Mielialalääkitys ja sivuvaikutukset..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"katri"

Vieras
Millaisia sivuvaikuituksia teillä on tullut mielialalääkkeistä? Mikä lääke ja kauanko sivuvaikutukset kestivät?
Itsellä käyttöä takana n. 2kk ja täytyy sanoa, että edelleen olen epävarma kummat on edellä; hyödyt vai haitat.
Mieliala on kyllä ihan selkeästi kohonnut mutta näen hirvittäviä painajaisunia joka yö, ajatukset pyörii "ympyrää", itsemurha-ajatuksia (vaikka en tod. itseäni vahingoittais) ja pää on usein raskaan tuntuinen.
Nyt viimeisimmästä nostosta aikaa vasta viikko joten voi olla että sen takia tällaisia tuntemuksia mutta kokemuksia kyselisin, että miten muilla? :)

Kuulostais, että kyseinen lääke ei sovi sulle :)
Ite syön mielialalääkettä eikä mitään sivuvaikutuksia ole. Samoin mies on vuoden verran kahlannu eri masennuslääkkeitä läpi ja lähes kaikista on tullut jotakin epämukavia oireita. Nyt kokeillaan vähän tavallisempaa tuotetta ja sivuvaikutuksia ei ole ja mielialakin on kohentunut mukavasti :)

[QUOTE="vieras";24688446]Jos kyseessä on sopimaton lääke, niin annostuksen nosto voi pahentaa tilannetta.[/QUOTE]

Tätä itsekkin ajattelin. Lääkäri vaan meinas, että nostetaan.. epäili ettei annostus ole riittävä. Noston jälkeen painajaisunet on jälleen lisääntynyt ja itsemurha-ajatukset (EN SIIS TODELLAKAAN OLE TEKEMÄSSÄ ;) ) lisääntyneet myöskin. Mieliala jälleen hitusen helpottanut mut en tiedä jaksaako noita sivuvaikutuksia kauaa..

No jos olo tuntuu tuolta, niin varaahan uutta aikaa ja sano, että et kestä oireita enää :) Kun mieli on maassa, sitä helposti jää jalkoihin eikä välttämättä jaksa vaatia tarpeeksi.

Minä en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Lääkettä olen käyttänyt kesäkuusta. Olen iloinen, että vihdoin ja viimeinen sain hommattua itselleni jotain tällaista lääkettä. Olen turhaan kärsinyt vuosia!

[QUOTE="mä";24688490]No jos olo tuntuu tuolta, niin varaahan uutta aikaa ja sano, että et kestä oireita enää :) Kun mieli on maassa, sitä helposti jää jalkoihin eikä välttämättä jaksa vaatia tarpeeksi.[/QUOTE]

Lääkäriaika on ensi viikolla. Sit mietitään mitä tehdään..

[QUOTE="iitu";24688569]Mitä lääkettä käytät? Itellä voxra ja sivuoireina huimaus ja päänsärky, ärtymys ja pahoinvointi[/QUOTE]

Sertralin Orionia.
Ja siis mielialaan ovat kyllä vaikuttaneet positiivisesta mutta nuo hurjat sivuvaikutukset on sit asia erikseen.. kun tietäis että ne menis varmasti ohi niin jatkaisin tätä lääkettä..

[QUOTE="vieras";24688584]Minä en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Lääkettä olen käyttänyt kesäkuusta. Olen iloinen, että vihdoin ja viimeinen sain hommattua itselleni jotain tällaista lääkettä. Olen turhaan kärsinyt vuosia![/QUOTE]

Mitä lääkettä käytät ja millä annoksella? Oliko alussakaan mitäään sivuvaikutuksia?

[QUOTE="vieras";24688615]Onko lääkärisi muuten yleislääkäri vai psykiatri?[/QUOTE]

Yleislääkäri. Käyn myös juttelemassa psyk. sairaanhoitajan kanssa mutta hän ei oikein osaa ottaa kantaa näihin lääkeasioihin vaan kehottaa kuuntelemaan lääkäriä.

[QUOTE="katri";24688613]Mitä lääkettä käytät ja millä annoksella? Oliko alussakaan mitäään sivuvaikutuksia?[/QUOTE]

Mulla on Zoloft, 50 mg. Ihan alussa, ehkä parin viikon ajan, tuli iltaisin joskus lievää ahdistusta ja paniikkikohtauksen omaista tunnetta, mutta ajattelin, että se johtuu vain lääkkeestä ja se meni tavallaan sillä ohi. Mutta se oli melko lievää ja lyhytkestoista. Muuten olen ollut todella tyytyväinen lääkkeeseen.

Mie syön Levozin 25mgx1.5 unensaantiin ja näin pari kolme ensimmäistä kuukautta painajaisia melkein joka yö. Nykyään ei kuitenkaan ole painajaisia, paitsi todella harvoin. Lääkkeen aloituksesta n.9kk.

Mulla kans painajaisunet lähes jokaöisiä. Herään niihin usein ja menen jotenkin paniikkiin välillä. Ne on todentuntuisia ja sekoitan ne jotenkin todellisuuteen. Kaikista hirvein sivuvaikutus!

mulla on sertralin ja ketipinor käytössä.

Mulla ei tullut muita sivuoireita kun mieletön energia. Sitä kesti viikon verran ja nyt on normaali väsynyt olotila mikä aiemminkin. Olo ihan hyvä muuten kun ahdistus on pääosin loppunut.

mä joskus vuosia sitten söin n. 3kk mielialalääkettä, mut lopetin sen kun en uskaltanut edes saunaolutta ikinä ottaa, puhumattakaan mistään pikkujoulujen vietota tms. mites teillä? oletteko alkaneet absolutistiksi samalla kun aloititte mielialalääkityksen?

mä joskus vuosia sitten söin n. 3kk mielialalääkettä, mut lopetin sen kun en uskaltanut edes saunaolutta ikinä ottaa, puhumattakaan mistään pikkujoulujen vietota tms. mites teillä? oletteko alkaneet absolutistiksi samalla kun aloititte mielialalääkityksen?

Ei kai sitä absolutistiksi tarvi ryhtyä...ainakin itse uskallan lasillisen tai kaksikin ottaa viiniä tai olutta.

"Ei kai sitä absolutistiksi tarvi ryhtyä...ainakin itse uskallan lasillisen tai kaksikin ottaa viiniä tai olutta. "

Kiitos asiallisesta vastauksesta :) Juu, en ole absolutisti mutten alkoholistikaan. keskitien kulkija ja känneistä on aikaa monta vuotta. Tosiaan olen niin "pelokas" lääkkeiden kanssa että lopetin sitten tämän lääkiteyksen, tosin se määrättiinkin minulle vain unettomuuden vuoksi. (miksi lääkäit määrää mielialalääkkeitä unettomuuteen kun pian se korjautui melatoniinilla)

Yhteistyössä