Muita joita ärsyttää hoitajien ruinaus palkasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tuota.. olen ollut töissä sekä koulussa että sairaalassa. Oma mielipiteeni on se että hoitajilla on aikalailla raskaampi homma, fyysisesti ja psyykkisesti..
Päivän aikana useampikin opettaja istuu 15 min kahvilla IHAN JOKA välitunti..
Hoitaja syö työn lomassa ja monesti pitää se sämpylä laskea pöydälle kun kutsu soi..

Alkuperäinen kirjoittaja Asiaa seurannut:
Olen työssäni seurannut kunta-alan palkkakehitystä yli 10 vuotta. Tänä aikana mikään muu naisvaltainen ammattiryhmä ei ole saanut niin hyviä korotuksia kuin hoitoala. He ovat saaneet useita kertoja yleiskorotuksen lisäksi korotuksia hinnoitteluihin. Tämä hinnoittelukorotus nostaa palkkaa ihan kivasti, kun sellainen sattuu kohdalle.

Ymmärrän kyllä, että olisi kiva saada 500 e lisää palkkaa. Niin minustakin olisi ja naapurista. On kuitenkin paljon muiden alojen työntekijöitä, jotka tekevät vaativaa työtä ja palkka on pienempi kuin hoitajalla.

Toki pitää olla huolestunut siitä kuka meidät hoitaa vanhana, sairaina tms. Mutta kiristys sillä, että hoitajat lähtevät pois työstään elleivät saa lisää palkkaa, on jotenkin kyseenalaista.

Kiitos ja mukavaa illan jatkoa!
on se kumma että hoitajien palkkavaatimukset vihastuttaa... mites on kun esim. paperityöläiset lakkoilee jatkuvasti, eikö se ärsytä?? taidatkin olla jonkun paperityöläisen vaimo... pitäähän sitä ukolla rahaa olla että saa akka lakkaila kynsiä ja levittää revaa kotisohvalla......mieti vähän ennen kuin avaat suus...

Alkuperäinen kirjoittaja Pipsa:
No tuota.. olen ollut töissä sekä koulussa että sairaalassa. Oma mielipiteeni on se että hoitajilla on aikalailla raskaampi homma, fyysisesti ja psyykkisesti..
Päivän aikana useampikin opettaja istuu 15 min kahvilla IHAN JOKA välitunti..
Hoitaja syö työn lomassa ja monesti pitää se sämpylä laskea pöydälle kun kutsu soi..

Olitko viranhaltija? On nimittäin pikkuisen eri juttu käydä pitämässä jonkun toisen opettajan luokalle muutama tunti tai olla pienen aikaa sijainen, kuin ottaa kokonaisvastuu työstä. Olitko edes opettajana vai siivositko koulua?

Ei kannata puhua mitään jos ei oikeasti ole tietoa.

Minäkin katsoin lapsettomana nuorena lapsiperhe-elämää vierestä, enkä koskaan tajunnut mitä se oikeasti on. NYt myöhemmin ymmärtänyt, että kaikki ei ollut sitä miltä näytti. Ymärrän miksi äiti oli tiukka, ei jaksanut 4 kanssa lepsuilla, ym... eli ei sitä kuule tajua montaakaan asiaa vierestä katsomalla, vaan itse tekemällä.

Kata-76,ei muuten pidä paikkaansa. Olen lähihoitajana vakituisessa työsuhteessa, bruttopalkka 1650. Tule vaikka katsomaan tilinauha.
Nuo hs aritkkelin summat olis just oikeat.

Nyt jo aikamoinen pula hoitajista, eikä työn vaativuuteen nähden huono palkkaus ainakaan lisää hoitotyön vetovoimaisuutta! Sijaisiksi otetaan ketä saadaan, itsekin olisin saanut työtä kolmesta sairalasta, vaikkei mulla ole kokemusta sairaalassa työskentelystä, ainoastaan avohoidon puolelta...

