Mua ärsyttää ruokapihtarit

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
karjalaisakka
Meillä kaveripariskunta joka yleensä tarjoaa vain kahvia ja max jotain pipareita. Tuntevat sit kauheaa syyllisyyttä kun tulee meille ja pöydässä on seitsemää sorttia. En oo siitä mitenkään ärsyyntynyt et eivät tarjoa herkkuja vieraille, he elävät itse lähes herkuilla ja luultavasti emännän köyhästä lapsuudesta johtuen muille on erittäin vaikeaa antaa mitään. Oma äitini ei myöskään osannut hyödyntää pakkasta ja söi kaiken mikä vastaan kaapeista tuli. Se tuntui nololta kun ei ikinä ollut mitään kunnollista tarjota vieraille. Ehkä siksi itse tykkää panostaa.

Apua, mulle ei ole tullut mieleenkään tarjota kuin ehkä kahvia vieraille jotka tulevat vauvaa katsomaan... Pitääkö nyt alkaa leipomaan pullaa puolen tunnin vierailun takia? Ne vieraathan tulevat vauvaa katsomaan, eivät kahvipöytään istumaan.
Mun mielestä vieraiden olisi kohteliasta tuoda itse mukanaan jotain kahvin kanssa, kun tullaan vauvaa katsomaan, koska ei vastasyntyneen vauvan vanhemmat hirveästi ehkä jaksa tarjottaviin panostaa kun on sitä muutakin tekemistä ja äidillä ehkä toipuminen vielä kesken. Tai näin olen luullut olevan ihan yleisesti tapana (ja tästä olettamuksesta seurasi vähän nolo tilanne, kun en ollutkaan varannut mitään eräiden ystävien tullessa eivätkä he sitten tuoneetkaan mitään syötävää :ashamed:
Tarjosin sitten pelkät kahvit. Kaikki muut vauvaa katsomassa käyneet toivat jotain kahvin kanssa tarjottavaa)

Ap:n tapauksessa tuo on kyllä epäkohteliasta käytöstä. Moonan ehdotus oli loistava, kokeile ottaa se oma viineri mukaan :D

Minä pyrin aina siihen, että kahvin kanssa on jotain tarjottavaa (paitsi yllätysvieraille ei ole). Siksi olisi kiva, jos joku kavereista kertoisi etukäteen jos ei haluakaan mitään, etten turhaan näe vaivaa. Etenkin läheiset ihmiset voi ihan hyvin sivumennen mainita kun sovitaan tapaamisesta että "minun takia ei sitten tarvitse mitään tehdä/hankkia". Joskus on harmittanut kun olen leiponut eikä sitten vieraat olekaan ottaneet yhtään mitään.. ja monesti käyneet ennenkin kylässä, että hyvin tietävät mikä on meillä tapana vieraiden kanssa.

Kun tätä ketjua on lukenut niin olen tulossa siihen tulokseen ,että jatkossa tarjoan vierailleni hyvät reissumiesvoikkarit jos he sellaisen haluavat. Ei mene kellään dietti pilalle ja saa masuunsa täytettä. Voileipätarvikkeet löytyvät sentään aina kaapista. Mielstäni oikein mainio tarjottava.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
meillä jos on vieraita ja aletaan syödä niin kysyn vieraalta että maistuuko ruoka.. ei tee lisäkoloo budjettiin ku muutenki iso perhe

kylään mennes pyrin viemään kahvipaketin tai pullaa, se vaan jääny lapsuudenkodista tavaksi että jotain pientä viedään..

"vieras"
En osta koskaan kotiin keksejä, vierasvaraksi suklaata tai leivo pullaa... siksi, että söisin ne kuitenkin enkä mahtuisi kohta enää ovista. Jos joku käväisee, niin kysyn keitetäänkö kahvia tai teetä. Kattelen sitten onko pakastimessa jäätelöä ja vaikka marjoja jätskin kanssa tai sitten laitan hedelmäkorin pöytään. Ja jos joku tulee käymään heti työpäivän jälkeen, kun kaikilla huutava nälkä, niin silloin tarjoan vieraallekin lämpimän ruoan.

jos varta vasten kutsun vieraita, niin silloin on aina koko repertuaari eli alku- ja pääruoka, jälkkäri ja kahvit

"vieras"
Mua ärsyttää ruokapihtarit myös suunnattomasti, mutta eniten nää "mittamuki" äidit, desin tarkkuudella tehdään ruokaa, ei anneta omien lapsien ottaa lisää(ettei vain lihoa), saati sitten kutsuta lapsen kaveria pöytään.:O

