Moniteholasit, vai yksiteho- ja lukulasit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Simba"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Simba"

Vieras
Ikänäkö nyt tullut vastaan. Lukea ei meinaa nähdä, eikä hämärässä oikein mitään tarkemmin. Mutta kummat kannattas ottaa? Valosassa näen ihan tarpeeksi hyvin tarpeeksi pitkälle.

Miten pärjäät esim. kaupassa? Kaverilla oli erikseen lukulasit ja hän kyllästyi siihen, että joutui vaihtelemaan laseja. Mulla itselläni on ikänäköä. Olen likinäköinen, joten olen pärjännyt ilman lukulaseja, sillä näen pienen tekstin, kun otan lasit pois.

No nimenomaan en näe lukea kaupassa tuotteiden sisältöä jne. Nyt viimeksi koin sen oikein ongelmaksi kaupassa ollessa. Sama lankaa en saa neulansilmään, kirjan joudun pitämään kauempana jne. Tämä tuli melko nopealla muutoksella. Mielestäni näen muutoin ihan tarpeeksi hyvin. Telkkua katson monen metrin päästä ja kaukaa jo näen lähestyvät ihmiset yms. Mutta jo illan hämärtäessä näkökyky sitten huomattavasti huononee. Auttaako tuohon sitten lasitkaan?

Mietin juurikin, että onko se sitten hankalaa, jos on kahdet lasit erikseen. Ja toimiiko ne moniteholasit niin kuin pitäisi?

Hanki kaksitehot, niissä on reippaasti isompi lukualue, eikä sitä epämääräistä välialuetta joka vaikeuttaa totumista. Iän myötä silmän tarkennuskyky eri matkoille heikkenee.

Rouva Tator hankki noin kymmenen vuotta sitten monitehot kun lukeminen vaikeutui. Ei siitä tullut mitään, hän ei tottunut niihin ja kävi toisella optikolla tarkastuttamassa näkönsä ja lasinsa, olivat oikeat. Jälkimmäinen optikko ehdotti kaksitehoja, ja ongelma ratkesi. Minulla on ollut kaksitehot vuodesta 2007, optikko piirsi tussilla valitsemieni sankojen demolaseihin sekä kaksi- että monitehojen alueiiten rajat. Valitsin kaksitehot ja edelleen tyytyväinen valintaani.

Rouva on kaukonäköinen, minä likinäköinen, molemmilla kaksitehot pelaa.

Taitaa ainut syy monitehoihin olla kosmeettinen , ei näy sitä ikävää rajaa joka kielii siitä että olen vanha.

meillä ei kummallakaan ole mitään tarvetta erillisille lukulaseille , tuntuu ylettömän hankalalle.

Yhteistyössä