Muita joita ärsyttää hoitajien ruinaus palkasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Asiaa seurannut:
Olen työssäni seurannut kunta-alan palkkakehitystä yli 10 vuotta. Tänä aikana mikään muu naisvaltainen ammattiryhmä ei ole saanut niin hyviä korotuksia kuin hoitoala. He ovat saaneet useita kertoja yleiskorotuksen lisäksi korotuksia hinnoitteluihin. Tämä hinnoittelukorotus nostaa palkkaa ihan kivasti, kun sellainen sattuu kohdalle.

Ymmärrän kyllä, että olisi kiva saada 500 e lisää palkkaa. Niin minustakin olisi ja naapurista. On kuitenkin paljon muiden alojen työntekijöitä, jotka tekevät vaativaa työtä ja palkka on pienempi kuin hoitajalla.

Toki pitää olla huolestunut siitä kuka meidät hoitaa vanhana, sairaina tms. Mutta kiristys sillä, että hoitajat lähtevät pois työstään elleivät saa lisää palkkaa, on jotenkin kyseenalaista.

No niin, eikös nuo paperipellet ole jo ihan tarpeeksi kiristänyt meitä?? Tekeehän nuo hoitajat erittäin arvokasta työtä, uskon vain että nuo suurimmat "poraajat" löytyy kansakunnasta joilla ei ole ollut tarvetta hoitoon/ei ole ollut omaista hoidossa?
Ja sitten nämä "urvelot" menee pienemmässäkin hädässä "suurena" "johtajana" ensiapuun ja saa erittäin tylyä kohtelua, joko hoitajilta taikka turvapalveluilta :)

Kiitos ja mukavaa illan jatkoa!

Alkuperäinen kirjoittaja Koulutusta kun ajatellaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Koulutusta kun ajatellaan:
Ja mitä ajattelet lääkärien tekevän sitten muuna aikana - silloin kun eivät vain "pyörähdä osastolla" - juovan kahviako? Usko pois, kyllä hekin sitä työtä tekevät, vaikkeivät niitä potilaita nostele tai kakkoja pese. Tekevät ratkaisuja, kantavat vastuun ja - kyllä hoitavat potilaita ja kuuntelevat omaisia ja heidän nalkutustaan. Joku muukin listasi ammatteja, jotka ovat vastuussa ihmishengistä, siitäkin lääkärit puuttui. Tulee kohta vaikutelma, ettei lääkäreitä tarvitakaan, koska hoitajathan tekevät kaiken, lääkärit vaan pyörivät siellä muodon vuoksi...mutta kovin usein heillä tekee tiukkaa ehtiä päivystysvuorolla syömään eväitään.

Mut hei, nythän sinä huomasit sen, että jos sinun työpanostasi väheksytään, niin se nostaa puolustusreaktion. (viittaan tässä siihen, kun joku sanoi, että miksi aina pitää mollata toista ammattikuntaa)
Syy varmasti siihen, että miksi sinun ammattikuntaasi ei edes listattu noihin listoihin vastuussa olevista on se, että se on itsestäänselvyys.
Minä en pidä niistä lääkäreistä, jotka ajattelevat olevansa parempia (noin niinku ihmisinä) kuin sh:t tai niistä sh:sta, jotka ajattelevat olevansa parempia kuin lh:t jne. Ajattelen mieluummin, että yksi ei voi toimia ilman toista, jolloin olemme työkavereita (toki täytyy tietty hierarkia säilyttää), mutta nokkaansa nostelevat tri:t ja sh:t on rasittavia työyhteisössä.
Kukaan ammattiryhmistä ei tee yksin siis mitään, joten kaikkia tarvitaan.

Niin - siis minä en ole lääkäri enkä sairaanhoitaja (mieheni on lääkäri, mutta se ei ollut se tässä se pointti), mutta olen samaa mieltä että kaikkia tarvitaan. Sitähän tässä juuri oli tarkoitus peräänkuuluttaa, eli minua häiritsi tuossa siteeraamassani viestissä se sävy, että sairaanhoitajat tekee osastoilla kaiken työn - lääkärit käy sielä vaan "pyörähtämässä". Mitä noissa aikaisemmissakin viesteissä yritin tuoda esiin, minkään ammatin arvostus ei parane sillä, että mollaa toisia ammatteja tuomalla esiin, kuinka me sentään tehdään raskasta ja kamalaa työtä, toiset vaan laiskottelee...

