No ei kuulosta järin fiksulta minun korviini, mutta kukin tavallaan.Terv; Juhlin rankalla kadella, mutta taysi nollatoleranssi lapsien edessa.
Aika monilla nollatoleranssia kannattavilla taitaa olla lapsuudenkokemuksia alkoholismista. Kohtuukäyttöä ei voi mitenkään rinnastaa liikakäyttöön.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26521994:No ei kuulosta järin fiksulta minun korviini, mutta kukin tavallaan.
Terv. viini on ruokajuoma.
Totta, niin on itsellanikin, ja MISTAAN hinnasta en tahdo oman lapseni kokevan yhtakaa "onnellista juhlapyhaa" jolloin vanhemmat juo enempaa kuin ajokunto sallii. Ja koska ongelman tiedostan kulkevan suvussa niin sita suuremmalla syylla meidan perheessa alkoholiin ei kosketa lasten lasnaollessa. Ja lisattakoon etta nuorempana siis juhlin rankalla kadella, lapsen saannin jalkeen tasan kerran kaynyt "nestemaisella viihteella".Aika monilla nollatoleranssia kannattavilla taitaa olla lapsuudenkokemuksia alkoholismista. Kohtuukäyttöä ei voi mitenkään rinnastaa liikakäyttöön.
Mä en kahden siiderin jälkeen ole enää ajokunnossa, mutta en vielä humalassakaan. Ja kykenen jättämään siihen kahteen, tai vaikka yhteen kuten eilen. Tänään en ota yhtään mitään, tuskin huomennakaan.Totta, niin on itsellanikin, ja MISTAAN hinnasta en tahdo oman lapseni kokevan yhtakaa "onnellista juhlapyhaa" jolloin vanhemmat juo enempaa kuin ajokunto sallii. Ja koska ongelman tiedostan kulkevan suvussa niin sita suuremmalla syylla meidan perheessa alkoholiin ei kosketa lasten lasnaollessa. Ja lisattakoon etta nuorempana siis juhlin rankalla kadella, lapsen saannin jalkeen tasan kerran kaynyt "nestemaisella viihteella".
Ja koska valitettavasti suomalaisillakaan se ruokaviini/kalja harvoin jaa siihen yhteen annokseen niin siitahan se ongelma syntyykin. Ja edelleenkaan en sen yhden ottamisessa nae ongelmaa, senhan jalkeen itse kukin on viela ajokunnossa?
Jo pelkastaan parin alkoholiannoksen jalkeen aikuisen ihmisen luonne muuttuu, ja se tuntuu pelottavalta lapselle/nuorelle. Vaikka se muuttuisi "rakastan sinua, ihanaa" -suuntaan, se on silti aarimmaisen ahdistavaa ja luo lapselle turvattomuuden tunnetta.
Ja kaikki nama sanon kokemuksesta. Olen "paremman keskiluokan" perheesta jossa vanhemmat ollut "kohtuukayttajia suuremmalla kadella". Eli ihan tavallisia perheellisia, jotka vaan sattuivat ottamaan pullon viinia hyvan ruuan kanssa ja juhlapyhina pari olutta.. (vasta myohemmalla ialla lahtenyt alkoholi(smi) kasista)
Se on sinulle hyva jos paasi kestaa ne kaksi siideria ja tunnet omat rajasi ja pystyt niissa pysymaan. Oma viinapaa ei kestaisi, ja olisin siina vaiheessa jo hiprakassa enka turvallinen huoltaja lapselleni. Ihmiset on erilaisia ja lainsaadanto on pakko vetaa turvallisen alas.Mä en kahden siiderin jälkeen ole enää ajokunnossa, mutta en vielä humalassakaan. Ja kykenen jättämään siihen kahteen, tai vaikka yhteen kuten eilen. Tänään en ota yhtään mitään, tuskin huomennakaan.
