Ahdistaa joulu jo nyt aivan sairaasti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24950751]No oisko sun mitenkään mahdollista sitten vaikka lainata vähän rahaa vanhemmiltasi, sisaruksilta?[/QUOTE]

no en o_o sitten niitä maksellaan pois ja on tiukkaa..

joulun teen sillä rahalla mikä on, mutta ahistaa silti.

[QUOTE="hmmm";24950682]en kyllä ymmärrä miksi pienituloisten tai köyhien lapset saavat monta kymmentä kallista lahjaa. Itselläni ollut aina tilillä rahaa tonneja, yleensä kymmeniä, mutta lapset eivät silti saa kuin muutaman lelun/joulu. ja isovanhemmilta ei tule.

Miten kuukaan edes kehtaa ostaa omalle lapselle monta kymmentä lelua, legosettiä ja muuta krääsää. En edes pystyisi. Koko ajan lapsia kuolee nälkään.[/QUOTE]

"Itselläni ollut aina tilillä rahaa tonneja, yleensä kymmeniä" ja sitten tuo viimeisin lause ei oikein minusta sovi yhteen. Miten itse kehtaan makuuttaa tonneja tilillä kun lapsia kuolee nälkään?

Meillä ei sisarusten kesken osteta lahjoja lapsille, ollaan sovittu niin (huh onneksi, siskoilla on lapsia isot pinot ;D) Lasten isää ei mahda innostaa ostaa mitään, ja meidän välit on sellaiset etten voi edes kysyä :(.
Tiedän että lapseni ovat mielissään ihan siitä pienestäkin mitä voin heille antaa, mutta kyllä sitä haluaisi antaa lapsilleen enemmän, ja ihan samalla tavalla siis kuin aiempinakin vuosina.
Mun lapset on vielä sitä ikää, että usko joulupukkiin on 100, ja hankala selittää että kaikkeen ei ole rahaa.. sis ymmärtäävät aina että äiti ei voi kaikkea ostaa, mutta joulupukki kuulema voi.. huoh :P

Stressi! Onneksi en siis ole ihan ainut :)

No nyt on jo korkea aika opettaa lapsille, ettei se joulupukkikaan mikään automaatti ole, että tuo kaiken mahdollisen. Jos kerran pukkiin uskovat, kerro että pukilla on muutama muukin lahjottava..

Jos ap sinun lapset ovat vielä pieniä, he varmasti ilahtuvat lopulta juuri niistä lahjoista jotka saavat. Joku toive lahja ja lisäksi pakettiin jotain tarpeellista vaikka vaatetta. Vauvalle pakettiin joku tarpeellinen juttu, vauva ei vielä lahjojen päälle ymmärrä. Kirpparilta saa varmaan edullisesti lähes uuden veroisia kirjoja. Voisiko lasten mummi ( isän äiti) antaa pojalleen vinki, että ostaisi ainakin isommille lapsille paketit.
Kyllä sinä saat kivan joulun lasten kanssa aikaan. Tiedän, olen ollut 3n pienen opiskelija yh. Lapset ilostuvat lopulta niin pienistä vaikka toivovatkin suuria.

Ahdistaa täälläkin :( Ex-mies ei pysty osallistumaan millään tavalla joululahjoihin, mummot ja kummit eivät juurikaan lahjoihin osallistu. Sitten vielä ex teki mukavan tempun - on vastannut yksin tietystä lainasta joka on otettu yhdessä mutta eron myötä lainan kohde jäi hänelle eikä suostunut myymään joten tehtiin sopimus että hän huolehtii maksusta. Nyt sitten ei ole huolehtinutkaan ja maksu lankesi mulle.... Makselen sitten näitä mun äitiyspäivärahoista.
Niin ja samoin olen yksinhuoltaja vauvalle ja 7-vuotiaalle. Vauvahan ei vielä mitään tarvitse mutta tuo esikoinen... Suuria hänkään ei pyydä mutta kun ei ole rahaa edes siihen pieneen :(
Meillä myös tulossa esikoisen synttärit, vauvan ristiäiset...