Kertokaapa, mistä revitään työntekijöitä hoitotyöhön, kun väestö vanhenee, potilaat yhä huonokuntoisempia ja hoitajia jää eläkkeelle ja uusia työntekijöitä ei saada! Kyllä palkka on yksi iso plussa, jos yritetään houkutella työntekijöitä alalle.

Että kannattaa pysyä terveenä, ettei joudu hoitoon sairaalaan, jossa työskennellään henkilökuntavajauksella!!

kaikki kitisevät hoitajat vaihtoon!!!!!!! varmaan löytyy vielä ihmisiä jotka tekevät työtä sydämestään eikä kitise lisää rahaa!!!!!! jos ei täältä löydy niin sit ulkomailta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kaikki kitisevät hoitajat vaihtoon!!!!!!! varmaan löytyy vielä ihmisiä jotka tekevät työtä sydämestään eikä kitise lisää rahaa!!!!!! jos ei täältä löydy niin sit ulkomailta

Totta, työvoimaa pitää hakea ulkomailta. Sairaanhoitajan työ ei oel mitään vapaaehtoistyötä, kyllä siitä täytyy kunnon korvaus saada. Et näytä arvostavan sairaanhoitajan työtä??

miksi aina vain hoitajien pitäisi tehdä töitä sydämestään... Ei sillä elätä perhettä, että on hyväsydäminen jos palkka on oikeasti niin surkea, että olisi melkeen sama juttu kuin olisi kelan ja sossun tuilla

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mua:
Annapa esimerkkejä aloista, joilla tehdään vaativaa/vaativampaa työtä matalammalla palkalla.

Kotiäiti, Pph jne jne...
Ja joo joo, ei ole vaativampaa jne...mutta itse voin viiden lapsen kotiäitinä, nyt pph sanoa, että palkankorotus ei todellakaan olis pahitteeksi. Vaativaa työtä lähes ilmaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mua:
Annapa esimerkkejä aloista, joilla tehdään vaativaa/vaativampaa työtä matalammalla palkalla.

Kotiäiti, Pph jne jne...
Ja joo joo, ei ole vaativampaa jne...mutta itse voin viiden lapsen kotiäitinä, nyt pph sanoa, että palkankorotus ei todellakaan olis pahitteeksi. Vaativaa työtä lähes ilmaiseksi.

Totta, ja perhepäivähoitajien keski-ikä on korkea, kohta heistäkin on pulaa.

Kertokaas, paljonko sairaanhoitajat nyt sitten saa palkkaa? Onko tuo ylempänä mainittu 2500? oikein?

jos itse menisin töihin, saisin vain haaveilla tuosta summasta.. ehkä ne suurin osa hoitajista jotka just jäämässä eläkkeelle ja saa kaikki mahdolliset ikälisät niin saavatkin jotain tuohon suuntaan... mutta se palkka ilman lisiä on tosiaan varmaan tonnin vähemmän reaalissa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
Kertokaas, paljonko sairaanhoitajat nyt sitten saa palkkaa? Onko tuo ylempänä mainittu 2500? oikein?

jos itse menisin töihin, saisin vain haaveilla tuosta summasta.. ehkä ne suurin osa hoitajista jotka just jäämässä eläkkeelle ja saa kaikki mahdolliset ikälisät niin saavatkin jotain tuohon suuntaan... mutta se palkka ilman lisiä on tosiaan varmaan tonnin vähemmän reaalissa :whistle:

Sairaanhoitajan minimiperuspalkka on 1744? ilman lisiä. Yliopistosairaalat maksavat enemmän, 1830-1900? peruspalkka, mutta toki työ on vaativaa erikoissairaanhoitoa.

Mulla on vaativassa tehohoitoyksikössä peruspalkka 1840 euroa ja siihen sitten mahdollisest ilta/yövuorolisät. Parhaimmassa kuussa bruttopalkka on ollut 2200 euroa. Suurin piirtein kerran vuodessa. Että minun palkka on kaukana tuosta ilmoitetusta keskipalkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lh:
Kata-76,ei muuten pidä paikkaansa. Olen lähihoitajana vakituisessa työsuhteessa, bruttopalkka 1650. Tule vaikka katsomaan tilinauha.