Ei tuo kirjoittja varmaan tarkoittanut aliarvioida lääkärien työtä tai pitää heitä laiskottelijoina, päinvastoin. Ainakin meidän sairaaloissa tiedän lääkäreillä olevan töitä enemmän mitä kerkeävät tehdä ja juuri siksi käyvätkin usein lähinnä nopeasti pyörähtämässä, koska on jo kiire seuraavaan paikkaan.

Jos oikein muistan tuon kohdan mihin alunperin kommentoit niin siinä kai hoitaja vain kuvasi omaa työtään. Moni kun on sitä mieltä ettei hoitaja tarvitse mitään koulutusta tai taitoja kun lääkäri ajattelee ja tekee kaiken valmiiksi, hoitaja vaan tarjoaa potilaalle pillerin lääkärin ojentamasta purkista. Eli tuossa lieni tarkoituksena selittää kuinka lääkäri käy osastolla nopeasti katsomassa potilaat ja antamassa määräyksensä joita hoitajat sitten toteuttavat. Niinhän se kuuluu mennäkin, ei lääkäreiden pidä jäädä osastoa pyörittämään. Mutta potilaan kokonaisvaltainen hoito tarkoittaa muutakin kuin sen pillerin antamista, ja tämän hoidon toteuttamisessa sairaanhoitajalla on työtä ja siinä kysytään ammattitaitoa.

Mun mielestä toi hoitajien korotus olisi ihan hyvä juttu, vois olla sellanen alku muutenkin tällaselle "naisvaltasten" alojen arvostukselle. Ja siinä meidän naisten tulisi puhaltaa yhteen hiileen. Ja muutenkin on ihan naurettavaa väitellä eri alojen haastavuudesta ja kilpailla siitä kuka on kaikkein marttyyrein ja saa kirkkaimman tähden taivaalle uhrauksistaan.
Muttamutta, kun joku täällä kirjoitti että pitäis vaan mennä miesvaltaselle alalle, niin ei sielläkään aina niin auvoista ole. Itse valmistuin rekkakuskiksi ja niitä hommia tein 10v. voin sanoa että työajat perseestä, jatkuvasti ylitöitä, kokoajan hoppu perseen alla, selkä paskana jo parin vuoden jälkeen eikä siinäkään ammatissa juuri arvostusta ole; jos sattuu uutisissa olemaan et kolari missä rekka toisena osapuolena niin saat paskaa niskaan kuinka surkeita rahtarit on ajamaan ja kaikki rahtarit pois liikenteestä ja haukutaan rakikisi jne... Että kyllä sitä mieltä olen et joka ammatissa omat haastavuudet ja sellanen joka hommansa hyvin tekee, ansaitsee minun kunnioituksen (ja tulisi ansaita muidenkin).

Alkuperäinen kirjoittaja birdie:
Alkuperäinen kirjoittaja Anselmi Avaruusapina:
Alkuperäinen kirjoittaja Anselmi Avaruusapina:
[ Ja kyllä nuo opettajan työajat ovat aivan luksusta hoitajiin verrattuna.

Ja entäs jos ovatkin? :o Pitäisikö muiden ammattialojen ihmisten olla häpeissään kun tienaavat leipänsä muutoin kuin olemalla (suoranaisesti) vastuussa ihmishengistä? Vai mitä näillä vertailuilla nyt lopulta halutaan sanoa? Jos sitä, että palkkaa pitää saada lisää, niin sen taatusti voi tehdä vertaillen muutenkin kuin samalla toisia tölvien ja mitätöiden :/

No ei tietenkään, sulta meni nyt ohi kovaa ja korkealta!!! :headwall: Mun vastaus oli vain tuohon jonkun muun aloittaamaan vertailuun sh/opettaja, ja palkan lisäksi työtyytyväisyyteen vaikuttaa kyllä vahvasti työajat!
Ja mikä siinä on että ikinä ei saa sanoa ääneen sitä opettajilla on hyvät työajat? Millä tavoin se on sun mielestä loukkaavaa?

.

No sanoinhan minä sen, mikä mulla tässä vaivaa. Juurikin tuossa, mitä lainasit.

