onko muita joitten miwlestä joulu on vuoden ahdistavin juhla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JOULU ----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JOULU ----

Vieras
Mä siis inhoon joulua. lapsuudestakaan ei ole joulusta mitään kivaa muistettavaa. pakolliset sukulaisten luona ramppaamiset alkoi jo aamusta. ja isä ja äiti olikin loppu illan sika kännissä. puukkohippaset yleensä koristivat juhlaa sitten ihan lopuksi. sinitakkiset miehet kävi joulupukin siaan kylässä.

Nyt aikuis iällä joulu on myös yhtä ahdistavaa aikaa. rahaa menee lahjoihin. kauhee tressi kaiken maan jouluvaloista, verhoista yms. lapselle haluis kuitenkin laittaa. kun ei meillä kotona koskaan ollut. Mutta kun vois tuo ukkokin auttaa yksin saa laittaa!!!

sit se ainainen missä joulu? kotona? mun sukulaisilla? vai miehen? repeäppä sitten joka suuntaa.. meille ei ole viellä mitään perinnettä muodistunut sen kummemmin. mutta viime joulu oltiin mun suvulla. (KUMMATKIN ASUU KAUKANA, MEISTÄ.) nyt ois miehen suvun "Vuoro".. ahistaa kun kyllä tykkään anopista ja appiukosta mutta hemmetti kun en jaksas jouluna miehen sisatuksia ja niiden kauheen isoa lapsi laumaa. sitä huutoa ja sotkua. siivoomista ja tiskaamista. kun yleensä se kaikki kaatuun mun tai anopin niskoille.

Mut kun on kaikesta huolimatta kasvatettu niin että, vanhemman ihmisen ei tarttee yksin tehdä juhlissa siivoomisia nuorempien istuessa sohvalla.

SIIS MÄ INHOON JOULUA. ois jo ohi koko paska!!
kohta joku laittaa että älä sit vietä koko juhlaa!!
Helpommin sanottu kun tehty. Ei vaan pysty rentoutumaan. kotona haluisin itse olla. mutta mies haluu jommankumman suvun luo. joko mun mummolaan tai sen vanhemmille. ja onhan se reilua vaihdella.
sinkku aikana nää joulut oli kyllä helpompia. sillon jopa pikkasen tykkäsin kun itse päätin minne menen. eikä tarvinnut hössöttää.

Vähän sama täällä. Aattelin tehdä poikkeuksen ja jättää kotona kaikki järjestelyt laittamatta ja siivoukset siivoamatta. Teen sen suursiivouksen joskus keväällä, kun on paremmin aikaa. Mennään omien sukulaisten sijaan miehen vanhemmille valmiiseen pöytään (anoppi on jo eläkkeellä ja ehtii ja tykkää laittaa, toki jotain voi viedä itsekin mukana, mutta omassa suvussa liikaa kaatuu mun niskaan ja joutuisin käydä siivoamassa muidenkin kodit vaikka töissäkin just joulun alla kauhea hässäkkä ja olen ihan puhki ilman koko saakelin jouluakin, vältän siis koko sitä osaa suomesta missä sukulaiset asuu kuin ruttoa kunnes joulunpyhät ovat ohi).

Yritän saada vielä menemään perille, etten kaipaa yhtäkään lahjaa keltään niin pääsisi siitäkin velvoitteesta ostaa niitä muille, en pätkääkään välitä materiasta ja sen hankkiminen niin itselle kuin muillekin on epämiellyttävää ja tällä hetkellä myös stressaavaa, kun ei ole sen enempää aikaa kun rahaakaan yhtään ylimääräistä.

Toivon että tästä tulis ensimmäinen joulu, jolloin pystyisin tuntemaan jonkinlaista rauhaa ja iloa ja ennekaikkea lepäämään raskaasta työvuodesta sen pelkän ahdistuksen, väsymyksen ja velvollisuuksien suorittamisen sijaan. Jos olis mahdollisuus ottaa yhtään lomaa ja pidemmät pyhät, oltais kyllä lähdetty jonnekin reissuun.

