Mua ärsyttää ruokapihtarit

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Juntti
Ehkä meilläpäin ei ole moinen tapana koska asiaa miettiessäni ei kukaan ole pistänyt pöytää koreaksi jos olen piipahtanut vauvaa katsomaan. Eri asia jos kahville tai syömään pyydetään sovitusti. Voileipiä en ole koskaan syönyt kylässä ellei olla Subeja haettu :D yleensä kysytään vaan haluutsä kahvia/teetä ja ne juodaan sohvalla siinä vauvaa ihmetellessä.
 
"vieras"
Malli on täällä ainakin mennyt perille. Jos pojalle tulee kavereita, kuuluu kysyvän aika pian että juotko kahvia. Ja itse sitten keittääkin ja laittaa tarjottavat esille.
 
heih
En lukenut ketjua, mutta pakko sanoa että meillä ei koskaan ees oo mitään kahvileipää :) Joku keksi saattaa hyvällä tuurilla kaapista löytyä, ja jos vieraat ovat kauempaa tai eivät ole hetkeen menossa kotiin tai on vaikka diabeetikko niin katan kahvipöytään leipää ja leikkeleitä tai kysyn jäävätkö syömään.
 
"cool mama"
Mun mielestä ihanimpia paikkoa on ne missä tarjotaan pelkkää kahvia. Nämä joissa pannaan pöytä koreaksi, tai vähintään leipää ja keksiä, on ihan kammotuksia. Siinä sitä sitten istutaan pöydässä ja emäntä on kiusaantunut kun minä en mitään syö ja minä olen kiusaantunut kun toinen on nähnyt kauheasti vaivaa. Kaljupääkahvit kunniaan!!
 
  • Tykkää
Reactions: Doves
heih
[QUOTE="cool mama";28390319]Mun mielestä ihanimpia paikkoa on ne missä tarjotaan pelkkää kahvia. Nämä joissa pannaan pöytä koreaksi, tai vähintään leipää ja keksiä, on ihan kammotuksia. Siinä sitä sitten istutaan pöydässä ja emäntä on kiusaantunut kun minä en mitään syö ja minä olen kiusaantunut kun toinen on nähnyt kauheasti vaivaa. Kaljupääkahvit kunniaan!![/QUOTE]

Miksä annat sitten sen emännän laittaa niin kauhiasti? Ei ne sapuskat hetkessä ja itsestään pöytään tule. :) Sanot vaan että ei kahvia tai pelkkää kahvia. :)
 
"vieras"
[QUOTE="cool mama";28390319]Mun mielestä ihanimpia paikkoa on ne missä tarjotaan pelkkää kahvia. Nämä joissa pannaan pöytä koreaksi, tai vähintään leipää ja keksiä, on ihan kammotuksia. Siinä sitä sitten istutaan pöydässä ja emäntä on kiusaantunut kun minä en mitään syö ja minä olen kiusaantunut kun toinen on nähnyt kauheasti vaivaa. Kaljupääkahvit kunniaan!![/QUOTE]Ja jos ei olis mitään tarjottavaa, valittaisit siitä
 
krääh
Itse kyllä leivon jos joku tulee kylään, mutta ymmärrä hyvin jos mulle vaan kaffet keitetään. On mulle ystävät sanonukki ennen tuloa, että kahvi vaan riittää eikä taarvii olla aina pöytä koreena. Onhan se vähän hassua, että jos haluan pyytää ihmisiä katsomaan vauvaa tai mun kaa juoruilee niin pitäs aina maksaa siitä, ruoka on nykyään aika kallista ja jos usen käy joku kylässä niin helposti siitä kertyy laskua.
Nykyään keitän kaffet ellei ystävä ole tullut kauempaa sillon syötän paremmin.
ruoka ei ole koskaan ollut halvempaa kuin nykyisin.
 
"Vieras"
[QUOTE="cool mama";28390319]Mun mielestä ihanimpia paikkoa on ne missä tarjotaan pelkkää kahvia. Nämä joissa pannaan pöytä koreaksi, tai vähintään leipää ja keksiä, on ihan kammotuksia. Siinä sitä sitten istutaan pöydässä ja emäntä on kiusaantunut kun minä en mitään syö ja minä olen kiusaantunut kun toinen on nähnyt kauheasti vaivaa. Kaljupääkahvit kunniaan!![/QUOTE]

Ei todellakaan kannata mennä kylään juoman pelkää kahvia, hyi olkoon.
 
[QUOTE="vieras";28390339]Se suun aukaseminen on niin vaikeaa. Joku laittaa hyvää hyvyyttään tarjottavaa, ja yks vaan kiroaa mielessään. No koskaan ei voi mennä hyvin.[/QUOTE]

Miten niin kiroan mielessäni. Harmittaa ku toinen näkee turhaa vaivaa. Mutta oikeasti, jos mä ite katan kahvipöytää niin koen loukkaavana jos vieras tulee sanoon mitä siihen saa laittaa tai mitä ei. Ja jos joku on leiponu vartavasten niin turha siinä vaiheessa on sanoa että ei ois tarvinnu.
 
Juntti
En lukenut ketjua, mutta pakko sanoa että meillä ei koskaan ees oo mitään kahvileipää :) Joku keksi saattaa hyvällä tuurilla kaapista löytyä, ja jos vieraat ovat kauempaa tai eivät ole hetkeen menossa kotiin tai on vaikka diabeetikko niin katan kahvipöytään leipää ja leikkeleitä tai kysyn jäävätkö syömään.
No näin meilläkin. Viimeksi kun anoppi kävi niin kyseli yhdeksältä aamulla keksiä kahvin seuraksi. No, kaapin pohjalta löytyi sitten jotain joulupipareita... Pitkänmatkalaiset ja vieraat jotka viipyvät useamman tunnin saavat toki kans tarjoilua.
 
