Muistutuksena joillekin; tiukka linja nykyään.

  • Viestiketjun aloittaja Blue
  • Ensimmäinen viesti
Ihan hyva laki! Ainakin toinen vanhemmista(/paikalla oleva hoitaja) mielestani ei saa ottaa yhta saunakaljaa/viiniannosta enempaa, ihan siita syysta etta huomiokyky herpaantuu kuitenkin hieman.
Vaikka kuinka "kylla mina lapseni hoidan parin oluen jalkeenkin" asenne on taala vallallaan, niin et sa enaan samalla tarkkuudella niita siela laiturilla/keinussa/nuotion vieressa enaan vahdi.

Samalla asenteella mielestani vahvasti ikaantyneet/liikuntaesteiset isovanhemmatkaan eivat kelpaa pienten lasten hoitajiksi pelkiltaan, eika alaikaiset hoitajat(teiniaidit nyt erikseen..)

Terv; Juhlin rankalla kadella, mutta taysi nollatoleranssi lapsien edessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26521994:
No ei kuulosta järin fiksulta minun korviini, mutta kukin tavallaan.

Terv. viini on ruokajuoma.
Aika monilla nollatoleranssia kannattavilla taitaa olla lapsuudenkokemuksia alkoholismista. Kohtuukäyttöä ei voi mitenkään rinnastaa liikakäyttöön.
 
"vieras"
:O Täytyypä olla varuillaan etenkin sitten tuolla Tampereella kun sinne lomalla suunnataan. Ei uskalla vissiin lasillista viiniäkään juoda ruoan kanssa jos vaikka päivystykseen tulee lähtö.
 
Aika monilla nollatoleranssia kannattavilla taitaa olla lapsuudenkokemuksia alkoholismista. Kohtuukäyttöä ei voi mitenkään rinnastaa liikakäyttöön.
Totta, niin on itsellanikin, ja MISTAAN hinnasta en tahdo oman lapseni kokevan yhtakaa "onnellista juhlapyhaa" jolloin vanhemmat juo enempaa kuin ajokunto sallii. Ja koska ongelman tiedostan kulkevan suvussa niin sita suuremmalla syylla meidan perheessa alkoholiin ei kosketa lasten lasnaollessa. Ja lisattakoon etta nuorempana siis juhlin rankalla kadella, lapsen saannin jalkeen tasan kerran kaynyt "nestemaisella viihteella".

Ja koska valitettavasti suomalaisillakaan se ruokaviini/kalja harvoin jaa siihen yhteen annokseen niin siitahan se ongelma syntyykin. Ja edelleenkaan en sen yhden ottamisessa nae ongelmaa, senhan jalkeen itse kukin on viela ajokunnossa?

Jo pelkastaan parin alkoholiannoksen jalkeen aikuisen ihmisen luonne muuttuu, ja se tuntuu pelottavalta lapselle/nuorelle. Vaikka se muuttuisi "rakastan sinua, ihanaa" -suuntaan, se on silti aarimmaisen ahdistavaa ja luo lapselle turvattomuuden tunnetta.

Ja kaikki nama sanon kokemuksesta. Olen "paremman keskiluokan" perheesta jossa vanhemmat ollut "kohtuukayttajia suuremmalla kadella". Eli ihan tavallisia perheellisia, jotka vaan sattuivat ottamaan pullon viinia hyvan ruuan kanssa ja juhlapyhina pari olutta.. (vasta myohemmalla ialla lahtenyt alkoholi(smi) kasista)
 
Totta, niin on itsellanikin, ja MISTAAN hinnasta en tahdo oman lapseni kokevan yhtakaa "onnellista juhlapyhaa" jolloin vanhemmat juo enempaa kuin ajokunto sallii. Ja koska ongelman tiedostan kulkevan suvussa niin sita suuremmalla syylla meidan perheessa alkoholiin ei kosketa lasten lasnaollessa. Ja lisattakoon etta nuorempana siis juhlin rankalla kadella, lapsen saannin jalkeen tasan kerran kaynyt "nestemaisella viihteella".

Ja koska valitettavasti suomalaisillakaan se ruokaviini/kalja harvoin jaa siihen yhteen annokseen niin siitahan se ongelma syntyykin. Ja edelleenkaan en sen yhden ottamisessa nae ongelmaa, senhan jalkeen itse kukin on viela ajokunnossa?

Jo pelkastaan parin alkoholiannoksen jalkeen aikuisen ihmisen luonne muuttuu, ja se tuntuu pelottavalta lapselle/nuorelle. Vaikka se muuttuisi "rakastan sinua, ihanaa" -suuntaan, se on silti aarimmaisen ahdistavaa ja luo lapselle turvattomuuden tunnetta.

