Mua vähän ärsyttää nää tällaset:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Anteeksi nyt NinaTT, mutta susta niin huomaa sen että sulla on yksi pieni lapsi vasta. Mä olin yhtä idealistinen itsekin tuossa vaiheessa ja mulla oli maailman parhaat kasvatuskonstit. Tiesin kaikki niksit uhmaikäisen taltuttamiseen, pottatreeneihin ja ties mihin. Ei mitään uhkailua, lahjontaa eikä kiristämistä, vaan tasavertaista keskustelua, lapsen kunnioittamista ja kuuntelemista ja siihen päälle paljon pitkää pinnaa. Lapseni kasvaisi fiksuksi eikä tekisi mitään niin typerää kuin tönisi toisia lapsia tai raivoaisi ruokakaupassa. Halveksuin mm. äitejä, jotka esim. huusivat lapsilleen koska kaikkihan sen tietää, että huutaminen ei auta mitään.

....

Idealismissa ei ole mitään pahaa, mutta elämä tulee näyttämään sinulle vielä, ettei kaikki mene niinkuin suunnitelee. Ja totuus on, että mitä isommaksi lapset tulee, sitä vähemmän huomaa tietävänsä lastenkasvatuksesta mitään... ;)

Juu, mulla on vain yksi lapsi jonka olen synnyttänyt. MUTTA. Täällä muuten asuu kolme muuta, joista vanhin on kolme. Tässä mun tyypillinen arkipäivä:

7:15 Herään, pestään tyttösen kanssa hampaat ja käydään potalla
7:30 Herätän 3 vee pojan ja laitan vaatteet esille, patistan pukemaan itsensä
7:45 1,5v herää, käyn noukkimassa pinniksestä ja vaihdan hälle vaipan, laitan puuroa tulemaan
8:00 Jos 3 vee ei ole vieläkään pukenu itteensä, niin puen loppuun ja käyn herättämässä siskon, sitten vien pojan päiväkotiin
8:20 Syödään aamupalaa, joko siskon laittamaa tai sitten rupean itse laittamaan
9:30 Otan 1,5v pojan ja oman lapseni, lähdetään puistoon, sisko jää pikkuvauvan kanssa kotiin
11:00 Tullaan takaisin, sisko nukkuu päikkäreitä, laitan lounasta mulle ja kahdelle lapselle
12:00 1,5v menee nukkumaan, sisko herää taas ja pyytää mua kaitsemaan pikkuvauvaa sillä aikaa kun siivoilee (2½kk)
14:00 1,5v herää, vahdin taas jotain lapsista kun sisko tekee jotain jonkun muun kanssa
15:30 käyn hakemassa 3 veen päiväkodista
Laitan ruokaa tai siivoan, samoin sisko, lapsia kaitsetaan miten kukin pystyy
18:00 Syötän 1,5 veetä jotta sisko voisi imettää syödessään ja yrittää patistaa 3 veetä pysymään paikoillaan, juoksen välillä hänen perässään jotta saataisiin ruokapöydässä pysymään, syön samalla itse ja katselen omani perään
19:30 1,5 v menee nukkumaan, yleensä äitinsä laittamana
20:00 aloitan iltatoimet 3veen kanssa
21:00 Viimeistään tyttönen menee nukkumaan, joskus ennen 3 veetä, joskus jälkeen

Että jos nyt sais vähän vähempi niitä "helppoahan sulla on kun on vaa yks"... Ei kaikki voi tietää, minkälaista mun arki on, ymmärrän, just sen takia kannattaa varmaan jättää vähemmälle tuollaiset.

Sopiiks?

jos jokin ärsyttää, kannattaa mennä peiliin katsomaan mikä mättää. miksi kenekään täällä olevan mielipiteillä on oikeassa elämässä kenellekään mitään painoarvoa?

Mutta minusta te nyt puhuitte vähän eri asiasta. Toinen siitä, että yhden pienen lapsen vanhempi, tai oikeastaan edes monen pienen lapsen vanhempi ei voi tietää, mitä on kasvattaa isoa lasta. Sinä taas puhut enemmän siitä työmäärästä, joka toki on ehkä erilainen yhden, kahden, kolmen tai neljän lapsen kanssa, vaikka ei toki aina suoraan verrannollisesti lasten lukumäärään kasvakaan.