Niin mutta MIKÄ siinä on että on loukkaava todeta että opettajilla on hyvät työajat? Vai onko ne sun mielestä kuitenkin huonot, vai mikä on se loukkaava kohta?

Opettajaksi voit alkaa sinäkin jos haluat ja pääset.

vaan opettajan työ on kuormittavaa ja raskasta, ja vaativaa. Ja palkka on heikompi kuin vähemmän koulutetulla sairaanhoitajalla.
Kyllä korkeasta koulutuksesta ´pitäisi maksaa. Perhepäivähoitajien palkkoja pitäisi nostaa. työajat pitkät ja raskasta fyysisesti ja ihmishenget kyseessä, ja paskaa pesevät. Miksi perhepäivähoitajilla on heikko palkka, vaikka työ on raskasta?
Koska siihen ei vaadita korkeaa koulutusta.
Opettajien pitäisi saada tasokortus, kuten muidenkin korkeasti koulutettujen ryhmien, jotka on suomessa kurjistettu.

Jos sh:t saavat 20% pienempää palkkaa kuin muut ryhmät, korkeasti koulutetut saavat 100 % pienempää palkkaa. Hyvin monet korkeakoulutetut saavat alle 2000 palkkaa työstä, josta muualla maksetaan yli kaksinkertaisesti.
Korkeakoulutettujen palkat pitäisi kolminkertaistaa, niin vaativuudesta saisi korvauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Betty Boop:
Pakko kommentoida tähän ketjuun. En lukenut kuin muutaman kommentin mutta voin kuvitella millaisia kommentteja ketjusta löytyy.

Itse hoitajana en aliarvioi enkä hauku muiden alojen ihmisiä ja heidän palkkojaan. Ainut asia mitä itse peräänkuulutan on meidän hoitajien työnarvostus. Se tuntuu olevan tässä maassa kadonnutta kansanperinnettä. Jatkuvasti saa lukea yleisönosastoista ja keskustelupalstoilta kuinka hoitajat vain istuvat kahvihuoneessa, viilaavat kynsiään ja laiminlyövät potilastyön. Hoitajien koulutusta ei arvosteta, me olemme niitä jotka emme muuallekkaan päässeet opiskelemaan jne jne. Itse jokapäivä työssäni ajattelen potilaan parasta ja haluan antaa heille parhaan mahdollisen hoidon olemassa olevien resurssien puitteissa. Potilaita varten minä joka aamu sinne työpaikalle raahaudun ja heidän hyvinvointinsa eteen teen töitä 8 tuntia päivässä. Onneksi sentään potilailta saan välitöntä palautetta ja AINA positiivista!!

Olen jo huomannut että nuoret hoitajat hakeutuvat joko hoitotieteen pariin tai sitten muille aloille töihin. Johtuuko se sitten palkkauksesta vai työnvaativuudesta, sitä en tiedä. Tämä ala vaatii jonkinlaista kutsumusta koska hyvän palkan takia tätä ei kukaan ainakaan tee. Eikä hyväksi hoitajaksi voi tulla jos ihmiseltä ei löydy luontaista halua toisen ihmisen auttamiseen. Teistä plussalaisistakin lähes kaikki ovat olleet raskaana ja synnyttäneet. Eli olette pakostakin olleet tekemisissä hoitohenkilökunnan kanssa. Onko näiden teitä hoitaneiden ihmisten työ täysin merkityksetöntä? Työtä johon jokainen Maija Meikäläinen suoraan kadulta kykenee?

Ei täälläkään kirjoittaneista sairaanhoitajista pidä kuin hyvin hyvin harva työstään. Kaikki tekevät sitä ison palkan vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Minusta opettaja on alipalkattu!

Näin on! (vaikken ope olekkaan)

Yksi sairaanhoitaja saattaa vastata 40 potilaan lääkkeistä ja niiden jakamisesta :whistle: Että miettikää ihan rauhassa, kuinka vaativaa on jakaa 40 potilaan lääkkeet, kun lähes jokaisella on kymmentä eri lääkettä. Tähän päälle käyt viemässä kipupiikit, iv antibiootit ym.

Niin, mutta sairaanhoitaja ei ole vastuussa siitä, mitä lääkkeitä annetaan. ne määrää joku muu. sairaanhoitaja tekee mitä käsketään.