[QUOTE="Vieras";28390374]Ei todellakaan kannata mennä kylään juoman pelkää kahvia, hyi olkoon.[/QUOTE]

Miksi ei? Mitä pahaa siinä on? Muoks. Ja minä en ainakaan mene kenenkään luokse pelkästään kahvia juomaan, kyllä kyläilylle on aina tärkeämpi syy ku syöminen ja juominen.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Miten niin kiroan mielessäni. Harmittaa ku toinen näkee turhaa vaivaa. Mutta oikeasti, jos mä ite katan kahvipöytää niin koen loukkaavana jos vieras tulee sanoon mitä siihen saa laittaa tai mitä ei. Ja jos joku on leiponu vartavasten niin turha siinä vaiheessa on sanoa että ei ois tarvinnu.
Jos on tuttu paikka, ja tiedät tavat, niin voi sopia jo etukäteen, että mulle ei tarvitse sitten mitään tarjoilla.
 
loilu
Meille tuli yhtenaikaan yksi äitee lapsiensa kanssa kylään MONTA kertaa viikossa. Kutsumatta. Jo eteisessä lapset alkoi vinkumaan äidilleen:"Mun on nälkä, saako täällä mitään ruokaa?" Ja sitä vinkumista sitten riitti ja riitti, olin olevinani kuuro.
Kunnes sitten tämä kuunon vieras-äiti alkoi selittämään: "Odota nyt ihan rauhassa, kyllä "Irmeli" kohta tarjoaa."
Ja kehtasipa joskus pyytää, että voisinko keittää vaikka perunaa heidän piltilleen, kun sillä on nälkä :)
Ja ei, heillä ei ole köyhyydestä, sis taloudellisesta, kysymys.
 
[QUOTE="vieras";28390405]Jos on tuttu paikka, ja tiedät tavat, niin voi sopia jo etukäteen, että mulle ei tarvitse sitten mitään tarjoilla.[/QUOTE]


Tiedätkö että toiset ei vain usko. Ne valittaa ku "sä oot niin vaikee vieras ku et mitään syö" ja vaikka kuinka selitän että oikeasti, mua ei haittaa vaikka ei tarjottais mitään niin sitä ei uskota.
 
"vieras"
Olen minäkin sosiaalisesti vähän onneton tapaus, mutta osaan silti edes ne kahvit keittää ja kaivaa sen keksipaketin kaapista. Harvemmin meillä yllätysvieraita käy, mutta meillä on melkein aina keksiä kaapissa, kun mies tykkää niitä mussuttaa. Ja yleensä kyläpaikoissa on sitä kahvia tarjolla ja jotain sen kanssakin. Yhtä kaveria kyllä hieman ihmettelen. Aina on kertomassa, miten on taas leiponut jotain, monta kertaa viikkoon laittelee faceenkin päivityksiä mitä nyt on leiponut. Ihmettelenkin mihin ne leipomukset aina häviää, ehtiikö ne itse syödä muka ne kaikki? Kun ei kertaakaan ole niitä kahvipöydässä näkynyt mitä siellä olen käynyt. Hyvällä tuurilla saa jotain keksiä siellä, huonolla tuurilla ei edes sitä kahvia. Eikä tosiaan mun takia tarvii leipoa, kunhan vaan ihmettelen. Ja jos useamman tunnin siellä vietän niin olis kait se kohteliasta kysyä edes, että ottaako jotain juotavaa.
 
tarjotaan :)
En kyllä osaisi olla tarjoamatta kahvia, teetä ja mehua, sekä jotain leivonnaista. Jos tiedän, että vieraita tulee, on tarjolla aina suolaista ja makeaa ja pitkän matkan vieraille ruoka. Lapsivieraille päivälläkin jotain ruokaisampaa, vaikka hedelmäsalaattia tai jos ovat myöhään, että lapset autoon nukahtaa niin tarjoan aina lapsille iltapalan, saa sitten kotona jatkaa uniaan. Hyvin on aina tarjoilut maittaneet vieraille.
Samoin meidän kyläpaikoissa on aina tarjottavat laitettu, aina.
Meillä kyllä yövieraille pedataan sängytkin valmiiksi, ja kaapissa on varahammasharjat jos joku jääkinbjoskus yllättäen yöksi. Itse olen ollut yökylässä, missä tarjottiin vain viltti ja sohva ilman lakanoita (hyvin siinäkin nukkui kyllä, en ole niin kranttu).
Yllätysvierailuja harvemmin kukaan meijän suvussa ja kaveripiirissä harrastaa, mutta sillon jos joku ohimennen poikkeaa, niin kyllä aina sitten on omat keksit tai pullat mukana ja isäntäväki laittaa yleensä leipää, jos ei muuten ole vierasvaraa kaapissa.
Kulttuurieroja?
 
"Kokki"
[QUOTE="vieras";28390014]Onkohan tämä vieraanvaraisuuskin kotoa opittu malli?[/QUOTE]

Perinne monessa polvessa.
Kuuluu hyviin tapoihin.

80 -luvull ja sitä nuoremmat eivät enään omaa sivistyneitä tapoja. Kahvin kanssa pitää olla jotain tarjottavaa.
 

Yhteistyössä