Mua kyllä nyt NIIN pelottaa ja jännittää(raksaamista jälleen) MUOKS: nyt on myös keittiökuvia s.2 :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Meillähän ei oo lattiavalu kuivunut. Lattialämmitys on päällä, puhallusvillat katossa, puhaltimia ja kosteudenpoistaja koko ajan päällä ja vaikka mitä. Mutta siitäkin huolimatta viimeksi kun mitattiin, niin lattiat ei olleet kuivat.

Nyt ollaan sen verran loppusuoralla rakentamisessa, että hommia riittää suunnilleen kahdeksi viikoksi. Sen jälkeen pitäis päästä lattioita tekemään ja jos lattiat ei kuivu, niin raksa jää telakalle x-ajaksi ja tietty samalla valmistuminen viivästyy.

Tämän viikon aikana tulee kosteusmittaaja antamaan tuomionsa ja mä oon oikeesti ihan kauhusta kankeena. Aika helkkarin karseeta jos hommat jää seisomaan :(

Lisäänpä vielä että nyt kun on ollut niin kylmä talvi, niin ilmeisesti se hidastaa lattian kuivumista. Eli on huomattavasti todennäköisempää että lattia EI ole kuivunut kuin että se olisi. Ja just meidän timpuri kuuli että joillain oli kestänyt 5 kk tuo kuivuminen, meillä on nyt mennyt 3,5 kk siitä kun lattia valettiin.

Voihan perse suoraan sanottuna |O

Muistan kyllä tuon ajan. Ei teillä takkaa ole vielä paikoillaan, me lämmitettiin sillä vielä apuna....

Mutta ei tuossa auta kuin odottaa, mikäli liian aikaisin alkaa etenemään niin itse siitä kärsii. Eli KÄRSIVÄLLISYYTTÄ toivottaisin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Muistan kyllä tuon ajan. Ei teillä takkaa ole vielä paikoillaan, me lämmitettiin sillä vielä apuna....

Mutta ei tuossa auta kuin odottaa, mikäli liian aikaisin alkaa etenemään niin itse siitä kärsii. Eli KÄRSIVÄLLISYYTTÄ toivottaisin. =)

Takka on jo paikoillaan, mutta takan pystyttäjä kamppailee edelleen piipun kanssa. Se kun on oltava vino (kun ei sitten mahtunut kattotuolien välitse) ja tuntuu olevan aika helkkarin hankala saada sitä tehdyksi. Useamman viikon on jo tuota tahinut. Muuten olis kaikki kunnossa että voitais alkaa puita polttamaan :| .

Kiitos toivotuksista :). Mua vaan oikeesti kyrsii NIIN paljon ihan jokainen päivä tässä tönössä. Vaan ei auta kuin kyrsiä, lattian on pakko olla kuiva ennen kuin aletaan päälystää.

Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
On ollut kylmä JA kostea talvi.Ilmeisesti teillä ei riitä kosteudenpoistajat sekä lämmittäjät.
Kurjaa.
Nyt vaan lisää jostain että saatte kuivatettua lattiat.
Tsemppiä!

No juu, painajaismainen talvihan tää on raksaamisen kannalta ollut :/ . Tuota takkaa tosiaan aletaan polttamaan heti kunhan takkamies saa työnsä tehdyksi. Toivottavasti se auttais. Kiitos tsempeistä, niitä nyt tarvitaan =) :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:

Takka on jo paikoillaan, mutta takan pystyttäjä kamppailee edelleen piipun kanssa. Se kun on oltava vino (kun ei sitten mahtunut kattotuolien välitse) ja tuntuu olevan aika helkkarin hankala saada sitä tehdyksi. Useamman viikon on jo tuota tahinut. Muuten olis kaikki kunnossa että voitais alkaa puita polttamaan :| .

