"Moni ylipainoinen on oikeasti normaalipainoinen". MItä hittoa? LIhavan suusta..

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Ihan tosihan tuo lausahdus on. Mikä on niin vaikeaa tuossa 'moni'-sanassa? Jos ajatellaan että Suomessa olisi vaikkapa 100 (eiköhän mene ihan hitosti alakanttiin) kovasti lihaksia treenaavia ihmisiä, niin noiden sadan kohdalla BMI väittäisi, että he ovat lihavia. Eiköhän tuollaisia lihaksikkaampia ihmisiä kuitenkin ole tuhansia. Ja jos BMI ei pidä heidän kohdallaan paikkaansa niin ihan hiton varmasti voi sanoa, että moni on oikeasti normaalipainoinen. Ihmisten kropissa on sitten muitakin eroja kuin lihakset, mutta ne eivät toki ole niin radikaaleja. Helposti kuitenkin muutaman kilon arvoisia.

Se, että tämän faktan sanoo joku lihava, on ilmeisesti tässä nyt se murheenkryyni. En ole lukenut koko blogia tai haastattelua tai mitä lie, mutta tuskinpa Pipsa on väittänyt asian olevan näin omalla kohdallaan, kunhan vain on osoittanut paikkansa pitävää kritiikkiä BMI:tä kohtaan.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;27825776:
Luin tuota Pipsan haastattelua, kun siitä on täällä kohistu, ja siinä toteaa, että painoindeksin rajoja pitäisi tarkistaa, sillä _moni_ ylipainoinen on oikeasti normaalipainoinen. :O

Nyt jotain rajaa tuohon ylipainon ihannointiin! Pienen vähemmistön kohdalla (body-lajien harrastajat ja muut ammatti- ja aktiiviurheilijat) voi näin ollakin, mutta että ihan MONI. EI todellakaan, päin vastoin. Tavalliseen tallaajaan BMI-rajat soveltuvat oikein hyvin.

Voi luoja.
Sitä että kun noiden käyrien mukaan mennään niin mun mies on selkeästi ylipainoinen. Mutta kun tullaan käyriltä pois ja katsotaan vaikka rasvaprosenttia, huomataankin että mun mies onkin painonnostaja täynnä lihasta. Ja mun mies on ihan tavan tallaaja joka vaan urheilee.
 
"vieras"
Ok, se BMI 25 raja on 78 kg :). Mutta kyllä olen mielestäni laiha läski. Ja suoraan sanottuna kaikki naiset, jotka eivät kiinteytä esim. salilla tai maratoonilla ovat läskejä, laihoja tai lihavia. Ainakin mun silmissä :).
Tää kuulostaa kyllä melkoisen itserakkaalta. Ihminen voi olla ihan terve ja normaalipainoinen vaikka ei harrastaisi juoksua tai punttisalia. Arkiliikunnallakin (pyöräilyä työmatkat, kävelyä joka paikkaan mihin mahdollista) on mahdollista pitää itsensä terveenä.

Nykymaailma on melko vääristynyt kun pitää erikseen käydä salilla että olisi normaali.
 
"vieras"
Sitä että kun noiden käyrien mukaan mennään niin mun mies on selkeästi ylipainoinen. Mutta kun tullaan käyriltä pois ja katsotaan vaikka rasvaprosenttia, huomataankin että mun mies onkin painonnostaja täynnä lihasta. Ja mun mies on ihan tavan tallaaja joka vaan urheilee.
Onko se rasvaprosentti iha mitattukin? Eikä vain mutua?

Työpaikallani eräs pitkään puntilla käynyt mies kävi siinä vedessä tehtävässä rasvaprosenttimittauksessa (kuinka paljon vartalon syrjäyttää vettä/paljonko se painaa) Lopputulos oli että rasvaakin on paljon, vaikka myös lihasta on. Hän laihdutti yli 10kg tuon jälkeen.

Eli pelkästään se että käy salilla ja on iso ei tarkoita ettei olisi rasvaa, vaan sitä että on myös lihasta.
 
Blue
[QUOTE="vieras";27826611]Onko se rasvaprosentti iha mitattukin? Eikä vain mutua?

Työpaikallani eräs pitkään puntilla käynyt mies kävi siinä vedessä tehtävässä rasvaprosenttimittauksessa (kuinka paljon vartalon syrjäyttää vettä/paljonko se painaa) Lopputulos oli että rasvaakin on paljon, vaikka myös lihasta on. Hän laihdutti yli 10kg tuon jälkeen.

Eli pelkästään se että käy salilla ja on iso ei tarkoita ettei olisi rasvaa, vaan sitä että on myös lihasta.[/QUOTE]

No en kai mä nyt muuten sanoisi että "jos sitten katsoo rasvaprosenttia".
 
