Mua nolottaa, mutta opin tänään jotain...itsestäni ja lapsista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MorbidMama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eka";27144963]Nokkela? Kysyin, kun en tajunnut. Mutta tuo yksi selvensikin sen, kiitos vaan hälle.[/QUOTE]

Ehkä et vain halunnut tajuta, eipä se niin vaikeata olisi ollut...ehkä sinulle kuitenkin?:heart:

Niin, tutun kuuloisia tunteita.

Ja harjoitsmateriaaliakin tuollaisen lempeälle suostutelulle ja järkeen vetoamiselle olisi kyllä, siitä ei ole puuteta kotona.Joskus siinä onnistuukin, joskus taas ei.
Mutta tuollaisissa 12v tytöissä on se ihanuus, että heillä on niitä hyviä hetkiä, jolloin keskutelu-ulotuuvuudet ovat huikeat ja antaa molemille. Ja sitten niitä hetkiä, jolloin pelkästään se, että olen on liikaa.

Näin asiasta eksyen, mutta omiltaan sitä osaa odottaakin vastarintaa ja vääntöä. Mutta hämmentävää ja hätkähdyttävää on välillä, kun jo pieniltä lapsilta puuttuu täysin sellainen kunnioitus vieraita aikuisia kohtaan. En tarkoita sitä, että pitäisi olla sellaista mieletöntä aukoriteettivaltaa, dikatuuria,mutta sellainen täydellinen välinpitämättömyys jota joskus lapsissa kohtaa hätkädyttää.

Näinpä juuri. Ja todella puskasta tulee jos lapsi osaa käydä henkilökohtaisuuksiin...mutta eipä auta kuin oppia nousemaan sen ketutuksen yläpuolelle.

[QUOTE="utelias";27146015]En tarkoittanut pilkata. Kysyin tosissani. Haluaisin itsekin vähän viisautta vastaaviin tilanteisiin.
En ole oppinut tänään vielä mitään.[/QUOTE]

No kyllä mä pidin sitä ihan huomionarvoisena oppituntina, että olen pikkutenavien provosoitavissa...eikä se tuntunut kivalta. Eli kaikesta oppii jos ottaa opin vastaan...

No kyllä mä pidin sitä ihan huomionarvoisena oppituntina, että olen pikkutenavien provosoitavissa...eikä se tuntunut kivalta. Eli kaikesta oppii jos ottaa opin vastaan...

No tuota, et ole poikkeus millään tapaa. Mistä luulet johtuvan uutiset ettäjollain opettajalla on naksahtanut ja on ottanut väkisin sen kännykän, laukun, ... kantanut penikan väkisin käytävään...

ja ei kun oikeuteen.

Kun ei nää silmille hyppivät riiviöt kunnioita ketään. Heillä on vaan oikeuksia.

Joo, näitähän riittää. Itse meinasin saada puupölkystä päähäni, heittäjänä 3-vuotias kersa. :O Vanhempia ei missään lähettyvillä (ylläri..), ojensin poikaa aika kovalla volyymilla. Virnuili vaan ja käski minua menemään pois.

Lapset ovat nykyään ihan kauheita. Tosi nuoretkin kiroilevat ja juuri tuollainen aggressiivinen, aikuista (ja toista lastakin) uhmaava käytös on nykypäivää. Oman lapsuuteni elin 90-luvulla eikä olisi tullut mieleenkään vaikkapa kiroilla aikuisten tai pikkulasten kuullen (monella meistä oli sisaruksia, joten tapa automatisoitui) saati länkyttää vastaan!

Näin teini-ikäisten äitin, saa vähän toisenlaistakin näkökulmaa asiaan. Ainakin teinipojat ovat jonkun mielestä aina väärässä paikassa ja pahanteossa, vaikka olisivat missä. Kyllä välillä vikaa on aikuisissakin. On ne teinitkin olleet joskus söpöjä vauvoja, niinkuin teidän vauvoistanne tulee ihan samanlaisia teinejä joskus :)

Muuten, ensi kerralla ota kuva näistä sankareista ja laita se lähialueen kouluihin sekä mahdollisten omistustalojen rappuihin / postiluukkuihin. Eiköhän joku tunnista nämä pojat ja saavat satikutia. :D Ja yleensä pelkkä kuvaaminen riittää häätämään lapset.