Jos äidillä on kolme alle 4-vuotiasta lasta, hänen todellinen, realistinen kasvatuskokemuksensa rajoittuu kuitenkin vain siihen alle 4-vuotiaiden kanssa elämiseen, ei vanhempien lasten kanssa kasvamiseen. Kaikki muu on vain abstraktia, teoriaa, ei käytäntöä. Siinä on minusta se ero.

Alkuperäinen kirjoittaja mit?:
miksi ihmeessä lapsi päiväkodissa jos olet kotona??

Jaa, saat kysyä mun siskolta miksi hän ei pidä lastansa kotona.

Varmaan sen takia, että sillä on 1,5 v, 2½kk ja hänen aviomiehensä kuoli just, ei varmaan oikeen just ny jaksa kokoaikaisesti kaikkea kerrallaan. Tää olis mun arvaus.

Voisko olla, että teidän lapset on vaan sen luontoisia, että niiden kanssa pärjää tuolla menolla? Ku niitä lapsiakin on erilaisia, jos porukassa olisi yksikään hyvin tempperamenttinen lapsi, voisi päivän ruljanssi olla hyvin erilainen..

Enkä sano, että se on huono asia, ei 3-vuotiaan äidin tarvitse vielä osata sitä, että minkälaista on elää 15-vuotiaan lapsen vanhempana, eikä hän koskaan missään tapauksessa pysty sanomaan, että toimimalla nyt tavalla A tämän kolmevuotiaan kanssa, hän varmistaa sen, että elämä toimii tietyllä tavalla B 8-vuotiaan kanssa tai tavalla C 15-vuotiaan kanssa.

Ei siinä ole mitään noloa, tai hävettävää tai alempaa, sehän on vain fakta että ihminen (toivottavasti ainakin) kasvaa lastensa kasvaessa, ja oppii samalla itsekin lisää koko ajan. Kaikki eivät tietysti haluakaan oppia, mutta osa meistä haluaa. Eikä siinä ole mitään kummallista, että voi myöntää sen, että vaikka on kokemusta isosta lapsiluvusta ja erilaisista lapsista, niin ei vielä ole todellista kokemusta isomman lapsen vanhemmuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Voisko olla, että teidän lapset on vaan sen luontoisia, että niiden kanssa pärjää tuolla menolla? Ku niitä lapsiakin on erilaisia, jos porukassa olisi yksikään hyvin tempperamenttinen lapsi, voisi päivän ruljanssi olla hyvin erilainen..

kaikilla meillä on temperamentti, ei saisi syyllistää sellaista lasta, jonka temperamentti ei vaan satu sopimaan yhteen vanhemman tai muun ympäristön kanssa satasella.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Mutta minusta te nyt puhuitte vähän eri asiasta. Toinen siitä, että yhden pienen lapsen vanhempi, tai oikeastaan edes monen pienen lapsen vanhempi ei voi tietää, mitä on kasvattaa isoa lasta. Sinä taas puhut enemmän siitä työmäärästä, joka toki on ehkä erilainen yhden, kahden, kolmen tai neljän lapsen kanssa, vaikka ei toki aina suoraan verrannollisesti lasten lukumäärään kasvakaan.

Jos äidillä on kolme alle 4-vuotiasta lasta, hänen todellinen, realistinen kasvatuskokemuksensa rajoittuu kuitenkin vain siihen alle 4-vuotiaiden kanssa elämiseen, ei vanhempien lasten kanssa kasvamiseen. Kaikki muu on vain abstraktia, teoriaa, ei käytäntöä. Siinä on minusta se ero.

Siis joo, onhan siinä se ERO, mutta näinhän se käytännössä menee, ettei ole kokemusta (yhtään mistään) ennen kuin sitä kokemusta karttuu ja kokemustahan ei kartu kuin elämällä. Ja jos joku haluaa ihmetellä miten muut eivät osaa, niin siinähän ihmettelee...wgaf. :xmas:

No kas kun ne lapset on erilaisia, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle ja saman perheenkin sisälläkin lapsissa voi olla hyvinkin iso ero. Ja myös se, että "vieraat" tuppaa olemaan hyvin vieraskoreita kun sille päälle sattuu, myös sinä niille.

