Muita, jotka eivät osta lapsilleen vaatteita kirpputoreilta?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kierrättäjä
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Voin olla rehellinen: en osta lapsille enkä itselleni kirppareilta yhtään mitään.

Ostan todella vähän vaatteita, mutta kun ostan, ostan hyvää ja laatua (Marimekkoa, Ruskovillaa tms.). En halua, että lapseni kulkevat toisten äitien lasten tekemissä lumpuissa, eli en hyväksy esim. HM:n vaatteita, en uusina, mutta en käytettyinäkään.

En myöskään halua ostaa kulahtaneita rättejä ylihintaan. Lisäksi myönnän, että kirpputorien haju ällöttää.

Omat ja lasten vaatteet lahjoitan keräyksiin. En tarvitse rahaa niistä, ottakoon ken tarvitsee.
Tätä juuri ajan takaa! Eli että tällaisiakin ihmisiä löytyy, itse tunnen yhden tällaisen henk.koht. Hän ostaa melkein kaiken Stockmannilta, koska "siellä nyt yksinkertaisesti vaan on parasta ja siispä kyllin hyvää lapselleen". Monesti tällaiset ihmiset tuntuvat olevan itse ankeista oloista lähtöisin ja omille lapsille sitten halutaan "kompensoida" tilannetta...

airiin
nyt kun olen kotona, niin joskus tulee käytyä kirppiksellä ja tekee löytöjäkin. mutta tiedän, että kun palaan töihin, ei minulla ole aikaa kirppiksille. näin se vain on aina menny. ainoa nirso meillä kirppisvaatteille on murkku-tytär.

*
Mun ei lapsella ole ikinä ollut mitään käytettyä (3,5v). Ja syy: sukulaisilla tai kavereilla ei ole vanhempia lapsia kuin omani. Ja täällä kirpparit on sitä luokkaa, että joka ainoa lastenvaate kiertänyt vähintäänkin sen 3 lasta ja on todellakin sen näköisiä. Alkuun kirppareita kiersinkin, nyt sinne ei edes viitsi mennä kun sen tason tietää jo valmiiksi.

vieras
Mulla ei ole varsinaisesti mitään käytettyjä vaatteita vastaan mutta jostain syystä mua ällöttää jos en tiedä, keneltä vaatteet ovat peräisin. Kavereiden ja sukulaisten kesken meillä pyörii kierrätys oikein hyvin mutta en pysty ostaan kirpparilta, kun en tunne myyjää. Lisäksi muakin ällöttää kirppareiden haju. Saahan vaatteet pestyä mutta silti tuntuu kuin se haju seuraisi.

v
Alkuperäinen kirjoittaja kierrättäjä:
Voin olla rehellinen: en osta lapsille enkä itselleni kirppareilta yhtään mitään.

Ostan todella vähän vaatteita, mutta kun ostan, ostan hyvää ja laatua (Marimekkoa, Ruskovillaa tms.). En halua, että lapseni kulkevat toisten äitien lasten tekemissä lumpuissa, eli en hyväksy esim. HM:n vaatteita, en uusina, mutta en käytettyinäkään.

En myöskään halua ostaa kulahtaneita rättejä ylihintaan. Lisäksi myönnän, että kirpputorien haju ällöttää.

Omat ja lasten vaatteet lahjoitan keräyksiin. En tarvitse rahaa niistä, ottakoon ken tarvitsee.
Tätä juuri ajan takaa! Eli että tällaisiakin ihmisiä löytyy, itse tunnen yhden tällaisen henk.koht. Hän ostaa melkein kaiken Stockmannilta, koska "siellä nyt yksinkertaisesti vaan on parasta ja siispä kyllin hyvää lapselleen". Monesti tällaiset ihmiset tuntuvat olevan itse ankeista oloista lähtöisin ja omille lapsille sitten halutaan "kompensoida" tilannetta...
anteeks mut mitä pahaa siinä on? mitä se sulta on pois? jos ite on ankeammista oloista ja haluaa lapselleen parempaa niin miksi ei? pitäiskö ajatella et "en ite saanu, ei siis lapsikaan saa"? vai ymmärsinkö mä jotain nyt ihan väärin?

?
Että miksi ei saa ostaa vaan uutta?? kysyttekin vielä! ettekö te OIKEASTI ala tajuta että tää pallo ei riitä enää kaikkeen tähän kuluttamiseen ja uuttauuttauutta- ajatteluun. Teidän lapsilla ei ole enää puhdasta luontoa

Tää marimekko-äiti ajatteli kaikista fiksuiten: ostetaan vaan kun tarvitaan ja niin laadukasta että kestää loputtomiin.

meikä
Yleensä vaatteet on kulahtaneita.. En itsekään haluaisi pukea kovaa kurppaa päälle niin en pue sellaista lapsellenikaan koska vauvan vaatteet pitää olla pehmeitä yms. Sukulaisilta olen ottanut villapukuja ja vilttejä koska ne ovat vielä hyviä vaikka onkin vanhoja.

kierrättäjä
Alkuperäinen kirjoittaja v:

anteeks mut mitä pahaa siinä on? mitä se sulta on pois? jos ite on ankeammista oloista ja haluaa lapselleen parempaa niin miksi ei? pitäiskö ajatella et "en ite saanu, ei siis lapsikaan saa"? vai ymmärsinkö mä jotain nyt ihan väärin?