Näin teini-ikäisten äitin, saa vähän toisenlaistakin näkökulmaa asiaan. Ainakin teinipojat ovat jonkun mielestä aina väärässä paikassa ja pahanteossa, vaikka olisivat missä. Kyllä välillä vikaa on aikuisissakin. On ne teinitkin olleet joskus söpöjä vauvoja, niinkuin teidän vauvoistanne tulee ihan samanlaisia teinejä joskus :)

Toisten kotipihalla skeittaaminen on asiatonta ja turhaa, viimeistään siinä vaiheessa pitäisi osata väistyä kun aikuinen pyytää/käskee.

miksi ne eivät saa olla teillä? kun kuitenkin sun lapsista kyse.

[QUOTE="utelias";27146094]miksi ne eivät saa olla teillä? kun kuitenkin sun lapsista kyse.[/QUOTE]

No ei nuo skeittaajat ole minun lapsiani. Mutta noin yleensä joku on aina teinipoikien rivelissä kiinni vaikka nämä vaan seisovat jossain lippis vinossa :) on niitä häiriintyneita aikuisiakin, jotka tulevat haastamaan riitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja simppeliä;27146092:
Toisten kotipihalla skeittaaminen on asiatonta ja turhaa, viimeistään siinä vaiheessa pitäisi osata väistyä kun aikuinen pyytää/käskee.

Totta, mutta jos lapsi ei näin tee niin nolaaminen tai huutaminen on turhaa vaikkakin inhimillistä. Keinot ovat vähissä tuossa, vanhemmille ilmoittaminen on paras keino. Tosin on vanhempia jotka eivät välitä, tällöin tilanne on hankala koska sivullisen on vaikea kasvattaa lasta oikeaan suuntaan.

Tuossa pyöräesimerkissä olisi helppoa heittää pyörät tieltä pois tai kävellä niiden päältä, mutta millaisen esimerkin se antaa lapsille? Varsinkin jos vahva mies sen tekee, niin näyttääkö se heille vahvemman oikeuden vai muiden huomioimisen? Eikö paras olisi olla esimerkki siitä miten hankalat asiat hoidetaan? Kohteliaasti, rauhallisesti ja määrätietoisesti. Eri asia kuka tuohon pystyy, en väitä edes itse pystyväni siihen.

Tuli tästä mieleeni, kun lapsena yhden kaverin äiti tuli lällättämään mulle vaikka en ollut koskaan edes provosoinut häntä. Hänellä oli keskosena syntynyt mua pari vuotta nuorempi tyttö, jonka sormia olin vilpittömästi kehunut ihanan pieniksi (siis ei pientäkään ilkeyttä kommentissani, vaan oli 100% vilpitön).. tämä äiti tuli pihalle räksyttämään asiasta mulle ja rupesi lällättämään, että "sulla on pieni peppu..".

Jep. Mulla on oikeus ajaa taloyhtiömme pihalta pois lapset jotka tulevat harrastamaan väärillä välineillä väärään paikkaan ja siten aiheuttavat vaaratilanteita ja häiriötä!Harmi vaan, ettei järkipuhe tehoa tietynikäisiin lapsiin.
Eipä siitä sen enempää. Tänään uusi päivä ja uudet kujeet.

Meilläpäin kotikyybelit on laittaneet yleensä vaan sellasia kylttejä joka paikkaan. Ihan paras on yksi talonyhtiö, jossa jopa kävely pihalla aiheuttaa "erilaisia vaaratilanteita ja häiriötä". Jopa leikkitelineeseen on laitettu kyltti: Leikkiminen kielletty ulkopuolisilta. Samainen talonyhtiö oli tunnettu jo omassa lapsuudessani siitä, että pihalla istui eläkeläis mies, joka huitoi lapsia kepillä päähän, jos tulivat liian lähelle.

Jos ne lapset oikeasti aiheuttaa jotain todellista vaaraa, ole yhteydessä talonyhtiöön, jonka velvollisuus on laittaa siihen joku este. Älä nolaa itseäsi huutamalla ja räyhäämällä lapsille!

Itse olisin sanonut sille rikkalle pojalle, että mikä vika siinä omassa kotitalossa on, kun ei siellä voi skuutata, pitää tulla lähiöihin hengailemaan. Ja sitten olisin kysynyt vanhempien nimiä. Ja jos tosiaan on kiellettyä siinä olla, niin olisin sanonut, että mitkään jokamiehen oikeudet eivät koske piha-alueita vaan siellä noudatetaan järjestyssääntöjä. Itse en kyllä näe mitään pahaa siinä, että aikuinen lähtee sanailuun ja vaikka ***tuiluunkin mukaan, jos kuitenkin pysyy muuten viilipyttynä ja asiallisena (ei nimitellä ja haukuta tms).