Meillä on tänä jouluna melko tiukkaa. Joten mä varasin kirpparipöydän joulukuun alkuun, myyn sielä osan leluista, vähän vaatteita ja aina löytyy jotain kippoa ja krääsää. Ainakin täälä kirpparilla menee parhaiten lelut, astiat ja kaikki krääsä.
Lahjoja ostan vain sillä rahalla minkä kirpparilta saan, yleensä oon saanut n. 200 €.
Lahjat ostan vain omille lapsille (4 kpl, mutta nuorimmalle en osta mitään, on jouluna reilu kaks kuukautta). Lisäksi lapset saavat sukulaisilta 2-4 lahjaa.

Kannattaa kattella josko löytyis jotain myytävää?

Meilläkin on joulukuussa toisen pojan synttärit, tammikuussa toisen ja joulukuussa ristiäiset.
Joten tiukkaa tekee.

Ei kannattais kuitenkaan liikaa murehtia ja stressata raha-asioista. Mä oon teini-ikäisenä seurannut läheltä kun yks ihminen sekos rahoja murehtiessaan niin että lopulta meni psykoosiin. Jo silloin päätin että rahan takia mä en koskaan sekoa ja en todellakaan murehdi koko aikaa vaikka olis kuinka tiukkaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="hmmm";24950682]en kyllä ymmärrä miksi pienituloisten tai köyhien lapset saavat monta kymmentä kallista lahjaa. Itselläni ollut aina tilillä rahaa tonneja, yleensä kymmeniä, mutta lapset eivät silti saa kuin muutaman lelun/joulu. ja isovanhemmilta ei tule.

Miten kuukaan edes kehtaa ostaa omalle lapselle monta kymmentä lelua, legosettiä ja muuta krääsää. En edes pystyisi. Koko ajan lapsia kuolee nälkään.[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä miksi keskituloiset tai rikkaat makuuttaa tileillään tonneja, yleensä kymmeniä kun paljon pienemmilläkin summilla pelastettaisiin nälkään kuolevien lasten henkiä.

Mun lapsuuden perheessä tehtiin niin, että meille lapsille kerrottiin päivästä 1 alkaen, että joulupukki on satuhahmo, jota ei oikeasti ole olemassa, mutta se on kiva leikki, jota leikitään. Samalla kerrottiin ketkä lahjat oikeasti ostavat. Joulut eivät tästä kärsineet, mutta ymmärrettiin aika pienestä pitäen, että kyse ei ole siitä ollaanko me tuhmia vai ei.

Meillä sama juttu, kun "hiphei". Koskaan ei joulupukki ollut oikeesti olemassa, vaan leikittiin sellasta leikkiä. Meidän omille lapsille ollaan samalla tavalla opetettu. Silloin on lastenkin helpompi ymmärtää se, että ihan kaikkea ei saa.

"Rakkaat xx, xx ja xx. Olette kilttejä ja kultaisia lapsia ja olen ilolla katsellut teidän puuhianne. Joulu lähestyy taas ja joulupukin pajassa valmistetaan jo kovasti tulevan joulun lahjoja. Saimme äsken kirjeen kaukaa Turkista, jossa on ollut maanjäristys. Siellä monen lapsen kotitalo hajosi ja lapset menettivät kaikki lelunsa ja tavaransa. Niinpä olemme joulumuorin kanssa ajatelleet, että tänä vuonna lapset täällä Suomessa saisivat vähän vähemmän paketteja ja lähettäisimme Turkkiin oikein monta pakettia niille lapsille, joilla ei nyt ole oikeastaan mitään leluja. Toivottavasti ymmärrätte, miksi tänä vuonna tekin saatte tavallista vähemmän lahjoja. Oikein ihanaa joulun odotusta, rakkaudella joulupukki ja muori."