Ja kaikki nama sanon kokemuksesta. Olen "paremman keskiluokan" perheesta jossa vanhemmat ollut "kohtuukayttajia suuremmalla kadella". Eli ihan tavallisia perheellisia, jotka vaan sattuivat ottamaan pullon viinia hyvan ruuan kanssa ja juhlapyhina pari olutta.. (vasta myohemmalla ialla lahtenyt alkoholi(smi) kasista)
Mä en kahden siiderin jälkeen ole enää ajokunnossa, mutta en vielä humalassakaan. Ja kykenen jättämään siihen kahteen, tai vaikka yhteen kuten eilen. Tänään en ota yhtään mitään, tuskin huomennakaan.
 
Mä en kahden siiderin jälkeen ole enää ajokunnossa, mutta en vielä humalassakaan. Ja kykenen jättämään siihen kahteen, tai vaikka yhteen kuten eilen. Tänään en ota yhtään mitään, tuskin huomennakaan.
Se on sinulle hyva jos paasi kestaa ne kaksi siideria ja tunnet omat rajasi ja pystyt niissa pysymaan. Oma viinapaa ei kestaisi, ja olisin siina vaiheessa jo hiprakassa enka turvallinen huoltaja lapselleni. Ihmiset on erilaisia ja lainsaadanto on pakko vetaa turvallisen alas.
 
hef
[QUOTE="...";26519543]Me mennään taksilla päivystykseen/tk:hon ihan vain sen takia, ettei kummallakaan ole korttia tai autoa. Ja bussilla terveyskeskukseen jos lapsi ei ole erityisen sairas. Aletaanko kohta tekemään ls-ilmoituksia myös vanhemmista, jotka ei omista korttia/autoa?[/QUOTE]

Tiedän, että on tehty.

Yksi nuori äiti kertoi, että lastensuojelusta otettiin yhteyttä koska hän oli tullut taksilla päivystykseen. Hän vastasi että polkupyörälläkö olisi pitänyt lasta kuljettaa kun ei ole autoa
 
Se on sinulle hyva jos paasi kestaa ne kaksi siideria ja tunnet omat rajasi ja pystyt niissa pysymaan. Oma viinapaa ei kestaisi, ja olisin siina vaiheessa jo hiprakassa enka turvallinen huoltaja lapselleni. Ihmiset on erilaisia ja lainsaadanto on pakko vetaa turvallisen alas.
Mut toisaalta tollanen sit kuormittaa lastensuojelua entisestään, ja ehkä joku oikeesti apua tarvitseva lapsi jää huomiotta :/ Mä en ole koskaan vetänyt kännejä lasten edessä. Tai no, kyllähän toi mun esikoinen 20 vuotiaana näki ekaa kertaa äitinsä humalassa, ja tais olla aika traumaattinen kokemus ku ei ollu tottunu :D
 
  • Tykkää
Reactions: jaassi
Niimmutku...
Ihan hyva laki! Ainakin toinen vanhemmista(/paikalla oleva hoitaja) mielestani ei saa ottaa yhta saunakaljaa/viiniannosta enempaa, ihan siita syysta etta huomiokyky herpaantuu kuitenkin hieman.
Vaikka kuinka "kylla mina lapseni hoidan parin oluen jalkeenkin" asenne on taala vallallaan, niin et sa enaan samalla tarkkuudella niita siela laiturilla/keinussa/nuotion vieressa enaan vahdi.
Ja et muuten vahdi valvoneenakaan. Kyllä kotiäidin unenpuutekooma pahimmillaan kohtuukänniä vastaa, mitä tarkkaavaisuuteen ja reaktionopeuteen tulee. Enkä nyt puolusta lasten aikana kännäämistä, mutta HITTO VIE joku järki käteen ja sanokaa mulle että tässä maassa ei lastensuojelun resurssit kulu siihen että juhlapyhien jälkeen haastatellaan läpi kaikki saunaoluen napanneet vanhemmat....
 
kummallista
Kuulostaa varsin kummalliselta, miten se ajokunto vaikuttaa huoltajan kykyihin. Ymmärtäisin huomattavasti paremmin jos asia ilmaistaan että kaikki yli 0,5 promillea puhaltaneet huoltajat ilmoitetaan sosiaaliviranomaisille.
 
  • Tykkää
Reactions: jaassi
Kuulostaa varsin kummalliselta, miten se ajokunto vaikuttaa huoltajan kykyihin. Ymmärtäisin huomattavasti paremmin jos asia ilmaistaan että kaikki yli 0,5 promillea puhaltaneet huoltajat ilmoitetaan sosiaaliviranomaisille.
Totta, itse ajattelin etta se "ajokunto" on vain se sama promillemaara kun mita ajokunto sallii.. Eipahan kukaan tahan asti ainakaan minua ole kritisoinut kun en ajokorttia omista.. (Asun ison kaupungin keskustassa, lahimpaan isoon sairaalaankin matkaa 4km, terkkariin alle 1km, toistaiseksi en ole autolle tarvetta nahnyt edes)
 
sosiaalialan ihminen
Naurettavaa, voihan sitä ottaa muutaman saunaoluen tai viiniä illallisen kanssa eikä siksi halua ajaa (nollatoleranssi), eikä se vielä todellakaan ole syy ottaa yhteyttä lastensuojeluun.