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Kuvittelin aina, että omat lapseni ovat hyvin kasvatettuja. Kotona ja sukulaisten ym. keskuudessa näin onkin, mutta kerran näin keskimmäisemme uhoamassa kavereiden kanssa. Ei aikuisille, mutta toisilleen. Räkivät maahan ja potkiskelivat pyörätelinettä tjtn. Tämän jälkeen muutama vastaava tilanne tullut eteen, sekä esikoisen että keskimmäisen kanssa (ovat olleet n. 11-15-vuotiaita) Lasten kanssa on tämän jälkeen kyllä keskusteltu, mutta tuon ikäisillä on näyttämisen tarve todella kova. Haetaan paikkaa kaveripiirissä. En tiedä (enkä tietenkään usko) että ovat uhitelleet aikuisille, mutta mistäs minä sitä ihan oikeasti tiedän. Se voi tapahtua vaikka koulumatkalla tms.
En pyri tuollaista käytöstä yhtään puolustelemaan, mutta ei se ihan oikeasti tarvitse olla huonon kasvatuksen tulosta.
Itse olen aikoinaan huudellut ikkunanraosta todella tyhmiä (haukuin huoraksi, läskiksi jne.) asioita ohi kulkeville aikuisille. Yksi kyllä sitten näki mikä ikkuna oli raollaan ja tuli myöhemmin vanhemmille kertomaan. Hävetti ihan älyttömästi ja se leikki loppui siihen. Anteeksipyynnöt tälle huutelun kohteelle, ja pitkät keskustelut vanhempien kanssa. Muuten olin tosi kiltti ja ujo tyttö, koulussa meni hyvin jne. Kukaan ei varmasti olisi koskaan voinut kuvitellakaan tuollaista käytöstä minulta.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27146349]Meilläpäin kotikyybelit on laittaneet yleensä vaan sellasia kylttejä joka paikkaan. Ihan paras on yksi talonyhtiö, jossa jopa kävely pihalla aiheuttaa "erilaisia vaaratilanteita ja häiriötä". Jopa leikkitelineeseen on laitettu kyltti: Leikkiminen kielletty ulkopuolisilta. Samainen talonyhtiö oli tunnettu jo omassa lapsuudessani siitä, että pihalla istui eläkeläis mies, joka huitoi lapsia kepillä päähän, jos tulivat liian lähelle.

Jos ne lapset oikeasti aiheuttaa jotain todellista vaaraa, ole yhteydessä talonyhtiöön, jonka velvollisuus on laittaa siihen joku este. Älä nolaa itseäsi huutamalla ja räyhäämällä lapsille![/QUOTE]

No sanottakoon vielä kerran, etten huutanut enkä edes räyhännyt mutta syyllistyin kyllä lapsen tasolla olevaan nokitteluun ja sanailuun, kunnes huomasin, että se on ihan typerää. Parempi olisi ollut vain sanoa, että nyt pojat jatkaa matkaa tässä kun ei voi skuutata. Piste.
Ja ens kerralla teen niin.:saint:

Taloyhtiön kokouksessa olen asiasta puhunut, kun olemme joskus meinanneet saada kuopuksen kanssa erään skeittisankarin päällemme kotiin tullessa. Isännöitsijä ei pitänyt asiaa minään. Aion ottaa asian puheeksi seuraavassa kokouksessa uudestaan.

Jos jätkänhumppa-jenkat ei karkoita nenäkkäitä esiteinejä, niin Barry Manilow soimaan. Manilowilla karkotetaan Aasian teinit kauppakeskuksista notkumasta. Kun Mandy tai Can't smile without you pyörähtää toiselle kierrokselleen, niin lautojen kolina lakkanee ja teinit loittonee. Jos vielä saisit Manilowin kuvan näkyville...
Ja. Minä alennuin viime viikolla vänkyttämään ja käyttämään karkeaa kieltä esiteineille, kun jyräsivät laudoillaan melkein päälleni - kaupassa.

• Tykkää
Jos jätkänhumppa-jenkat ei karkoita nenäkkäitä esiteinejä, niin Barry Manilow soimaan. Manilowilla karkotetaan Aasian teinit kauppakeskuksista notkumasta. Kun Mandy tai Can't smile without you pyörähtää toiselle kierrokselleen, niin lautojen kolina lakkanee ja teinit loittonee. Jos vielä saisit Manilowin kuvan näkyville...
Ja. Minä alennuin viime viikolla vänkyttämään ja käyttämään karkeaa kieltä esiteineille, kun jyräsivät laudoillaan melkein päälleni - kaupassa.

