisi helpompaa mennä synnyttämään, jos olisi edes mahdollisuus epiduraaliin...
Täällä tuikitaan Klexanee aamuisin (alaraajassa ollut tulppa leikkauksen jälkeen)
Mä ainakin sain spinaalipuudutuksen 4/07 synnytyksessä. Edellisestä Klexanesta piti muistaakseni olla 12 tuntia.

Klexanen hinta Kela- korvauksen jälkeen, 50 ruiskun paketti, 146? (tai ainakin siis täällä K-nummella).

Mantatyttö Sinulla taitaa olla erilainen tilanne, sillä itselläni piikitys piti aloittaa vasta rv 34 ja jatkaa 6 viikkoa synnytyksen jälkeen! Jouduttiin sitten aikaistamaan aloitusta vkolle 25, kun hyytymisentsyymisveressä olivat koholla ja nyt siis piikitän rv 25 ---> 6 vkoa synnytyksestä.

Epiduraalista vielä No nyt ainakin tein viimeisen päätöksen, että en ota epiduraalia, vaikka henki menisi! On tosi omituista, että eri äitiyspoleilla on näinkin vakavassa asiassa niin erilaisia toimintatapoja :/

Minullekaan ei sanottu mitään peukalon päähän navasta- säännöstä vaan puhuttiin vain vatsanpeitteistä. Tosin olen huomannut, että mitä keskemmälle ts. lähemmäksi napaa piikin laittaa niin sattuu vähemmän. Ja taas mitä enemmän kylkeen päin mennään niin jopa kirvelee ja vuotaa helpommin verta!

Yäk sanon minä koko touhulle: ärsyttää, kun olisi muitakin asioita mietittävänä näin raskaana kuin nuo pahuksen piikit :ashamed:

No onhan tuo nyt ihme homma ettei toisille sanota mitään tuosta tuntimäärästä :kieh: Mulle oikein tyrkytettiin epiduraalia. Joo, ja joku sanoi että mulla vissiin eri tilanne kun aloitan pistämisen niin aikaisessa vaiheessa ja pistän koko raskauden........niin taisin tuolla aiemmin kertoakin syyn :ashamed:

Täällä myös yksi piikittelijä.. :D Minulla myös muutama vuosi takaperin todettiin periytyvä geenivirhe, F V Leiden, tukoksilta olen vielä säästynyt. Sama taisi olla jollain muullakin..? Meillä se on lähtöisin äitini isältä. Äidin siskolla ja hänen pojillaan se on, sekä äidilläni ja minulla. Sisaruksiani ei ole vielä tutkittu, vasta murrosiässä. Samoin minun lapseni joskus tutkitaan, kun on vanhempia..

Minulle aloitettiin Klexane-hoito viime raskaudessa rv34, ja synnytyksen jälkeen vielä kuusi viikkoa piti pistää. Nyt olen raskaana 10+0, saa nähdä koska tällä kertaa aloitetaan. Varmaan samoihin aikoihin kun viimeksikin. Keskussairaalasta tuli juuri kutsu ultraan, samalla ilmeisesti puhutaan myös Klexanen aloituksestakin, tai minä ainakin otan asian esille.

Mielestäni oli helpompaa pistää loppuaikana, kun maha oli jo valmiiksi piukka. Löysään nahkaan sattui hurjasti.. Lähelle napaa pistin, oikealle tai vasemmalle puolelle, joka aamu puolta vaihdelle. Mustelmia tuli alkuun, mutta loppuaikana ei enää. Minulla ei kerennyt "kovettumia" missään vaiheessa tulemaan.. Sama annos minulla oli loppuun asti, ei sanottu, että synnytyksen lähellä pitäisi vähentää.. Kumma, että tulee niin paljon erilaisia ohjeita paikakunnasta riippuen.