Jos joulua ennen olis kalenterissa vapaa pyhäviikko jokaikiselle työssäkävijälle, voi olla että mun asenne jouluvalmisteluja kohtaan olis vähän eri. Tykkäisin kuitenkin että meidän perheeseen tulisi joulutunnelma siitä yhdessäolosta oikeasti rakkaiden kanssa ja kynttilän valosta saakelinmoisen raatamisen ja velvollisuuksien suorittamisen ja materian haalimisen sijaan. Ne, joille joulu ei tule ilman sen sadan sortin ruokia ja joka nurkkaa myöten puhtaaksi nuoltua kotia ja sitä pakettia, tehköön joulunsa itse tästedes tai palkatkoot jonkun ulkopuolisen tekemään, jos eivät enää jaksa itse. Toki meille saa tulla jos joskus vielä juhlitaan joulua kotona, mutta meillä juhlitaan meidän tavalla.

[QUOTE="vieras";22609501]Vähän sama täällä. Aattelin tehdä poikkeuksen ja jättää kotona kaikki järjestelyt laittamatta ja siivoukset siivoamatta. Teen sen suursiivouksen joskus keväällä, kun on paremmin aikaa. Mennään omien sukulaisten sijaan miehen vanhemmille valmiiseen pöytään (anoppi on jo eläkkeellä ja ehtii ja tykkää laittaa, toki jotain voi viedä itsekin mukana, mutta omassa suvussa liikaa kaatuu mun niskaan ja joutuisin käydä siivoamassa muidenkin kodit vaikka töissäkin just joulun alla kauhea hässäkkä ja olen ihan puhki ilman koko saakelin jouluakin, vältän siis koko sitä osaa suomesta missä sukulaiset asuu kuin ruttoa kunnes joulunpyhät ovat ohi).

Yritän saada vielä menemään perille, etten kaipaa yhtäkään lahjaa keltään niin pääsisi siitäkin velvoitteesta ostaa niitä muille, en pätkääkään välitä materiasta ja sen hankkiminen niin itselle kuin muillekin on epämiellyttävää ja tällä hetkellä myös stressaavaa, kun ei ole sen enempää aikaa kun rahaakaan yhtään ylimääräistä.

Toivon että tästä tulis ensimmäinen joulu, jolloin pystyisin tuntemaan jonkinlaista rauhaa ja iloa ja ennekaikkea lepäämään raskaasta työvuodesta sen pelkän ahdistuksen, väsymyksen ja velvollisuuksien suorittamisen sijaan. Jos olis mahdollisuus ottaa yhtään lomaa ja pidemmät pyhät, oltais kyllä lähdetty jonnekin reissuun.

Jos joulua ennen olis kalenterissa vapaa pyhäviikko jokaikiselle työssäkävijälle, voi olla että mun asenne jouluvalmisteluja kohtaan olis vähän eri. Tykkäisin kuitenkin että meidän perheeseen tulisi joulutunnelma siitä yhdessäolosta oikeasti rakkaiden kanssa ja kynttilän valosta saakelinmoisen raatamisen ja velvollisuuksien suorittamisen ja materian haalimisen sijaan. Ne, joille joulu ei tule ilman sen sadan sortin ruokia ja joka nurkkaa myöten puhtaaksi nuoltua kotia ja sitä pakettia, tehköön joulunsa itse tästedes tai palkatkoot jonkun ulkopuolisen tekemään, jos eivät enää jaksa itse. Toki meille saa tulla jos joskus vielä juhlitaan joulua kotona, mutta meillä juhlitaan meidän tavalla.[/QUOTE]

Muakin ärsyttää myös tuo että kun sanoo että "me ei sit osteta lahjoja kellekkään." niin sit jouluna kun ei oikeesti olla ostettu. (paitsi vanhemmille ja kummilapsille, omalle muksulle) ja mennään sukulaisiin niin kun on lahjojen jako aika. näytetään nyrpeää naamaa kun niitä paketteja ei tulekkaan. ei me siis pystytä ostamaan kun miettii jos vaikka miehen sisaruksilla on 5 lasta. niin ostappa niille kaikille lahjat. vaikka pienikin niin kyllä se verottaa.
voi olla itsekästä, mutta!! ei ole niin lämpöiset välit että viitsisi rahojaan tuhlata. haluisi itekkin joskus veronpalautuksillan jotain ostaa. kun niitten eteen on töitäkin paiskittu.

Antaminen on kivaa, mutta vain niille joille se tuntuu oikealta.

Yhteistyössä