Mää tykkään wanhan ajan mallista "sen seitsemää sorttia" jos joku ymmärtää mitä tarkoitan? Minun mielestä ihan perus käytöstapoihin ja vieraanvaraisuuteen kuuluu tarjota vieraille muutakin kuin paljasta kahvia, ja etenkin lasten kavereille myös ruokaa jos monta tuntia meillä ovat leikkimässä!:)
Täällä karjalaislikka joka ainakin tekee niin paljon pöperöitä pöytään, että riittää vaikka puolelle kylälle, mikään ei oo kauhempaa, kun että se yks kakunpala jää siihen lautaselle ja sitä sitten kaikki vahtaa, mutta kukaan ei ilkee ottaa. Pitää olla sen verran tarjottavaa että tähteeksi jää, vaikka kaikki on jo ihan kyllällään. (Ja oon kyllä oppinu käyttämään tähteekin hyväksi, ettei kompostiin nyt sentään mene) Ja ihan asiasta viienteen, kuka opettais tämmösen emännän istumaan itekkiin siihen pöytään, eikä nojailemaan tiskipöytään kaffepannu kourassa, ja hyörimään ja pyörimään ja passaamaan, no, ei varmaan kukaan, mutta toisia tuntuu ärsyttävän moinen tapa.:)

"vieras"
Kun tätä ketjua on lukenut niin olen tulossa siihen tulokseen ,että jatkossa tarjoan vierailleni hyvät reissumiesvoikkarit jos he sellaisen haluavat. Ei mene kellään dietti pilalle ja saa masuunsa täytettä. Voileipätarvikkeet löytyvät sentään aina kaapista. Mielstäni oikein mainio tarjottava.
Paitsi mulla menisi :D Mä en kaipaa kun menen kylään mitään tarjoilua, paitsi tietty kahvit voin juoda. Mutta tämän hetkisellä ruokavaliolla en voi syödä edes leipää ja ruoka-ajatkin on tarkkoja. Tämä myös tarkoittaa sitä, että en itse välttämättä osaa mitään vieraillekaan tarjota. Meillä ei koskaan ole oikeastaan ollut tapana pitää kotona herkkuja, herkkupäivä toki on lapsilla. Mutta ei meillä ole tapana päivittäin kakkuja, keksejä, pullia, voikkareita yms syödä. Kuten joku tuolla aikaisemmin jo sanoi, maitorahkaa, raejuustoa, marjoja, vihanneksia ja lihaa meiltä kyllä löytyy eli sitä saa jos haluaa :D

pah...
No on teilläkin syyt loukkaantua. Itse jos menen jonnekin kylään, niin kyllä ne pelkät kahvit kelpaa varsin hyvin - en kotonakaan syö ikinä mitään kahvin kanssa, kyllä ne kaljupääkahvit on vaan parasta! Ja sitten on inhottava kun emäntä laittaa kaikkea pöytään, eikä vaan itse tee mieli mitään.

"Miu mau"
[QUOTE="vieras";28390014]Onkohan tämä vieraanvaraisuuskin kotoa opittu malli?[/QUOTE]

On. Oma äitini laittaa aina vieraille kahvit, jotain suolaista ja jotain makeaa. Ihan vaikka karjalanpiirakkaa, voileipää ja pullaa, jätskiä, jotain helposti pakastimesta napattavaa. Itse olen oppinut saman ja stressaannun, jos ei ole kahvin kera yhtikäs mitään pöytään laitettavaa. Minusta se on epäkohteliasta, varsinkin, jos tietää, että joku on tulossa kahville. Yleensä ex-tempore -vieraillekin on jotain pakastimessa. En ole niin herkkuperse, etteivät ne siellä säilyisi.

En loukkaannu
[QUOTE="eee";28390934]Te jotka laitatte "ilman muuta" kahvia ja tarjoiltavia pöytään vieraalle, loukkaannutteko, jos vieras ei syö mitään tarjottavista?[/QUOTE]

Minusta on kiva laittaa syötäviä vieraille ja leivon paljon. Yleensä tiedän tutuista, kuka tykkää mistäkin ja teen sen mukaan (tietysti vain silloin kun vierailusta on sovittu etukäteen). On ollut vieraita, jotka eivät halua mitään. Tarjoan kahvit, sen yleensä ovat juoneet. Pari kertaa kehoitan ottamaan, mutta jos eivät halua mitään, en tuputa. Tuputtaminen on ärsyttävää ja kyllä aikuiset osaavat ihan itse päättää mitä syövät vai syövätkö ollenkaan. Syitä on ollut monia, laihdutuskuurista joihinkin omiin ruokavalioihin asti (huomioin ne, jos vain tiedän ajoissa). Meilläkin on käynyt rohmuperheitä, mutta antaa mennä vain. Onneksi ei kuitenkaan riesaksi asti, sitten kyllä ottaisi päähän esim. jokaviikkoinen rohmuilu.