[QUOTE="eee";27826147]Kiinnostaisi melkein nähdä kuva sun kropasta... Uskon kyllä, että voit hyvin jne, mutta on vaikea uskoa ettetkö olisi ylipainoisen näköinen. Itse olen nimittäin yli 15 cm pitempi enkä silti ikinä haluaisi painaa noin paljon. Minkä mallinen olet kropaltasi, jääkö vyötärönympärys kuitenkin alle riskirajan?[/QUOTE]

Hyvinvointia on siis se että verenpaine ja kolesteroli arvot hyvät, samoin sokeri. Ja tietty oma tuntemus että jaksaa hengästymättä touhuta. Mulle kertyy kaikki melko tasaisesti. Läski kertyy kasvoihin, rintoihin, käsivarsiin, reisiin, persuksiin ja jopa pohkeisiin. Kävelen paljon, jalat ei oo löllyä. Käsivarsissa näkyy läski alleina ja istuessa jenkkoina, mutta en pidä itseäni lihavana millään muotoa, päin vastoin hoikempana multa hävisi muotoja. Painon ollessa 64kg rinnat oli kupin pienemmät ja persaus alkaa "roikkua", eli paremman näköinen oon vähän painavampana.
 
kysynpä vaan
No,

Täällä sanottiin, että 160 cm ja 70 kg ei voi olla sopusuhtainen.

Mitäs tässä nyt sitten? Pituus 160 ja paino 75 kg. Hirveä läski ilmeisesti? http://aijaa.com/Fk7OVg
 
missis
Minä esimerkiksi en harrasta salilla käyntiä tai muutakaan urheilua ja sovin 70kg (160cm pituutta) painavana M-koon vaatteisiin ja olen sopusuhtaisen näköinen ja voin muutenkin hyvin. Painoindeksin mukaan olen ylipainoinen. Kyllä niitä pitää tulkita jokaisen kohdalla erikseen eikä sokeasti indeksiä möllöttää.
Mulla on nyt samat mitat, harrastan urheilua ja laihdutusprojekti raskauksien jälkeen vielä kesken. Todellakin näytän kyllä vieläkin sekä peilistä että valokuvista katsottuna ylipainoiselta, eikä koon M paidat ainakaan aina mahdu nätisti päälle.. Vaikea uskoa ettetkö näyttäisi ylipainoiselta varsinkaan jos tuosta ei lihasten piikkiin mene mitään. Mulla vartalomallina on tiimalasi mitat tällä hetkellä 102-78cm-100cm. Kuppikoko G80, olen siis ns. muodokas. Vyötärö siis nyt vuoden kuntoprojektin jälkeen (-18kg) alkaa olla tuossa 'riskirajoilla', pudotusvaraa on vielä reippaasti.
 
"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä vaan;27826964:
No,

Täällä sanottiin, että 160 cm ja 70 kg ei voi olla sopusuhtainen.

Mitäs tässä nyt sitten? Pituus 160 ja paino 75 kg. Hirveä läski ilmeisesti? Aijaa.com - 11552957
No kyllähän tuo nainen tuossa kuvassa aika tuhti oli... :/ Paljon paremmalta näyttäisi, kun pudottaisi ainakin sen 15kg.

Itse olen 166cm/70kg ja laihdutan paraikaa... Tavoite voisi olla jotain 62kg tai pitää sitten katsoa missä painossa tuntuu ja näyttää hyvältä. :)
 
"vieras"
Justiinhan jenkit oli saaneet aikaiseksi tutkimuksen, jonka mukaan ylipainoiset elevät pidempään kuin ns. normaalipainoiset. ;) Tässä oli laaja aineisto, pitkältä ajalta ympäri maailmaa. Toki niin paljon hoikkuutta pidetään tavoiteltavana nykyään, että tuonkin tutkimuksen tuloksiin oli heti alettu miettiä sen kaltaisia syitä kuin että ylipainoisten terveyttä usein seurataan tarkemmin jne.

Mutta mistäs sen tietää. Voihan ollakin, että loppujen lopuksi pieni läski onkin terveellistä ja se on taas ihanteena, sanotaan vaikka sadan vuoden kuluttua?
 
"vieras"
Läskin mielestähän kaikki itseä pienemmät ovat laihoja, ja itse on aina se sopiva. Näkökulma vääristyy helposti, kun on itse ylipainoinen. Normaalipainoinen näyttää ylipainoisen silmissä laihalta.
 