Kiitos toivotuksista :). Mua vaan oikeesti kyrsii NIIN paljon ihan jokainen päivä tässä tönössä. Vaan ei auta kuin kyrsiä, lattian on pakko olla kuiva ennen kuin aletaan päälystää.

Meillä valettiin lokakuussa ja maaliskuussa alettiin lattioita tekemään. Meillä laatta oli n. 12 cm paksu mikä tietysti vaikutti kuivumiseen kuluvan ajan pituuteen...

Kyllä se aika menee loppujen lopuksi nopeasti, nyt on kevät tuloillaan, ei tarvitse kärsiä siellä "tönössä", voi olla ulkona! Tsemppiä!

mulla herää kysymys että onko tää nyt joku talopaketti vai kappaletavaratalo jota te oikeen rakennatte kun ei takkakaan mahdu kattotuolien välistä?

onko teillä kummallakaan raksakokemusta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla herää kysymys että onko tää nyt joku talopaketti vai kappaletavaratalo jota te oikeen rakennatte kun ei takkakaan mahdu kattotuolien välistä?

onko teillä kummallakaan raksakokemusta?

Meillä on Kastellin talopaketti, eli käytännössä mittaan leikattua "pitkää tavaraa", joka on rakennettu paikan päällä. Ihan kaikki ollaan pohjakuvaa (ja tietty rakenteita) lukuunottamatta suunniteltu itse. Niin ja pohjakuvakin tietty on valittu mieleiseksi ja muokattu vielä siitä alkuperäisestä.

Ei ole raksakokemusta tippaakaan kummallakaan. Pintaremppaa ollaan tehty vanhaan kämppään ja siinä tietotaito. Meillä on toki palkattuna timpuri jonka kanssa taloa rakennetaan.

Tuo takka oli puhtaasti meidän moka. Keskityttiin vain ja ainoastaan ulkonäkö- ja ominaisuusseikkoihin. Ihan kokonaan pääsi unohtumaan ne helkkarin kattotuolit. On niitä mokia tullut toki muitakin matkan varrella, mutta tuo takka on niistä ehdottomasti suurin. Kaikesta ollaan kuitenkin selvitty ja urakka on edennyt kaikkiaan yllättävän hyvin.

Musta tuntuu, että te vasta alotitte!

En osaa neuvoa, mutta tsemppiä! Meilläkin oli raksa-aika vaikeaa ja sen jälkeenkin kun kaikki stressi purkaantui. Mutta on se sen arvoista!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:

En osaa neuvoa, mutta tsemppiä! Meilläkin oli raksa-aika vaikeaa ja sen jälkeenkin kun kaikki stressi purkaantui. Mutta on se sen arvoista!

Jostain syystä mustakin tää aika on mennyt hirmu nopeasti :D. Mutta onhan tässä oikeesti jo tovi mennyt. Kesäkuussa alettiin kaatamaan puita ja muistaakseni elokuussa tekemään perustuksia. 7 kk siis jo rakennettu :).

Ja kyllä mäkin luulen että lopussa kiitos seisoo :). On se varmaan ihanaa sitten kun pääsee muuttamaan. Just tulin hetki sitten raksalta maalaamasta ja ihailemasta meidän keittiötä :heart: =)

Kuinka paksu se valu on? 8cm? Eli miehen mukaan pitäis kuivua sentti ja viikko. Onko siellä lämpö päällä? Miten sitä on siis kuivattu? Lämpöpuhaltimet ja kosteudenpoistaja, huoneen lämpötila 15-12 astetta ollut?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:

Jostain syystä mustakin tää aika on mennyt hirmu nopeasti :D. Mutta onhan tässä oikeesti jo tovi mennyt. Kesäkuussa alettiin kaatamaan puita ja muistaakseni elokuussa tekemään perustuksia. 7 kk siis jo rakennettu :).