Olen ihan ihmeissäni tuosta epiduraalista, ettei sitä saa jos Klexanea käyttää. Täytyykin tuosta muistaa kysyä. Ei minulle kukaan tuollaisesta puhunut, enkä itsekään muista tuollaista lukeneeni. Nopean synnytyksen takia en epiduraalia edes saanut, mutta olisin ilmeisesti saanut jos poika ei olisi niin vauhdilla tullut. Onneksi en sitä kerennyt saamaan, seuraavalla kerralla olenkin sitten asiasta viisaampi enkä sitä edes ottaisi vaikka saisinkin..

mamina
kyseli Klexanen hintaa. Muistelisin, että kolmen viikon annos maksoi kela-korvauksen jälkeen 75?.

itselläni todettiin raskaus aikana 05 tuo geenivirhe fv leiden..mutta en piikittänyt itseäni silloin kuitenka.tulin 06 raskaaksi enkä myöskään ole piikittänyt..mulle ei varsinaisesti kukaan puhunut tosta mut sit ku ne ehotti piikitystä ,kieltäydyin. Onko teistä kukaan kieltäytynyt piikittämästä? jos niinmiten suhtauduttiin asiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
Onko teistä kukaan kieltäytynyt piikittämästä? jos niinmiten suhtauduttiin asiaan?
Oletko tietoinen, että tulppa saattaa tulla myös istukkaan tai kohdunsuulle näiden "tavallisten" paikkojen lisäksi? Itse en ainakaan pystyisi elämään ratkaisuni kanssa, jos olisin tieten tahtoen kieltäytynyt lääkityksestä, joka parhaimmillaan estää vauvani kuoleman :ashamed:

Mitäpä, jos ottaisit asian uudelleen puheeksi neuvolassa? Muutoinkin hieman ihmettelen, että miten olet "saanut kieltäytyä" lääkityksestä, kun itselleni sen tärkeyttä ovat painottaneet kaikki lääkärit jo paljon ennen kuin edes raskauduin!

Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Onko teistä kukaan kieltäytynyt piikittämästä? jos niinmiten suhtauduttiin asiaan?
Oletko tietoinen, että tulppa saattaa tulla myös istukkaan tai kohdunsuulle näiden "tavallisten" paikkojen lisäksi? Itse en ainakaan pystyisi elämään ratkaisuni kanssa, jos olisin tieten tahtoen kieltäytynyt lääkityksestä, joka parhaimmillaan estää vauvani kuoleman :ashamed:

Mitäpä, jos ottaisit asian uudelleen puheeksi neuvolassa? Muutoinkin hieman ihmettelen, että miten olet "saanut kieltäytyä" lääkityksestä, kun itselleni sen tärkeyttä ovat painottaneet kaikki lääkärit jo paljon ennen kuin edes raskauduin!

en ole siis nyt raskaana.mutta 05 kun sain tietää geenistä..hematologi oli sitä mieltä että ei ole suuri riski saada tukosta.tein muutoin miten neuvoivat eli tukisukat jalas,ultris kävin+kalaöljyä söin.tässä viimeisessä raskaudessa tuli nlan kirje jossa meinasivat että pitäs sittenki aloittaa piikitys..harkitsin tarkkaan mutta päätin kieltäytyä.ehkä itsekästä myönnän mutta omaan järkyttävän piikki kammon ja en siis anna piikkiä itseeni laittaa ku pakollisissa verikokeissa ym..Kiitän luojaa että raskaudet ym mennyt hyvin.

ehkä itsekästä myönnän mutta omaan järkyttävän piikki kammon ja en siis anna piikkiä itseeni laittaa ku pakollisissa verikokeissa ym.
Pistin juuri aamupiikkini ja totesin ajatuksissani, että eipä se tunnu kyllä yhtään miltään, kun sen pienen neulan lyö vatsamakkaran läpi ;) Joten älä nyt piikkikammosi takia näin isoa turhaa riskiä ota, jos vielä raskaudut! Hyvää kevättä sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
ehkä itsekästä myönnän mutta omaan järkyttävän piikki kammon ja en siis anna piikkiä itseeni laittaa ku pakollisissa verikokeissa ym.
Pistin juuri aamupiikkini ja totesin ajatuksissani, että eipä se tunnu kyllä yhtään miltään, kun sen pienen neulan lyö vatsamakkaran läpi ;) Joten älä nyt piikkikammosi takia näin isoa turhaa riskiä ota, jos vielä raskaudut! Hyvää kevättä sinulle!

no minä en ehkä ihan helpolla enää raskaudu ku tehty sterilisaatio :D Hyvää kevättä myös sulle !