En ole ankeista oloista itse, vaan tuttavani - alunperin siis. Ei se ole minulta pois, siitä ei ole kyse. Anteeksi, jos mielipiteeni ärsytti juuri SINUA, mutta tarkoitus olikin kuulla muiden mielipiteitä tällaisesta ajatustavasta, anteeksi vaan jos osuin herkkään kohtaan. Toki kukin voi ostaa uutena mitä haluaa ja heittää roskiin ostoksensa vaikka viikon käytön jälkeen, "kun nyt tuli se uus Reimatecci, joka on pakko saada kun lapsen pitää näyttää muodikkaalta hiekkalaatikolla ja ettei vaan luulla meitä köyhäläisiksi!" Itse vaan en ole oppinut koskaan ajattelemaan näin, anteeksi vaan siitäkin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Entä te jotka ette osta käytettyä mitä teette kun jää pieneksi/ette tarvitse, heitätte roskiinko ?
En ymmärrä sua. Jos mä ostan uutta vaatetta lapselleni niin tarkoittaako se automaattisesti myös sitä, että ne vaatteet menevät lapseni käytön jälkeen roskiin? Miksi mä en voisi niitä viedä kierrätyslaatikkoon?

HUH HUH mitä tekstiä, onneksi et ole mun äiti =o

en osta. lasten pieneksikäyneet menee joko jollekin tutulle tai sitten yhden tutun kautta vaikka Venäjälle. mieluummin oikeasti tarvitseville kuin puoli-ilmaiseksi jollekin joka voisi vallan hyvin ostaa uudetkin. viime talvena lähti lomamatkalla matkalaukullinen vaatteita, leluja yms Afrikkaan ja varmaan lähtee seuraavan kerrankin jos sinnepäin vielä mennään.

flea
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
en osta. lasten pieneksikäyneet menee joko jollekin tutulle tai sitten yhden tutun kautta vaikka Venäjälle. mieluummin oikeasti tarvitseville kuin puoli-ilmaiseksi jollekin joka voisi vallan hyvin ostaa uudetkin. viime talvena lähti lomamatkalla matkalaukullinen vaatteita, leluja yms Afrikkaan ja varmaan lähtee seuraavan kerrankin jos sinnepäin vielä mennään.
Tuomitsetko kotimaisen kierrätyksen? Kirppiksethän on valtavan suosittuja Suomessa! Eikä kaikki puoli-ilmaista ostavat pysty ostamaan noin vain uutta. Varmaan kirppisten asiakkaat on laidasta laitaan tulotasonsa suhteen.

minä
Minä en myöskään osta kirpparilta mitään itselleni, enkä lapselleni. Olen myös niitä ihmisiä jota kirpparin haju ällöttää... Enkä halua laittaa varsinkaan lapseni päälle vaatetta jonka alkuperää en tiedä. Kaverilta olen saanut hänen tyttärensä pieneksi jääneitä vaatteita, eikä niissä mitään vikaaole.

vieras
Itse ostan uutta ja myös kirppareilta ja huutonetistä.

Ottakaa huomioon se, että jonkun on ostettava myös uutena ne vaatteet, jotta niitä on myynnissä sitten käytettynä siellä kirpparilla ja huutiksessa. Eli olen ainakin itse kiitollinen siitä, että on myös ihmisiä jotka ostaa vain uutta. Ei olisi muuten minulla mitä ostaa ellei näin olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Oot tehnyt tosi ihanasti. :hug:

Harmailija
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En minä mitään hyökänny, haluan vain tietää, koska mua ihmetyttää se, että joku ei voi käyttää käytettyä... Mun yksi kaveri on samanlainen. Mutta jos on varaa ostaa kaikki uutena niin mikäs siinä, mulla ei oo todellakaan varaa kahdelle kaikkee ostaa. Ja ymmärrän, jos ei tykkää käydä kirppiksillä, mutta että mitään käytettyä ei voi ostaa (?)
Ei oo kyse siitä, että ei vois käyttää käytettyjä, mutta mulla ei yksinkertaisesti oo aikaa penkaa kirpparilla. Paljon helpompi ja nopeempi hakea kaupasta, missä vaatteet on selkeesi esillä.
Tähän peesi!

Laiska kirppiksillä kävijä
Alkuperäinen kirjoittaja v:

En ole ankeista oloista itse, vaan tuttavani - alunperin siis. Ei se ole minulta pois, siitä ei ole kyse. Anteeksi, jos mielipiteeni ärsytti juuri SINUA, mutta tarkoitus olikin kuulla muiden mielipiteitä tällaisesta ajatustavasta, anteeksi vaan jos osuin herkkään kohtaan. Toki kukin voi ostaa uutena mitä haluaa ja heittää roskiin ostoksensa vaikka viikon käytön jälkeen, "kun nyt tuli se uus Reimatecci, joka on pakko saada kun lapsen pitää näyttää muodikkaalta hiekkalaatikolla ja ettei vaan luulla meitä köyhäläisiksi!" Itse vaan en ole oppinut koskaan ajattelemaan näin, anteeksi vaan siitäkin.
Älä suotta pyytele anteeksi! Olet ajattelussasi sisäistänyt hienosti tuon kierrättämisen ja luonnon säästämisen idean. Ei koko ajan tarvitse ostaa uutta. Sitä ei tää meidän pallo tosiaan kestä!

Ummikko
Mä olen tehnyt loistavia löytöjä kirppareilta. Hyväkuntoisia ja edullisia ellei jopa halpoja. Silmää se vaatii, että sieltä kaiken keskeltä osaa jotain etsiä mitä tarvii. Oon käyny teinistä asti kirppareilla ja tulen aina käymään. Ostan sekä lapsille että itselle jos satun löytämään mitä tarvitsen hinta/laatusuhteen huomioiden.

Yhteistyössä