Juu, mua ainakin henk.koht ärsyttää että sanoipa tai tekipä ninaTT mitä tahansa niin aina tulee joku että "siperia opettaa", ja "katsotaan sitten kahden vuoden päästä ootko samaa mieltä", "voi kun oot niin ihanan lapsellinen kun luulet että noin helposti se menee". Siis todella ärsyttävää. Jokaisella meillä on omat keinomme ja tapamme, ja jokainen on varmasti joutunut kasvamaan omien lastensa mukana. Joten.. noh, mä en näe miks ninaTT:tä pitää aina sorkkia ja arvostella.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

kaikilla meillä on temperamentti, ei saisi syyllistää sellaista lasta, jonka temperamentti ei vaan satu sopimaan yhteen vanhemman tai muun ympäristön kanssa satasella.

No sitähän yritin sanoakin, että lapsia on erilaisia. Tietenkään se ei ole kenenkään syy minkälaiseksi on syntynyt, ei itsellänikään mikään kovin herttanen luonne ole.

Se mun pointti oli, että mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toisella. Eli ei kannata yleistää, että minä toimin minun lapsen kanssa näin, ja se sujuu hyvin, sinunkin pitäisi toimia näin.

Katsotaan kymmenen vuoden päästä oletko samaa mieltä asioista kuin nyt, et varmasti. En ole minäkään koska kaikki kasvavat. Miksi et ole vain tyytyväinen että olet nuori ja mielipiteiltäsi lapsellinen miksi se automaattisesti on huono asia? Kaikki me ollaan eletty tuo vaihekin, se kuuluu elämää. Nuori saa ollakin naiivi.

Se mikä sopii ninalle, ei sovi kaikille ja toisinpäin.
Mua on ihmetyttänyt kanssa että sanoi tai teki mitä tahansa, niin tulee piiiiitkä viestiketju jossa kaikki on nina syytä tai ei ymmärretä yhtään.

Mä tahtoisin olla yhtä luomu kuin ninaTT :) mä en vain onnistu siinä yhtä hyvin.

Yksi näistä lapsista vähintään on hyvin tempperamenttinen. !,5v. heräsi vielä pari kuukautta sitten keskimäärin 12 kertaa yössä. Unikouluista, tassuhoidoista, ym. kaikesta mitä kokeiltiin ei ollut apua. Olen vaan kiitollinen että se rupes nukkumaan kun pienin syntyi ja lasten isä kuoli. onhan se vieläkin vähän "hankalampi" lapsi mutta helpompaa tää nyt on kun tarvii yleensä vaan yhden takia herätä öisin.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

No sitähän yritin sanoakin, että lapsia on erilaisia. Tietenkään se ei ole kenenkään syy minkälaiseksi on syntynyt, ei itsellänikään mikään kovin herttanen luonne ole.

Se mun pointti oli, että mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toisella. Eli ei kannata yleistää, että minä toimin minun lapsen kanssa näin, ja se sujuu hyvin, sinunkin pitäisi toimia näin.

tarkennan: mikään yksittäinen temperamenttipiirre ei ole sinällään huono tai hyvä. ei voida sanoa, että vain tietyn temperamentin ihmiset ovat temperamenttisia. kaikilla on oma temperamentti, myös arkuus tai vetäytyväisyys ovat temperamenttipiirteitä. halusin vain muistuttaa tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja pilke:
Yksi näistä lapsista vähintään on hyvin tempperamenttinen. !,5v. heräsi vielä pari kuukautta sitten keskimäärin 12 kertaa yössä. Unikouluista, tassuhoidoista, ym. kaikesta mitä kokeiltiin ei ollut apua. Olen vaan kiitollinen että se rupes nukkumaan kun pienin syntyi ja lasten isä kuoli. onhan se vieläkin vähän "hankalampi" lapsi mutta helpompaa tää nyt on kun tarvii yleensä vaan yhden takia herätä öisin.

huom: temperamenttisuus ei tarkoita, että ihminen on hankala. myös ujous on temperamenttipiirre. kiitos.

Yhteistyössä