Opettaja on itse vastuussa yksin aina. pakko jaksaa ja tietää. pakko kuunnella vanhempien valituksia iltaisin. Kuinka moni sairaanhoitaja suostuisi puhumaan työasioista kotonaan potilaiden omaisten kanssa?

Edellisessä viestissä on juuri täysin selvä kuva siitä, miten ihminen ei tiedä mitä on sairaanhoito.

Itse olin töissä sairaanhoitajana vanhushuollossa. Olin siis ainoa sairaanhoitaja vuorossa. Yhden illan aikana saattoi tulla kolme akuuttia hoitoasiaa ja miljoona rutiinihommaa päälle. Joku menetti tajuntansa, joku kaatui, joku meni insuliinishokkiin, joku pyörtyi muuten vain, jollain on sydänvikaa.. jne. Tällöin on suuri vastuu kyseessä. Siihen päälle omaisten nalkutus ja miljoona rutiinihommaa ja selvä pää, että muistaa antaa lääkkeet eikä unohda mitään.

Sairaanhoitajalla on vastuu sairauksien ja tilanteiden tunnistamisessa sekä reagoiminen niihin. Myös lääkkeistä on vastuu. Tänä päivänä lääkärit käyvät osastolla vain pyörähtämässä, mutta hoitajat siellä työtä tekevät. Koko ajan pitää käyttää teoriatietoa suuren aikapaineen keskellä.

Ja hoitajahan on vastuussa antamastaan lääkkeestä. Jos lääkäri määrää lääkkeet väärin ja hoitaja antaa ne väärät lääkkeet (jos potilas sattuisi kuolemaan) niin hoitaja saa syytteen kuoleman tuottamuksesta. Eli hoitajalla pitää olla laajaa tietoa lääkkeistä, niiden vaikutuksesta ja monesta muusta asiasta. Ei sitä ihan tosta vaan mennä lääkkeitä antamaan ja jakamaan. Ja nykyäänhän on laki, että sellainen jolla ei ole lääkekoulutusta ei saa edes antaa lääkkeitä lääkemukista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mua:
Ei mua ainakaan ärsytä. Annapa esimerkkejä aloista, joilla tehdään vaativaa/vaativampaa työtä matalammalla palkalla. Onko se jotenkin sulta pois, jos hoitajien palkat nousisivat lähemmäs yleistä eurooppalaista tasoa? Kateelliselta vaikutat lähinnä...

Illanjatkoja sullekin!

Tosi vaikea määritellä vaativa, kun meistä kukin kokee sen eri tavalla. Mutta omasta mielestäni esimerkiksi nämä ovat vähintän yhtä raskaita ja vaativia töitä: ja palkka huonompi tai sama.
Lastenhoitaja.
Opettaja.
Perhepäivähoitaja.
Kaupan kassa.
Siivooja.

Mulla 3 opettajakaveria, tienaavat hyvin paljon enemmän kuin minä Vaikka olen tehnyt sh töitä yli 10v ja opettajista pari valmistunut pari vuotta sitten. Ja heillä palkalliset lomat, n. 100 pvä vuodessa ja opetusvelvollisuus 25h /vko. Millä muulla alalla teet noin vähän duunia viikossa.....

Lastenhoitajan ym mainitsemiesi koulutus n 0-2v....vertaa sh-koulutukseen.

Ja kutsumuksesta...Olen kuullut opettajienkin toteuttavan kutsumusammattiaan vain LOMIEN takia....

