Mua ärsyttää meidän naapurit ihan suunnattomasti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kettuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kettuuntunut

Vieras
Muutettiin 3 viikkoa sitten meidän uuteen kotiin. Tämä talo on meidän unelmien täyttymys, mutta olis taas pitänyt uskoa itseään kun tuntui että tämä tuntuu liian hyvältä ollakseen totta. Talossa ei ole mitään vikaa, mutta noi naapurit! Prkl!

Meillä on osa pihasta yhteistä, mutta molemmilla on kuitenkin myös omat pihat. Naapureilla on kaksi lasta, 2 ja 4 -vuotiaat. Meillä on yksi vuoden vanha lapsi ja kaksi koiraa. Nuo naapurit ei sitten viitsineet kuin ekan viikon esittää mukavia ihmisiä, mutta nyt jo on alkanut todellinen luonne näkymään läpi.

Ensinnäkin, me ei voida ollenkaan mennä ulos ilman että me samantien muututaan lapsenvahdeiksi. Noiden äiti on vielä kotona lasten kanssa, mutta se ei silti ole niiden lasten kanssa juuri ollenkaan. Lapset on kaiken aikaa keskenään tossa pihalla, ja kun me kävellään ulos, yhdessä, tai erikseen, niin ne lapset liimautuu iholle ja vaatii seuraa. Mulla riittää ihan tarpeeksi tekemistä mun omassa lapsessa kun pitää juosta sen perässä joka paikkaan kun on tuon ikäinen. Sen lisäksi mun oletetaan ihan kysymättä vahtivan ja viihdyttävän heidänkin lapsiaan. Ainoastaan jos jotain sattuu ja heidän lapset alkaa itkemään, äiti ryntää ulos ja häätää mut vihaisena pois jos yritän lohduttaa lapsiaan. Ja ei auta vaikka pysyttäis vaan omalla pihalla, ne lapset tulee sinnekin. ENkä mä voi niille sanoa että menkää pois, musta se ois heidän äidin tehtävä sanoa että antaa meidän olla rauhassa.

Jos meidän poika on päiväunilla niin kyseevät koko ajan voinko käydä herättämässä hänet että pääsee pihalle leikkimään. Jos meen käymään ulkona ilman koiria, nin heti ollaan kyselemässä missä koirat on ja voiko ne tuoda ulos. Jos päästän koirat ulos, alkaa sama vaatimisrumba joka kerta "mä haluun ton koiran mun syliin", "ota toi syliin, mä haluun silittää sitä", "hae mulle joku koiranlelu, haluun leikkiä niiden kanssa" jne. Jos en mene ulos, yksin tai lapsen kanssa, soi ovikello vartin välein, ja käyvät kysymässä koska tullaan ulos, tai voiko koirat tulla heidän kanssa ulos. Eikä auta vaikka kuinka monta kertaa sanon näistä asioista, samam homma jatkuu hetken päästä kuitenkin. Ja jos en mee avaamaan ovea, koska välillä esim. ollaan syömässä tai oon laittamassa poikaa nukkumaan, tai pesemässä sen pyllyä tai ihan vaikka vaan suihkussa, niin en lapset tulee kurkkimaan meidän ikkunoista sisään. :O

Toissa viikolla naapurit kysyi jos me voitaisiin maalata heidän leikkimökki, että maksavat siitä. Luvattiin maalata, ja maalattiinkin miehen kanssa vuorotellen yhteensä 9h sen viikon lauantaina. Kysyivät myös jos voisin leipoa heidän toisen lapsen synttäreille muffineita. Leivoin 30kpl, ja tein jokaiseen sokerimassasta kukat, hienot pursotukset jne. Sunnuntaina tulivat antamaan kirjekuoren jossa oli maksu muffineista ja leikkimökeistä. Mies tuli sisään ja avasi kuoren. Siellä oli 40e! :O Päätettiin ettei enää koskaan jeesata niitä vaikka pyytäisivät.

Nyt viimeisestä jutusta mulla meni kuppi ihan lopullisesti nurin kun meidän poika tuli nyt kipeeksi heidän takiaan. Oltiin oltu eilen taas suunnilleen koko päivä pihalla niiden lasten kanssa, ja olin kyllä havainnut että toisella on vähän ääni lähtenyt. Ajattelin kuitenkine ttä ehkä hän on huutanut tai jotain kun kerran olivat kuitenkin ulkona koko ajan. No, illalla sitten kun oltiin menossa sisään, niin äitinsä sanoi ihan ohimennen hakiessaan lapsensa sisään, että "meidän tytöt on sitten kipeitä, niillä on kuumettakin, että kannattaa varmaan pestä kädet kun meette sisään." Olin vaan että jaha, mutta sisällä kiehui. Ja nyt meidän poika on sitten tänä aamuna kipeä! Kiitti vaan tästäkin. Kauhulla vaan odotan kuinka tää vielä voi mennä kettumaisemmaks asua tässä.