Mut toisaalta tollanen sit kuormittaa lastensuojelua entisestään, ja ehkä joku oikeesti apua tarvitseva lapsi jää huomiotta :/ Mä en ole koskaan vetänyt kännejä lasten edessä. Tai no, kyllähän toi mun esikoinen 20 vuotiaana näki ekaa kertaa äitinsä humalassa, ja tais olla aika traumaattinen kokemus ku ei ollu tottunuSe on sinulle hyva jos paasi kestaa ne kaksi siideria ja tunnet omat rajasi ja pystyt niissa pysymaan. Oma viinapaa ei kestaisi, ja olisin siina vaiheessa jo hiprakassa enka turvallinen huoltaja lapselleni. Ihmiset on erilaisia ja lainsaadanto on pakko vetaa turvallisen alas.
Ja et muuten vahdi valvoneenakaan. Kyllä kotiäidin unenpuutekooma pahimmillaan kohtuukänniä vastaa, mitä tarkkaavaisuuteen ja reaktionopeuteen tulee. Enkä nyt puolusta lasten aikana kännäämistä, mutta HITTO VIE joku järki käteen ja sanokaa mulle että tässä maassa ei lastensuojelun resurssit kulu siihen että juhlapyhien jälkeen haastatellaan läpi kaikki saunaoluen napanneet vanhemmat....Ihan hyva laki! Ainakin toinen vanhemmista(/paikalla oleva hoitaja) mielestani ei saa ottaa yhta saunakaljaa/viiniannosta enempaa, ihan siita syysta etta huomiokyky herpaantuu kuitenkin hieman.
Vaikka kuinka "kylla mina lapseni hoidan parin oluen jalkeenkin" asenne on taala vallallaan, niin et sa enaan samalla tarkkuudella niita siela laiturilla/keinussa/nuotion vieressa enaan vahdi.
Totta, itse ajattelin etta se "ajokunto" on vain se sama promillemaara kun mita ajokunto sallii.. Eipahan kukaan tahan asti ainakaan minua ole kritisoinut kun en ajokorttia omista.. (Asun ison kaupungin keskustassa, lahimpaan isoon sairaalaankin matkaa 4km, terkkariin alle 1km, toistaiseksi en ole autolle tarvetta nahnyt edes)Kuulostaa varsin kummalliselta, miten se ajokunto vaikuttaa huoltajan kykyihin. Ymmärtäisin huomattavasti paremmin jos asia ilmaistaan että kaikki yli 0,5 promillea puhaltaneet huoltajat ilmoitetaan sosiaaliviranomaisille.
Esim. mun töiden takia olisi aika paukku jos musta tehtäisiin ls-ilmo, vaikka kuinka oliskin väärinkäsitys ja kaikin tavoin tarpeeton.miksi kaikki pelkää niin ls-ilmoitusta, jos asiat on kunnossa niin hetken juttelulla selviää. Minusta on kerran tehty ls, jonkun väärinkäsityksen vuoksi ja tosiaan lyhyt käynti sossussa riitti asian kuittaamiseen. Sitten jos asiat ei oo kunnossa niin eri asia, mutta etkö silloinkin halua että lastesi elämästä tehdään parempaa?
Ehkä kuitenkin liittyi siihen miten jatkohoito järjestetään. Ts jos asuitte kaukana niin järkevämpää ottaa lapsi suoraan sinne sairaalaan kuin kotiuttaa jolloin ehkä olisitte joutuneet tulemaan matkojen päästä takskaisin jos tilanne niin olisi vaatinut. Lähellä asuvat voivat taas herkemmin mennä kotiin koska matka sairaalaan oln lyhyt jos tarvitsee uudestaan tulla. Samoin tuo kun kysellään millä kyydillä on tultu, jos tultu taksilla niin ei ole kovin järkevää edestakaisin ihmisiä sillä taksilla ajattaa kun taas omalla autolla tulo voidaan tulkita niin että ihmisillä paremmin mahdollisuus kuljettaa sitä sairasta uudestaankin näytille jos tarve vaatii.Multa muuten lääkäri kysyi, että tulitko omalla autolla, kun vein lapsen pari kuukautta sitten yöllä päivystykseen. Tuonkohan takia se sitä kysyi :O. Toisaalta kysyi samalla että miten kaukana asutaan, ja mietti että pitääkö jäädä sairaalaan yöksi vai ei, että ehkä se kysely kuitenkin liittyi tuohon.