No, kumminkaan tuossa tilanteessa lastensuojelun olisi pakko todeta että ilmoitus on aiheeton, joten tuollainen "periaate" vain turhaan ylikuormittaa lastensuojelua.
 
"vieras"
Käsittämätöntä holhousta! Ymmärrän, että tarkoitus on estää sellaset ryyppykimarat, joissa kukaan ei ole selvinpäin ja lapset heitteillä kuuntelemassa kännisten örinöitä.

Kohtuu käyttö on kuitenkin eri asia. Ite saatan ottaa vaikka pari lasia (ne jotka juo viskiä tietää, että se on jotain muuta kuin täysi lasi) illalla, kun virkkaan sohvalla. En varmasti lähtisi rattin sen jälkeen, itse asiassa en aja, jos ole ottanut tipankaan. Asun lapsen kanssa kahdestaan, ja jos jotain tapahtuisi saisin kyydin vanhemmiltani/muilta sukulaisilta välittömästi. Ja ei kyllä ole tullut mieleenkään, että tekisin jotain luvatonta! Se riippuu aika paljon mitä juo ja missä ajassa..

Suoranaista holhousta.
 
no juu
miksi kaikki pelkää niin ls-ilmoitusta, jos asiat on kunnossa niin hetken juttelulla selviää. Minusta on kerran tehty ls, jonkun väärinkäsityksen vuoksi ja tosiaan lyhyt käynti sossussa riitti asian kuittaamiseen. Sitten jos asiat ei oo kunnossa niin eri asia, mutta etkö silloinkin halua että lastesi elämästä tehdään parempaa?
 
Blue
miksi kaikki pelkää niin ls-ilmoitusta, jos asiat on kunnossa niin hetken juttelulla selviää. Minusta on kerran tehty ls, jonkun väärinkäsityksen vuoksi ja tosiaan lyhyt käynti sossussa riitti asian kuittaamiseen. Sitten jos asiat ei oo kunnossa niin eri asia, mutta etkö silloinkin halua että lastesi elämästä tehdään parempaa?
Esim. mun töiden takia olisi aika paukku jos musta tehtäisiin ls-ilmo, vaikka kuinka oliskin väärinkäsitys ja kaikin tavoin tarpeeton.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta se ei "katoa" kuittauksenkaan jälkeen vaan jää kummittelemaan papereihin ja sitä pitäisi aina selitellä kun tulee puheeksi.
 
"vieras"
Itse olen pitänyt periaatteena sitä vanhaa tietoisku- lausetta: "Jos otan, en aja. Jos ajan, en ota." Eli jos olen ottanut lasinkaan viiniä, olutta tai mitä tahansa alkoholipitoista en lähde autolla ajamaan vaikka sinänsä varmaan ajokuntoinen olisinkin. En myöskään harrasta sitä mitä olen joiden nähnyt tekevän että otetaan muutama ja sit mietitään et olenkohan nyt ajokunnossa tai että vieläkö uskaltaa ottaa jos pitää kohta olla auton ratissa.
 
"vieras"
Multa muuten lääkäri kysyi, että tulitko omalla autolla, kun vein lapsen pari kuukautta sitten yöllä päivystykseen. Tuonkohan takia se sitä kysyi :O. Toisaalta kysyi samalla että miten kaukana asutaan, ja mietti että pitääkö jäädä sairaalaan yöksi vai ei, että ehkä se kysely kuitenkin liittyi tuohon.
Ehkä kuitenkin liittyi siihen miten jatkohoito järjestetään. Ts jos asuitte kaukana niin järkevämpää ottaa lapsi suoraan sinne sairaalaan kuin kotiuttaa jolloin ehkä olisitte joutuneet tulemaan matkojen päästä takskaisin jos tilanne niin olisi vaatinut. Lähellä asuvat voivat taas herkemmin mennä kotiin koska matka sairaalaan oln lyhyt jos tarvitsee uudestaan tulla. Samoin tuo kun kysellään millä kyydillä on tultu, jos tultu taksilla niin ei ole kovin järkevää edestakaisin ihmisiä sillä taksilla ajattaa kun taas omalla autolla tulo voidaan tulkita niin että ihmisillä paremmin mahdollisuus kuljettaa sitä sairasta uudestaankin näytille jos tarve vaatii.
 
"alma"
Ja minä kun olen kuvitellut, että lastensuojelu on muutenkin ylityölistetty... Mutta mikäs siinä, jos on aikaa tällaiseen holhoamiseen. Jotenkin vaan vaikea uskoa, että se lääkäri oikeasti alkaa rustaamaan jotain ls-ilmoitusta sellaisella taksilla tulleesta vanhemmasta, josta näkee, ettei hän ole humalassa, vaikka olisikin pari lasia ottanut.
Kyllä me olemme ihan surutta esim. ottaneet viiniä ruoan kanssa, vaikka lapsi olisi hereilläkin. Ihan ravintolassakin on näin toimittu, enkä ole edes tajunnut pelätä, että joku soittaa poliisit paikalle.
 

Yhteistyössä