Ja kyllä mäkin luulen että lopussa kiitos seisoo :). On se varmaan ihanaa sitten kun pääsee muuttamaan. Just tulin hetki sitten raksalta maalaamasta ja ihailemasta meidän keittiötä :heart: =)

Hui, onpa aika mennyt äkkiä, siis 7kk jo? :D
Mutta tsemppiä tosiaan kovasti, se on melko rankkaa aikaa kyllä... tai ilmeisen rankkaa, kun mä en vieläkään 5 vuoden jälkeen jaksais puhua aiheesta yhtään :ashamed: :ashamed:

Miehen niksi: Laita iso vaikka 1 neliön kokoinen muovinpala lattialle (esim höyrynsulkua). Anna olla yön yli. Mikäli aamulla on kosteutta muovissa, ei voi laittaa pintaa. Mikäli kuiva niin sitten hommiin. Eihän tuo siis auta kuivumisessa, mut sillai voi itse tarkistaa missä mennään.

Voi, joko keittiö on paikallaan, onko kuvia?
Ja tsemppiä :) Meillä kans laattoja aletaan laittamaan ens viikolla, toivottavasti on valu kuivunut.
Meillä muutto siirtyi maaliskuulta huhtikuulle, lokakuussa aloitettiin. Kauan on tehty, vaan silti aika on mennyt nopeesti. Toivottavasti myös nämä viimeiset kuukaudet...

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Kuinka paksu se valu on? 8cm? Eli miehen mukaan pitäis kuivua sentti ja viikko. Onko siellä lämpö päällä? Miten sitä on siis kuivattu? Lämpöpuhaltimet ja kosteudenpoistaja, huoneen lämpötila 15-12 astetta ollut?

En mä muista miten paksu se valu on, mutta tosiaan tää talvi on ollut kylmä ja kostea ja siksi ei tuo valukaan oo kuivunut riittävän nopeasti :(. Lämpöpuhaltimet löytyy, samoin kosteudenpoistaja ja huoneen lämpötila taitaa olla 20 astetta.

Tuo sentti per viikko juu pitäis normaalisti olla, mutta nyt on ilmeisesti melko poikkeukselliset olosuhteet. No, täytyy pitää kädet kyynärpäitä myöten ristissä että loppuviikon kosteusmittaus näyttää hyviä lukemia :).

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Hui, onpa aika mennyt äkkiä, siis 7kk jo? :D
Mutta tsemppiä tosiaan kovasti, se on melko rankkaa aikaa kyllä... tai ilmeisen rankkaa, kun mä en vieläkään 5 vuoden jälkeen jaksais puhua aiheesta yhtään :ashamed: :ashamed:

Mä luulen että mulle riittää kans tää yks kerta ja parempi unohtaa koko juttu sen jälkeen :D. Ja ärsyttää itseänikin miten mun mielessä pyörii vaan koko ajan tää hemmetin raksaaminen. Tuntuu ettei energiaa riitä paljonkaan muuhun.

No, pian tulee joko valmista tai paussia, riippuen kosteusmittauksesta :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehen niksi: Laita iso vaikka 1 neliön kokoinen muovinpala lattialle (esim höyrynsulkua). Anna olla yön yli. Mikäli aamulla on kosteutta muovissa, ei voi laittaa pintaa. Mikäli kuiva niin sitten hommiin. Eihän tuo siis auta kuivumisessa, mut sillai voi itse tarkistaa missä mennään.

Hei kiitti niksistä :). Pitääkin heti huomenna testata :flower:

Tsemppiä! Pidän peukkuja että kuivuu pian!

Aina kun luen tällaisia juttuja, olen yhä kiitollisempi ja tyytyväisempi, että päätimme lykätä rakentamista keväälle. Toki joudutaan kärvistelemään tässä hiivatin läävässä kesänkin, mutta uskon että ratkaisu oli oikea.

