Mua ärsyttää ruokapihtarit

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Hmmh"
Itse en oleta/odota mitään tarjoilua kylään mennessäni. Jos jotain tarjotaan, toki syön/juon.

Meille kun tulee vieraita, riippuen vieraista ja kellonajasta, tarjoan aina jotain. Jotkut vieraat tiedän jo ennestään, etteivät ota kuin kupin kahvia, joten silloin en ainakaan mitään kakkuja rupea leipomaan. Usein vieraat saavat (lämpimän) ruoan ja pullakahvit päälle.

-annukka
[QUOTE="a.p";28390248]Ok, ymmärrän että kaikki ihmiset eivät ymmärrä ehkä näitä asioita samallatavoin.

Kysyn sulta nyt yhden asian: Jos et ikinä tarjoaisi mulle mitään, kehtaisitko soitella ja kutsua itse itsesi minulle kylään, noin 2 viikon välein? Jopa kertoa mitä haluaisit että tarjoan sinulle, kun tulet?
Tähän tyyliin, että "oli niin hyvää se viimeksi tekemäsi piirakka, että kai voisit tehdä sitä taas" ?[/QUOTE]

Juu en vaan jos meen samoin johonkin pistäytymään, niin yleensä emännän kysyttyä maistuisiko tee tai mehu, niin kieltäydyn. Mutta jos meen kutsuttuna syömään, niin syön kyllä mielelläni, mutta siis en kutsu itseäni syömään, kuin korkeintaan vanhemmilleni.

-annukka
No näin meilläkin. Viimeksi kun anoppi kävi niin kyseli yhdeksältä aamulla keksiä kahvin seuraksi. No, kaapin pohjalta löytyi sitten jotain joulupipareita... Pitkänmatkalaiset ja vieraat jotka viipyvät useamman tunnin saavat toki kans tarjoilua.
Meillä anoppi keittää itse kahvinsa ja etsii piparinsa. Muuten mua ei yhtään haittaa, jos kaverini tai sukulainen kysyisi, että keitätkö kahvit tai jos hänellä nälkä, niin vihjaisi siitä, koska olen vain niin moukka, etten itse sellaisia muista kysyä/tarjota.

"ahaa"
Itse en tykkää syödä kylässä enkä mene kenellekään sillä asenteella että menen syömään, jos syömään ei ole kutsutttu. riittää että kysyy haluatko jotain juoda (kahvia, mehua...)
Ruokavieraat erikseen. Minusta on tökeröä mennä kylään sillä asenteella, että minulla on nälkä.

"ahaa"
[QUOTE="Hmmh";28390624]Itse en oleta/odota mitään tarjoilua kylään mennessäni. Jos jotain tarjotaan, toki syön/juon.

Meille kun tulee vieraita, riippuen vieraista ja kellonajasta, tarjoan aina jotain. Jotkut vieraat tiedän jo ennestään, etteivät ota kuin kupin kahvia, joten silloin en ainakaan mitään kakkuja rupea leipomaan. Usein vieraat saavat (lämpimän) ruoan ja pullakahvit päälle.[/QUOTE]

jos joku kutsuu mut kylään, niin oletan että kysytään haluanko jotainjuoda, tai mitä ottaisin.
ja että kahvin/teen/mehun kanssa on edes niitä mariekeksejä, tai leipää, tai vaikka banaani, siis jotain hyvän tahdon eleenä.

mutta välttämättä en syö mitään enkä todellakaan mene nälkäisenä kylään, ja jos menen niin sitten olen nälässä.

"eee"
Mitäpä tähän lisäämään.Miusta on jotenkin töykeää olla tarjoamatta mitään,harvoin meiltäkään sen kummempia kakkuja löytyy mutta keksejä ja tosiaan voileipiä jos ei muuta :)
Multa ei oikeasti kyllä löydy kotoa ikinä keksejä tai leipää. Leipää en ole syönyt pariin vuoteen ja keksejä en voi ostaa vierasvaraksi kun syön ne sitten itse kuitenkin.