Pojille vielä tehokkaampaa voisi olla Robinin Frontside ollie :D Omat pojat (12 ja 15v.) ainakin inhoavat ko. kappaletta sydämensä pohjasta. Radiosta pitää kanava vaihtaa tai sitten pidetään käsiä korvilla ja möykätään päälle :D

• Tykkää

Tiedän tämänkin ongelman. Pihallamme on kielletty (taloyhtiön toimesta ) jalkapallon peluu. Tässä pelataan kuitenkin jatkuvasti ja tietenkin ikkunamme alla, siinä kun on kiva spotti. No, en minä siihen puutu, en vaikka lasit ovat vaarassa. Ainoastaan siinä kohtaa huikkasen, että nyt kentälle (joka on 50metrin päässä ) jos pallo lentää meidän ikkunaan. Mutta tuo porttis on vaarallinen paikka hyppiä niillä skeiteillä ja skuuteilla, siinä kun on edessä jalkakäytävä, pyörätie ja autotie. En mä ihan vittuillakseni siitä huomauta. Ja etenkin skeiteistä lähtee hirveä räminä, kun ottavat kymmenen metrin päästä vauhtia, joka kaikuu ihanasti rakenteissa.
Isommat pojat, jo sellaset kypsemmät teinit tietävät kyllä ettei paikka ole tarkoitettu skeittaamiseen ja poistuvat ihan kohteliaasti paikalta jos heille asiasta huomauttaa. Nämä pikkujannut 10vee > ovat ihan pahimipia. Kaikista paras kommentti taitaa olla se, että mua kehotettiin laittamaan telkkaa kovemmalle kun huomautin metelistä....:D

:laugh: No ei muuta kuin Manilow'ta kirjastosta lainaamaan...ja kyllä tosiaan se Frontside Ollienkin on ihan kokeilemisen arvoinen...:D

Kyllä teinit ovat nykyään kohteliaampia kuin päiväkoti-ikäiset ja alakoululaiset. Pahimmat räkijät ovat nykyään nuorempia. Ennen teinit räkivät ja paskoivat ja metelöivät . Nykyään räkänokkaikäiset tekevät ilkivaltaa ja häiriötä.

• Tykkää
Voi luoja että alkais keittää tuossa vaiheessa :O
Itse varmaan tuossa vaiheessa kovistelisin tietooni vanhempien puhelinnumerot ja siltä seisomalta alkaisin soittelemaan. Tai jos se ei onnistu niin oikeasti (siis oikeasti) soittaisin siltä seisomalta poliisille.

Tietysti jos on tuttua että kersat alkaa melkeimpä haukkumaan, niin voisi pistää kännykästä nauhurin päälle jo valmiiksi, että on jotain todistusaineistoa sekä vanhemmille että pahemmassa tapauksessa poliisille.

Helvetin kakarat, miten tollasia oikein voi olla olemassa!?

Totta, mutta jos lapsi ei näin tee niin nolaaminen tai huutaminen on turhaa vaikkakin inhimillistä. Keinot ovat vähissä tuossa, vanhemmille ilmoittaminen on paras keino. Tosin on vanhempia jotka eivät välitä, tällöin tilanne on hankala koska sivullisen on vaikea kasvattaa lasta oikeaan suuntaan.

Tuossa pyöräesimerkissä olisi helppoa heittää pyörät tieltä pois tai kävellä niiden päältä, mutta millaisen esimerkin se antaa lapsille? Varsinkin jos vahva mies sen tekee, niin näyttääkö se heille vahvemman oikeuden vai muiden huomioimisen? Eikö paras olisi olla esimerkki siitä miten hankalat asiat hoidetaan? Kohteliaasti, rauhallisesti ja määrätietoisesti. Eri asia kuka tuohon pystyy, en väitä edes itse pystyväni siihen.

Joo, niinhän sitä luulisi, että puhumalla asiat hoidetaan...kun se ei vaan aina toimi. Ja jos pyörät ovat siten edessä, ettei ohi pääse kuin siirtämällä ne pois ei muu auta kuin siirtää. Ja jos niiden omistajat eivät siihen kykene niin silloin jonkun on se tehtävä. Voihan sitä sanoa, että jos et itse siirrä pyörääsi pois edestä niin minä teen sen. Ei sitä toimintaa tarvitse jäädä kauksi aikaa odottelemaan koska pyörän omistajalla on ihan varmasti taju siitä, että pyörän ei kuuluisi olla siinä missä se makaa.
Mutta uskon kyllä myös, että kohteliaisuus ja rauhallisuus ja määrätietoisuus toimivat paremmin kuin veetuilu ja räyhääminen.

Yhteistyössä