Jos meillä olisi vastaava tilanne, jonkun tällaisen kirjeen joulupukki lähettäisi lapsille mikäli en haluaisi kertoa vielä totuutta joulupukista (mikäli on siis pieniä lapsia). Se luettaisiin yhdessä ja sitten puhuttaisiin kirjeestä ja siitä, miten tärkeää on auttaa toisia. Sen jälkeen voitaisiin yhdessä miettiä mitä lapset eniten toivoisivat joululta (lahjoja lukuunottamatta), ja yrittäisin toteuttaa niitä toiveita. Esimerkkinä, jos piparien leipominen on kaikkein kivointa, pitäisin huolta että pipareita leivotaan monta kertaa tms.

[QUOTE="niinpä";24950875] Sitten vielä ex teki mukavan tempun - on vastannut yksin tietystä lainasta joka on otettu yhdessä mutta eron myötä lainan kohde jäi hänelle eikä suostunut myymään joten tehtiin sopimus että hän huolehtii maksusta. Nyt sitten ei ole huolehtinutkaan ja maksu lankesi mulle....[/QUOTE]

Huolehdi, että saat lainan kohteen itsellesi ja myy pois jos mahdollista.

Joululahjojen ostaminen kannattaa aloittaa vaikka jo edellisvuoden alennusmyynneistä. Tarjouksesta löydetty lautapeli ei mene miksikään kaapissa tai vaikkapa joku barbie. Kivoja lahjoja voi löytyä myös edullisesti. Esimerksi suomalaisen kirjakaupan nettimyymälässä on todella hyviä kanta-asiakastarjouksia. Mauri Kunnaksen Vampyyrivaarin tarinoita on esimerkiksi 10 €, kun normaalisti se maksaa 25€. Vikingit tulevat saisi myös 10 €:lla kun normaalihinta on 35€. Myymälästä noudettuna ei tule postikulujakaan, eikä yli 60€ maksaville tilauksille.

Lindexillä on ota 3 maksa 2 tarjous lastenvaatteissa, eli voit saada 16 eurolla kaikille kolmelle jotain vaatetta. Perusvaatteitahan ne ovat mutta kestävätpähän aikaa.

Jos tiedät vaikka isovanhempien hankkivan lapsille jotain, niin pyydä rohkeasti heitä ostamaan vaikka lasten ykköslelutoive. Loppupeleissä ei se ole se määrä vaan se, että tärkein toive toteutuu. Ja osamaksukin voi olla ihan kelvollinen ratkaisu jos tiedät pystyväsi maksamaan tuotteet myöhemmin tai vaikkapa 10€ kuussa ei kaataisi talouttasi.

Kannattaa kulkea silmät auki ja penkoa tarjoushyllyjä. Oma shampookin voi olla kova juttu (kummilapseni aina toivoi sitä ennen kouluikää), eikä vielä vie taloutta vararikkoon.

Tsemmpiä, ei se murehtimalla parane ja loppupeleissä, isona lapset muistavat vain sen, että olit läsnä ja leivoit heidän kanssaan niitä pipareita. Ainakin itselleni on jäänyt mieleen vain muutamat joululahjat mutta sen sijaan muistan pihalle rakennetut lumilinnat ja joulupipareitten paistotalkoot. Myös lahjaksi saatu lautapeli piti aina testata koko perheen voimin heti illalla ja jos peliä ei tullutkaan niin sitten pelattiin myöhään uunoa :) Oikeastaan meille olisi riittänyt lahjaksi yksi yhteinen lautapeli ja jokaiselle omat kirjat ja ehkä joku lelu.Yhteinen aika kuitenkin oli pipareitten syönnin lisäksi se mitä mieleen jouluista on jäänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24951176:
"Rakkaat xx, xx ja xx. Olette kilttejä ja kultaisia lapsia ja olen ilolla katsellut teidän puuhianne. Joulu lähestyy taas ja joulupukin pajassa valmistetaan jo kovasti tulevan joulun lahjoja. Saimme äsken kirjeen kaukaa Turkista, jossa on ollut maanjäristys. Siellä monen lapsen kotitalo hajosi ja lapset menettivät kaikki lelunsa ja tavaransa. Niinpä olemme joulumuorin kanssa ajatelleet, että tänä vuonna lapset täällä Suomessa saisivat vähän vähemmän paketteja ja lähettäisimme Turkkiin oikein monta pakettia niille lapsille, joilla ei nyt ole oikeastaan mitään leluja. Toivottavasti ymmärrätte, miksi tänä vuonna tekin saatte tavallista vähemmän lahjoja. Oikein ihanaa joulun odotusta, rakkaudella joulupukki ja muori."