taas kommentoin lukematta ketjua pidemmälle. Eli minusta on vähän ihmeellistä vaatia jotakin sen perusteella että joku muukin saa. Samaan tyyliin kuin hiekkalaatikolla itketään sitä että perhe ei lähdekään pariisiin syyslomalla kun naapuri pääsee. Naapuri pääsee kun heillä on rahaa, siinähän se on. Sama on työelämässä eli jos firmalla/alalla menee hyvin, niin sitten niitä palkankorotuksia tai paikallisia lisiä paikallisten sopimusten mukaan (mutta kuitenkaaan ei silloinkaan työnantajan ole pakko jakaa kaikkea työntekijöiden hyväksi vaan laittaa omaan kukkaroon tai investoida firmaansa).
Ja kun tiedetään että ei kuntien kukkarot pohjattomia ole ja niin kunnanisien pitää päättää mihin ja miten rahat käytetään. niin se on kotonakin eli vähemmistä rahoista miettiä että lähteäkö sinne Pariisiin kun naapurikin menee vai ostaa lapseille uudet syystakit ja itselle kengät (ja mitä merkkiä ja hintaluokkaa) vai käyttääkö rahaa vuoden mittaan enemmän johonkin muuhun vaikka ruokaan.
Kunnissakin on monenlaisia menoja ja jostakin ne rahat pitää saada (yksi keino on nostaa veroäyriä uudelleen ja uudelleen mutta vähän siitä kertyy kuitenkin). jos hoitajat on tiukilla ja työpaineen alla niin onko ratkaisu se isompi palkka vai se että kunnalla tms olisikin varaa palkata joku henkilö lisää jakamaan työpainetta.
Minusta ei kahden eri alan palkat ole oikeastaan millään tapaa vertailukelpoisia. jokainen on alansa valinnut ja ikävä kyllä kaikki ei voi olla isokenkäisiä ja palkkaisia toimitusjohtajia tms

vääryys on myös se että lääkäri saa toimenpidepalkkion, vaikka on vain yksi osa kokoonpanosta joka toimenpidettä tekee. Lisäksi on vääryys että lääkäri voi tehdä yksityisesti toimenpiteitä julkisissa sairaaloissa, jotka muutenkin kuormitettuja, julkisen puolen hoitajien ollessa avustamassa. Harva yrittäjä vo käyttää toisen firman laitteita/työntekijöitä hoitaakseen omia asiakkaita

Rakastan työtäni, on kiva mennä töihin, kahta samanlaista vuoroa ei ikinä ole. Synnärillä olen vastuussa kahden ihmisen hengestä kerrallaan, jos enemmän synnyttäjiä, niin silloin useammasta. Lääkärin kutsun, kun huomaan käyrissä tai äidin voinnissa jotain erikoista. Synnytyksen hoidan itsenäisesti, paitsi jos huomaan jotain erikoista, niin kutsun lääkärin. Nuorille apulaislääkäreille velvollisuuteni opetussairaalassa on opettaa ompelua ym. ja joskus pitää myös sanoa, että nyt pitää soittaa kokeneemmalle lääkärille. Välillä on niin kiire, ettei ehdi vessassa käymään saati syödä. Pidän kunnia-asianani olla äideille ja isille ystävällinen ja hoitaa heidän aarteensa maailmaan turvallisesti unohtamatta, että kyseessä on aina yksi heidän elämänsä ikimuistoisimmista päivistä tai öistä useinkin. Lähden töihin viikonloppuisin, iltaisin, öisin, jouluaattona, uudenvuodenaattona, juhannuksena jne. Kesälomani vietän touko-,kesä-,heinä-,elo- tai syyskuussa.
Mieheni on tehtaassa duunarina ja hänen palkkansa noin 15000 euroa vuodessa enemmän. Hänen lomansa on aina heinäkuussa tehtaan ollessa kiinni. Ei naurata.

Musta on vaa hyvä, jos hoitoalan palkat nousisivat. Mutta niin saisi nousta sosiaalialallakin. Sosiaalityöntekijät ne vasta alipalkattuja onkin! Tutkinto on kuitenkin yliopistotutkinto.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Minusta opettaja on alipalkattu!

Eikös opeilla ola palkka laskettu ympäri vuoden tasaisesti, eli saavat palkkaa myös siltä ylimääräiseltä loma-ajalta milloin eivät ole töissä, siis kun heillä enemmän lomaa kuin muilla. Jotta siis eivät olisi ihan tuloitta osaa vuotta, näin mulle äitini joka ope selitti, että tästä syystä palkka näyttää huonommalle mitä on.

minua ärsyttää!!!!!! viime aikaisten tapausten jälkeen kuinka kehtaavat!!!!!! olisko jo turvallisempaa ottaa hoitajat ulkomailta!!!!!!! minulla on hoitajille oma nimitys mutta olkoon kertomatta!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ei niin yksioikoista:

Opettajilla on pitkä yliopistotason koulutus. Lisäksi työ on erittäin vaativaa eikä hommia voi jättää "vuoron" jälkeen työpaikalle kuten hoitajilla. Opettajilla nimittäin työvuoroja ei ole. Vastuu pienten/isompienkin koululaisten kasvatuksesta ja opetuksesta kova.

