Mua ahdistaa joulu jo nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minuakin ahdistaa, nyt kun aloin ajatella että on ulkopuolelta "määrätty" missä me olemme joulun. No lasten mummulassa tietenkin :kieh:

Viime joulu oli ihana! Oltiin vain kotona, rentouduttiin ja tehtiin vain niitä ruokia, mitä haluttiin.

Joululla on minulle vähän sellainen surullinen merkitys, mitä en nyt tahdo erikseen alkaa kertoilla. Mutta hartain toiveeni on, että saisin olla kotona, syödä omassa kotonani, saunoa omassa saunassa jos tahdon. Joulu vieraiden pöydässä vuodesta toiseen on kurjaa. Siis oikeasti vieraiden.

Minuakin ahdistaa, nyt kun aloin ajatella että on ulkopuolelta "määrätty" missä me olemme joulun. No lasten mummulassa tietenkin :kieh:

Viime joulu oli ihana! Oltiin vain kotona, rentouduttiin ja tehtiin vain niitä ruokia, mitä haluttiin.

Joululla on minulle vähän sellainen surullinen merkitys, mitä en nyt tahdo erikseen alkaa kertoilla. Mutta hartain toiveeni on, että saisin olla kotona, syödä omassa kotonani, saunoa omassa saunassa jos tahdon. Joulu vieraiden pöydässä vuodesta toiseen on kurjaa. Siis oikeasti vieraiden.

Kai aikuiset ihmiset saa olla joulun missä haluaa? MIkä siitä yhdestä päivästä tekee niin erikoisen, että just se on vietettävä yhdessä?

Inhoon joulua, liikaa huonoja muistoja ja vihaan sitä ihmisten hössötystä, esittämistä ja tekopyhyyttä jouluisin.
Me ollaan viime vuosina oltu joulut kylpylässä lillumassa tai etelässä. Tänä vuonna se ei kuitenkaan ole mahdollista ja mua ahdistaa.
Onks kamalan väärin syödä jouluna pizzaa (kun oikeesti kukaan ei edes tykkää niistä joulusapuskoista) ja katsoa telkkaria? Lapset sais lahjat mutta muuten moista juhlaa ei vietettäis mitenkään.
Mitä muut ei joulua fanittavat meinaa tehdä?

No on se ehkä lapsille kova paikka (riippuen lasten iästä) jos ei yhtään vietetä joulua. Kai sä nyt kuusen laitat ja vähä koristeita, pipareita? sen lisäksi voi hyvin syödä sitä pitsaa ja kattoa telkkaa.

Omia perinteitä kehiin :)

Minä tarjoan niitä jouluruokia, jotka maistuvat meille. Karjalanpaistia on, makaronilaatikkoa, kinkkua ja porkkana- ja lanttulaatikkoa sekä rosollia. Suklaata syödään paljon. Kuusikin on, semmoinen pieni. Joulukoristeita ei niin hirveästi, kun niistä en tykkää. Saunassa käydään ja lahjat jaetaan, mutta yleensä niitä on vain muutama paketti, korkeintaan viisi per lapsi. Kyllä se minusta on ihan ok, että on vähän erilaista kuin arkena.

Oma äitini stressasi joulusta hulluna. Ikinä ei ollut sitten kivaa aattona, vaan tappelu. Piti tehdä sitä ja tätä ja tuota, mennä sinne ja tänne.

Jouluahan ei ole kenenkään pakko viettää sillä hysteerisellä tavalla.Kukin viettää sen miten parhaaksi katsoo.Ei ole pakko olla röykkiöittäin lahjoja,notkuvia pöytiä..

Olen itseasiassa sitä mieltä että nykyjoulut on LIIAN materialistisia..kilpaileekö immeiset siitä kenen pöytä on komeamalla kaarella ruokien painosta,kenen lahjavuori on korkeampi..Eikö kuitenkin olisi tärkeämpää se,että ollaan yhdessä,rauhotutaan,nautitaan toisten seurasta..Mä en aio tänäkään vuonna ostella miljoonaa pussukkaa ja nyssykkää,aion vetästä villasukat jalkaan,ottaa rennosti ja rauhallisesti..Meillä avataan lahjat 23.12, koska lapset menee jouluksi isälleen..