Jos meillä olisi vastaava tilanne, jonkun tällaisen kirjeen joulupukki lähettäisi lapsille mikäli en haluaisi kertoa vielä totuutta joulupukista (mikäli on siis pieniä lapsia). Se luettaisiin yhdessä ja sitten puhuttaisiin kirjeestä ja siitä, miten tärkeää on auttaa toisia. Sen jälkeen voitaisiin yhdessä miettiä mitä lapset eniten toivoisivat joululta (lahjoja lukuunottamatta), ja yrittäisin toteuttaa niitä toiveita. Esimerkkinä, jos piparien leipominen on kaikkein kivointa, pitäisin huolta että pipareita leivotaan monta kertaa tms.

Tämä voisi olla toimiva idea. Meille tuli muuten lapsena Joulupukilta kirje. Semmoinen Postin kautta tilattava mutta luultiin kyllä pitkään, että pukki oli sen meille kirjoittanut :) Oli ihana yllätys ja odotuksenkohde.

Peesaan.

Voisitko harkita ottaneen yhteyttä neuvolaan, sosiaalitoimeen tai seurakuntaan? Heidän kauttaan voisi saada esim. Mll:n lahjakortin tai vaikka lahjat joulupuu-keräyksestä?

[QUOTE="vieras";24950660]Ei mekään voida ostaa ennakkoon nyt. Käytiin kummipojan ristiäisissä, jouduttiin ostamaan talvrenkaat ja siihen meni kaikki, mitä irti saatiin. Kuopuksen kengät saatiin onneksi ostettua (tukipohjalapsi, vaatii uudet ja hyvät kengät).

Joulu surettaa ihan älyttömästi. Jo kolmas joulu, kun keskimmäinen toivoo käsikonsolia. Ei saa, se on liian kallis. Meillä isovanhemmat ei osallistu lasten joululahjahankintoihin millään tapaa.[/QUOTE]

Missä päin asutte?

Mun mielestä pienten lasten ei tarvitse kaikkia maailman murheita sisällään kantaa. En syyllistäisi omia lapsiani joululahjojen saamisesta.
Meillä lapset ovat olleet iloisia kaikista paketeista, joskus paras lahja on ollut se kaikkein pienin ja halvin.

Minä en tahso myöskän ns kaataa lapsilleni sitä murhetta niskaan että nyt on tosi tiukkaa. He kyllä tietäävät rahan arvon, kuten aiemmin sanoinkin. Ja mielestäni usko joulupukkiin kuuluu vielä 4 ja 5 vuotiaille.

Tiedän sen, että lapseni ovat onnellisia vähästäkin, kuten moni aiemmin kirjoitti. Sille ei vaan mitän voi että stressaa.
Ja kyllä, ensi vuonna aloitan joulun tekemisen ajoissa, tänä vuona vaan jäin ihan yllärinä kesällä yksinhuoltajaksi, en oikein osannu moista ennakoida :S Mutta kyllä meille joulu tulee.