Ja missä opettajien lisät. Vaikka kuinka korjaisit kokeita yöllä tai viikonloppuna niin ylim. rahaa ei tule. Ikälisää totta kai kertyy. Ja kenellä on vähemmät työtunnit kuin kenellä? En taida oikein ymmärtää..

Toki meille kaikille sen palkankorotuksen soisin. Arvon ansaitsee monikin ammatti tässä yhteiskunnassa.
opiskelevat puoli vuotta pidempään kuin me. hehheh...

Mutta miettikää sitä edelleen kun hoitajapula pahenee, kun hoitajat ovat muissa hommissa/ulkomailla/eläkkeellä. Tällä hetkellä on jo paljon hoitajapulaa, se ajaa loputkin työssäolevat hoitajat saikulle, kun ei jaksa tehä monen ihmisen työtaakkaa

Ei täälläkään kirjoittaneista sairaanhoitajista pidä kuin hyvin hyvin harva työstään. Kaikki tekevät sitä ison palkan vuoksi.

Olisin täsyin eri alalla jos valikoisin ammatin palkan vuoksi. Oma palkkani tulee olemaan ekaan muutamaan vuoteen reippaasti alle 2000 ja työmäärä ja vastuu hurja, Mutta vain toinen hoitaja voi ymmärtää toista. Pitäisi pistää kaikki päättäjät tekemään tätä työtä puoleksi vuodeksi kiireisille osastoille, pienellä palkalla, ylitöillä, ylimäärällä potilaita varustetuille osastoille ja saattaisivat ymmärtää. Pian vanhukset makaavat kakkat housussa 24/7 jos hoitajien palkkaa ei nosteta

minua ärsyttää!!!!!! viime aikaisten tapausten jälkeen kuinka kehtaavat!!!!!! olisko jo turvallisempaa ottaa hoitajat ulkomailta!!!!!!! minulla on hoitajille oma nimitys mutta olkoon kertomatta!!!!!!!

Olen ihan samaa mieltä. Hoitajien olisi nyt parempi keskittyä miettimään omaa mainettaan palkankorotuksien sijaan.

Itselläni ainakin luottamus ja usko mennyt kaikkiin hoitajiin. MIten ihmeessä sitä enää uskaltaa sairaalaan mennä edes synnyttämään? Kammottaa pelkkä ajatuskin siitä, että pitää olla niiden armoilla ja syödä hoitajien kiikuttamia lääkkeitä tietämättä mitä ne oikeasti ovat!

Olen ihan samaa mieltä. Hoitajien olisi nyt parempi keskittyä miettimään omaa mainettaan palkankorotuksien sijaan.

Itselläni ainakin luottamus ja usko mennyt kaikkiin hoitajiin. MIten ihmeessä sitä enää uskaltaa sairaalaan mennä edes synnyttämään? Kammottaa pelkkä ajatuskin siitä, että pitää olla niiden armoilla ja syödä hoitajien kiikuttamia lääkkeitä tietämättä mitä ne oikeasti ovat!

yhden ihmisen varaan laitat uskosi koko suomen hoitajiin? suomessa on erittäin hyvä kouluts ja jos joukkoon mahtuu yksi mielisairas, niin se voisi olla millä alalla tahansa. Mutta onneksi suomalaista koulutusta arvostetaan myös ulkomailla missä palkat ja työolot on inhimillisemmät :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mua:
Ei mua ainakaan ärsytä. Annapa esimerkkejä aloista, joilla tehdään vaativaa/vaativampaa työtä matalammalla palkalla. Onko se jotenkin sulta pois, jos hoitajien palkat nousisivat lähemmäs yleistä eurooppalaista tasoa? Kateelliselta vaikutat lähinnä...

Illanjatkoja sullekin!