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24666086:
Kai aikuiset ihmiset saa olla joulun missä haluaa? MIkä siitä yhdestä päivästä tekee niin erikoisen, että just se on vietettävä yhdessä?

En tiedä, täytyy kysyä sitä isovanhemmilta :kieh:

Tässä on kyllä sellainen kompromissikin, että mies on mielellään joulun lapsuudenkodissaan. Minulla ei sellaista olekaan, joten minä olisin taas mieluiten omassa kodissani. Koska näyttää olevan minun vuoroni taipua, niin suututtaa jo etukäteen :D

En tiedä, täytyy kysyä sitä isovanhemmilta :kieh:

Tässä on kyllä sellainen kompromissikin, että mies on mielellään joulun lapsuudenkodissaan. Minulla ei sellaista olekaan, joten minä olisin taas mieluiten omassa kodissani. Koska näyttää olevan minun vuoroni taipua, niin suututtaa jo etukäteen :D

Njaa...Pyytäkää ukkos vanhemmat teille?

Muakin ärsyttää kun mies haluaa lähtee porukoilleen, tuskin aatoksi mut sit. Mä en isompien lasten kanssa gyl tänä vuonna lähde mukaan, asuvat kaukana ja mä inhoon notkua toisten nurkissa. Plaah.

[QUOTE="vieras";24666147]Onko siulla jotain appivanhempiasi vastaan noin in general?

Aikuinen ihminen seisoo yhden jouluaaton vaikka päällään, jos niikseen tulee.[/QUOTE]

Ei ole mitään vastaan ja teiriassa seisoo vaikka perseellään mutta silti. Aikuiset ei määrää toisiaan tällaisissa.

Voi kamala...olenkos mä nyt jotenkin pilannut mun lapset kun hekin ovat viettäneet perinteistä tansanialaista joulua ilman kinkkua, laatikoita yms.?? Kävi vielä musta joulupukkikin :O voi hirvitys ja joulukuustakaan ei ollut eikä riisipuuroa vaan joutuivat muita juttuja syömään esimerkiksi rapeiksi paistettuja pikkuruisia heinäsirkkoja ... voi kamala, miten mun lapsille nyt käy?

Onko teillä joka joulu tansanialainen joulu heinäsirkkoineen? Yksi poikkeus normaaliin joulun viettoon on eri asia kuin että joulua ei vietetä koskaan.

Minusta ei tarvi viettää ollenkaan jos ei halua. Ei edes "keksiä omia mukavia perinteitä". Jos se ajatuskin ahdistaa, niin parempi olla viettämättä kuin verenmaku suussa järjestää. Olen katsellut lapsena tarpeeksi monta kertaa kun äiti hermoili monta viikkoa, ja yleensä aattona viimeistään oli kauhea perheriita sen stressin takia. Joo en olis traumatisoitunu jos ois jääny väliin.

[QUOTE="vieras";24666256]Onko teillä joka joulu tansanialainen joulu heinäsirkkoineen? Yksi poikkeus normaaliin joulun viettoon on eri asia kuin että joulua ei vietetä koskaan.[/QUOTE]

Ei vietetä joulua? No mikä se tansanialainen joulu on sitten jos ei joulu. Ei tartte koskaan viettää "suomalaista joulua" tai joulua yleensä jos ei kiinnosta.

Itse koin lapsuudessa ne kamalat joulut kun äiti ja isä osti velaksi lahjoja kun kuvitteli että pakko, vaikka ei rahaakaan. Joulun pyhät kekkuloi kännissä ja tappeli. Lopuksi sitten sammuivat ties mihin. Tavallaan jäänyt traumoja. Mutta omille lapsille haluan joulun olevan muutakin kuin lahjoja. Toki niitäkin hankitaan, mutta kohtuudella. Enemmän nautitaan askarteluista, leipomisesta niistä tulee ihania tuoksuja. Kuunnellaan joululauluja katsellaan kynttilöitä. Pienenpieniä juttuja mutta niin jouluisia ja ihania :) Lapsetkin odottaa jo nyt innolla piparien leipomista ja millainen piparitalo tehdään. Ja miehen kanssa on ihana vahtia kinkkua ja juoda glögiä.