No, sitten joku lähihoitaja saa sinua enemmän palkkaa!!! Sitähän se keskiarvo on, että jos joku saa enemmän ja joku vähemmän niin keskiarvollisesti sinä saisit tämän ja tämän verran palkkaa! Ei se keskiarvo tarkoita sitä että KAIKKI saa tuon verran palkkaa! Se on vaan ainoa tapa verrata eri alojen palkkoja keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
Nyt jo aikamoinen pula hoitajista, eikä työn vaativuuteen nähden huono palkkaus ainakaan lisää hoitotyön vetovoimaisuutta! Sijaisiksi otetaan ketä saadaan, itsekin olisin saanut työtä kolmesta sairalasta, vaikkei mulla ole kokemusta sairaalassa työskentelystä, ainoastaan avohoidon puolelta...

Kertokaapa, mistä revitään työntekijöitä hoitotyöhön, kun väestö vanhenee, potilaat yhä huonokuntoisempia ja hoitajia jää eläkkeelle ja uusia työntekijöitä ei saada! Kyllä palkka on yksi iso plussa, jos yritetään houkutella työntekijöitä alalle.

Että kannattaa pysyä terveenä, ettei joudu hoitoon sairaalaan, jossa työskennellään henkilökuntavajauksella!!

Mielestäni koko terveydenhoito on järjetöntä nykyään.

Rahaa on kaikenlaisiin miljardeja maksaviin koneisiin 100-vuotiaille dementiapotilaille jotta saavat vielä 10 vuotta maata laitoshoidossa ja miljoonia maksaviin hedelmöityshoitoihin, maailmassa, jossa puhdasta vettä tai ravintoa ei riitä edes tällä hetkellä asuville ihmisille, kun länsimaailma vetää pohjavettä vessanpöntöstä alas, ja toisella puolella maailmaa lapset kuolevat janoon.
Silti ei ole varaa enää neuvolaan tai kouluterveydenhoitoon, jotka ennaltaehkäisisivät mieletöntä rahanmenoa ja huostaanottoja, jotka taas vievät miljoonia. Ainakin meidän kunnassa neuvolakäyntejä ei ole lainmukaisesti vaan paljon vähemmän kuin laki määrää. Kouluterveydenhuoltoahan ei enää ole ollenkaan.

Onhan päivänselvää, että kun 100-vuotiaita pidetään miljardeja maksavin lääkkein,hoidoin ja tutkimuksin hengissä, ei mikään määrä hoitajia riitä. Tilanne täysin järjetön. Kuolema on nykyajan ihmisille vieras käsite, ei normaalia elämää.
Mielestäni siis 99½ % sairaanhoidosta on täysin turhaa ja itsekästä maailman saastuttamista. Se ½ %, johon kuuluu juuri lasten rokottaminen tai neuvolakäynnit, siihen riittäisi muutama prosentti tällä hetkellä töissä olevista sairaanhoitajista.

Vaikka joka toinen suomalainen nainen alkaisi sairaanhoitajaksi, ei heitä ole kohta tarpeeksi, kun ihmiset pidetään toisesta päästä ikuisesti hengissä konein miljardein, ja samaan aikaan lapsiperheet ovat köyhempiä kuin koskaan. Siihen ei tule mikään raha suomessa riittämään.

TYöpaikkani on vaativassa tehohoitoyksikössä. Peruspalkkani on 1840 euroa bruttona. Saan lisäksi ilta/yövuorolisiä joten peruspalkka kuukaudessa on 2000 euroa.