Ja jos joku ihmettelee miksen voi sanoa heille asioista, niin siksi koska ovat meidän vuokranantajia. Mä on ihan varma et jos valitan näistä asioista, niin ne alkaa vielä hankalemmiksi, ihan vaan koska ovat siinä asemassa ettei me heille oikein mitään voida.

Hetkinen..

Luin uudestaan. Kaksi eri elämän vaiheessa olevaa ei kohtaa. Sinulla yksi..voi kauheaa, menee kaikki aika hälle, toisella kaksi vaativaa, voi kauheaa.

Otapa kännykkä kauniiseen käteesi ja tee asunnon irtisanominen. Jos sinulla on tuollainen asenne ja jos naapureilla sellainen kuin heillä on, ette pääse koskaan, KOSKAAN samalle aaltopituudelle. He olettavat ja te oletatte omia, sopimatta mitään tarkasti keskenänne. Olkaa viisaita, menkää muualle asumaan.

no voi herranen aika, nyt vihellät vaan selvästi pelin poikki! oikeudet ne on vuokralaisillakin! tästä lähtien komennat ne lapset heti omalle puolelleen jos teidän pihaan änkevät, yhteinen alue on sit erikseen. mut oma piha on teidän oma nyt kun siitä vuokran maksatte, ja lapset ei todellakaan voi jatkuvasti olla teitä häiritsemässä. ja napakasti lähetät ne aina oveltakin pimputtelemasta. eikä mitään palveluksia enää. me asutaan ihan omassa talossa ja omissa pihoissa, mut mullakin on hullu naapuri. kävi jopa häiritsemään mua öisin, jos en päivisin sitä koko ajan holhonnut. poliisi laittoi sit lopulta stopin sille, mut ymmärrän että teillä hankalampi tilanne kun ootte vuokralaisia. ette kuitenkaan ole kiitollisuuden velassa, muista se :)

Jos on vuokra-asunto , niin alkaisin katselemaan uutta asuntoa...

Ei kukaan pyydä ihan uusilta naapureilta mitään leikkimökin maalaamista ja muffinssejen leipomista. Tai ei ainakaan suostu sellaiseen.

Nyt sanot niille lapsille, että ei saa koko ajan häiritä. Samaten äidille, että soittelevat jatkuvasti ovikelloa ja teidän lapsi heräilee siihen.

öööhh.... mä suosittelen puhumista. sä vaikutat liian kiltiltä ja tiukkapipolta.

Mä en oikeasti edes ole mielestäni tiukkapipoinen. Liian kiltti kyllä. Ja kyllä mä tavallaan tykkäänkin noista lapsista, ja musta ois hauska olla heidän kanssaan tossa pihalla samalla kun itsekin ollaan, ja onhan heistä seuraa meidän pojalle, mutta mä haluisin oikeasti omaakin rauhaa. Ja se ärsyttää eniten ettei multa tai mun mieheltä oo ees kysytty onko ok jos katsotaan vähän heidänkin perään, vaan sen oletetaan ihan automaattisesti menevän niin.

Varmaan pitäis joo puhua asioista, mutta miten. Mun mielestä mä en voi mennä sanomaan toiselle että mitäs jos itse olisit noiden lastes kanssa, sitä varten sä kai kotona vielä olet tms.

Mä en oikeasti edes ole mielestäni tiukkapipoinen. Liian kiltti kyllä. Ja kyllä mä tavallaan tykkäänkin noista lapsista, ja musta ois hauska olla heidän kanssaan tossa pihalla samalla kun itsekin ollaan, ja onhan heistä seuraa meidän pojalle, mutta mä haluisin oikeasti omaakin rauhaa. Ja se ärsyttää eniten ettei multa tai mun mieheltä oo ees kysytty onko ok jos katsotaan vähän heidänkin perään, vaan sen oletetaan ihan automaattisesti menevän niin.

Varmaan pitäis joo puhua asioista, mutta miten. Mun mielestä mä en voi mennä sanomaan toiselle että mitäs jos itse olisit noiden lastes kanssa, sitä varten sä kai kotona vielä olet tms.

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa , joko juttelet asiasta tai totut että omaa rauhaa ei ole !

[QUOTE="Liisa";24471898]Hetkinen..

Luin uudestaan. Kaksi eri elämän vaiheessa olevaa ei kohtaa. Sinulla yksi..voi kauheaa, menee kaikki aika hälle, toisella kaksi vaativaa, voi kauheaa.