BMI 25 on jo ylipainoa.
[QUOTE="vieras";27826599]Tää kuulostaa kyllä melkoisen itserakkaalta. Ihminen voi olla ihan terve ja normaalipainoinen vaikka ei harrastaisi juoksua tai punttisalia. Arkiliikunnallakin (pyöräilyä työmatkat, kävelyä joka paikkaan mihin mahdollista) on mahdollista pitää itsensä terveenä.

Nykymaailma on melko vääristynyt kun pitää erikseen käydä salilla että olisi normaali.[/QUOTE]

Itserakkaalta? En puhunut terveydestä tai normaalipainoisuudesta, vaan vastasin siihen kommenttiin minun läskiydestäni, että mielestäni suomalainen nainen on kyllä yleensä hieman läski ja pylly kyllä hyllyy ilman kuntosalia tai kunnon liikuntaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä vaan;27826964:
No,

Täällä sanottiin, että 160 cm ja 70 kg ei voi olla sopusuhtainen.

Mitäs tässä nyt sitten? Pituus 160 ja paino 75 kg. Hirveä läski ilmeisesti? Aijaa.com - 11552957
no ei kuvassa mikään "hirveä läski" ole, mutta kyllä tuosta voisi kiinteyttää ihan reippaasti, rasvaa näyttää olevan keskivartalolla ihan liikaa. Ainakin tuo alamahan/reisien/pepun alue on aika pullottava.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27827231]Justiinhan jenkit oli saaneet aikaiseksi tutkimuksen, jonka mukaan ylipainoiset elevät pidempään kuin ns. normaalipainoiset. ;) Tässä oli laaja aineisto, pitkältä ajalta ympäri maailmaa. Toki niin paljon hoikkuutta pidetään tavoiteltavana nykyään, että tuonkin tutkimuksen tuloksiin oli heti alettu miettiä sen kaltaisia syitä kuin että ylipainoisten terveyttä usein seurataan tarkemmin jne.

Mutta mistäs sen tietää. Voihan ollakin, että loppujen lopuksi pieni läski onkin terveellistä ja se on taas ihanteena, sanotaan vaikka sadan vuoden kuluttua?[/QUOTE]

no tämän tutkimuksen haluaisin kyllä nähdä. Ylipainon haitoista on tehty niiiiiin monta tutkimusta samoin kuin normaalipainoin hyödyistä, että vähän vaikea uskoa tuohon mainitsemaasi tutkimustulokseen.
 
"nainen"
Mielestäni kuvan lähettänyt nainen ei ole lihava vaan naisellisen näköinen. En allekirjoita sitä, että näyttäisi paremmalta 15 kg laihempana. Jos ihminen tuntee olonsa hyväksi omassa kehossaan, saa hän puolestani olla ali- tai ylipainoinen. Jos paino tuo huonoa oloa tai terveydellisiä ongelmia, pitäisi asialle tehdä jotain. Olen siis myös sitä mieltä, ettei painoindeksiä pidä tuijottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
höhöhöhö
Jos tuo kuvassa oleva nainen olisi 15 kg laihempi, olisi hän aivan kamala luuviulu!! Tuo on just eikä melkein sopiva! Haloo, mikä ihme vaivaa? Kurvit kohdillaan. Hoikka vyötärö ja leveä lantio sekä hyvät rinnat. On tää maailma sairas...
 
lkiugy
Suu auki luen täällä jotain normaalipainonatsien juttuja! Rakastan liikuntaa, mutta se ei ole koskaan tiputtanut painoani yhtään, päin vastoin, mitä enemmän treenaan, sitä enemmän painoni nousee. :D

Tiedän olevani terve. Olen läpikäynyt monet lääkärin syynit viime vuosina. En tiedä painoani. Painoindeksini on kuitenkin keikkunut jossain 25:n tienoilla. En aio laihduttaa. Kroppani on mukava kurvikas tiimalasi. Maha vähän löllöttää, mutta en suoraan sanottuna jaksa nähdä vaivaa sen erilliseen treenaamiseen. Enkä oikeastaan näe mitään järkevää syytäkään. Se että muita arvostelevat ihmiset hyväksyisivät sen? Ei taida motivoida tarpeeksi.
 
hulluja
[QUOTE="vieras";27827412]no ei kuvassa mikään "hirveä läski" ole, mutta kyllä tuosta voisi kiinteyttää ihan reippaasti, rasvaa näyttää olevan keskivartalolla ihan liikaa. Ainakin tuo alamahan/reisien/pepun alue on aika pullottava.[/QUOTE]

Te ootte hulluja jos tuossa kuvassa näätte liikaa jossain. :(

Lyhyempiin BMI sopii huonommin (antaa herkemmin ylipainoa, kun taas pitemmille sallii vähän enemmän painoa).
 

Yhteistyössä