Tosi vaikea määritellä vaativa, kun meistä kukin kokee sen eri tavalla. Mutta omasta mielestäni esimerkiksi nämä ovat vähintän yhtä raskaita ja vaativia töitä: ja palkka huonompi tai sama.
Lastenhoitaja.
Opettaja.
Perhepäivähoitaja.
Kaupan kassa.
Siivooja.

ja heistä vain opettaja on saman arvoisesti koulutettu kuin sairaanhoitajat. Muihin ammatteihin valmistuu ammattikouluista ja/tai muista toiseen asteeseen rinnastettavista opinahjoista.

yhden ihmisen varaan laitat uskosi koko suomen hoitajiin? suomessa on erittäin hyvä kouluts ja jos joukkoon mahtuu yksi mielisairas, niin se voisi olla millä alalla tahansa. Mutta onneksi suomalaista koulutusta arvostetaan myös ulkomailla missä palkat ja työolot on inhimillisemmät :D

Eikös juuri ilmennyt toinen vastaavanlainen tapaus?! Ja vielä noin lähekkäin toisiaan. Niin paljon on tapauksissa yhdenmukaisuutta, että pistää väkisinkin miettimään onko kyseessä jokin sairas yhteisö. Nettihän tarjoaa sellaisellekin oivan toimintaympäristön.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Eikös juuri ilmennyt toinen vastaavanlainen tapaus?! Ja vielä noin lähekkäin toisiaan. Niin paljon on tapauksissa yhdenmukaisuutta, että pistää väkisinkin miettimään onko kyseessä jokin sairas yhteisö. Nettihän tarjoaa sellaisellekin oivan toimintaympäristön.

no... älä mene sairaalaan jos olet hengenhädässä, ei sinne ole pakko mennä, kuolet mielummin varmaan kotona, ja synnytät ja.... ole ite omahoitajasi ja sitten tajuat

peruskoulun luokanopettajan peruspalkka on noin 2000. Sairaanhoitajalla noin 1800 tietääkseni, ja opettaja on korkeakoulutettu. Eikä heillä mahdollisuutta saada sunnuntaina palkkaa kaksinkertaisena, vaikka seuraavaa viikkoa suunnittelevat ja kokeita viikonloppuisin korjaavat.

Ne ei oo mitään kivoja ne sunnutai työt saati yövuorot ja muut pyhätyöt vaikka niistä vähän enemmän rahaa saakin. Jossain mainittiin keskipalkka 2500 euroa. No eipä oo tälle tytölle semmosia summia maksettu vaikka välillä teen kolmea neljää viikonloppuakin putkeen töitä. Todella pieni prosenttiosuus (voisi sanoa jopa promilleosuus) hoitajista saa tuon keskiansion. Kun ottaa huomioon kuinka paljon meikäläisiä on päivätyössä poleilla jne. Ei sielläkään mitään lisiä maksella ja se palkka on se 1800 euroa ja ehkä muutama euro ikälisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Mutta omasta mielestäni esimerkiksi nämä ovat vähintän yhtä raskaita ja vaativia töitä: ja palkka huonompi tai sama.

Kaupan kassa.

Voisitko hieman tarkentaa tuota kohtaa: vähintään yhtä vaativa työ, kaupan kassa ja hoitaja.

Kaupan kassoja mietenkään väheksymättä, he istuvat kassan takana ja rahastavat ne tuotteet mitä asiakkaat ovat itse kaupasta valinneet.

Hoitajat vastaavat kuitenkin toisten terveydestä, jopa hengestä. (kaikki hoitsut kun ei töki insuliinia jokaiseen vastaan tulijaan. korjaan makaajaan)

Itse en tee kumpaakaan työtä. Mutta helpommin voisin kuvitella selviäväni lääkkeiden annosta, jotka lääkärit määränneet, kierroista ym. toimenpiteistä 3 vuotta opiskeltuani, kuin kassan työstä vedossa, ihmisten haukkuessa, eikä arvostusta eikä palkkaa ollenkaan. Ja kuitenkin työssä pitää olla tarkkana ja muistaakin jotain.

anteeks ny vaan...luuletko ettei sairaanhoitajia haukuta! Meitähän kaiken luettelemasi lisäksi myös potkitaan, purraan ja lyödään!!!

Meneekö luottamuksesi myös esim. opettajiin jos vaikka yks opettaja sattuis lyömään lasta. Etkö laittas lastas enää ollenkaan kouluun. Voi maailma on julma ja "hulluja" löytyy joka ammatista, ei ainoastaan hoitajista.

Yhteistyössä