Keksitte omat kuviot jouluksi. Teette lemppariruokia, ehkä vähän parempia kun pizza ;)
katsotte elokuvia, ulkoilette, teette perhe-juttuja. Kehitätte oman kuvion pakettien antamiseen. Mut älä ajattele asiaanoin negatiivisesti, jotkut tykkää, jotkut ei, mutta ei se kuitenkaan mikään helvetin tuli ole, siltä voi välttyä niin halutessaan.

[QUOTE="aave";2468088] ja millainen piparitalo tehdään. Ja miehen kanssa on ihana vahtia kinkkua ja juoda glögiä.[/QUOTE]

Kyllä me piparitalo tehdään, viime vuonnakin palsta räjähti kun laitoin meidän wtc-piparitalosta kuvan tänne, tänä vuonna tehdään vähintään yhtä mauton "talo" :D

Muakin ahdistaa koko joulu. Mä vihaan ostaa lahjoja, ravata ympäriinsä vaan niiden lahjojen vuoksi, en keksi koskaan kenellekään mitään ja siskot ja äiti tietää aina mitä niiden paketeissa on ku päädyn joka vuosi niihin samoihin suklaalevyihin ja rexona tmv. lahjapaketteihin.

Mua ärsyttää ku ku äiti pyytää sinne, mä siis tykkään olla sen aaton siellä joo, mut se helvetin stressi ja kiukuttelu 3 viikkoa etukäteen, vaikka ollaan koitettu kertoa ettei sitä pöytää tarvii nii prameeksi laittaa ja meille kelpaa vähempikin. Anoppi ostaa 500 lahjaa/ lapsi ja niitähän ei voi sitte aattona antaa mukaan ku käydään aamulla siinä, vaan mein tarvii mennä aina joulupäivänä sinne, että lapset avaa ne siellä. Sit syödään siellä ja sit Tapaninpäivänä tarvii mennä isälle rääppimään jotain jouluruokia, mistä ei oo puoliakaa jäljellä, vaan sen takia et meil tulis muka hyvämieli kun meit on pyydetty sinne.

Mä haluisin vaan olla ihan rauhassa, rentoutua ja olla kotona, en mä jaksa ajella montaa sataa kilometriä parin vuorokauden aikana sen takia ku muut haluaa. Sit jos mä sanon etten halua lähteä, niin vedetään herneet nokkaan eikä puhuta. Mies väläytteli et mennään anopille aattona, mut sinne mä en ainakaan suostu menemään, en tuu niin hyvin toimeen sen kanssa et viettäisin aattoni siellä teeskennellen. UGH! olen puhunut.. Sori vuodatus.... :D

Mä en ole jouluihmisiä. Suvun yhteinen joulu on kuitenkin osa sitä hintaa, minkä tästä toimivasta yhteisölisyydestä olen vuosikymmeniä joutunut maksamaan. Joskus pitkin hampain, mutta nykyisin en enää stressaa joulusta. Osittain johtuu siitä, että kaikki lähisuvun lapset ovat jo aikuisia..tai ainakin lähes aikuisia. Joululahjojen määräkin on pienentynyt merkittävästi, kun ei ole enää leluja odottavia lapsia. Mä ostelen joululahjoja pitkin vuotta. En mene varsinaisesti jouluostoksille, mutta kun esim näen jonkun kivan korun, josta tiedän jonkun läheiseni pitävän, ostan sen ja annan joululahjaksi.

Jos et halua viettää joulua, niin miksi sitten vietät? Katsokaa telkkaria ja syökää pitsaa, jos ei ole mitään syytä olla niin tekemättäkään :)

Yhteistyössä