Alkuperäinen kirjoittaja Rauhala:
Voi, joko keittiö on paikallaan, onko kuvia?
Ja tsemppiä :) Meillä kans laattoja aletaan laittamaan ens viikolla, toivottavasti on valu kuivunut.
Meillä muutto siirtyi maaliskuulta huhtikuulle, lokakuussa aloitettiin. Kauan on tehty, vaan silti aika on mennyt nopeesti. Toivottavasti myös nämä viimeiset kuukaudet...

Keittiön runko on paikallaan ja enin osa kaapeista myös :). Vetimet puuttuu ja työtasot on jo keittiössä mutta ei paikoillaan. Niin ja kodinkoneet on vielä asentamatta. Kuvia on kamerassa, mutta ei koneella. Voin koittaa latailla niitä vielä illan aikana jos vaan jaksan :).

Tsemppiä myös teille. Toivottavasti pääsette laatoitushommiin. Teillähän on ollut hurja tahti :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Tsemppiä! Pidän peukkuja että kuivuu pian!

Aina kun luen tällaisia juttuja, olen yhä kiitollisempi ja tyytyväisempi, että päätimme lykätä rakentamista keväälle. Toki joudutaan kärvistelemään tässä hiivatin läävässä kesänkin, mutta uskon että ratkaisu oli oikea.

Joo, me tiedettiin että laahataan koko ajan jäljessä kun tosiaan vasta puita alettiin kaatamaan kesällä. Silloin olis tietty pitänyt täyttä häkää olla jo rakentamassa. Oli vaan olevinaan kamala kiire. Vaikka eipä meillä muuta ongelmaa ole vuodenajasta johtuen ollut kuin tuo valun kuivuminen. Mutta kyllä harmittaa jos valmistuminen viivästyy sen takia.

Niin ja kiitos tsempeistä ja peukutuksista :D :flower:

Noi on niitä talvirakenamisen haasteita... Meillä aikanaan rakentaessa vappuna raivattiin tontti, paketti tuli kesäkuun puolivälissä, uudeksi vuodeksi muutettiin sitten. Hirveästi teki mies töitä, ja minäkin apuilin niin paljon kuin vaan pystyin.

Lopussa kiitos seisoo, ja loppu hyvin kaikki hyvin! Toivottavasti valu on kuivunut niin, ettei tarvitse laittaa työmaata seisomaan. Onnea loppurakentamiseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Noi on niitä talvirakenamisen haasteita... Meillä aikanaan rakentaessa vappuna raivattiin tontti, paketti tuli kesäkuun puolivälissä, uudeksi vuodeksi muutettiin sitten. Hirveästi teki mies töitä, ja minäkin apuilin niin paljon kuin vaan pystyin.

Lopussa kiitos seisoo, ja loppu hyvin kaikki hyvin! Toivottavasti valu on kuivunut niin, ettei tarvitse laittaa työmaata seisomaan. Onnea loppurakentamiseen :)

Teillä syntyikin nopeasti valmista :flower: . Meilläkin ollaan molemmat tehty minkä vaan ollaan pystytty raksalla. Mies teki perustuksia ja itse pystyttämistä ja mä olen nyt tasoittanut ja maalannut seiniä jne. Seuraavaksi astuu mies taas puikkoihin kun aletaan lattioita tekemään ja listoittamaan jne. Mä sitten taas suunnittelen loppujutut, kuten vessan kalusteet jne. Ja siivoan, teen pikkuhommia ja hoidan lapset. Kivasti ollaan tosiaan molemmat saatu osallistuttua sekä raksaamiseen että lapsien hoitoon jne. :).

Kiitos tsempeistä ja onnen toivotuksista. Molempia tarvitaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
Voi vitsit, mäki haluaisin jo niin päästä rakentamaan omaa taloa :)

Mä en olis ees alunperin halunnut, kun olisin halunnut ostaa jonkun vanhan talon ja rempata sitä hiljalleen :D. Mutta kaipa tää raksaaminenkin ihan kivan lopputuloksen tuottaa :)

Yhteistyössä