Otapa kännykkä kauniiseen käteesi ja tee asunnon irtisanominen. Jos sinulla on tuollainen asenne ja jos naapureilla sellainen kuin heillä on, ette pääse koskaan, KOSKAAN samalle aaltopituudelle. He olettavat ja te oletatte omia, sopimatta mitään tarkasti keskenänne. Olkaa viisaita, menkää muualle asumaan.[/QUOTE]

Ei noi lapset ole mitään "vaativia" lapsia, kunhan vaan eivät omaa mitään käytöstapoja meidän suhteen ja sen suhteen että ihmisten pitää saada olla omassa kodissaan rauhassa. Juu, ja mulla on yksi, joka on juuri oppinut kävelemään ja kiipeilemään, joka menee pitkin pihaa eikä yhtään osaa varoa, kiipeää joka paikkaan ja pistää kaiken suuhunsa. Mulla on ihan oikeasti siinä mun mielestä tarpeeksi tekemistä. Ja kun tuo äiti ei ihan oikeasti oo ollenkaan niiden lasten kanssa tossa pihalla, koko ajan puuhaa jotain omiaan sisällä.

Kerrotko vielä mikä mun asenteessa on vialla? Mä aion kyllä yrittää kestää noita naapureita parhaani mukaan ja joustaa sen verran että tullaan toimeen, mutta kyllä mua ihan varmasti saa silti ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja rivarissa viihtyvä;24471956:
Miks te asutte tommosessa asumismuodossa?
Omakotitalo on teille jos haluatte olla omassa rauhassa....
Tosin lapsille se on tylsempi juttu....

Meillä on omakotitalo. Mä en vaan ajatellut että vuokrasuhteeseen kuuluu myös noi lapset. Ja tosiaan kolme viikkoa ollaan nyt ehditty tässä asua, ja mua tavallaan jo kaduttaa.

[QUOTE="tiina";24471965]Kannattasi tehdä säännöt niile muksuille kellonajat yms[/QUOTE]

Meinaatko että tuon ikäiset osaa kelloa? Kun ei heidän äitinsä millään muotoa puutu tuohon touhuun, niin ei se mitään auta. Mä tässä mietin et otan ehkä ovikellon irti seinästä.

No tuntuu äiti antavan aika paljon luottoa nuolle lapsille, tuskin sentäs VAATII sinua katsomaan niiden perään. Olisivat pihalla päinsä ilman sinuakin.. Ja kyllä tuon ikäiset on ärsyttäviä, tuskin niiden äiti on käskenyt teitä ärsyttämään. osaavat sen varmaan muutenkin. Voit sanoa itse äidille jotta olisi kiva kun lapset ei nuon paljoa kävisi sillä haluatte omaakin rauhaa. Ei ne lapset tajua / muista tuollaista. Jos olisit ollut heti alkuun lapsille tyly niin he eivät teille nokkaansa tukkisi, oma vika.
Ja mitä tulee tuohon muffinssien leipomiseen ja leikkimökin maalamiseen, olet todeenäköisesti kehuskellut osaamisellasi tai auttamis halullasi, ei kukaan tollaista pyydä naapuria tekemään. Oot ite varmasti puheillasi edes auttanut / antanut ymmärtää jotta oot kiinnostunut tehtävistä jolloin naapuri on sinulta kysynyt apua. Kohtuu hinta, ette te sentäs mikään maalaus/leipomo firma kumminkaan oo.

Ei noi lapset ole mitään "vaativia" lapsia, kunhan vaan eivät omaa mitään käytöstapoja meidän suhteen ja sen suhteen että ihmisten pitää saada olla omassa kodissaan rauhassa. Juu, ja mulla on yksi, joka on juuri oppinut kävelemään ja kiipeilemään, joka menee pitkin pihaa eikä yhtään osaa varoa, kiipeää joka paikkaan ja pistää kaiken suuhunsa. Mulla on ihan oikeasti siinä mun mielestä tarpeeksi tekemistä. Ja kun tuo äiti ei ihan oikeasti oo ollenkaan niiden lasten kanssa tossa pihalla, koko ajan puuhaa jotain omiaan sisällä.

Kerrotko vielä mikä mun asenteessa on vialla? Mä aion kyllä yrittää kestää noita naapureita parhaani mukaan ja joustaa sen verran että tullaan toimeen, mutta kyllä mua ihan varmasti saa silti ärsyttää.