"ahaa"
[QUOTE="vieras";28389890]Ai niin, lisäänpä tähän että meillä käykin ihmisiä kylässä harva se päivä. Jos joka päivä vetäisi pullaa nassuun vieraiden kanssa kahvipöydässä aterioiden välissä, niin jo alkaisi ovet käydä kapeiksi...[/QUOTE]

on kyllä aika tökeröä mielestäni, vaikka teillä käy kerran päivässä joku kylässä, niin itse ainakin keitän monta kertaa päivässä kahvia, ei olisi ongelma keittää sitä vieraalle.
mutta että ruokaa syömään... ei kylään mennä syömään jos ei ole kutsuttu syömään.

"eee"
Musta on ihan ok ettei kylässä tarjota mitään. Usein itse asiassa ahdistaa se pakkosyöttäminen ja tuputtaminen esimerkiksi vanhemmilla ihmisillä. Mä en viitsii syödä aterioiden välissä turhaan makeaa jne, kun yritän vähän kiristellä kroppaa kesää kohti. Sitten joku taas ottaa nokkiinsa, jos en halua syödä tarjolle laitettuja herkkuja... :/

niinpä niin
[QUOTE="noh";28390019]Mulle olis itsestäänselvyys tarjota. Kaikille näköjään ei..[/QUOTE]

Kunniantunto on taidettu vaihtaa kunniattomuuteen, ja tässä sitä sitten ollaan. Kun ei enää edusteta sukua tai taloa tai maataan tai uskontoaan eikä kuuluta mihinkään itseään suurempaan, mitä sitä turhaan teeskentelemäänkään. Oma napa paras napa.

Mua ärsyttää ruokapihtarit myös suunnattomasti, mutta eniten nää "mittamuki" äidit, desin tarkkuudella tehdään ruokaa, ei anneta omien lapsien ottaa lisää(ettei vain lihoa), saati sitten kutsuta lapsen kaveria pöytään.:O

Mää tykkään wanhan ajan mallista "sen seitsemää sorttia" jos joku ymmärtää mitä tarkoitan? Minun mielestä ihan perus käytöstapoihin ja vieraanvaraisuuteen kuuluu tarjota vieraille muutakin kuin paljasta kahvia, ja etenkin lasten kavereille myös ruokaa jos monta tuntia meillä ovat leikkimässä!:)

"Jenis"
Johan on keskustelu :-O Totta kai vieraille tarjotaan jotain, ja meille tullaan yleensä niin pitkäksi aikaa että siinä jo nälkäkin tulee. Eli monesti on ihan ruoka-ruoka, mutta aina vähintään kahvipöytä herkkuineen. Toiset kaverit tykkää vähän vähemmästä, eli kappas kun tunnen henkilöt jotka meillä käy/kenen luona me käydään, tiedän mitä odottaa tai miten varautua.

määä
[QUOTE="TMV";28389435]Mulla on ystävä, jonka luona saa olla aina nälissään. Pyytää mut esim. lapsenvahdiksi useamman tunnin ajaksi, eikä talossa ole mitään ruokaa, paitsi jotain sosetta tms. mikä on tarkoitettu vauvalle (olen oppinut ottamaan omat eväät mukaan). Tai jos ruokaa on, se on jotain tyyliin keitettyjä perunoita ja porkkanoita, joista mäkin "saan ottaa". Joskus ihmettelen, millä nämä ihmiset oikein elävät... : /[/QUOTE]

Voi jessus, pitääksun puputtaa jotain parin tunnin välein? Miten sä selviät öisin?