Lapsien ainut iso toive on kauko-ohjattavat Finn McMissile ja Fransesco, ne on pakko raskia ostaa, lisäksi taidan vaan laitella paketteihin kaikkea pientä :)

minäkin saan vain peruspäivärahan kun opiskelen, ja ostan silti lapsille lahjoja yksin. Meillä on yksi mummo, mutta hän ei ole koskaan ostanut yhtään lahjaa, en tiedä miksi enkä tietysti voi vaatiakaan ostamaan. Mulla kalskahti korvaan tuo että pitää satsata ulkovaatteisiin, tarkoittaako se sitten näitä muodissa olevia tosi kalliita haalareita kun halvemmallakin voisi tulla toimeen ihan hyvin? Olis pitänyt ennakoida tilanne ja ostaa ne ulkovaatteet aiemmin niin jouluun olisi rahaa, niin minä teen. Maksan kaikkia laskuja etukäteen jos mahdollista niin jouluna ei ole sitten juuri laskuja. Lisäksi se lapsiparka joka on toivonut kolme vuotta käsikonsolia, eikö siinä ajassa sen olisi jo säästänyt moneen kertaan?

Minkäikäiset? Voitko ostaa jonkun yhteisen isomman jutun josta on pitkäksi aikaa iloa koko pesueelle? Et siis ostelis kauheesti kaikkea pientä vaan yks kunnon juttu ja that's it.

Tämä niin totta. Yleensä suurimmat paineet ja isoimmat lahjakasat on heillä, joilla muutenkin on rahaa vähän.

Miksi joulusta pitää tehdä niin iso asia, että yhdessäolo, joku lasten elokuva tai peli, karkkia, pipareita, glögiä ja muutama pieni lelu ei riitä?

[QUOTE="vieras";24952489]minäkin saan vain peruspäivärahan kun opiskelen, ja ostan silti lapsille lahjoja yksin. Meillä on yksi mummo, mutta hän ei ole koskaan ostanut yhtään lahjaa, en tiedä miksi enkä tietysti voi vaatiakaan ostamaan. Mulla kalskahti korvaan tuo että pitää satsata ulkovaatteisiin, tarkoittaako se sitten näitä muodissa olevia tosi kalliita haalareita kun halvemmallakin voisi tulla toimeen ihan hyvin? Olis pitänyt ennakoida tilanne ja ostaa ne ulkovaatteet aiemmin niin jouluun olisi rahaa, niin minä teen. Maksan kaikkia laskuja etukäteen jos mahdollista niin jouluna ei ole sitten juuri laskuja. Lisäksi se lapsiparka joka on toivonut kolme vuotta käsikonsolia, eikö siinä ajassa sen olisi jo säästänyt moneen kertaan?[/QUOTE]

Mun lapset on aina pitäneet laadukkaita ulkovaatteita, jotka kestää. Siitä en tingi :)
ja ei, en voinu ennakoida tilannetta että jäin yyhooksi, että vauva syntyi keskosena, että uppos pieni omaisuus sairaalassa ravaamiseen jne.
En ole sanonut, ettenkö voisi lapsilleni joulua tehdä. Sen teenkin, mutta ekaa kertaa joutuu miettimään pienemmälle bujetilla asioita, muutos stressaa. Kai se on luvallistakin jopa?
Pienistä tuloista kun ei säästetä enää samalla lailla, harmi kyllä.

Ahdistus kyllä helpotti jo niiiin, kun laittelin loput tunnelmavalot ikkunoihin, ja ajattelin leipoa muutaman pellin pipareita ;) jospa tässä saisi pikkuhiljaa lahjoja kaappiinkin hankittua.

Miksi kaikki pitää aina jättää viime tippaan ja sinne joulun alle? Vaikka moni vastaan väittääkin niin joulu EI tule yllätyksenä, ei sitten ikinä. Syys-lokakuussa kaupat alkoivat tekemään tilaa kausituotteille, jolloin alennukset olivat huikeita (joka vuosi). Miksi silloin ei voi ostaa lahjoja valmiiksi?