Eikös sulle ole kerrottu että jos raskaudenaikana tulee tukos istukkaan, niin vauva voi kuolla kohtuun....kuten meille kävi :( Minä en suoraansanottuna ymmärrä että miksi kieltäydyt piikittämisestä vain piikkikammon vuoksi....onhan sitä nyt pahempaakin olemassa. Itse luulin etten voisi millään pistää itse itseäni ja hermoilin jo etukäteen että miten saan ne piikit itseeni laitettua. Miehestäkään ei ollut apua koska se ei pysty pistämään. Mutta ei mulla ekan piikin jälkeen ollu mitään ongelmaa. Siis jos ajattelen että joudun kokemaan vauvan menetyksen uudestaan tai pistän piikit ja kaikki menee hyvin niin ei tarvi kauan miettiä kumman valitsen.
Parin viikon päästä mulla alkaa taas piikitys ja jälleen mietin et miten saan piikin laitettua, mutta tiedän että saan ne laitettua, koska haluan lapseni elävänä.

mie pelkäsin todella piikittämistä, ekan kerran jälkeenkin! mut en muuta voinut.. kysyin lääkäriltäni et onko pakko piikittää, hän sanoi "Oletko hullu! Uhmaat sikiön sekä oman henkesi, jos et piikitä. Pahimmassa tapauksessa voit itse kuolla!" Joten.. päätin siis piikittää ja unohtaa koko ajatuksen siitä etten piikittäis. Se on osa miun elämää sairauden myötä, enkä halua vaarantaa itseni tai sikiön henkeä. Toinen vaihtoehto olisi etten sais lapsia, ja siihen mie en suostu!! B)

Hei

Täälä olisi taasen yks piikittäjä. Olen rv7+4. Minä tiesin piikityksestä jo ennen kuin olin raskaana. Minun käskettiin aloittaa heti piikitys (Klexane) kun olen positiivinen ja sitä tulee olemaan koko raskauden ajan.
Olin lapsettomuushoidoissa kunnallisella puolella ja sielä ei puhuttu asiasta mitään ja sainkin yhen kerran keskenmenon ja se todennäköisesti johtui siitä että minulla ei ollut tätä lääkitystä. Kun siirryttiin yksityiselle puolelle sielä ei aloitettu hoitoja ennenkuin asia oli hoidossa että koska aloitan lääkityksen.
Minulla on siis nuorempana ollut veritulppa mikä on siis syynä tähän. Ei pitäisi olla mikään perinnöllinen.

Nyt sitten viikko sitten todettiin veritulppa vaikka olinkin aloittanut lääkityksen heti kun sain tietää raskaudesta. Pistin ekana 40mg ja nyt pistän aamuin ja illoin 80mg. Annostus on kokoajan noussut koska arvot ei ole lähteny laskemaan. Toivottavasti maanantain verikokeissa todettaisiin niiden lasku.

Puhuitte tuosta lääkkeiden kalleudesta ja tottahan se on että kalliita ovat, mutta kun reilu 600? on ylittynyt niin sitten ne maksaa enään 1,50?. Mulla on lapsettomuushoitojen myötä hinta ylittynyt jo ajat sitten, joten lääkkeet ovat onneksi melkein ilmaisia.

Nyt lääkäri totesi että olisi pitänyt aloittaa näköjään lääkitys jo hoitojen aikana, mutta kun ei ne näyttäny niin hälyttäviltä ennen raskautta.

Ihan kiva kuulla että miten piikitys onnistuu kun maha pingottuu. Olen miettinyt että kun tuo piikkikin on senverran iso että voiko olla vaara että piikitän lasta vahingossa??

Onnea Helba!
Mä muistaakseni kysyin esikoisen odotusaikana lääkäriltä,että voinko vahingossa osua vauvaan,niin on kuulma mahdotonta :)
Huomasin myös sen,että helpompi on pistää pinkeeseen mahaan,kun synnytyksen jälkeen löysään vatsanahkaan :/

Yhteistyössä