[QUOTE="eee";28390934]Te jotka laitatte "ilman muuta" kahvia ja tarjoiltavia pöytään vieraalle, loukkaannutteko, jos vieras ei syö mitään tarjottavista?[/QUOTE]

En. Ja olen alkanut jo kysellä välillä, että maistuuko mikään, että ei ole pakko maistua, sanokaa vain suoraan. Ja muutaman kerran ollaankin menty vesilinjalla, eikä se ole menoa haitannut.

iu
Ei tulis mieleenkään jättää tarjoamatta vieraille ainakin kahvia ja kahvileipää. Nykyisenä pakastinten aikana ei ole konsti eikä mikään pitää vierasvaraa jemmassa. Tutummat sitten itse sanovat ottavatko, pullan ja/tai kakun asemesta mieluummin voileipää - tämäkin on ihan ok. Outoa olis jos ei vastavuoroisesti vierailulla ainakin kahvia keitettäis, vaikka harvoin mitään kahvileipää syönkään (ei ole koskaan juuri maistunutl, ja ystävät kyllä tietävät tämän).

Eli ap:n kysymykseen (oliko sellainen? En enää muista! :D): Tökerö hyväksikäyttäjä on kaverisi. Ihan oikein teet, kun et enää laita pöytään seitsemää sorttia, jos heillä on tarjolla korkeintaan jokin hikinen pipari. :)

vieraita harmaana
Meidän tykönä ei kyllä aina ole tarjottavaa kahveen kanssa. Jos kaapissa on keksejä, syön ne sieltä itse niin nopeasti, että niitä ei enää sillon yleensä ole, kun sitten vieraita olisi tulossa :D Mutta aina kun leivon tai ostan kaupasta jotain, ( n. 1-2 kertaa parissa viikossa) soitan kyllä aina ystäviäni kakku kahveille, tai piiras kahveille tms. Jos satun ruuan tekemään niin, että joku on tulossa käymään, tarjoan aina ruokaa vierailleni. Ja esim. tänään, kun pikkuveljeni tuli kauempaa kyläilemään, tein ruuan aikaisemmin, että hän saa syömistä pitkän junamatkan jälkeen :)

ärsyttävää
Noh, mä olen varmaan justiinsa sitten tuollainen ärsyttävä tyyppi. En leivo, meillä ei ole ikinä mitään herkkuja kotona, jos tulee kaffelle joku joka kaffeleipää haluaa, niin pyydän käymään kaupan kautta, toki voin ostokset maksaa.

Ja en tarjoa naapuruston pirpanoille ruokia, välipaloja tai mitään muutakaan. Hyvä kun saan oman porukan ruokittua. Meillä pyörii likimmäksi kymmenkunta "ulkopuolista" pirpanaa nurkissa päivittäin, olen heille suoraan sanonut kun valittavat nälkää tms, että kotiin on matkaa 20 metriä. Toki asia on eri, jos vaikka joku luokkakaveri tulee kyläilemään, mutta ei kai se mun velvollisuuteni ole naapuruston lapsia pitää ruuissa??

"Mie"
Meillä on lähipiirissä tapana juoda ne kahvit ihan vaan "paljaaltaan" ilman mitään kahvileipiä. Yleensä ne kahvit juodaankin ihan rennosti olkkarin sohvalla.

Sitten jos on tulossa vieraita kauempaa, sellaisia joita näkee harvoin, ehkä kerran-pari vuodessa, niin sitten varaan kahvipöytään jotain tarjottavaa. Joko leivon itse, tai ostan valmiina.

nohnoh
Enemmä mua ärsyttää aikuinen ihminen, joka kyläilykutsun saatuaan tulee kylään odottaen kutsua aterialle. varsinkin lapseton aikuinen. kun sitä ruoanlaittoa on lapsiperheessä muutenkin.

Jos haluaa ruokavieraita, niin sitten kutsutaan ihmisiä syömään.

"Vieras"
Itsekin tykkään laittaa jotain kivaa kun tulee kavereitta. Hössään ehkä ärsyttävyyteen asti. Mut en mä kyl arvostele muiden tarjoiluja. Ei sitä aina valitettavasti jaksa tai ole niin rahaakaan. Slti on kiva, ettei eristäydytä.

Yhteistyössä