Se, että te käyttäydytte kuin olisitte hyviäkin perhetuttuja, mutta kuitenkin kaipaat omaa tilaa. Se, että annat periksi, leivot muffineita (hyvä asia, jos pidät siitä, mutta huono asia, jos se saa sut katkeraksi). Se, että teet itsestäsi marttyyrin, kun katselet naapurin lasten perään. Ja ne lapset on kyllä vaativia, jos liimautuvat sinuun ulkona. Ja kyllä, jos eivät omaa mitään käyttäytymistapoja. Kuinka monen 2 v osaa köyttäytyä aikuisen toivomalla tavalla? Mutta ei yksistään sinun asenteessa ole vikaa, vaan MYÖS NAAPURIEN!!! He pitävät teitä aivan selvästi kaveriperheenä, jolta voi odottaa jeesaamisisa milloin mihinkin asiaan.

Miksi sinun pitää sietää tuota? Muuttakaa pois. Tai sitten nostatte kissan pöydälle ja keskustelette asioista. Huom: sulla kuitenkin pieni lapsi, et sinä oikeutetusti näe etkä huomaa millaista on elää 2v ja 4v:n kanssa. Sulle tulee se eteen myöhemmin. Ei sun tartte tajuta, mutta se naapurin äiti saattaa tajuta kyllä sun fiiliksiä, saattaa olla väsynyt äippä siellä seinän takana.

Ikävä kyllä mä olisin voinut kertoa jo kättelyssä että ongelmia tulee! Mä en ikimaailmassa suostuisi asumaan vuokranantajan kanssa naapureina/samassa talossa! Siitä ei seuraa mitään muuta kuin ongelmia...

Lapset eivät voi tietää, miten käyttäytyä - etenkään tuon ikäiset lapset - ellei heille kerrota. Jos omat vanhemmat eivät tee/tajua tehdä sitä, niin on sinun velvollisuutesi aikuisena pitää huoli omista yksityisyyden rajoistasi. Ei niille lapsille voi moista vastuuta sälyttää.

Vuokralaisella on oikeuksia ja vuokrasopimukseen sisältyy se, mitä sopimukseen on kirjattu.

Jos homma menee kiusaamiseksi ja hankalaksi, niin sitten vaan uutta asuntoa etsimään.

Lapsille voit sanoa että menkää pois meidän pihalta. Pyydä lupaa aidata piha koiriin vedoten ja eet semmosen aidan että lapset ei pääse siitä yli.
Ja tosiaan et vahdi niitä lapsia, sanot että menkää omalle pihalle nyt.
Ovikellon rimputtelusta kiellät myös että ei saa tulla.

Kuulostaa tosiaan siltä, että tämä porukka käyttää teitä häikäilemättömästi hyväksi, ja nyt kun pikkusormi on jo annettu, mitä vielä seuraa.. Mitä kautta löysitte tämän asunnon, oliko ilmoitus tosi houkuttelevasti muotoiltu eli tosiaan nyt kun tajuat, missä mennään, se todella on liian hyvää ollakseen totta?

Jotenkin tuntuu siltä, että heillä on selvät tarkoitusperät, eivätkä siitä miksikään muutu, hankaliksi vain, jos rupeatte esittämään omia vaatimuksianne. Kammottavia ihmisiä ovat, ihan totta.

Ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin etsiä muualta asunto, vaikka se kurjaa onkin, mutta parempi niin ennen kui teillä menee täydellisesti hermot!

Kyllä miun mielestä voit hyvin puhua asiasta, että olis kiva, jos teillä olis omassa pihassa rauha olla. Me asutaan kans rivarissa ja meijän naapurissa asuu myös lapsiperhe ja miun tyttöhän olis kokoajan menossa sinne pihalle ku niitten lapsi on siellä, mut oon sanonu omalle tytölle ettei ilman lupaa saa mennä ja sit jos ne tulee yhteiselle leikkipaikalle nii sit mennään... ja on menny jakeluun :)

Rohkeesti vaan puhumaan asiasta. Sanot just noin, et siusta on kiva olla heijän lasten kanssa siellä yhteisillä alueilla mut sit sanot, että et tykkää siitä että ovikelloa pimputellaan kokoajan ja tullaan teijän pihalle ja ikkunoista kurkkimaan.. jossain menee raja!

Voisitko ystävällisesti keskustella sekä äidin että lapsien kanssa, että yhteisellä pihalla ollessa voidaan leikkiä yhdessä, mutta että ovelle asti ei tarvitsisi tulla. Voisit nimenomaan vedota tuohon lapsen heräämiseen jne. Ja pikku hiljaa otat etäisyyttä, niin eiköhän perhekin tajua.

Tosi rasittavalta tilanne kuulostaa, itsekin arvostan omaa rauhaa todella paljon.

Yhteistyössä