hfgyhfg
No mua ärsyttää eniten se että kaveri kutsuu kylään ja vaikka vien itse tarjottavaa (pullaa ja keksejä) niin kaveri nostaa ne kaappiin ja tarjoaa kaljut kahvit. Se vähän tökkii. Itse ei tuo koskaan mitään meille tullessaan mutta kyllä ahtaa kaksin käsin tarjottavia suuhunsa.

"sesse"
Meillä käy vieraita oikeastaan vain kutsuttuna. Silloin on kahvipöydässä useampaa sorttia: suolaista piirakkaa, mustikkapiirakka+jätskiä, erilaisia keksejä, viinirypäleitä, porkkanaa tikkuina (lapset varsinkin tykkää näistä ja on terveellistä). Ei nyt seitsemää sorttia, mutta kuitenkin muutamaa ja kyllä kaikille kelpaakin.
Kun meillä oli vauvoja, en tosiaan ehtinyt leipoa tai miettiä mitään pöydän laittoa. Olin väsynyt synnytyksestä, jatkuvasta valvomisesta, tissejä pakotti, alavärkki vielä ihan jauhelihana... hyvänen aika sentään, ihmiset, olette suorastaan typeriä jos luulette että vauvaperheessä on suuri buffet-tarjoilu. TOTTA KAI VAUVAPERHEELLE VIEDÄÄN ROTINOITA!!!! Lähikaupasta saa pullaa, jäätelöä, keksejä, leivonnaisia. Vauvaperhe tarjoaa kahvit ja TE VIETTE sinne tarjottavaa!!!!!

"Viima"
M menin aikoinaan miehen kanssa lapsenvahdiks yön yli. Kaverilla ei ollutmitään, ei mitään kaapeissa. Aamulla oli jo niinnälkä et keitin kaurapuuroa, se oli ainoa syötävä mitä löytyi, ja syötiin sitä sokerilla. Ei ollut mitään lwipävehkeitä ei maitoa ei mitään. Oli viimene kerta kun siel olin. Emäntä vaintokad et hänel on tärkeämpääkin ajateltavaa kuinmeidän syömiset! Ja koska meil ei ollut autoa ja kauppaan useampi kilsa ni ei sekään olis auttanu.

"mommommoo"
Me viedään yleensä joku pullapitko tai keksipaketti mukana tai ainakin kysytään,halutaanko meidän vievän jotain. Aika usein pyytävät tuomaan purkin maitoa kun meidän lapset juo sitä niin paljon.

"seppo"
no totta kai jos kylään kutsutaan niin on tarjottavaa pöydässä. Ei nyt mitään seitsemää sorttia, mutta pyrin aina leipomaan jotain tai sitten meillä on vierasvaraa (suklaaneliöitä, porkkanaleivoksia tai pullaa pakkasessa) ja tämän lisäksi keksiä, karkkia, viinirypäleitä. Olen huomannut, että pähkinä-rusinasekoitukset ja myös Raffelitkin tekevät kauppansa kahvipöydässä.
Ainoastaan sisarusten kanssa ei ole mitään kahvituskoodeja. He voivat tulla ex-tempore, minä keitän kahvit ja tarjoan jotain keksiä tai jäätelöä. Voivat myös tuoda jäätelöä mukanaan. Mutta heille ei välttis tarjota mitään jos tulevat jollain asialla, esim hakemaan meidän pieniä lastenvaatteita lapsilleen tai autonkorjaushommissa yms.

....
Pitääkö ap:n kaltaisille ihmisille siis tehdä valmiita leipiä vai mitenkö? Ottaa aamupalatarpeet esille?
Meillä ei ainakaan ole mitään pikkuherkkuja ikinä kaapissa, ehkä karkkipussi josta tietysti kaveritkin saavat syödä.

Yleensä jos meille tulee kavereita, niin juodaan kahvia. Harvemmat edes söis makeita "lasten herkkuja" jos niitä ois tarjolla.

Tietysti on asia erikseen jos pyydetään ihmisiä kesteille, tosin silloin tulee enemmän porukkaa kuin vain yksi ystävä.

Yhteistyössä