Ihan sama juttu tai paljon huonompi juttu on nuorilla opettajilla. Vanhoilla 50-65-vuotiailla on isot palkat, mutta ikälisiä on kokonaan lopetettu, eikä ylityötunteja riitä nuorille opettajille, tai jos riittää, niitä ei jaksa ottaa, kun omissakin tunneissa on tekemistä uran alussa kun suunnittelu vie aikaa.

Sairaanhoitajat voivat heti korottaa peruspalkkaa tekemällä sunnuntaita ja öitä, mutta nuoret opettajat näkevät nälkää.

Minkä takia he sitten ruinaavat siitä, että on kiire? Eikö siihen pulmaan auttais se että palkattais lisää niitä hoitajia sillä korotusrahalla???? Mä olen "vain" siivooja hoitolaitoksessa ja teen mielestäni tärkeää työtä siinä mielessä kun kerran tänäpäivänä on MRSA + muut.
Kuka huolehtii mun palkasta??? Mun bruttopalkka on 1400 e/kk. Ei mikään kovin hyvä, vai?

Onhan päivänselvää, että kun 100-vuotiaita pidetään miljardeja maksavin lääkkein,hoidoin ja tutkimuksin hengissä, ei mikään määrä hoitajia riitä. Tilanne täysin järjetön. Kuolema on nykyajan ihmisille vieras käsite, ei normaalia elämää.
Mielestäni siis 99½ % sairaanhoidosta on täysin turhaa ja itsekästä maailman saastuttamista. Se ½ %, johon kuuluu juuri lasten rokottaminen tai neuvolakäynnit, siihen riittäisi muutama prosentti tällä hetkellä töissä olevista sairaanhoitajista.

Vaikka joka toinen suomalainen nainen alkaisi sairaanhoitajaksi, ei heitä ole kohta tarpeeksi, kun ihmiset pidetään toisesta päästä ikuisesti hengissä konein miljardein, ja samaan aikaan lapsiperheet ovat köyhempiä kuin koskaan. Siihen ei tule mikään raha suomessa riittämään.

Ja maailma pelastuu kun sairaanhoidoksi riittää vain lasten rokottamien...
Entäs kun lapsesi sairastuu umpilisäkkeen tulehdukseen? Hoitamattomana lisäke puhkeaa, aiheuttaa sepsiksen ja lapsesi kuolee.
Mitä jos lapsesi jää auton alle ja saa vakavia sisäelinvammoja? Rokotus ei lastasi pelasta.
Mitä jos itse sairastut syöpään? Otatko vastaan kaiken mahdollisen hoidon vai päätätkö kuolla ennenkuin esikoisesi on kouluiässä?
Kyllä, hoidamme vanhuksiamme joskus liiallisin lääketieteen keinoin. Joskus omaiset ovat niin itsekkäitä että vanhuksen omaa toivomusta saada kuolla ilman pitkiä tehohoitojaksoja ei kunnioiteta. Mutta silti liputan julkisen terveydenhuollon puolesta. Hoitajat eivät tule saamaan työntekijäjärjestön pyytämää 500 euron korotusta mutta suurin osa hoitajista hoitaan työnsä hyvin ja kunnialla. Olessaan kutsumusammatissa vaikka se kutsumus ei elätä viisi henkistä perhettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Lh:

No, sitten joku lähihoitaja saa sinua enemmän palkkaa!!! Sitähän se keskiarvo on, että jos joku saa enemmän ja joku vähemmän niin keskiarvollisesti sinä saisit tämän ja tämän verran palkkaa! Ei se keskiarvo tarkoita sitä että KAIKKI saa tuon verran palkkaa! Se on vaan ainoa tapa verrata eri alojen palkkoja keskenään.

Mielestäni kyllä pitäisi verrata enemmin vaikka tuntipalkkaa - keskiarvoina siis. Lue vaikka linkkisi jälkeinen keskustelu, tuossahan ei huomioida edes ylityötä - mitä lääkärit esimerkiksi tekee. Niin saati sitten että huomoitaisiin vuorotyö jne.

Yhteistyössä